Gå til innhold

Katter i nabolaget

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Nei, nei, jeg tenkte mest på noen av svarene og forslag til løsninger du fikk :)

Har ikke tro på nabokrig, så lenge det er mulig å unngå.

Nei, jeg har ikke tro på nabokrig jeg heller. Er veldig redd for hvordan naboene kommer til å ta det når jeg foreslår at de kanskje kan kastrere katten sin.

Jeg kjenner de veldig godt og vet egentlig svaret på forhånd, de kommer ikke til å gjøre det..

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• Angustia

8

• petter smart

6

• cathlin

6

Nei, jeg har ikke tro på nabokrig jeg heller. Er veldig redd for hvordan naboene kommer til å ta det når jeg foreslår at de kanskje kan kastrere katten sin.

Jeg kjenner de veldig godt og vet egentlig svaret på forhånd, de kommer ikke til å gjøre det..

Uffda, da er det verre! :S

Synes alle katteiere bør være annsvarlige nok til å få kattene kastrert. Ikke bare for naboenes skyld, men også for kattens.

Jeg tror jeg hadde sagt det rett ut til en slik nabo jeg, at jeg ikke ville ha en markerende katt i hagemøbler, på utgangsdør etc..

Og heller vært hyggelig rundt noe annet senere.

Naboen her har en unge som driver meg fra vettet (Går inn uten å banke, graver opp blomsterbedene mine, tar brus fra utebordet uten å spørre etc), og dette følte jeg at jeg var NØDT til å si i fra om, og gjorde så. Også sørga jeg for å være ordentelig hyggelig og be over på en pils, kommentere pene blomster og sånn senere, for at hun skulle forstå at jeg ikke var ute etter uvennskap, men bare satte foten ned på de tingene som irriterte meg grensesløst..;p

Gjest Psyk av alt

Uffda, da er det verre! :S

Synes alle katteiere bør være annsvarlige nok til å få kattene kastrert. Ikke bare for naboenes skyld, men også for kattens.

Jeg tror jeg hadde sagt det rett ut til en slik nabo jeg, at jeg ikke ville ha en markerende katt i hagemøbler, på utgangsdør etc..

Og heller vært hyggelig rundt noe annet senere.

Naboen her har en unge som driver meg fra vettet (Går inn uten å banke, graver opp blomsterbedene mine, tar brus fra utebordet uten å spørre etc), og dette følte jeg at jeg var NØDT til å si i fra om, og gjorde så. Også sørga jeg for å være ordentelig hyggelig og be over på en pils, kommentere pene blomster og sånn senere, for at hun skulle forstå at jeg ikke var ute etter uvennskap, men bare satte foten ned på de tingene som irriterte meg grensesløst..;p

Smart! Tas til ettertanke.

Gjest familiepappa'n

Her kommer en oppsummering av rådene. Noen bedre en andre.

- spyl vann på/etter kattene

-legg ut appelsinskall

-kjøp kattvekk pulver/kuler

-skaff egen katt

-lån en diger hund

-snakk med naboen(e) ang kastreing av katten(e)

-legg ut spikermatte (kan lages av gulvbelegg med pappspiker) eller stålrist. Legges inntil dører/hushjørner. Kattene liker ikke å stå på disse og du slipper da markering.

-si til naboer at du ønsker at de holder mer styr på katten

-si til naboer som nekter at det er deres katt som skaper trøbbel at du da kommer til å legge ut rottegift, men at dette da ikke vil berøre dem, siden det ikke er deres katt som pisser og driter hos deg.

-jage (mens du skriker og "husjer") katten vekk med kost, gi den gjerne et lite rapp

-dekke til bed med netting

Jeg tror jeg har fått med alle rådene som er gitt.

Det jeg selv kommer til å gjøre er å plassere ansvaret der det hører hjemme (hos eierne) og spørre om det er mulig med kastrering.

Takk for hjelpen :)

Gjest Lykkelig eier av verdens fineste pus.

Har selv bodd på boligfelt så jeg vet meget vel hva du snakker om. En virkelig plage var det. Som du sier, urin og avføring over alt, gikk ikke å sitte ute noe særlig. Kattejammer og bråk tidlig som sent.

Jeg gikk til foreningen i boliglaget og foreslo at vi sendte ut et varsel til alle om at de som eide katter satte halsbånd på dem. Så fikk vi i allefall en oversikt over hvor mange "ville" katter det var. Så kunne vi be dyrebeskyttelsen fange inn de som ikke hadde eier, alternativt avlive dem.

