Gå til innhold

Katter i nabolaget

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

''Forslaget om å flytte til nord norge ligger som svar til meg.''

Uten å ta side i denne konflikten, altså, så må jeg si at du tar feil. Svaret fra cathlin ligger på samme "nivå" som ditt svar til tonie, altså at dere begge to har svart til tonie. Du har nok ikke fått opp nord-norge-svaret på din "svar-til-meg"-liste.

Fort gjort å ta feil. :-)

Aha! Nå forstår jeg! :-)

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• Angustia

8

• petter smart

6

• cathlin

6

Gjest Psyk av alt

Haha, nei sikker er jeg jo ikke - har ikke fotfulgt dem ;-)

Du finner sikkert dem som ikke ville likt forslag om kastrering,- men jeg gjør det jo alltid med mine (men, de må jo bli ca halvåret før man gjør det). Orker ikke tanken på at de kommer opp i slåsskamper, blir borte til stadighet...og at de irriterer naboer mindre er jo en bonus.

Jeg tror ikke kattene her er kastrerte. Det er mye slosskamper! Det høres helt forferdelig ut når det står på.

Gjest Hulderen

Jeg har kikket på tråden og det ligger som direkte svar til meg.

Se igjen. Svaret fra cathlin ligger et hakk til venste for tonie, slik svr ligger når de er dirkte til noen. Etterpå har du også svart tonie. Dermed ligger ditt svar rett over svaret til cathlin. Men det betyr ikke at cathlin svarte deg. Gå inn på [svar til meg] funksjonen, og klikk på alle svarene til deg. Du vil ikke finne svaret fra cathlin om nord-Norge der.

Gjest Psyk av alt

Se igjen. Svaret fra cathlin ligger et hakk til venste for tonie, slik svr ligger når de er dirkte til noen. Etterpå har du også svart tonie. Dermed ligger ditt svar rett over svaret til cathlin. Men det betyr ikke at cathlin svarte deg. Gå inn på [svar til meg] funksjonen, og klikk på alle svarene til deg. Du vil ikke finne svaret fra cathlin om nord-Norge der.

Ja, jeg skjønte det når Mammantil3 forklarte det for meg :-)

Annonse

Vi har katt, og jeg har snakket med mine naboer om at de må si fra hvis pus plager dem.

Den ene naboen mente at pusen vår gikk på do i deres blomsterbed, så da kjøpte jeg noen vanvittig stinkende kuler som de la i bedet. Det fungerte udmerket, ifølge naboen.

En annen nabo mente at katten var på terassen deres, så da gjorde vi det samme - kjøpte de samme kulene som de la rundt terassen og så ble de ikke plaget mer av katten.

Ingen har klaget på/snakket om kattepiss på dører eller møbler, men hvis jeg fikk beskjed om at katten min pisset på andres hagemøbler hadde den blitt avlivet. Rett og slett fordi det er syk oppførsel av en katt. En katt tisser ikke frivillig på noe annet enn en bakke hvor de kan grave.

Sandkasser er noen steder et problem, og det er jo lett å forstå siden katter vil grave ned avføringen sin. Det må hver enkelt ordne opp i selv, ved å lage lokk til sine sandkasser. Det er jo ikke bare katter som ferdes i et nabolag.

Å bli kvitt katter gjør man enklest ved å sprute vann etter dem. Det er kun ondskapsfullt å sprute direkte på dem med hageslangen, det holder lenge å sprute mot dem.

Det er helt greit å ikke like katter, men husk også at katter er med på å holde musestanden nede. Og husk at noen er glad i dem, og at de er dyr som styres av instinkter.

''Ingen har klaget på/snakket om kattepiss på dører eller møbler, men hvis jeg fikk beskjed om at katten min pisset på andres hagemøbler hadde den blitt avlivet. Rett og slett fordi det er syk oppførsel av en katt. En katt tisser ikke frivillig på noe annet enn en bakke hvor de kan grave.''

