Gå til innhold

uføretrygd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom på det nå at jeg kan like så godt søke uføretrygd 100 % som 50 % så slipper jeg mere å stresse, jeg får jo uansett studere sa NAV. og det blir nesten samme inntekt jeg får.

Men jeg vet ikke hva jeg skal fylle ut på punktene i rubrikk 4.

Det står, feks hva er årsaken til at jeg søker uføre? Skal jeg da bare skrive asperger syndrom, eller noe mer? Jeg vil helst bare skrive asperger syndrom, for ellers vet jeg ikke hva mer jeg skal skrive.

Også kommer det: er du under behandling? Skal jeg da svare ja? Jeg blir jo ikke kvitt asperger syndrom ved denne behandlingen, så jeg vet ikke hva de tenker?

Om behandlingen gjør meg bedre? Da tenker de med tanke på bedret arbeidsevne i fremtiden osv...Jeg vet ikke svaret på alt dette.

Bør jeg ta dette med meg til min psykiater?

Det står også; hvordan type oppgaver og gjøremål i arbeidslivet og dagliglivet jeg fortsatt kan klare? Jeg studerer, tar meg av barn og vasker og gjør jo det jeg skal hver dag, skal jeg skrive det?

Og: Beskriv hva som kan gjøres for at jeg kan arbeide mer?

Det må være bedre lister og mer stillhet det og det er vanskelig å få til det siste nå, det er ikke så stille som jeg vil noe sted.

Det er fryktelig vanskelig for meg å svare på dette, jeg er redd for å skrive rare ting, det skjer det at jeg gjør, sånne ting som ikke hører hjemme på skjemaer og ting de ikke spør om.

Jeg vet ikke om noen her har svar heller, men saken er jo at jeg behandles ja, men ikke med tanke på at blir frisk, det er jo medfødt, og jeg vet ikke hva jeg kan klare i fremtiden, sikkert, bare hva jeg ønsker og håper.

Min psykiater er 100 % sikker på at jeg får det jeg vil 50 eller 100 % uføre, og da spiller det kanskje ikke noen rolle hva jeg skriver? Bør ikke min psykiater egentlig fylle ut dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjemaet (og mange andre) er ikke laget for "sånne som oss". De er beregnet på folk som mer eller mindre plutselig mister funksjonsevne. Jeg slet noe fælt med det skjemaet jeg også, jeg tror jeg tok det med til legen. Ta det med til din psykiater, det er nok lurt, hun har sikkert sett og fylt ut sånne før, for folk som ikke får rubrikkene til å "passe".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295193
Del på andre sider

Gjest navarbeider, men ikke på dette området

Både fastlegen og psykiateren din blir bedt om å skrive legeerklæringer til NAV. Du kan be om hjelp til skjemaet av de du måtte ønske, enten veileder hos NAV eller lege, psykiater, din mann eller andre du er fortrolig med.

Jeg foreslår nedenfor hva som kan være aktuelt å skrive.

Det står, feks hva er årsaken til at jeg søker uføre?

"Jeg har asperger syndrom. Det er en livslang tilstand/funksjonshemming/sykdom. (velg det ordet du pleier). Jeg vil trolig ikke bli så velfungerende at jeg kan fungere i en vanlig jobb. Jeg fungerer dårligere sosialt enn det som aksepteres i arbeidslivet og har et for stort behov for tilrettelegging, til at jeg tror at det kan fungere."

Også kommer det: er du under behandling?

"Ja, jeg er under behandling,- men behandlingen er for å øke livskvaliteten og hverdagsfungeringen.

Om behandlingen gjør meg bedre?

"Behandlingen vil ikke gjøre at jeg blir mer arbeidsfør, men den bedrer hverdagsfungeringen."

-- Det kan du jo.

Det står også; hvordan type oppgaver og gjøremål i arbeidslivet og dagliglivet jeg fortsatt kan klare?

Jeg studerer, tar meg av barn og vasker og gjør jo det jeg skal hver dag, skal jeg skrive det? - Ja, det kan du jo.

" Jeg tror ikke det er mulig å legge til rette for at jeg kan arbeide på en vanlig arbeidsplass, det vil kreve svært mye oppfølging og tilrettelegging og er trolig ikke realistisk å få til."

Det må være bedre lister og mer stillhet det og det er vanskelig å få til det siste nå, det er ikke så stille som jeg vil noe sted.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295203
Del på andre sider

Både fastlegen og psykiateren din blir bedt om å skrive legeerklæringer til NAV. Du kan be om hjelp til skjemaet av de du måtte ønske, enten veileder hos NAV eller lege, psykiater, din mann eller andre du er fortrolig med.