Vi kom aldri så langt og heldivis så flyttet vi etterhvert ut på landet.

Har katt selv og den ble kastrert når han var syv måneder gammel. Han er ute og jager men liker seg inne også. Han har katteluke og kommero og går som han vil.

Dette er egentlig den mest rette måten å ha katter på synes jeg. Siden de ikke lar seg dressere og er under kontroll på samme måte som en hund så er det svært vanskelig at de ikke ligger noen til byrde.

Slipper du dem ut så er det til naboene den går.

Vi skal flytte snart og da har jeg bestemt meg for å ha ham med meg kun hvis jeg kan gi ham friheten som han har her, at vi ikke har naboer og andre katter, og hunder tett på. Havner vi på et boligfelt så skal han få bli igjen her hos X`n min.

Jeg kommer til å gråte mange tårer for jeg er fryktelig glad i ham, men jeg synes ikke det er noe liv for ham i et tett boligfelt når han er så vant til frihet som han er her nå.

(han har foresten vært med på hytta hver helg og ferie siden han var bare kattungen. Det fungerer også helt supert. Hytta ligger også særs landlig til)

Det er ikke så lett å styre en katt så det er vel ikke så mye eierne kan gjøre. Men prøv å ta en prat med dem og kjøp "katt deg vekk" som du bruker hos deg selv. Dette burde egentlig vært kostet av katteeierne, like som alt de evnt.ødelegger hos deg.

Etter min mening :)

Annonse

Gjest Psyk av alt

Har selv bodd på boligfelt så jeg vet meget vel hva du snakker om. En virkelig plage var det. Som du sier, urin og avføring over alt, gikk ikke å sitte ute noe særlig. Kattejammer og bråk tidlig som sent.

Jeg gikk til foreningen i boliglaget og foreslo at vi sendte ut et varsel til alle om at de som eide katter satte halsbånd på dem. Så fikk vi i allefall en oversikt over hvor mange "ville" katter det var. Så kunne vi be dyrebeskyttelsen fange inn de som ikke hadde eier, alternativt avlive dem.

Vi kom aldri så langt og heldivis så flyttet vi etterhvert ut på landet.

Har katt selv og den ble kastrert når han var syv måneder gammel. Han er ute og jager men liker seg inne også. Han har katteluke og kommero og går som han vil.

Dette er egentlig den mest rette måten å ha katter på synes jeg. Siden de ikke lar seg dressere og er under kontroll på samme måte som en hund så er det svært vanskelig at de ikke ligger noen til byrde.

Slipper du dem ut så er det til naboene den går.

Vi skal flytte snart og da har jeg bestemt meg for å ha ham med meg kun hvis jeg kan gi ham friheten som han har her, at vi ikke har naboer og andre katter, og hunder tett på. Havner vi på et boligfelt så skal han få bli igjen her hos X`n min.

Jeg kommer til å gråte mange tårer for jeg er fryktelig glad i ham, men jeg synes ikke det er noe liv for ham i et tett boligfelt når han er så vant til frihet som han er her nå.

(han har foresten vært med på hytta hver helg og ferie siden han var bare kattungen. Det fungerer også helt supert. Hytta ligger også særs landlig til)

Det er ikke så lett å styre en katt så det er vel ikke så mye eierne kan gjøre. Men prøv å ta en prat med dem og kjøp "katt deg vekk" som du bruker hos deg selv. Dette burde egentlig vært kostet av katteeierne, like som alt de evnt.ødelegger hos deg.

Etter min mening :)

Tusen takk for fint svar, det med halsbånd er virkelig lurt.

Skulle ønske alle katteeiere var som deg.

Har forøvrig nesten bare fått forståelsesfulle svar, også fra katteeiere selv.

Nei, det er ikke aktuelt for meg å skaffe egen katt.

Har også forsøkt katt-vekk pulver som ikke funket, men har fått råd om noen slags kuler som skal virke på samme måte, så mulig jeg prøver det.

Har etter å ha "snakket" med andre forståelsesfulle katteeiere her inne bestemt meg for å ta en prat med naboen(e) og spørre om det er mulig med kastrering. Kastrerte katter har visstnok ikke sammen markeringsbehov som andre katter som ikke er kastrert.

