Gå til innhold

eksemutbrudd


emsen

Anbefalte innlegg

Min 2-årige datter er atopiker, men har til nå vært kun mildt rammet. Vi må smøre henne med fete kremer 2 ganger om dagen for å unngå eksemutbrudd. Enkelte ganger har hun likevel fått eksem, og klødd seg til blods en natt eller to. De siste tre ukene har hun imidlertid hatt en slags eksplosjon i utbrudd. Eksemet kommer i fjeset, på brystet og nedover armene. Det kommer imidlertid ikke på innsiden av albuene eller knærne. I fjeset har hun også blitt rødsmussete rundt eksemet, det ser nesten ut som om eksemet er infisert. Størstedelen av eksemet har imidlertid tørket ut i løpet av et par dager, så vi har ikke kontaktet lege. Nå lurer jeg imidlertid på hva vi kan gjøre, for utbruddene kommer med rundt en ukes mellomrom. Forstår ikke at hun har blitt så mye verre, for hun får samme kost som hun alltid har fått. Hun plages faktisk sjelden av kløe av disse nye utbruddene. Hvordan skal vi egentlig gå frem for å kartlegge hva det er hun reagerer på for tiden? Hun er veldig bevisst på hva de andre barna i barnehagen får av mat og drikke, så jeg ønsker ikke å plage henne for mye med kostrestriksjoner. Bør jeg ta henne med til lege, selv om det skal mye til å få time på et tidspunkt da eksemet er på det verste?? Er det riktig av oss å unngå kortisonbehandling av eksem som ikke klør? Gode råd og strategier mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære emsen

Atopisk eksem er en hudsykdom som kommer og går i perioder. Det er mange ting som påvirker eksemet, og slett ikke bare maten selv om det også kan ha en medvirkende betydning. Eksem har lett for å bli infisert og da er det viktig å behandle infeksjonen, enten med desinfiserende bad eller omslag eller med salver med desinfeksjonsmidler eller antibiotika. Noen ganger er det helt nødvendig å gi en antibiotikakur også.

jeg synes ikke du skal være for tilbakeholdende med kortisonkremer - brukt riktig er de et meget godt hjelpemiddel til å slå eksemet tilbake og stanse utbruddet. Men det er viktig at de brukes riktig og det må en lege/helsesøster eller barnesykepleier med erfaring fra arbeid med barn med eksem hjelpe deg med. Eksem er en veldig plagsom lidelse, særlig for barnet som har det, men også for resten av familien som får våkenetter fordi barnet klør. Det er all grunn til å ta det alvorlig og lære seg mest mulig om god lokalbehandling. For det er foreldrene som har hovedansvar for behandlingen. Hvis du har mulighet for å komme til en barnelege som har erfaring med denne typen pasienter, ville nok det være det aller beste. Ellers finnes det en god del litteratur, brosjyrer o.l. som du kan få ved å kontakte helsestasjonen eller Norges Astma og allergiforbund. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...