Jeg foreslår nedenfor hva som kan være aktuelt å skrive.

Det står, feks hva er årsaken til at jeg søker uføre?

"Jeg har asperger syndrom. Det er en livslang tilstand/funksjonshemming/sykdom. (velg det ordet du pleier). Jeg vil trolig ikke bli så velfungerende at jeg kan fungere i en vanlig jobb. Jeg fungerer dårligere sosialt enn det som aksepteres i arbeidslivet og har et for stort behov for tilrettelegging, til at jeg tror at det kan fungere."

Også kommer det: er du under behandling?

"Ja, jeg er under behandling,- men behandlingen er for å øke livskvaliteten og hverdagsfungeringen.

Om behandlingen gjør meg bedre?

"Behandlingen vil ikke gjøre at jeg blir mer arbeidsfør, men den bedrer hverdagsfungeringen."

-- Det kan du jo.

Det står også; hvordan type oppgaver og gjøremål i arbeidslivet og dagliglivet jeg fortsatt kan klare?

Jeg studerer, tar meg av barn og vasker og gjør jo det jeg skal hver dag, skal jeg skrive det? - Ja, det kan du jo.

" Jeg tror ikke det er mulig å legge til rette for at jeg kan arbeide på en vanlig arbeidsplass, det vil kreve svært mye oppfølging og tilrettelegging og er trolig ikke realistisk å få til."

Hei!

Da tror jeg at jeg skriver nøyaktig det du skrev for det høres flott ut :)

Er det i orden?

Jeg tenker at siden min psykiater er så sikker på at ingen nav-lege trenger se og vurdere min sak for så selvsikker er den, så trenger jeg kanskje ikke bruke så alt for mye tid på dette?

Det må jo være andres oppfatning av meg som er viktigere, for jeg vet ikke dette helt sikkert jeg.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295225
Del på andre sider

Gjest navarbeider, men ikke på dette området

Hei!

Da tror jeg at jeg skriver nøyaktig det du skrev for det høres flott ut :)

Er det i orden?

Jeg tenker at siden min psykiater er så sikker på at ingen nav-lege trenger se og vurdere min sak for så selvsikker er den, så trenger jeg kanskje ikke bruke så alt for mye tid på dette?

Det må jo være andres oppfatning av meg som er viktigere, for jeg vet ikke dette helt sikkert jeg.

Takk for hjelpen. :)

Det blir nok mest lagt vekt på din historikk i forhold til arbeidsutprøving samt uttalelse fra lege og spesialist og eventuelle utredninger du har hatt.

Regner med du har prøvd deg i ulike arbeidsrettede tiltak og at det er konkludert med at ytterligere utprøving ikke er aktuelt. Kanskje fins det rapporter fra utprøving som ligger ved saken din. (Feks fra praksisplasser eller arbeidsmarkedsbedrifter)

NAV-veileder skal også skrive en arbeidsevnevurdering som det legges stor vekt på. Du skal medvirke ved vurderingen, for eksempel ved samtale, at du får utskrift av vurderingen, at du fyller ut et egenvurderingsskjema o.l. MEN, det hender nok at det siste blir et ideal og ikke en virkelighet, dessverre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295264
Del på andre sider

Det blir nok mest lagt vekt på din historikk i forhold til arbeidsutprøving samt uttalelse fra lege og spesialist og eventuelle utredninger du har hatt.

Regner med du har prøvd deg i ulike arbeidsrettede tiltak og at det er konkludert med at ytterligere utprøving ikke er aktuelt. Kanskje fins det rapporter fra utprøving som ligger ved saken din. (Feks fra praksisplasser eller arbeidsmarkedsbedrifter)

NAV-veileder skal også skrive en arbeidsevnevurdering som det legges stor vekt på. Du skal medvirke ved vurderingen, for eksempel ved samtale, at du får utskrift av vurderingen, at du fyller ut et egenvurderingsskjema o.l. MEN, det hender nok at det siste blir et ideal og ikke en virkelighet, dessverre.

Hei!

Nei jeg har ikke hatt arbeidpraksis.

Dessuten tenker jeg på ting jeg er spesielt interessert i, dvs ulike naturvitenskapelige emner, her kan jeg på sikt få jobb, men ikke pr dags dato.

