Gå til innhold

Elever som har fyllt 18 år.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

4

• Mrs. Wallace

4

• ....AV

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Jeg skjønner at han har en kronisk sykdom? Da kan det stille seg litt annerledes mtp fravær, fordi han med dokumentasjon fra lege el.l kan samle opp og få strøket opptil 10 dager av fraværet fra karakterutskriften. Men dette kjenner du kanskje til allerede?

Ja, dette kjenner jeg til, men det har jeg ikke tenkt å fortelle han :-)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Melding? Jeg trodde ikke fenomenet "melding" fantes på videregående?

Joda, de har meldingsbok og den fant jeg i en skuff da jeg skulle rydde. Ser til og med at den siste meldingen skrev jeg mai-11 og siden har jeg ikke brydd meg :-)

Gjest Høstløv

Han har ikke fått skriftlig innkalling fordi jeg ringte selv til Riksen i dag da det kan se ut som han har fallt utenfor systemet deres etter at han fylte 18. Fikk muntlig beskjed om å komme i morgen tidlig da han er dårlig nå. (men er på skolen)

Han skulle egentlig ha skiftet avdeling nå etter fylte 18 år, men vi har ikke hørt noe på månedsvis og nå tror jeg han trenger å øke dosen siden han har vokst i høyde og bredde. Dessverre så ble han gående noen uker uten medisin også og det er vel det vi ser resultatet av nå.

Han vet ikke at han skal være borte fra skolen i morgen, jeg når han ikke på mobilen. Den er avslått. Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.

Han har hanglet mye i høst og hatt en del fravær pga immunsvikten og skolen tror sikkert at han skulker, siden han aldri skriver meldinger selv. Vanskelig og vite hvor mye man skal bry seg.

Synes det er vanskelig siden jeg heller ikke ønsker at han skal kunne bruke sykdommen som unnskyldning.

Elever i videregående skole kan ha ekstra fravær pga varige sykdommer, uten at dette blir skrevet som fravær på vitnemålet.

Det er kanskje en ide å sette seg inn i disse reglene og ta en prat med sønnen. Det er sønnen som selv skal snakke med skolen og ordne dette.

P.S. Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om du har fått vite dette av en annen innleggskriver. :-)

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/aktuelt/nyheter/2010/nye-regler-for-fravar-.html?id=594439

''I dag skal alt fravær på 8.-10. trinn og i videregående føres på vitnemålet. Dersom fraværet skyldes noen nærmere bestemte forhold, som for eksempel helsegrunner eller politisk arbeid, og kan dokumenteres, kan inntil 14 skoledager pr år likevel strykes av vitnemålet. ''

Skolen forholder seg kun til elevene når de er over atten år, da blir de regnet som selvstendige individer (voksne) og må ta ansvar for seg selv og skolegangen sin.

Joda, de har meldingsbok og den fant jeg i en skuff da jeg skulle rydde. Ser til og med at den siste meldingen skrev jeg mai-11 og siden har jeg ikke brydd meg :-)

Meldingsbok har ikke jeg sett etter at de begynte på videregående... Hmm.

Men, - i utgangspunktet finnes det jo knapt gyldig fravær - så da blir det jo litt uinteressant i seg selv. Om man skulker eller er syk har ingenting å si for fraværsmarkeringen.

Han har ikke fått skriftlig innkalling fordi jeg ringte selv til Riksen i dag da det kan se ut som han har fallt utenfor systemet deres etter at han fylte 18. Fikk muntlig beskjed om å komme i morgen tidlig da han er dårlig nå. (men er på skolen)

Han skulle egentlig ha skiftet avdeling nå etter fylte 18 år, men vi har ikke hørt noe på månedsvis og nå tror jeg han trenger å øke dosen siden han har vokst i høyde og bredde. Dessverre så ble han gående noen uker uten medisin også og det er vel det vi ser resultatet av nå.

Han vet ikke at han skal være borte fra skolen i morgen, jeg når han ikke på mobilen. Den er avslått. Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.

Han har hanglet mye i høst og hatt en del fravær pga immunsvikten og skolen tror sikkert at han skulker, siden han aldri skriver meldinger selv. Vanskelig og vite hvor mye man skal bry seg.

Synes det er vanskelig siden jeg heller ikke ønsker at han skal kunne bruke sykdommen som unnskyldning.

''Han har hanglet mye i høst og hatt en del fravær pga immunsvikten og skolen tror sikkert at han skulker, siden han aldri skriver meldinger selv. Vanskelig og vite hvor mye man skal bry seg.''

