Gjest Psyk av alt Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hun vi kjøpte leilighet av hadde katt her, så kattene i nabolaget er vant til å være overalt her. De driter i snøen ved carport'en, legger igjen potemerker og kloremerker på bilene, samles på verandaene våre og roter i søplekassene. Og selvsagt, tisser overalt. Så jeg skal kjøpe katt vekk til å ha ved verandaen, kunne tenke meg å prøve stålrist-trikset på trappa selv om det ser litt ugjestmildt ut. Ser ikke frem til vårkvelder på verandaen om jeg må jage katter hele tiden, eller alltid passe på at ingen sniker seg inn på jakt etter mat... Jeg er allergiker selv, det gjør meg nok en del strengere enn jeg ellers ville vært. Jeg har vokst opp med katt, og er egentlig veldig glad i dem. Men de vi hadde hadde mye skog å streife i, og var ikke til sjenanse for naboene(bortsett fra lydene da, kattehyl i parringstida bærer langt!). Her er det mange hus, lite natur og mange katter, da blir det problemer... Herreminhatt. Det høres ut som om du har det enda værre enn meg :-( Forferdelige greier. Hvorfor må det være sånn? Greier ikke folk å tenke seg muligheten av at det blir problematisk for naboene?? Som sagt, jeg har forsøkt katt-vekk, men uten hell. men skal også forsøke katteristen (eller kanskje spikermatta). Jeg har heldigvis enda ikke fått katter inn i huset, selv om jeg har blitt advart av naboen. Jeg hadde klikka i vinkler om jeg hadde fått en av kattene inn i huset. Da hadde grernsen min vært overskredet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hæ? Ja, det var jo jeg som ble anbefalt å flytte til det kalde nord, ikke du:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 ''Siden det er flere ansvarlige katteeiere som har svart i denne tråden lurer jeg rett og slett på om jeg skal ta en prat med naboen om kastrering :-)'' Det syns jeg er en heilt legitim tilnærmingsmåte. Om katteeieren blir fornærma, kan du si at fleire ansvarlige katteeiere du kjenner anbefaler dette (og evt google litt i forkant for å ha gode argumenter). Så lenge katten(e) er til sjenanse for deg, tilbyr du faktisk en mulig løsning på et problem du ikke har forårsaka. Burde være en vinn-vinn-situasjon! Ja, det burde være en god løsning for alle parter! Jeg har bestemt meg for å gjøre det. Håper det blir greit mottatt..."gruer meg litt", men skal gjøre det før våren. Så kanskje jeg slipper å grave i kattedrit når det er tid for planting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Ja, det var jo jeg som ble anbefalt å flytte til det kalde nord, ikke du:) Ja, jeg har omsider skjønt det. Mammantil3 forklarte det for meg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familiepappa'n Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Merkelig at dette temaet skulle dukke opp i dag Jeg var akkurat på vei til å skrive et lignende innlegg da vi har en katt i nabolaget her som har lagt sin elsk på dette huset. Vi flyttet inn i høst, og da den forrige eieren hadde katt så er det spesielt en som lusker rundt her. En gang tok jeg den i å snike seg inn mens jeg holdt på å sage noen lister, men jeg fikk jaget den ut igjen. I det siste har det luktet skikkelig kattepiss ved inngangen som er under tak, og nå i kveld har jeg holdt på utendørs med kjellerdøren på gløtt). Når jeg kom inn luktet det noe vanvittig kattepiss, uten at katten er observert(håper virkelig ikke den har gjemt seg i kjelleren noen sted). Vi har marsvin i huset og frykten er at den skal snike seg inn usett og ta disse, samt å pisse ned huset. Hva gjør vi f.eks til sommeren - må alle dører være lukket fordi kattekreket flyr rundt her? Selv har jeg vokst opp med katt, en renslig og kastrert en, men nå kjenner jeg at mitt forhold til disse dyrene virkelig blir satt på prøve. Jeg ser at linken er LANG nedenfor, og jeg sitter på en linje om dagen som er utrolig treg og hvert innlegg tar 20-30 sekunder å åpne Kunne noen ha gitt meg en oppsummering på tiltak som fungerer for å holde katter unna vår eiendom så hadde jeg blitt veldig glad 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Merkelig at dette temaet skulle dukke opp i dag Jeg var akkurat på vei til å skrive et lignende innlegg da vi har en katt i nabolaget her som har lagt sin elsk på dette huset. Vi flyttet inn i høst, og da den forrige eieren hadde katt så er det spesielt en som lusker rundt her. En gang tok jeg den i å snike seg inn mens jeg holdt på å sage noen lister, men jeg fikk jaget den ut igjen. I det siste har det luktet