Gå til innhold

Märtha og englene

Anbefalte innlegg

Gjest Agnostikeren

Hvorfor er det værre at hun tror på engler enn at andre tror på guder. Det ene er vel ikke mer bevist enn det andre?

(Jeg skjønner den biten at dette er kongehuset vårt og statsreligionen vår er kristendommen der engler ikke er forenelig. Og hun skal representere dette etc. Men sett bort fra det).

Hvorfor blir hun sett på som mer skrullete enn en som tror på en gud?

Hvorfor blir hennes partner Elisabeth som ikke er kongelig en gang sett på som mer skrullete enn en som tror på en gud?

Hvorfor blir de som tror på gjenferd sett på som mer skrullete enn de som er kristne og tror på en gud?

Hva er forskjellen, ingen av delene er bevist..men man går jo ikke ut og kaller kristne for skrullinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376179-m%C3%A4rtha-og-englene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• PieLill

9

• Helmi

2

• tonie

2

Mest aktive i denne tråden

Det å trenge noe å tro på har fulgt menneskeheten hele tiden. Vi har hatt og har forskjellige måter å hente åndelige styrker på. Yoga og meditering er en ting f.eks. som jeg henter inspirasjon i. Jeg føler fred i sinnet når jeg går i kirken, hører musikken og ser den vakre kunsten.

Det er ikke forenlig med vår tid å tro bokstavelig talt på engler med fjær. Måten prinsessen og hennes venninne presenterer dette på er rett og slett skrullete. Det er etter mitt skjønn sterkt kritikkverdig at Martha Louise bruker sin prinsessetittel så kommersielt. Hun kommer på tv gang på gang i beste sendetid for å presentere bøkene sine, noe vi andre ikke kan drømme om.

Jeg interesserer meg ikke for hennes engler selvom jeg er søkende på åndelige områder. Jeg ser ikke noe uforenlig med engler og kristendom og det er mye i kristendommen som jeg ikke er enig i selvom jeg tilhører den kristne kirke. Disse englehistoriene er rett og slett ikke forenlige med min fornuft og gir meg ingenting. De kunne muligens være underholdende, men jeg opplever dem ikke engang slik.

Det å trenge noe å tro på har fulgt menneskeheten hele tiden. Vi har hatt og har forskjellige måter å hente åndelige styrker på. Yoga og meditering er en ting f.eks. som jeg henter inspirasjon i. Jeg føler fred i sinnet når jeg går i kirken, hører musikken og ser den vakre kunsten.

Det er ikke forenlig med vår tid å tro bokstavelig talt på engler med fjær. Måten prinsessen og hennes venninne presenterer dette på er rett og slett skrullete. Det er etter mitt skjønn sterkt kritikkverdig at Martha Louise bruker sin prinsessetittel så kommersielt. Hun kommer på tv gang på gang i beste sendetid for å presentere bøkene sine, noe vi andre ikke kan drømme om.

Jeg interesserer meg ikke for hennes engler selvom jeg er søkende på åndelige områder. Jeg ser ikke noe uforenlig med engler og kristendom og det er mye i kristendommen som jeg ikke er enig i selvom jeg tilhører den kristne kirke. Disse englehistoriene er rett og slett ikke forenlige med min fornuft og gir meg ingenting. De kunne muligens være underholdende, men jeg opplever dem ikke engang slik.

Det Märthe et al våser om er da ikke noe spesielt forskjellig fra, eller mer "logisk" enn jomfrufødsler, koleriske himmel-guder, folk som står opp fra de døde, og alle de andre mer vanlige varianter av "fjær".

Det som egentlig er interessant her, selv om det er forutsigbart, er den ene gjengen av overtroiske som er uenig med en annen gjeng overtroiske.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Agnostikeren

Det Märthe et al våser om er da ikke noe spesielt forskjellig fra, eller mer "logisk" enn jomfrufødsler, koleriske himmel-guder, folk som står opp fra de døde, og alle de andre mer vanlige varianter av "fjær".

Det som egentlig er interessant her, selv om det er forutsigbart, er den ene gjengen av overtroiske som er uenig med en annen gjeng overtroiske.

Med vennlig hilsen

Ja, det er nettopp det jeg mener. At hvorfor skal noen overtroiske påberope seg mer sannheten enn andre.

For meg blir det tullete når noen sier at engletroen ikke er forenelig med den kristne tro, altså den norske tradisjonen.

Ingen av dem er mer bevist enn den andre.

Gjest Agnostikeren

Englene ikke er forenelige med din fornuft.

Gudstro er ikke forenelig med min fornuft.

Likevel kaller ikke jeg dem som tror på en gud for skrullete..

Ja, det er nettopp det jeg mener. At hvorfor skal noen overtroiske påberope seg mer sannheten enn andre.

For meg blir det tullete når noen sier at engletroen ikke er forenelig med den kristne tro, altså den norske tradisjonen.

Jeg ser ingenting uforenlig med kristen tro og engler. Har alltid trodd at engler var en del av kristendommen på samme måte som perleporten og himmelrike.

Annonse

''At hvorfor skal noen overtroiske påberope seg mer sannheten enn andre.''

Det ligger jo i kristendommen, islam og andre monoteistiske religioner: Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Hele greien er jo som å diskutere hvilken farge usynlige kaniner har! :knegg:

Med vennlig hilsen

Gjest Hun har vel håndfaste bevis?

Det har hun ikke, og slik jeg har forstått det har hun ikke påstått at hun har fjær å vise frem bare at hun ser englefjær.

Men hvis hun bare ser dem, hva blir poenget da med historien om fjær inne i lommeboken? Hvis de egentlig ikke er der, så er det ikke noe sted som er mer merkelig enn et annet.

Gjest Hun har vel håndfaste bevis?

Jeg ser ingenting uforenlig med kristen tro og engler. Har alltid trodd at engler var en del av kristendommen på samme måte som perleporten og himmelrike.

Er nok stor forskjell på "Märthas engler" og englene beskrevet i Bibelen.

''Hun viser veldig tydelig at hun ikke har en kristen bekjennelse. Forskjellen er at kristne ber til Gud i Jesu navn. Det gjør ikke prinsessen. Hun lærer bort hvordan man får kontakt med sin skytsengel. I bibelen står det at engler er sendebud fra Gud til mennesker.''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10085577

Så vi snakker om en fjær som ble til 2 høns, med andre ord? ;-)

Med vennlig hilsen

For min del kan fjærene bli til mange høns eller påfugler. Ideene er skrullete etter min mening, men det hadde ikke gjort noe hvis ikke hun hadde vært kongens datter og kronprinsens søster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...