Ta en telefon eller send en mail til klassestyrer / kontaktlærer og forklar saken du, siden poden ikke gjør det selv. :o)

Gjest Nickløsheletida

Meldingsbok har ikke jeg sett etter at de begynte på videregående... Hmm.

Men, - i utgangspunktet finnes det jo knapt gyldig fravær - så da blir det jo litt uinteressant i seg selv. Om man skulker eller er syk har ingenting å si for fraværsmarkeringen.

''Om man skulker eller er syk har ingenting å si for fraværsmarkeringen''

Det har det for hans del iom at han kan få strøket noen dager.

''Om man skulker eller er syk har ingenting å si for fraværsmarkeringen''

Det har det for hans del iom at han kan få strøket noen dager.

Men en melding fra mor har ingenting å si for å få strøket fravær. Da må det melding fra lege eller annet helsepersonell til.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Men en melding fra mor har ingenting å si for å få strøket fravær. Da må det melding fra lege eller annet helsepersonell til.

Ok, de har jo fått et skriv fra lege da han begynte der, så det var vel derfor jeg fikk vite den gangen at en del av fraværet kan strykes.

De vet altså om sykdommen, men jeg tenkte at alle lærerne har sikkert ikke fått beskjed. Men her kommer mitt kontrollbehov inn da og det er mitt problem som jeg må gjøre noe med. Jeg skal ikke bry meg mer :-)

For TO hundre år siden, da JEG gikk på skolen, ble vi ikke myndige da vi fylte 18 ;-)

Vi som bodde på hybel fra vi var 15, skrev sikkert meldinger selv. Selv ble jeg ikke myndig før noen måneder etter at jeg var 20.

Det er jo mange som bor på hybel nå også når de går på videregående, så jeg antar de skriver eventuelle meldinger selv.

Vi som bodde på hybel fra vi var 15, skrev sikkert meldinger selv. Selv ble jeg ikke myndig før noen måneder etter at jeg var 20.

Det er jo mange som bor på hybel nå også når de går på videregående, så jeg antar de skriver eventuelle meldinger selv.

Der jeg gikk på skolen, måtte hybelvertinna skrive meldingene

Gjest Tatjana

Min 17-åring går i andre klasse på videregående, og bor på hybel for andre året. På foreldremøtet i høst spurte jeg læreren om dette med meldinger, for det er jo litt praktisk vanskelig å få til for oss.

Han (læreren) sa at de skriver ikke meldinger, de har ikke meldingsbok en gang. Det elevene skal gjøre er å stå opp om morgenen og logge seg inn på SkoleArena (tror jeg det var) og skrive der at de er syke. Lærerne registrerer timesfravær og sender det videre til kontaktlærer som slår sammen til hele dager.

Mulig dette varierer fra skole til skole. Jeg følte meg litt som en dinosaur som faktisk trodde at de brukte meldingsbok...

Jeg er selv lektor i vgs. Elevene har selv ansvar for å melde fra om fravær når de er myndige. Gjør de ikke det kan de gå ned i atferdskarakter (er i alle fall slik i Hordaland).

Når det er sagt synes jeg mange av ungdommene våre slett ikke er "voksne" når de er 18. Foreldre følger ofte godt opp til og med ungdomskolen, men så tenker de at ungene skal ordne opp selv. Det fungerer ofte ikke så godt, spesielt ikke for en del mer barnslige gutter. En del av slike elever har veldig godt av at mamma og pappa fortsatt følger opp - de klarer seg erfaringsmessig en god del bedre enn der foreldrene ikke vil/gidder/orker/har lyst til å følge opp. Vi ser det igjen og igjen på min skole i alle fall.

Gjest Nickløsheletida

Min 17-åring går i andre klasse på videregående, og bor på hybel for andre året. På foreldremøtet i høst spurte jeg læreren om dette med meldinger, for det er jo litt praktisk vanskelig å få til for oss.

Han (læreren) sa at de skriver ikke meldinger, de har ikke meldingsbok en gang. Det elevene skal gjøre er å stå opp om morgenen og logge seg inn på SkoleArena (tror jeg det var) og skrive der at de er syke. Lærerne registrerer timesfravær og sender det videre til kontaktlærer som slår sammen til hele dager.

Mulig dette varierer fra skole til skole. Jeg følte meg litt som en dinosaur som faktisk trodde at de brukte meldingsbok...

I ettertid fortalte han meg at han hadde meldt i fra om fravær på Fronter i går da han skulle på sykehuset, så han gjør litt mer enn det jeg hadde trodd :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...