skikkelig kattepiss ved inngangen som er under tak, og nå i kveld har jeg holdt på utendørs med kjellerdøren på gløtt). Når jeg kom inn luktet det noe vanvittig kattepiss, uten at katten er observert(håper virkelig ikke den har gjemt seg i kjelleren noen sted). Vi har marsvin i huset og frykten er at den skal snike seg inn usett og ta disse, samt å pisse ned huset. Hva gjør vi f.eks til sommeren - må alle dører være lukket fordi kattekreket flyr rundt her? Selv har jeg vokst opp med katt, en renslig og kastrert en, men nå kjenner jeg at mitt forhold til disse dyrene virkelig blir satt på prøve. Jeg ser at linken er LANG nedenfor, og jeg sitter på en linje om dagen som er utrolig treg og hvert innlegg tar 20-30 sekunder å åpne Kunne noen ha gitt meg en oppsummering på tiltak som fungerer for å holde katter unna vår eiendom så hadde jeg blitt veldig glad Hvis noen allerede ikke har gjort det til i morgen så skal jeg oppsummere for deg. Må legge meg nå :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Fra ditt ståsted forstår jeg godt at det blir for mye katt. Samtidig har jeg forståelse for de som ønsker å la katten(e) gå fritt. Noe av det mest effektive er kanskje å skaffe seg en diger, olm mons som jager de andre kattene. Men det er kanskje en lite aktuell løsning. Ellers trur jeg det finnes forskjellige luktstoff som kan holde kattene mer på avstand. Det jeg synes er verst med katter er når de står å jamrer hele natten. Og jeg liker katter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 ''Ingen har klaget på/snakket om kattepiss på dører eller møbler, men hvis jeg fikk beskjed om at katten min pisset på andres hagemøbler hadde den blitt avlivet. Rett og slett fordi det er syk oppførsel av en katt. En katt tisser ikke frivillig på noe annet enn en bakke hvor de kan grave.'' Da er i så fall alle ukastrerte katter syke. Vanlig urin fra katten er egentlig ikke noe problem, det gjør de fra seg et sted de kan gjemme det slik som du beskriver. Men det plagsomme kattepisset er ikke vanlig urin, det er et sekret som hannkatten sprener ut, gjerne på dører, hus hjørner, stolper ol. for å markere sitt territorium. Det har mye skarpere lukt enn vanlig urin. Det sikreste virkemiddelet for å holde plagsomme hannkatter unna er å ha katt selv. ;`) ''Det sikreste virkemiddelet for å holde plagsomme hannkatter unna er å ha katt selv. ;`)'' Eh... nei? Har selv 2 katter. Begge er kastrert/sterilisert. Vi flyttet hit for ca 5 år siden. Naboene rapporterer om et "renn" av katter her, særlig etter at vi kom hit. Kattesamfunnet er tydeligvis mer avansert enn jeg trodd! Flere ganger har vi sett katter som tydelig virker som "venner" av våre katter. Katter som kommer og mjauer "spørrende"; "kommer du snart ut?" Og så remjende katter på natta da....... sååå irriterende! Katter har jo sine "revir", men mine katter markerer jo ikke fordi de er kastrert - dermed er det "fritt frem" for andre å valse inn på vårt territorium. Har katteluke med magnet - har en (vill?)katt som presser seg inn luka likevel, bryter seg inn altså. Begge mine katter ligger i stua og ser på den, fullstendig dominert og kuet av den ukastrerte katten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Fra ditt ståsted forstår jeg godt at det blir for mye katt. Samtidig har jeg forståelse for de som ønsker å la katten(e) gå fritt. Noe av det mest effektive er kanskje å skaffe seg en diger, olm mons som jager de andre kattene. Men det er kanskje en lite aktuell løsning. Ellers trur jeg det finnes forskjellige luktstoff som kan holde kattene mer på avstand. Det jeg synes er verst med katter er når de står å jamrer hele natten. Og jeg liker katter. mvh Nei, det er ikke aktuelt for meg å skaffe egen katt. Har også forsøkt katt-vekk pulver som ikke funket, men har fått råd om noen slags kuler som skal virke på samme måte, så mulig jeg prøver det. Har etter å ha "snakket" med andre forståelsesfulle katteeiere her inne bestemt meg for å ta en prat med naboen(e) og spørre om det er mulig med kastrering. Kastrerte katter har visstnok ikke sammen markeringsbehov som andre katter som ikke er kastrert. Om det vil løse at kattene bruker hagebedene mine som toalett et jeg ikke :-( Det blir litt nervepirrende å snakke med naboen om dette, er redd det vil bli tatt negativt opp. Men nå er jo situasjonen svært negativ for meg uten at de bryr seg så det bør vel ikke være altfor urettferdig at jeg spør. Godt naboskap går jo begge veier vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 ''Eller noe slags netting? Kattene liker jo ikke å gå oppå netting eller garn.'' Joda, men jeg skjønner 'Psyk av alt' sin reaksjon: Hvorfor skal h*n belemres med netting i bedene? En annen ting er hvordan ting gror gjennom netting, det kan jeg ingenting om, men antar at det blir et trist bed med mye jobb for innehaveren av bedet (for ikke å snakke om bedene)... Ikke lett dette, begge parter bør ta hensyn, men katter er usedvanlig dårlige mottakere av dressur og disiplin :-/ Enig med deg her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Lån en Vorster i noen dager. Det er hyggelige hunder :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Lån en Vorster i noen dager. Det er hyggelige hunder :-) Ja, kanskje det hadde vært en ide! Det ville kanskje kurert min angst for hunder i samme slengen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Merkelig at dette temaet skulle dukke opp i dag Jeg var akkurat på vei til å skrive et lignende innlegg da vi har en katt i nabolaget her som har lagt sin elsk på dette huset. Vi flyttet inn i høst, og da den forrige eieren hadde katt så er det spesielt en som lusker rundt her. En gang tok jeg den i å snike seg inn mens jeg holdt på å sage noen lister, men jeg fikk jaget den ut igjen. I det siste har det luktet skikkelig kattepiss ved inngangen som er under tak, og nå i kveld har jeg holdt på utendørs med kjellerdøren på gløtt). Når jeg kom inn luktet det noe vanvittig kattepiss, uten at katten er observert(håper virkelig ikke den har gjemt seg i kjelleren noen sted). Vi har marsvin i huset og frykten er at den skal snike seg inn usett og ta disse, samt å pisse ned huset. Hva gjør vi f.eks til sommeren - må alle dører være lukket fordi kattekreket flyr rundt her? Selv har jeg vokst opp med katt, en renslig og kastrert en, men nå kjenner jeg at mitt forhold til disse dyrene virkelig blir satt på prøve. Jeg ser at linken er LANG nedenfor, og jeg sitter på en linje om dagen som er utrolig treg og hvert innlegg tar 20-30 sekunder å åpne Kunne noen ha gitt meg en oppsummering på tiltak som fungerer for å holde katter unna vår eiendom så hadde jeg blitt veldig glad Her kommer en oppsummering av rådene. Noen bedre en andre. - spyl vann på/etter kattene -legg ut appelsinskall -kjøp kattvekk pulver/kuler -skaff egen katt -lån en diger hund -snakk med naboen(e) ang kastreing av katten(e) -legg ut spikermatte (kan lages av gulvbelegg med pappspiker) eller stålrist. Legges inntil dører/hushjørner. Kattene liker ikke å stå på disse og du slipper da markering. -si til naboer at du ønsker at de holder mer styr på katten -si til naboer som nekter at det er deres katt som skaper trøbbel at du da kommer til å legge ut rottegift, men at dette da ikke vil berøre dem, siden det ikke er deres katt som pisser og driter hos deg. -jage (mens du skriker og "husjer") katten vekk med kost, gi den gjerne et lite rapp -dekke til bed med netting Jeg tror jeg har fått med alle rådene som er gitt. Det jeg selv kommer til å gjøre er å plassere ansvaret der det hører hjemme (hos eierne) og spørre om det er mulig med kastrering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Her kommer en oppsummering av rådene. Noen bedre en andre. - spyl vann på/etter kattene -legg ut appelsinskall -kjøp kattvekk pulver/kuler -skaff egen katt -lån en diger hund -snakk med naboen(e) ang kastreing av katten(e) -legg ut spikermatte (kan lages av gulvbelegg med pappspiker) eller stålrist. Legges inntil dører/hushjørner. Kattene liker ikke å stå på disse og du slipper da markering. -si til naboer at du ønsker at de holder mer styr på katten -si til naboer som nekter at det er deres katt som skaper trøbbel at du da kommer til å legge ut rottegift, men at dette da ikke vil berøre dem, siden det ikke er deres katt som pisser og driter hos deg. -jage (mens du skriker og "husjer") katten vekk med kost, gi den gjerne et lite rapp -dekke til bed med netting Jeg tror jeg har fått med alle rådene som er gitt. Det jeg selv kommer til å gjøre er å plassere ansvaret der det hører hjemme (hos eierne) og spørre om det er mulig med kastrering. Oj. Dette ble veldig uoversiktlig. Tenkete ikke på at jeg måtte ta linjeskift mellom hvert punkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvemamma Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 ''Det sikreste virkemiddelet for å holde plagsomme hannkatter unna er å ha katt selv. ;`)'' Eh... nei? Har selv 2 katter. Begge er kastrert/sterilisert. Vi flyttet hit for