Gå til innhold

Helt utrolig

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er enig at det er den positive siden, men spørsmålet jeg tenker på er hvorvidt bildet de sitter igjen med er realistisk? Blir det slik at "den jevne nordmann" nå ser på funksjonshemmede som ikke klatrer i fjell som "late og tiltaksløse", for nå har de jo sett at noen kan.

For å bruke det med CI som en analogi: La oss si at producere fra et TV-program hadde funnet 10 CI-brukere som virkelig hadde vellykkede CI-operasjoner, og som hadde som mål å være "mer hørende enn de hørende". Så var det med på en konkurranse, og gjorde det veldig godt, gjerne under gode forhold (lite støy, osv.)

Så tror jeg veldig mange "jevne nordmenn", (som aldri har truffet noen med CI) plutselig vil tro at "hvis bare CI-brukere anstrengte seg litt mer kunne de bli like flinke som dem i programmet", og som en konsekvens trengte man heller ikke bruke penger på døveskoler, osv. siden det handler (i følge det de har "lært" i programmet) om å øve seg nok.

Det er kjempevanskelig.

Med vennlig hilsen

Har du sett på Ingen grenser? Alle som så programmet så da lett at det krevde enorm innsats og enorme krefter. Var liksom ikke bare å komme seg avgårde uten masse motgang ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298018
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er skeptisk til dette programmet fordi det kun er åpent for deltakere med fysiske, og ikke psykiske, funksjonshemninger. Unntaket (et halvveis unntak? eller ikke?) var vel en med CP. Det blir stadig fremhevet "men det er ikke noe galt med hodet". Vi som "har noe galt med hodet" burde også få vise at vi kan og at vi ikke er farlige.

CP er vel en fysisk funksjonshemning? Det sitter i hodet, ja - men det regnes jo som en fysisk nedsettelse?

Dette programmet handler jo om å kunne komme seg fram i ulendt terreng osv når man har fysiske funksjonsnedsettelser - i så måte synes jeg kanskje ikke Marianne (som kun er døv) passa helt inn.... Jeg tenker også at de med psykiske funksjonshemninger ikke passer helt inn siden de jo kan bevege seg på samme måte som flertallet av befolkningen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298032
Del på andre sider

CP er vel en fysisk funksjonshemning? Det sitter i hodet, ja - men det regnes jo som en fysisk nedsettelse?

Dette programmet handler jo om å kunne komme seg fram i ulendt terreng osv når man har fysiske funksjonsnedsettelser - i så måte synes jeg kanskje ikke Marianne (som kun er døv) passa helt inn.... Jeg tenker også at de med psykiske funksjonshemninger ikke passer helt inn siden de jo kan bevege seg på samme måte som flertallet av befolkningen?

Han trengte noen til å slave også vet du for de som ikke klarte å komme seg fram sjøl ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298037
Del på andre sider

''Dette programmet handler jo om å kunne komme seg fram i ulendt terreng osv når man har fysiske funksjonsnedsettelser - i så måte synes jeg kanskje ikke Marianne (som kun er døv) passa helt inn....''

Ryktene sier at de trengte noen å fylle opp med....*s*

Jeg synes også det er pussig med en døv blant de med tydelige fysiske funksjonsnedsettelser, og er også litt overrasket over at en døv ønsket å delta i denne sammenhengen. En jeg diskuterte dette med, hevdet at dette viser at det også blant de døve er uenighet mht minoritetsperspektivet vs. funksjonshemmingsperspektiv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298049
Del på andre sider

Annonse

''Dette programmet handler jo om å kunne komme seg fram i ulendt terreng osv når man har fysiske funksjonsnedsettelser - i så måte synes jeg kanskje ikke Marianne (som kun er døv) passa helt inn....''

Ryktene sier at de trengte noen å fylle opp med....*s*

Jeg synes også det er pussig med en døv blant de med tydelige fysiske funksjonsnedsettelser, og er også litt overrasket over at en døv ønsket å delta i denne sammenhengen. En jeg diskuterte dette med, hevdet at dette viser at det også blant de døve er uenighet mht minoritetsperspektivet vs. funksjonshemmingsperspektiv.

Vel, for å si det sånn så er vel Marianne en av de som ikke ser på seg selv som funksjonshemmet ;) (jeg kjenner henne personlig)

Jeg kunne godt blitt med på denne utfordringen selv - men da mest for å bryte ned barrierer og ufarliggjøre det å være døv for resten av befolkningen. Selv om jeg ikke ser på det å være døv som en funksjonshemning, så skjønner jeg jo behovet for å sette oss i "båsen " funksjonshemmet - for utenforstående.

Det var psykisk tøft å være døv og delta på dette programmet - fordi man mista mye kommunikasjon - så sånn sett var det jo ok å få prøvd seg (men det skulle sikkert vært mer fokus på den biten også for de utenforstående).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298104
Del på andre sider

Vel, for å si det sånn så er vel Marianne en av de som ikke ser på seg selv som funksjonshemmet ;) (jeg kjenner henne personlig)

Jeg kunne godt blitt med på denne utfordringen selv - men da mest for å bryte ned barrierer og ufarliggjøre det å være døv for resten av befolkningen. Selv om jeg ikke ser på det å være døv som en funksjonshemning, så skjønner jeg jo behovet for å sette oss i "båsen " funksjonshemmet - for utenforstående.

Det var psykisk tøft å være døv og delta på dette programmet - fordi man mista mye kommunikasjon - så sånn sett var det jo ok å få prøvd seg (men det skulle sikkert vært mer fokus på den biten også for de utenforstående).

Skjønner godt at det må ha vært psykisk tøft for henne - men det forsvant jo helt i tv-produksjonen (noe hun selvfølgelig ikke hadde kontroll over). Det ble jo nesten overhodet ikke fokusert på kommunikasjonsvansker.

Det er mye bra med tv-serien, men det jeg ikke synes er fullt så bra er det ensidige fokuset på fysiske prestasjoner. Nesten ingen av de utfordringene som preger hverdagslivet til mennesker med funksjonsnedsettelser ble tematisert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298201
Del på andre sider

Skjønner godt at det må ha vært psykisk tøft for henne - men det forsvant jo helt i tv-produksjonen (noe hun selvfølgelig ikke hadde kontroll over). Det ble jo nesten overhodet ikke fokusert på kommunikasjonsvansker.

Det er mye bra med tv-serien, men det jeg ikke synes er fullt så bra er det ensidige fokuset på fysiske prestasjoner. Nesten ingen av de utfordringene som preger hverdagslivet til mennesker med funksjonsnedsettelser ble tematisert.

Jeg er enig med deg i det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/page/2/#findComment-3298534
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...