Da er i så fall alle ukastrerte katter syke. Vanlig urin fra katten er egentlig ikke noe problem, det gjør de fra seg et sted de kan gjemme det slik som du beskriver. Men det plagsomme kattepisset er ikke vanlig urin, det er et sekret som hannkatten sprener ut, gjerne på dører, hus hjørner, stolper ol. for å markere sitt territorium. Det har mye skarpere lukt enn vanlig urin.

Det sikreste virkemiddelet for å holde plagsomme hannkatter unna er å ha katt selv. ;`)

''Ingen har klaget på/snakket om kattepiss på dører eller møbler, men hvis jeg fikk beskjed om at katten min pisset på andres hagemøbler hadde den blitt avlivet. Rett og slett fordi det er syk oppførsel av en katt. En katt tisser ikke frivillig på noe annet enn en bakke hvor de kan grave.''

Da er i så fall alle ukastrerte katter syke. Vanlig urin fra katten er egentlig ikke noe problem, det gjør de fra seg et sted de kan gjemme det slik som du beskriver. Men det plagsomme kattepisset er ikke vanlig urin, det er et sekret som hannkatten sprener ut, gjerne på dører, hus hjørner, stolper ol. for å markere sitt territorium. Det har mye skarpere lukt enn vanlig urin.

Det sikreste virkemiddelet for å holde plagsomme hannkatter unna er å ha katt selv. ;`)

''Men det plagsomme kattepisset er ikke vanlig urin, det er et sekret som hannkatten sprener ut, gjerne på dører, hus hjørner, stolper ol. for å markere sitt territorium. Det har mye skarpere lukt enn vanlig urin.''

Ah, det er det selvfølgelig - jeg så for meg katter som gikk i hagemøblene for å gjøre sitt fornødne, jeg, og det er jo ikke helt friskt. Men den markeringen er jo noe annet, glemte det i farta - jeg har bare hatt (og har) hunkatt, så dette tenkte jeg ikke på.

Det skjønner jeg at er ei plage, ja.

Jeg oppfattet det som om du mente at jeg kunne få bukt med problemet ved å flytte til nord.norge? Hvis ikke beklager jeg! Trodde det var du som mobbet meg og ikke omvendt.

Men hva mente du med kommentaren om nord norge?

''Jeg oppfattet det som om du mente at jeg kunne få bukt med problemet ved å flytte til nord.norge? Hvis ikke beklager jeg! Trodde det var du som mobbet meg og ikke omvendt.

Men hva mente du med kommentaren om nord norge?''

Du har sikkert fått oppklart det nå, men tonie skreiv:

''Hvis det var opp til meg kunne katte- og hundehold vært kun for de som bor et par km fra nærmeste nabo. Naboer nærmere enn så kunne også godt vært forbudt, og for svigermødre burde det vært en 10 km-regel:)''

og cathlin svarte:

''Flytte til Nord-Norge?''

Forøvrig deler jeg din erfaring med katter gjennom et langt liv, unntaket er selvfølgelig vår høyt elskede "Flekken" som vi fikk i hus for ett og et halvt år siden ;-)

Spøk til side, man skal ta ansvar som katteeier, men det er ikke lett i praksis... I nabolaget mitt er det flust av katter og det er vanskelig å vite hvem som begår hvilken ugjerning om man ikke tar dem på fersken, men det er problematisk og uklokt å forvente at naboer skal ha "stinkekuler" i bed og på terrasser / trapper, passe på hageputer og åpne vinduer, dekke sandkasser, leve med at bilen i carporten blir oppripa av katter som liker å tilbringe tid på det varme panseret eller skli fra taket, nedover frontruta, via panseret og ned til bakken, for å nevne noe...

Om man velger å være eier av en "utekatt", bør man i hvertfall ha god dialog med naboer, vise ydmykhet og tilby å gjøre det man kan for å forhindre sjenanse.