Jeg tåler lite lyd, særlig ord og latter, dvs smaltalk. jeg må derfor ha mitt eget kontor, så jeg kan avpasse støymengden fra andre mennesker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295287
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Dette:Regner med du har prøvd deg i ulike arbeidsrettede tiltak og at det er konkludert med at ytterligere utprøving ikke er aktuelt. Kanskje fins det rapporter fra utprøving som ligger ved saken din. "

Har jeg ikke hørt snakk om, det er umulig for meg å jobbe med andre mennesker støyende rundt meg, men hvis jeg får et mikroskop, et kontor og en datamaskin og ikke blir forstyrret så vil jeg klare det, men jeg tåler lite å bli forstyrret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295296
Del på andre sider

Gjest navarbeider

Hei!

Nei jeg har ikke hatt arbeidpraksis.

Dessuten tenker jeg på ting jeg er spesielt interessert i, dvs ulike naturvitenskapelige emner, her kan jeg på sikt få jobb, men ikke pr dags dato.

Jeg tåler lite lyd, særlig ord og latter, dvs smaltalk. jeg må derfor ha mitt eget kontor, så jeg kan avpasse støymengden fra andre mennesker.

Regner med at du har snakket med NAV om dette med uføretrygd og at de ikke har vært avvisende til at du søker?

I såfall er det jo bare å fylle ut skjemaet. Alternativt så bør du snakke med veileder på NAV. Vanligvis må en prøves ut i arbeidsutprøving, bortsett fra i noen saker som er enkle å avgjøre. (Kurantsaker som de kaller det.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295298
Del på andre sider

Regner med at du har snakket med NAV om dette med uføretrygd og at de ikke har vært avvisende til at du søker?

I såfall er det jo bare å fylle ut skjemaet. Alternativt så bør du snakke med veileder på NAV. Vanligvis må en prøves ut i arbeidsutprøving, bortsett fra i noen saker som er enkle å avgjøre. (Kurantsaker som de kaller det.)

Hei!

Da lurer jeg på om jeg er en kurantsak?

Min psykiater som er, psykiater, nevrolog og overlege er sikker på at jeg oppfyller kravene og får dette innvilget. Derfor ble jeg usikker når jeg fikk dette skjemaet av NAV damen, jeg har en slik person de kaller los, den har mer tid enn vanlig.

Jeg har egentlig ikke ønsket uføretrygd, jeg ser det som midlertidig og bare til jeg er ferdig utdannet, og det virket som nav damen presset meg litt til å ta dette, sier min mann. Derfor ble jeg usikker og protesterte, men nå har jeg fått tenkt meg om og tenker kanskje jeg får mere ro og mindre stress.

Er man en kurantsak når man har autisme?

Jeg er ganske angrepet av det, da jeg hadde barneautisme, så det har vedvart lenge, men ingenting syns på utsiden, og jeg er gift og har barn og en snill mann, men jeg har mange tilleggsvansker som lydsensitiv og en konkret og bokstavelig forståelse av ting og forhold :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295304
Del på andre sider

Hei!

Losen/nav damen kjenner meg da hun i sin tid måtte overbevise meg om at jeg skulle skrive at jeg hadde ferie på meldekortene når jeg ikke hadde ferie, meldekortene var også vanskelige for meg å fylle ut også når man vil være ærlig og vil svare nøyaktig på det som står. Men der måtte nav damen forklare meg en hel del om hvordan det henger sammen visse formuleringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295306
Del på andre sider

Gjest reddharry

Unnskyld at jeg blander meg inn i tråden, men dette er et interessant tema. Jeg har et spm som jeg håper du kan (og vil) svare på.

Er det vanlig at saksbehandleren min hos nav må ha et slags samtykke av navs-legen (der hun jobber) før hun kan anbefale meg å søke varig uførestønad hos nav forvaltning (der de behandler og avgjør søknaden)?

Jeg har fastlege, psykiater og andre med meg. Alle mener de at jeg er en uførekanditat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295307
Del på andre sider

Gjest navarbeider

Hei!

Da lurer jeg på om jeg er en kurantsak?

Min psykiater som er, psykiater, nevrolog og overlege er sikker på at jeg oppfyller kravene og får dette innvilget. Derfor ble jeg usikker når jeg fikk dette skjemaet av NAV damen, jeg har en slik person de kaller los, den har mer tid enn vanlig.

Jeg har egentlig ikke ønsket uføretrygd, jeg ser det som midlertidig og bare til jeg er ferdig utdannet, og det virket som nav damen presset meg litt til å ta dette, sier min mann. Derfor ble jeg usikker og protesterte, men nå har jeg fått tenkt meg om og tenker kanskje jeg får mere ro og mindre stress.

Er man en kurantsak når man har autisme?

