Gå til innhold

Å lære om et annet land

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror du må hjelpe Frosken overkomme ski-avhengigheten hennes! ;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg tror du må hjelpe Frosken overkomme ski-avhengigheten hennes! ;-)''

Mission accepted! Har ei lysløype på ca 4 km utenfor døra med mulighet for sløyfer i det ganske land - tror jeg må invitere 'Frosken' på tur med meg, barn, barnebarn og nabounger ;-)

*Høhø, ond*!

Men jeg stiller med kakao og e-sigaretter, da ;)

Skrevet

''OK, det gjorde ikke jeg, regner med at det var negativt?''

Jeg glemte å høre ordentlig etter, falt ut under den historiske gjennomgangen av røykemetoder som var blitt lansert som ufarlige.(Ble litt fasinert av å høre om da de lagde filter av asbest...) Men det var Norgesglasset i NRK P1, ca kvart over to, tror jeg. Vet ikke om det går an å høre opptaket på nettradio, tror kanskje ikke det er mulig for tiden.

..er det ikke her da?

http://www.nrk.no/programmer/sider/norgesglasset/

Skrevet

Jeg er misunnelig. Skikkelig skikkelig misunnelig. Og har ingenting å bidra med utover det :P

Men kanskje du vil skrive reisebrev når du kommer hjem? Jeg vil nemlig gjerne dra dit, og siden mann er nedi der hele tiden - så byr mulighetene seg regelmessig :)

Oi, er mannen din der regelmessig? Da må jo du bli med :-)

Selv om jeg er litt inhabil, synes jeg landet ser veldig spennende ut - både mht natur ( både ørken, regnskog, savanne, høyland, kyst og fjell), geologi (veldig mange edelsteiner og mineraler), samfunnsmessig og språket.

Selvsagt skal jeg skrive reisebrev :-)

Skrevet

Jeg har vært så nysgjerrig på hvor du skulle. Heldiggris, jeg er misunnelig. Fantastisk ferie antagelig.

Jeg aner ingenting om Madagaskar bortsett fra at lærerinnen min på folkeskolen dro dit på misjonsreise i tre uker i andre klasse og jeg hadde vannkopper da hun kom tilbake så jeg fikk ikke høre historiene hennes.

Kjedelig med vannkopper når det skjedde noe spesielt på skolen da :-(

Skrevet

Søndagsskolelærerinnen min var der også - og hun viste fine bilder da hun kom tilbake. Men jeg husker ingenting av hva hun fortalte....*s*

Det blir nok mye misjonsprat på denne turen - jeg er nok litt redd for at det kanskje blir litt vel mye. Derfor er jeg på jakt etter interessante steder/ting som IKKE har med misjon å gjøre :-)

Skrevet

Jeg har ikke så mye å bidra med annet enn å ønske dere en god tur!!

''Jeg har jo ikke vært mye ute og reist, men i Frankrike har jeg jo fått vite mest av å snakke med franskmenn, og lære av dem. Det regner jeg jo med at jeg vil gjøre nå og, men hva slags institusjoner kan en besøke når en er i et nytt land? Departement, museum, skoler???? ''

Høres ut som en god ide! Og er ikke fransk ett av hovedspråkene der (gidder ikke google)?

Kos dere masse; dette blir garantert en opplevelse for _heile familien_ :-)

Joda, de snakker fransk, så jeg skal få brukt det masse :-) Og så er jeg i gang med å pugge litt vanlige fraser på gassisk!

Skrevet

Det høres så spennende ut, du må gi oss en oppdatering når du kommer hjem. Hvis jeg husker riktig var din mor vokst opp i dette landet? Er det noen personer, skoler, menighet e.l som hun hadde tilknytning til den gangen som kan besøkes, evt tipse dere om steder som må ses? Ellers er det jo mange fine reiseguider på markedet. Velger man en fyldig sk får man som regel god info om steder man bør få med seg.

Ja, min mor skriver brev med to damer som hun husker fra hun bodde der, så de skal vi besøke. Og så skal vi til de stedene hun bodde da hun vokste opp. Men veldig mye av dette blir jo veldig misjonspreget, så jeg er litt på jakt etter mer "nøytral" informasjon og spennende steder :-)

Skrevet

Let rundt og finn blogger fra andre som har reist til Madagaskar - der kan det være interessant å finne. Som denne, for eksempel: http://marie-sn.blogspot.com/

Ellers synes jeg Lonely Planet ofte er greit å sjekke: http://www.lonelyplanet.com/madagascar

Supert med den bloggen :-)

Jeg har prøvd å finne blogger, men har ikke funnet noen særlig gode.

har lest litt nå i kveld, skal lese mer seinere. Takk!

Persille1365381127
Skrevet

Oi, er mannen din der regelmessig? Da må jo du bli med :-)

Selv om jeg er litt inhabil, synes jeg landet ser veldig spennende ut - både mht natur ( både ørken, regnskog, savanne, høyland, kyst og fjell), geologi (veldig mange edelsteiner og mineraler), samfunnsmessig og språket.

Selvsagt skal jeg skrive reisebrev :-)

Ikke akkurat der, men mye i Sør-Afrika, Mauritius og Singapore - og det er jo i nærheten :)

Skrevet

Ikke akkurat der, men mye i Sør-Afrika, Mauritius og Singapore - og det er jo i nærheten :)

*kremt*

Singapore er vel ikke akkurat i nærheten av Madagaskar!

Men de andre to - ok. I kveld har jeg sittet og pugget land i Asia med eldstemann, og vi ble riktig så flinke etterhvert :-) Til slutt prøvde vi oss på Afrika, og det var uhorvelig mange land vi ikke kunne plassere der....

Men hiv deg med på en tur med mannen da vel :-)

Persille1365381127
Skrevet

*kremt*

Singapore er vel ikke akkurat i nærheten av Madagaskar!

Men de andre to - ok. I kveld har jeg sittet og pugget land i Asia med eldstemann, og vi ble riktig så flinke etterhvert :-) Til slutt prøvde vi oss på Afrika, og det var uhorvelig mange land vi ikke kunne plassere der....

Men hiv deg med på en tur med mannen da vel :-)

Heh, nei - mente det ikke sånn, men altså han reiser mye mellom de landene, og da blir det i nærheten uansett hvor han drar herfra :P

Kan ikke være med, han er på jobb (rigg) så det må være i friperiodene hans. Vi vet aldri når de kommer, han blir kalt ut på kort varsel - og da kommer han hjem 3-7 uker etter at han drar.

Men jeg skal klare å få det til en eller annen gang :)

Skrevet

Supert med den bloggen :-)

Jeg har prøvd å finne blogger, men har ikke funnet noen særlig gode.

har lest litt nå i kveld, skal lese mer seinere. Takk!

God reise til Madagaskar, det blir sikkert en flott opplevelse!

Jeg har aldri vært der, men jeg har besøkt andre afrikanske land, og hatt stor glede og nytte av å snakke med de lokale innbyggerne og få tips fra dem.

Skrevet

God reise til Madagaskar, det blir sikkert en flott opplevelse!

Jeg har aldri vært der, men jeg har besøkt andre afrikanske land, og hatt stor glede og nytte av å snakke med de lokale innbyggerne og få tips fra dem.

Ja, det er kanskje det jeg gleder meg mest til - å snakke med lokale personer der, både de to som mamma har kontakt med, men også andre. I tillegg til besøket i naturreservatet da :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...