Jeg oppfattet det som om du mente at jeg kunne få bukt med problemet ved å flytte til nord.norge? Hvis ikke beklager jeg! Trodde det var du som mobbet meg og ikke omvendt.

Men hva mente du med kommentaren om nord norge?

Hey, nå er det jeg som blir mobba her! Vent på tur er du grei;)

Takk for rådet, vanskelig med hageslange på vinteren, men kan prøve til våren.

Tror du naboen(e) blir sure hvis de ser meg spyle ned kattene deres? Det tror jeg.

''Tror du naboen(e) blir sure hvis de ser meg spyle ned kattene deres? Det tror jeg.''

Hehe, alt med måte! Personlig hadde jeg blitt smågretten om du "spylte ned" Flekken (altså katten min), men at du spruter etter han og gir han en dusj for å skremme han er heilt på sin plass for å markere "revir" for ditt vedkommende. Gjentatte ganger om nødvendig.

Gjest Psyk av alt

''Jeg oppfattet det som om du mente at jeg kunne få bukt med problemet ved å flytte til nord.norge? Hvis ikke beklager jeg! Trodde det var du som mobbet meg og ikke omvendt.

Men hva mente du med kommentaren om nord norge?''

Du har sikkert fått oppklart det nå, men tonie skreiv:

''Hvis det var opp til meg kunne katte- og hundehold vært kun for de som bor et par km fra nærmeste nabo. Naboer nærmere enn så kunne også godt vært forbudt, og for svigermødre burde det vært en 10 km-regel:)''

og cathlin svarte:

''Flytte til Nord-Norge?''

Forøvrig deler jeg din erfaring med katter gjennom et langt liv, unntaket er selvfølgelig vår høyt elskede "Flekken" som vi fikk i hus for ett og et halvt år siden ;-)

Spøk til side, man skal ta ansvar som katteeier, men det er ikke lett i praksis... I nabolaget mitt er det flust av katter og det er vanskelig å vite hvem som begår hvilken ugjerning om man ikke tar dem på fersken, men det er problematisk og uklokt å forvente at naboer skal ha "stinkekuler" i bed og på terrasser / trapper, passe på hageputer og åpne vinduer, dekke sandkasser, leve med at bilen i carporten blir oppripa av katter som liker å tilbringe tid på det varme panseret eller skli fra taket, nedover frontruta, via panseret og ned til bakken, for å nevne noe...

Om man velger å være eier av en "utekatt", bør man i hvertfall ha god dialog med naboer, vise ydmykhet og tilby å gjøre det man kan for å forhindre sjenanse.

Ja, missforståelsen er oppklart :-)

Og du er av samme type som Mammantil3 (tror det var henne) som tar ansvar. Og hadde alle gjort det, slik som dere, ville problemet vært adskillig mindre.

Gjest Psyk av alt

''Tror du naboen(e) blir sure hvis de ser meg spyle ned kattene deres? Det tror jeg.''

Hehe, alt med måte! Personlig hadde jeg blitt smågretten om du "spylte ned" Flekken (altså katten min), men at du spruter etter han og gir han en dusj for å skremme han er heilt på sin plass for å markere "revir" for ditt vedkommende. Gjentatte ganger om nødvendig.

Ok, kjekt å vite :-)

Annonse

Ok, men du er ikke helt sikker?

Kanskje jeg kunne spurt, spesielt den ene naboen, om de kunne kastrert katten sin...hvordan hadde du reagert vhis noen hadde spurt deg om det?

''Kanskje jeg kunne spurt, spesielt den ene naboen, om de kunne kastrert katten sin...hvordan hadde du reagert vhis noen hadde spurt deg om det?''

Du spurte ikke meg, men jeg svarer likevel: Det er et heilt kurant spørsmål, likeså om de er id-merka. Personlig var jeg seint ute med å kastrere Flekken, venta til han var ca ett år fordi jeg tenkte "stakkars pusen osv", men ser at det bidrar til å holde uønska kattebestand nede, samt minsker markering, slossing og annen "utagerende atferd" som ikke minst plager naboer.

