Gå til innhold

Legetime vs arbeidstid

Anbefalte innlegg

Jeg jobber turnus og kan helt klart forsøke å legge legetimer o.l. utenom arbeidstid. Det har dukket opp en sak som jeg måtte legge til arbeidstiden, alternativt måtte jeg ta neste time som var om mange uker. Da jeg ga sjefen beskjed om at jeg måtte ha en time fri så synes vedkommende at jeg burde ha lagt den til en fridag eller formiddag når jeg jobber kveldstid.

Kan en arbeidsgiver kreve at man legger legetimen på fritiden når man går turnus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375970-legetime-vs-arbeidstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det har dukket opp en sak som jeg måtte legge til arbeidstiden, alternativt måtte jeg ta neste time som var om mange uker.''

Da er det nok lurt å fortelle dette til sjefen din. Si at du gjør ditt beste for å legge slikt utenom arbeidstid, men denne gangen ble det vanskelig.

''Da jeg ga sjefen beskjed om at jeg måtte ha en time fri så synes vedkommende at jeg burde ha lagt den til en fridag eller formiddag når jeg jobber kveldstid. Kan en arbeidsgiver kreve at man legger legetimen på fritiden når man går turnus?''

Jeg tror at det å gi beskjed om at en må ha fri i arbeidstiden - vs å forklare hvorfor det denne gangen ble vanskelig å unngå det, og spørre om det er i orden, vil gi litt forskjellig respons hos de fleste sjefer.

Gjest vi får i alle fall fri til legetime...

Jeg jobber ikke turnus, men hos oss er regelen den at planlagte ting legges utenom arbeidstid. Akutte ting kan man få fri til hvis det er eneste mulighet.

Hva med oss som jobber 8-16 hver mandag-fredag, dvs

når legekontoret er åpent... må vi dra på legevakta på lørdagen/søndagen om vi blir syke da? Ikke har vi avspaseringstimer til gode heller da vi ikke får/har anledning til å jobbe overtid, og ille å bruke en hel feriedag til en legetime?

Persille1365381127

når legekontoret er åpent... må vi dra på legevakta på lørdagen/søndagen om vi blir syke da? Ikke har vi avspaseringstimer til gode heller da vi ikke får/har anledning til å jobbe overtid, og ille å bruke en hel feriedag til en legetime?

Du synes det er ille å bruke en hel feriedag på legetime, men du synes det er helt greit at jobben din skal betale deg for at du gjør private ting?

Kalevaala har gode poeng. De fleste får fri (uten lønn) om de ber om det fordi det har dukket opp en situasjon som dette, men det er stor forskjell på å spørre om fri - og å si at man skal ha fri.

Og når man jobber turnus er det jo gjerne fordi noen må være der hele tiden, og det kan hende det er vanskelig for arbeidsplassen å dekke opp de to timene du er borte - selv om det "bare" er to timer. Kanskje får de som er igjen uforsvarlig mye å gjøre, kanskje må noen andre jobbe mer, osv.

Svaret er uansett at ja, arbeidsgiver kan forvente at du legger slike ting utenfor arbeidstiden.

''Det har dukket opp en sak som jeg måtte legge til arbeidstiden, alternativt måtte jeg ta neste time som var om mange uker.''

Da er det nok lurt å fortelle dette til sjefen din. Si at du gjør ditt beste for å legge slikt utenom arbeidstid, men denne gangen ble det vanskelig.

''Da jeg ga sjefen beskjed om at jeg måtte ha en time fri så synes vedkommende at jeg burde ha lagt den til en fridag eller formiddag når jeg jobber kveldstid. Kan en arbeidsgiver kreve at man legger legetimen på fritiden når man går turnus?''

Jeg tror at det å gi beskjed om at en må ha fri i arbeidstiden - vs å forklare hvorfor det denne gangen ble vanskelig å unngå det, og spørre om det er i orden, vil gi litt forskjellig respons hos de fleste sjefer.

Godt sagt.

Annonse

Gjest prøve å planlegge

Hos oss gjør vi så godt vi kan med å legge planlagte legebesøk etc utenom arbeidstid. Går ikke det, så må man snakke med leder og høre hvordan man kan orden det best mulig.

Det er viktig hvordan man legger problemstillingen frem for leder også, slik som Kalevaala skriver over her.

Jeg bor et sted hvor det er mange fastleger å velge mellom, og jeg har valgt en som holder til i en legegruppe / legesenter, slik at det er større sjanse for å få en time som passer også når ting er akutt, og det ikke er like viktig at det er den faste legen.

