Gå til innhold

"Friår" etter videregående hva er lurt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hva som er lurest av et år på høyskole eller å ta opp fag for å forbedre karakterer spørs jo helt på de videre planene hans. Ønsker han å komme inn på et studium med høye opptakskrav og hvor høyskoleåret teller lite (eks. lege, tannlege, rettsvitenskap), bør han selvfølgelig prioritere å forbedre karakterene.

Er det først og fremst snakk om et friår er det sikkert vel så lurt å gjøre noe helt annet, f.eks. militære eller et år i utlandet for å lære språk.

Jeg synes faktisk at veldig mange gutter har godt av et år i militæret etter videregående.

Jeg er hjertens enig. Mine skal inn etter fullført vg. Og de ser frem til det begge to.

Friår er bare tull. Det ender med at de ligger forran dataen hele døgnet, snur døgnet rundt, blir deprimerte, late, sure og oppnår ingenting.

Støtter forslag om militæret.

Tror ikke et høyskoleår er smart, hvis han er skoletrøtt og uansett ikke legger innsats i det blir det bare et bortkastet år og studielån ut av vinduet. Forbedre karakterer er alltid smart, men blir de faktisk bedre om motivasjonen mangler?

Sånn sett tror jeg det er bedre meddelt pause fra den type skole han er lei av i øyeblikket, og heller gå for militæret, jobb eller et utenlandsopphold mtp språk, som Elextra nevnte.

Annonse

Støtter forslag om militæret.

Tror ikke et høyskoleår er smart, hvis han er skoletrøtt og uansett ikke legger innsats i det blir det bare et bortkastet år og studielån ut av vinduet. Forbedre karakterer er alltid smart, men blir de faktisk bedre om motivasjonen mangler?

Sånn sett tror jeg det er bedre meddelt pause fra den type skole han er lei av i øyeblikket, og heller gå for militæret, jobb eller et utenlandsopphold mtp språk, som Elextra nevnte.

Meddelt = med.

*iPad og ordliste*

Gjest en av to

Jeg ville foreslå at han enten jobber og ser hvordan arbeidslivet er (men det er jo ikke så lett å få jobb), eller går folkehøgskole. Kanskje han trenger mer informasjon om sistnevnte? Hva med å gi ham en haug med brosjyrer eller linker?

Jeg kjenner flere skoletrøtte ungdommer som har trivdes veldig godt på folkehøyskole. De kommer seg bort hjemmefra, får mange nye venner, og går på en linje med noe de syns er gøy.

Å bare ha "fri" bør han ihvertfall ikke ha, det fører bare til lediggang.

Gjest Ein mor

Jeg ville foreslå at han enten jobber og ser hvordan arbeidslivet er (men det er jo ikke så lett å få jobb), eller går folkehøgskole. Kanskje han trenger mer informasjon om sistnevnte? Hva med å gi ham en haug med brosjyrer eller linker?

Jeg kjenner flere skoletrøtte ungdommer som har trivdes veldig godt på folkehøyskole. De kommer seg bort hjemmefra, får mange nye venner, og går på en linje med noe de syns er gøy.

Å bare ha "fri" bør han ihvertfall ikke ha, det fører bare til lediggang.

Det er ikke snakk om å ta helt fri. Men jobb frister nok mer enn folkehøgskole.

Gjest Klaudia

Jeg tok et friår og jobbet et år etter videregående. Det tror jeg var veldig lurt og har aldri angret. Bodde hjemme og fikk spart masse penger på denne måten. Jobbet i SFO og i butikk i helgene og enkelte ettermiddager. Etter dette "friåret" var jeg kalr for å ta fatt på studier igjen!

Nå går jo mine på barneskolen ennå, men jeg kommer til å oppmuntre dem til å gjøre noe annerledes ett år, før de starter på studier. Både for å gjøre noe helt annerledes mens de er fri og franke, og også for å modnes litt slik at de forhåpentligvis velger rett når de velger studier etterpå.

Jeg selv var au-pair i Frankrike og studerte samtidig litt på universitetet der. Har aldri angret på det! Moro å gjøre noe annerledes, og oppleve et annet språk og en annen kultur.

Jeg har sans for militære for guttene - men også det å ta et opphold i et annet land, gjerne kombinert arbied/studier. Det for begge kjønn, selvsagt.

Vanlig jobbing her i Norge tror jeg ikke er så lurt, fordi man da blir vant til å ha mye penger mellom hendene, og det kan være vanskelig å starte opp studier med lite penger igjen etterpå.

Folkehøyskole har jeg ikke sans for - det er vel stort sett for det sosiale, innbiller jeg meg....

Gjest en av to

Det er ikke snakk om å ta helt fri. Men jobb frister nok mer enn folkehøgskole.

Jeg ville ha bedt ham søke på en rekke ulike ting (jobber, folkehøyskole, utenlandsstudier osv). Da har han flere muligheter. Så ville jeg ha gitt ham en frist til å finne seg noe og si ja til dette. Hvis ikke kan det lett bli til at han blir gående hjemme og drenere deg for penger.

Gjest Nickløsheletida

Datteren min tok "fri" i 1.5 år og jobbet i barnehage. Nå har hun begynt å studere og er topp motivert.

Tror det var sunt for henne og ta fri etter videregående.

Kommer til og oppfordre sønnen min til å ta et friår eller to også, men han vil jeg nok anbefale til å ta opp fag på Bjørknes i den tiden. Får se hvordan det går først.

Annonse

Ferskenblomst

Jeg vil på det sterkeste anbefdle militæret for guttene. Det er veldig greit å få det unnagjort mellom vgs og høyskole. Hvis de utsetter militærtjenesten pga skolegang, må de som regel ta dette fhv umiddelbart etter avsluttet høyskole, og mister mye "kontakter" og faktisk forsvinner det en god del kunnskap også.

Min ene sønn måtte ta militæret etter endt utdannelse, og "mistet" et verdifullt arbeidsår, mens min andre sønn tok militæret etter vgs, deretter høyskole og rett ut i jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...