Jeg er ganske angrepet av det, da jeg hadde barneautisme, så det har vedvart lenge, men ingenting syns på utsiden, og jeg er gift og har barn og en snill mann, men jeg har mange tilleggsvansker som lydsensitiv og en konkret og bokstavelig forståelse av ting og forhold :)

Det er jo ulike grader av autisme, noen fungerer i jobb - så diagnosen i seg selv gir ingen rettigheter. Det handler om hvordan man fungerer. Det skal være en individuell vurdering. Du kan nok bare fylle ut skjemaet og levere, siden det er lagt opp til det. Ingen kan nekte deg å søke uansett, men er det ikke noe du har støtte fra NAV på å gjøre så kan det bli en lang og kjedelig prosess med avslag, klager osv. Men dette trenger ikke du tenke på! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295310
Del på andre sider

Unnskyld at jeg blander meg inn i tråden, men dette er et interessant tema. Jeg har et spm som jeg håper du kan (og vil) svare på.

Er det vanlig at saksbehandleren min hos nav må ha et slags samtykke av navs-legen (der hun jobber) før hun kan anbefale meg å søke varig uførestønad hos nav forvaltning (der de behandler og avgjør søknaden)?

Jeg har fastlege, psykiater og andre med meg. Alle mener de at jeg er en uførekanditat.

Hei!

Min nav saksbehandler spurte min psykiater om hun ville at navs lege skulle se på saken , men da sa min psykiater, "nei det er ikke nødvendig" så hun virket veldig sikker, så jeg tror det er i tilfeller der man kanskje ikke går til psykiater.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295315
Del på andre sider

Annonse

Gjest hilsen den illojale navarbeideren :p

Det er dessverre ikke uvanlig at NAV-legen blir brukt som en juridisk og trygdefaglig rådgiver, nei. Forkastelig. Systemets medisinske alibi, liksom.. Denne funksjonen er gitt altfor mye makt, av usikre veiledere på NAV. Problemet er at de veilederne som tidligere hadde baller til å ta avgjørelser på NAV nå ikke lenger har den makten. Det er nå NAV forvaltning som bestemmer hvem som får ufør eller ikke, og de forholder seg bare til papirer. NAV lokalt skal bare skrive denne arbeidsevnevurderingen og samle sammen papirene. Og det å ha en støttende uttalelse fra rådgivende lege vil definitivt hjelpe. Så fremt denne taler din sak, da.

Er sjelden vedkommende har spesialkompetanse på sykdommene folk har også. I såfall er det tilfeldigheter.

Ingen kan uansett nekte deg å søke. Det er svært viktig å ha gode legeerklæringer. En god/grundig egenvurdering skrevet av deg og uttalelser fra utprøvingssteder som støtter deg og din sak kan også være et gode. En god dialog med veileder på NAV kan være nyttig i en prosess der en søker uføretrygd.

Slik jeg har forstått reglene så er det 3 ting som stort sett må være på plass for å få uføretrygd.

1)Det må være sykdom, skade eller lyte som er grunn til uførheten/varig nedsatt arbeidsevne.

2) Du skal ha prøvd nødvendig behandling uten å ha blitt frisk nok til å jobbe og det skal ikke se ut til at du vil bli frisk nok på minst 7 år

3) Du skal ha prøvd ut arbeidsevnen din, uten at det ha ført frem (og helst skal dette være godt dokumentert)

Det lønner seg forøvrig å klage om en får avslag, svært mange klagesaker blir omgjort. Noe som tyder på at det blir gjort mye feil. Dessverre.

Man kan klage på nav.nos førsteside. Både på saksbehandler og på vedtak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295316
Del på andre sider

Det er jo ulike grader av autisme, noen fungerer i jobb - så diagnosen i seg selv gir ingen rettigheter. Det handler om hvordan man fungerer. Det skal være en individuell vurdering. Du kan nok bare fylle ut skjemaet og levere, siden det er lagt opp til det. Ingen kan nekte deg å søke uansett, men er det ikke noe du har støtte fra NAV på å gjøre så kan det bli en lang og kjedelig prosess med avslag, klager osv. Men dette trenger ikke du tenke på! :-)

Hei!

Okey,

Men jeg vil bare bli ferdig og ikke måtte bruke tid på dette for jeg har mer enn nok.

Men jeg har en venn som er ekspert på dette, men vet ikke om jeg må/bør be vedkommende om hjelp, vil helst klare det selv, og virker jo som om min psykiater vet noe jeg ikke vet siden hun er så sikker på at dette er en sikker sak.

Det er andre som har anbefalt meg dette før også, men jeg vil helst studere også få meg en jobb på sikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295317
Del på andre sider

Gjest navarbeideren

Hei!

Okey,

Men jeg vil bare bli ferdig og ikke måtte bruke tid på dette for jeg har mer enn nok.