Jeg har også valgt et legesenter som har åpent på ettermiddags/kveldstid et par dager i uken, slik at jeg kan legge planlgagte legebesøk til etter min arbeidstid.

Før bodde jeg et sted uten så mange leger å velge mellom, men også da la jeg alle svangerskapskontroller osv til første eller siste time, slik at jeg var minst mulig borte fra jobben, og jeg kunne evt bytte tidlig og senvakst med en kollega, slik at vi fikk turnusen til å gå opp.

Gjest Tatjana

Vel, jeg jobber deltid så for meg er svaret greit: Jeg legger ting til fridagen min.

Akutte situasjoner (sykdom og benbrudd og sånn) tar vi selvfølgelig der og da. Likedan hvis det er akuttime hos tannlege for eksempel.

Grunnen til at det ble strammet inn hos oss var utstrakt misbruk av en tidligere (raus) ordning. Man så for eksempel at folk som jobbet turnus konsekvent la alle legetimer og tannlegetimer til arbeidstiden. Og da snakker vi planlagte kontroller, ikke at man plutselig har fått lungebtennelse og trenger antibiotika og sykmelding. I så fall kan man jo ikke jobbe uansett.

Gjest vi får i alle fall fri til legetime...

Vel, jeg jobber deltid så for meg er svaret greit: Jeg legger ting til fridagen min.

Akutte situasjoner (sykdom og benbrudd og sånn) tar vi selvfølgelig der og da. Likedan hvis det er akuttime hos tannlege for eksempel.

Grunnen til at det ble strammet inn hos oss var utstrakt misbruk av en tidligere (raus) ordning. Man så for eksempel at folk som jobbet turnus konsekvent la alle legetimer og tannlegetimer til arbeidstiden. Og da snakker vi planlagte kontroller, ikke at man plutselig har fått lungebtennelse og trenger antibiotika og sykmelding. I så fall kan man jo ikke jobbe uansett.

Vel, jeg har som sagt aldri fri, og når høsten kommer og jeg har brukt opp alle feriedagene mine, og blir syk, så må jeg dra i arbeidstiden.

Null avspasering til gode pga vi ikke får jobbe overtid og sjeldent har møter etter jobb hvor vi kan tjene opp timer,

men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å enten få time tidlig på dagen eller på slutten av dagen så jeg er minst mulig borte. Aller best er det første timen hos legen, da slipper jeg å vente så lenge i kø... sånn det er hos oss og du har time kl 14, så kan det hende du må vente i tre kvarter før du får komme til, og den dagen du kommer for sent, ja da kan du være sikker på at legen var presis... men men.

Har heldigvis en grei arbeidsgiver og en jobb der det ikke gjør så mye at jeg er vekke 1-2 timer. Jeg må uansett selv ta igjen det som ikke ble tatt, telefoner osv hjelper de andre med, så det blir bittelitt mer på dem, men det har gått greit. Man må bare gjøre det sånn, er man syk så er man syk: har i tillegg et par små som må til helsestasjon og lege innimellom, og jeg har som sagt aldri fri...

Gjest Elextra

Enig - måten man legger det frem på har alt å si.

Gjest luftslott

Ser jeg har ordna forhold på jobb ja... Jeg jobber også 8-16 og må dermed legge alt til arbeidstid, det fins ingen legekontor som har åpent etter 16 der jeg bor. For planlagte ting eller ting som kan ta tid bruker vi en fridag, vi har en del å ta av. For ting som ikke kan vente, sykemeldinger osv. får vi permisjon med lønn, i den tiden det tar fra vi drar til vi er tilbake. Ellers er de ganske fleksible, men selvsagt kan det jo være fordi folk ikke utnytter ordningen.

Gjest Gleder meg til jobb hver dag :)

Vi har det veldig fritt. Jobber fra 07.00 til 15.00. Aldri pålagt overtid, men flere av oss tar med jobben hjem og jobber hjemme litt både i helger, i ferier og når vi er syke. Slik sett så jobber vi også opp litt timer for avspasering.

En legetime er aldri problem å gå til. Vi sier i fra og skriver ikke av noen avspasering pga dette. Lege, tannlege ol. er "gratis fritid" på jobben. Annet vi vil gjøre, eller om vi bare vil dra hjem tidlig en dag eller noe skrives av på opptjent overtid.

Veldig frihet under ansvar hos oss. Men så har det jammen blitt en grepa gjeng der også, vi tar hånd om kontorene våre og jobbene våre som om de skulle vært et barna i heimen :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...