Gjest Psyk av alt

''Kanskje jeg kunne spurt, spesielt den ene naboen, om de kunne kastrert katten sin...hvordan hadde du reagert vhis noen hadde spurt deg om det?''

Du spurte ikke meg, men jeg svarer likevel: Det er et heilt kurant spørsmål, likeså om de er id-merka. Personlig var jeg seint ute med å kastrere Flekken, venta til han var ca ett år fordi jeg tenkte "stakkars pusen osv", men ser at det bidrar til å holde uønska kattebestand nede, samt minsker markering, slossing og annen "utagerende atferd" som ikke minst plager naboer.

Siden det er flere ansvarlige katteeiere som har svart i denne tråden lurer jeg rett og slett på om jeg skal ta en prat med naboen om kastrering :-)

Appelsinskall i bedene da?

Eller noe slags netting? Kattene liker jo ikke å gå oppå netting eller garn.

''Eller noe slags netting? Kattene liker jo ikke å gå oppå netting eller garn.''

Joda, men jeg skjønner 'Psyk av alt' sin reaksjon: Hvorfor skal h*n belemres med netting i bedene? En annen ting er hvordan ting gror gjennom netting, det kan jeg ingenting om, men antar at det blir et trist bed med mye jobb for innehaveren av bedet (for ikke å snakke om bedene)...

Ikke lett dette, begge parter bør ta hensyn, men katter er usedvanlig dårlige mottakere av dressur og disiplin :-/

Ta en kost, løp etter kattekreket, rop og lag masse støy, skrem vannet av katta. Gi den gjerne et rapp med kosten. Da er det nok lenge til neste gang den nærmer seg huset ditt.

''Ta en kost, løp etter kattekreket, rop og lag masse støy, skrem vannet av katta. Gi den gjerne et rapp med kosten. Da er det nok lenge til neste gang den nærmer seg huset ditt.''

Nei, ikke gi katten et rapp med noe som helst! Men å skremme den med vann eller rop og støy (evt i kombinasjon) bør være greit for å markere ditt "revir".

Gjest luftslott

Hun vi kjøpte leilighet av hadde katt her, så kattene i nabolaget er vant til å være overalt her. De driter i snøen ved carport'en, legger igjen potemerker og kloremerker på bilene, samles på verandaene våre og roter i søplekassene. Og selvsagt, tisser overalt. Så jeg skal kjøpe katt vekk til å ha ved verandaen, kunne tenke meg å prøve stålrist-trikset på trappa selv om det ser litt ugjestmildt ut. Ser ikke frem til vårkvelder på verandaen om jeg må jage katter hele tiden, eller alltid passe på at ingen sniker seg inn på jakt etter mat... Jeg er allergiker selv, det gjør meg nok en del strengere enn jeg ellers ville vært. Jeg har vokst opp med katt, og er egentlig veldig glad i dem. Men de vi hadde hadde mye skog å streife i, og var ikke til sjenanse for naboene(bortsett fra lydene da, kattehyl i parringstida bærer langt!). Her er det mange hus, lite natur og mange katter, da blir det problemer...

Siden det er flere ansvarlige katteeiere som har svart i denne tråden lurer jeg rett og slett på om jeg skal ta en prat med naboen om kastrering :-)

''Siden det er flere ansvarlige katteeiere som har svart i denne tråden lurer jeg rett og slett på om jeg skal ta en prat med naboen om kastrering :-)''

Det syns jeg er en heilt legitim tilnærmingsmåte. Om katteeieren blir fornærma, kan du si at fleire ansvarlige katteeiere du kjenner anbefaler dette (og evt google litt i forkant for å ha gode argumenter). Så lenge katten(e) er til sjenanse for deg, tilbyr du faktisk en mulig løsning på et problem du ikke har forårsaka. Burde være en vinn-vinn-situasjon!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...