Om det vil løse at kattene bruker hagebedene mine som toalett et jeg ikke :-(

Det blir litt nervepirrende å snakke med naboen om dette, er redd det vil bli tatt negativt opp.

Men nå er jo situasjonen svært negativ for meg uten at de bryr seg så det bør vel ikke være altfor urettferdig at jeg spør.

Godt naboskap går jo begge veier vil jeg tro.

Lykke til!

Håper dere finner en god løsning.

mvh

Fra ditt ståsted forstår jeg godt at det blir for mye katt. Samtidig har jeg forståelse for de som ønsker å la katten(e) gå fritt.

Noe av det mest effektive er kanskje å skaffe seg en diger, olm mons som jager de andre kattene. Men det er kanskje en lite aktuell løsning.

Ellers trur jeg det finnes forskjellige luktstoff som kan holde kattene mer på avstand.

Det jeg synes er verst med katter er når de står å jamrer hele natten. Og jeg liker katter.

mvh

Ikke vær for sikker på det du. Jeg har en gammal rallkatt, diger sort brande, kastrert for en mannsalder siden. Det har naboen også... De to pelsballene sitter på verandaen vår med en meters avstand, stive som statuer i timesvis, og venter på at den andre skal gjøre en feil bevegelse.

Og så braker de sammen så fillene fyker med jammer og skrik.

Dagen etter er naboens mons på plass kl 0900. Og venter på gammern vår...*oppgitt*

Ikke vær for sikker på det du. Jeg har en gammal rallkatt, diger sort brande, kastrert for en mannsalder siden. Det har naboen også... De to pelsballene sitter på verandaen vår med en meters avstand, stive som statuer i timesvis, og venter på at den andre skal gjøre en feil bevegelse.

Og så braker de sammen så fillene fyker med jammer og skrik.

Dagen etter er naboens mons på plass kl 0900. Og venter på gammern vår...*oppgitt*

LOL

:-)

mvh

Er det flere katter i området eller vet du at det er nabokatten som er synderen?

mvh

Annonse

Gjest Psyk av alt

Synes halsbånd var et godt forslag.

Forstår godt du er frustrert. Slik kunne sikkert fått meg til å snakke om både luftgevær og hagle, selv om det garantert hadde blitt med skrytet.

mvh

Ja, halsbånd er en veldig god ide. Kanskje med strøm i. Jeg vil da ha fjernkontrollen.

Ja, halsbånd er en veldig god ide. Kanskje med strøm i. Jeg vil da ha fjernkontrollen.

Med fare for å bli halshugd.

Du kan også løfte katten opp etter nakkeskinnet, men pass på at du også har godt tak under 'skuldrene' så skinnet ikke revner. Så kan du brøle, riste og slenge katten et stykke avgårde.

Katten skal ikke fysisk skades, men skremmes. Når du ser hva katter kan finne på å gjøre med hverandre, er ikke dette den verste handlingen for å markere ditt territorie.

Dukker for steinene som snart kommer flyvende...

mvh

Gjest Psyk av alt

Du kan også løfte katten opp etter nakkeskinnet, men pass på at du også har godt tak under 'skuldrene' så skinnet ikke revner. Så kan du brøle, riste og slenge katten et stykke avgårde.

Katten skal ikke fysisk skades, men skremmes. Når du ser hva katter kan finne på å gjøre med hverandre, er ikke dette den verste handlingen for å markere ditt territorie.

mvh

Hehe!

Jeg lurer på hva naboene hadde sagt hvis de hadde sett meg gjøre det :-)

Men jeg har skjønt at jeg må holde fortet her og begynne å forsvare mitt revir. På en eller annen måte.

Disse kattene, ihvertfall tre av dem er veldig svære (feite) og virker ikke helt unge. Håper ikke jeg skremmer på dem et infarkt. Eller kanskje jeg håper på nettopp det...

Hehe!

Jeg lurer på hva naboene hadde sagt hvis de hadde sett meg gjøre det :-)

Men jeg har skjønt at jeg må holde fortet her og begynne å forsvare mitt revir. På en eller annen måte.

Disse kattene, ihvertfall tre av dem er veldig svære (feite) og virker ikke helt unge. Håper ikke jeg skremmer på dem et infarkt. Eller kanskje jeg håper på nettopp det...

Litt av en kattepine...

mvh

mvh

Steike ti' !!! Jeg er imponert... og spent... :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...