Gå til innhold

Kviser hodebunn


Gjest KviserHodebunn

Anbefalte innlegg

Gjest KviserHodebunn

Kviser hodebunn Heisann Jeg er 37 år, og ellers frisk og rask. Det siste året har jeg fått mye kviser i hodebunnen. De varierer i størrelse, men mange er relativt store og verker. Hovedsakelig er de lokalisert i bakhodet omkring «kronen» og noe bak ørene. For øvrig kan det virke som om de «smitter» og flytter seg fremover. De forekommer kun innenfor hårfestet. Kvisene er plagsommme ettersom de verker når jeg ligger og når jeg berører dem ved vask av hår, og siden jeg har helt kort hår kan de også være skjemmende. Jeg har ikke vært plaget med kviser tidligere. Jeg har heller ingen forklaring på hvorfor de dukket opp. Jeg kan jo nevne at de kom i en tid da jeg gikk med barn i svømmehall, samt boblebad (jeg har lest at en kan få kviser via boblebad). Ellers har jeg drukket mye light-brus det siste året, noe jeg ikke har gjort tidligere. Jeg har vært hos fastlegen, og han skrev ut Apocilin til meg. Før det brukte jeg Dalacin. Jeg fikk også utskrevet Epiduo, men benyttet det ikke ettersom det kan bleke håret. I og etter behandlingen ble jeg noe bedre. Det var bare noen små kviser igjen, og de verket ikke. Men, etter en stund – muligens en måned eller to - så har kvisene kommet tilbake for fullt. Jeg er vel verre enn før. Det plagsomme er først og fremst at kvisene verker ved berøring og ved bevegelser hvor huden «strekkes» eller beveges. Fastlegen min skrev også ut Tetracyclin til meg, som jeg kunne benytte hvis det andre ikke fungerte. Nå er det ikke så lenge siden kvisene kom tilbake, og jeg har ikke benyttet tetracyclinene enda. Det har sammenheng med at mange «opplyser» om at de kun har midlertidig virkning. Bør jeg gjennomføre en slik kur, og i tillfelle i kombinasjon med noe annet, eller eventuelt kun noe annet?? Finnes det noe hjelp i det hele tatt? - KviserHodebunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det du beskriver kan enten være brennkopper , dvs små sår som er forårsaket av en bakterie utenfra , f eks gule stafylokokker, eller du kan som du selv og legen har vært inne på ha "kviser" i hodebunnen , dette er betente talgkjertler som ikke skyldes en infeksjon. I det første tilfelle benyttes antibiotika av forskjellige slag og evt lokalbeh med sår salve, hvis "kviser" eller en beslektet tlstand som here rosacea, hjelper tetralysal / tetracyclin og ved begge to kan det være et problem at behandlingen avsluttes for tidlig. Antibiotikabehandling ved brennkopper , bør minst holde på 2-4 uker etter at alle sår er forsvunnet , men evt halv dose de siste ukene. Kviser og rosacea må gjerne behandles minst et par mnd etter at alt har forsvunnet , men kan uansett komme tilbake etter en tid. For å skille de 2 kunne det vært tatt en bakterieprøve på forhånd som om ikke ikkert svar , kunne gitt en viss støtte til den ene eller andre duagnosen. Det tredje muligheten det bør tenkes på, pga barn , svømmehall osv , er molluscer som kan bli mer som betente kuler i huden. Da er det gjerne minst et av barna som har det samme. Denne typen vorter er små kuler i huden, men kan være vanskelig å skille fra brennkopper dersom betente. Synes de først bør forsøke Tetralysal kuren for å se om det hjelper, evt holde på minst 2 mnd. Mvh Hudlegen

i Mvh Hudlegen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...