Men jeg har en venn som er ekspert på dette, men vet ikke om jeg må/bør be vedkommende om hjelp, vil helst klare det selv, og virker jo som om min psykiater vet noe jeg ikke vet siden hun er så sikker på at dette er en sikker sak.

Det er andre som har anbefalt meg dette før også, men jeg vil helst studere også få meg en jobb på sikt.

Bare søk du. Skriv selv. :-) Psykiateren din har sikkert vært borti mange lignende saker og har sine meninger utfra det. Pluss at hun tenker nok på at du har fått skjemaet fra losen på NAV og at dermed støtter dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295318
Del på andre sider

Bare søk du. Skriv selv. :-) Psykiateren din har sikkert vært borti mange lignende saker og har sine meninger utfra det. Pluss at hun tenker nok på at du har fått skjemaet fra losen på NAV og at dermed støtter dette.

Hei!

Da hadde møte sammen.

jeg satt der inntil jeg fikk sånn irritasjon i øret av en viss stemme at jeg bad hele møtet stoppe. Da sa min psykiater at jeg fikk nå holde ut, og jeg tok meg sammen, og endelig sluttet det og ikke vet jeg hva som var bra med møtet annet enn å forvirre meg.

Jeg var irritert etter på , men det så ingen, men jeg kjente det, tror jeg var sliten og det irriterte meg at nav damen sa flere feil blant annet ikke leste opp de riktige karakterer og poengsummer, samt sa feil alder på meg og repiterte ting for mange ganger. de smilte til hverandre og jeg følte meg dum fordi jeg fikk dette utbruddet og ville stoppe møtet, jeg skjønte straks det var feil, men min psykiater sa ikke annet enn at jeg måtte holde ut dette, heldig at hun ikke ble irritert, hun er veldig snill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295319
Del på andre sider

Det er dessverre ikke uvanlig at NAV-legen blir brukt som en juridisk og trygdefaglig rådgiver, nei. Forkastelig. Systemets medisinske alibi, liksom.. Denne funksjonen er gitt altfor mye makt, av usikre veiledere på NAV. Problemet er at de veilederne som tidligere hadde baller til å ta avgjørelser på NAV nå ikke lenger har den makten. Det er nå NAV forvaltning som bestemmer hvem som får ufør eller ikke, og de forholder seg bare til papirer. NAV lokalt skal bare skrive denne arbeidsevnevurderingen og samle sammen papirene. Og det å ha en støttende uttalelse fra rådgivende lege vil definitivt hjelpe. Så fremt denne taler din sak, da.

Er sjelden vedkommende har spesialkompetanse på sykdommene folk har også. I såfall er det tilfeldigheter.

Ingen kan uansett nekte deg å søke. Det er svært viktig å ha gode legeerklæringer. En god/grundig egenvurdering skrevet av deg og uttalelser fra utprøvingssteder som støtter deg og din sak kan også være et gode. En god dialog med veileder på NAV kan være nyttig i en prosess der en søker uføretrygd.

Slik jeg har forstått reglene så er det 3 ting som stort sett må være på plass for å få uføretrygd.

1)Det må være sykdom, skade eller lyte som er grunn til uførheten/varig nedsatt arbeidsevne.

2) Du skal ha prøvd nødvendig behandling uten å ha blitt frisk nok til å jobbe og det skal ikke se ut til at du vil bli frisk nok på minst 7 år

3) Du skal ha prøvd ut arbeidsevnen din, uten at det ha ført frem (og helst skal dette være godt dokumentert)

Det lønner seg forøvrig å klage om en får avslag, svært mange klagesaker blir omgjort. Noe som tyder på at det blir gjort mye feil. Dessverre.

Man kan klage på nav.nos førsteside. Både på saksbehandler og på vedtak.

Hei!

Takk.

Fint med de tre punktene, da vet jeg det.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295321
Del på andre sider

''Jeg har fastlege, psykiater og andre med meg. Alle mener de at jeg er en uførekanditat.''

Det bør holde i følge dine opplysninger, AEV bør utformes ift til det. Er saken din ferdig avklart og utprøvd? I så fall trenger ikke NAV en 'second opinion' fra trygdelege, det er bortkasta tid og penger for alle parter. I motsatt fall må evt restarbeidsevne kartlegges, noe som er avgjørende for evt uføregrad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295330
Del på andre sider

Hei!

Nå søkt!

Vet ikke nå da, ikke bra følelse, ikke vite, men, nå skal jeg bare stole på at min psykiater vet og kan og har erfrart og legge uro bort og bak :) For ikke mer å tenke på, nå bare lese :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375484-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3295549
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...