ca 5 år siden. Naboene rapporterer om et "renn" av katter her, særlig etter at vi kom hit. Kattesamfunnet er tydeligvis mer avansert enn jeg trodd! Flere ganger har vi sett katter som tydelig virker som "venner" av våre katter. Katter som kommer og mjauer "spørrende"; "kommer du snart ut?" Og så remjende katter på natta da....... sååå irriterende! Katter har jo sine "revir", men mine katter markerer jo ikke fordi de er kastrert - dermed er det "fritt frem" for andre å valse inn på vårt territorium. Har katteluke med magnet - har en (vill?)katt som presser seg inn luka likevel, bryter seg inn altså. Begge mine katter ligger i stua og ser på den, fullstendig dominert og kuet av den ukastrerte katten. Ja, når kattene er kastrert endres maktforholdet i kattverdenen seg helt klart. Vi har hatt mest hunnkatter, og da virker det som huset vårt er midt i territoriet, for å si det sånn. Hannkattene markerer da altså ikke på selve huset, men rundt eiendommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1106 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Lån en Vorster i noen dager. Det er hyggelige hunder :-) DUST 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Det går an å kjøpe et middel som holder katter borte, det fås i dyrebutikker. Ellers skal visstnok både hvitløkspulver og kaffepulver kunne hjelpe, hvis du strør det utenfor inngang og vinduer. Å låne en hund noen dager/uker er heller ingen dum ide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg tok en snakk med naboene når jeg flyttet inn med mine katter, og ba dem gi meg tilbakemelding om de skulle være til sjenanse, da jeg gjerne ønsket at kattene skulle få være ute. Nå viste det seg at den ene ER til sjenanse, da den er litt for ivrig etter å "hilse" på naboens papegøye, som innimellom blir luftet i bur i deres hage. Jeg kjøpte en såkalt "fresespray" på dyrebutikk og ga til nabo, så nå kan hun frese med den om katt blir nærgående med fugl, og det funker fint. Mye fordi jeg har hyggelige naboer, og fordi jeg prøver å være hyggelig med naboene. Jeg tror snakk og vennlighet kan løse det meste. skal man fly og irritere seg over naboens irriterende unger, katter, bikkjer, stereoannlegg etc, samt komme med hostile løsningsforslag som sint hund etc, tror jeg i grunn det eneste man oppnår er dårlig naboskap. Folk har ofte et eller annet som potensielt kan irritere nabo, man får da si i fra på en vennlig måte, og finne en løsning. P.S Som katteier synes jeg det er mitt ansvar å rense/erstatte om katt skulle tisse på noe, men hadde nok blitt litt forfjamsa om noen hadde sagt i fra på en veldig stygg måte, eller mislikt i utgangspunktet at jeg hadde katt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg tok en snakk med naboene når jeg flyttet inn med mine katter, og ba dem gi meg tilbakemelding om de skulle være til sjenanse, da jeg gjerne ønsket at kattene skulle få være ute. Nå viste det seg at den ene ER til sjenanse, da den er litt for ivrig etter å "hilse" på naboens papegøye, som innimellom blir luftet i bur i deres hage. Jeg kjøpte en såkalt "fresespray" på dyrebutikk og ga til nabo, så nå kan hun frese med den om katt blir nærgående med fugl, og det funker fint. Mye fordi jeg har hyggelige naboer, og fordi jeg prøver å være hyggelig med naboene. Jeg tror snakk og vennlighet kan løse det meste. skal man fly og irritere seg over naboens irriterende unger, katter, bikkjer, stereoannlegg etc, samt komme med hostile løsningsforslag som sint hund etc, tror jeg i grunn det eneste man oppnår er dårlig naboskap. Folk har ofte et eller annet som potensielt kan irritere nabo, man får da si i fra på en vennlig måte, og finne en løsning. P.S Som katteier synes jeg det er mitt ansvar å rense/erstatte om katt skulle tisse på noe, men hadde nok blitt litt forfjamsa om noen hadde sagt i fra på en veldig stygg måte, eller mislikt i utgangspunktet at jeg hadde katt. Har jeg gitt inntrykk av at jeg kommer til å ta en uhyggelig tone overfor naboene siden du sier det du sier i siste avsnitt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Har jeg gitt inntrykk av at jeg kommer til å ta en uhyggelig tone overfor naboene siden du sier det du sier i siste avsnitt? Nei, nei, jeg tenkte mest på noen av svarene og forslag til løsninger du fikk Har ikke tro på nabokrig, så lenge det er mulig å unngå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376262-katter-i-nabolaget/page/5/#findComment-3304751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.