Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''Hvis man ikke kjøper fullt så nye biler slipper man unna med brøkdelen av det mange tydeligvis bruker på servicer etc. ''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Vi har kjøpt våre biler når de har vært hhv 1 og 2 år gamle. De første årene har vi stort sett hatt småting bare på dem, vanlige servicer og EU-kontroller. Nå i år skjer alt, og mange slitedeler må tydeligvis skiftes ut.

Så jeg mener at ift verkstedsutgifter så er det billiegere med nyere biler ift de som er noen år gamle. Det er et uttrykk som heter "verksteddumpa" - og det er vel om å gjøre å selge bilen før den kommer nedi den. Det burde vi ha gjort... Og så har vi altså TO biler som har ramlet oppi der samtidig :-(

''For ikke å snakke om avskrivning.''

Når det gjelder avskriving så lønner det seg helt klart å kjøpe en noe eldre bil ja. Verditapet de første 2-3 årene er enormt.

Jeg har hatt både nye og eldre og mitt i mellom biler. Jeg mener helt klart at de dyreste bilene er de nye.

De jeg har brukt minst på er den eldste. Hvis man kjøper en litt mindre bil som har noen år på nakken, men har gått lite, har man bil i flere år.

De bruker lite drivstoff, man sparer dyre serviser, og en bil som ikke har gått så mye er det forholdsvis lite verkstedregninger på.

Hadde en billig bruktbil i 7 år. Tok den ikke på service, men hadde utgifter på den som man må regne med. Som støtdempere, dekk osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376371-har-du-bil/page/2/#findComment-3306020
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ambrose

Jeg har hatt både nye og eldre og mitt i mellom biler. Jeg mener helt klart at de dyreste bilene er de nye.

De jeg har brukt minst på er den eldste. Hvis man kjøper en litt mindre bil som har noen år på nakken, men har gått lite, har man bil i flere år.

De bruker lite drivstoff, man sparer dyre serviser, og en bil som ikke har gått så mye er det forholdsvis lite verkstedregninger på.

Hadde en billig bruktbil i 7 år. Tok den ikke på service, men hadde utgifter på den som man må regne med. Som støtdempere, dekk osv.

enig. Har hatt samme bil i 6 år og er fortsatt storfornøyd. Har den på verksted annet hvert år - når den skal EU-godkjennes. Tar en ekstra sjekk da. Vil ikke kjøpe helt ny bil om jeg hadde hatt råd til det. Den jeg har kostet ca 100 000 den gang. Nå er den verd kanskje 15. Men den er utbetalt og fortsatt like god som for 6år siden. Selv om den har gått nesten 100 000 km mer etter at jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376371-har-du-bil/page/2/#findComment-3306028
Del på andre sider

Gjest leasing er supert

Bedre å liese en bil. Ser rimelige til under 1000-lappen i mnd. Da har du alltid ny trygg bil, slipper lån, slipper å kjøpe nye dekk osv.

Vi har gjort det i mange år, og det er supert!

Har en bil vi eier også, men bruker mye mer penger på den enn på leasingbilen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376371-har-du-bil/page/2/#findComment-3306069
Del på andre sider

Jeg betalte 40000,- for min for 3 år siden. Bruker i gjennomsnitt 10000,- i året på service og reperasjoner(det tas på verksted). I tillegg kommer veiavgift, forsikring og bensinutgifter.

Jeg har valgt å ikke kjøpe dyrere bil enn at jeg kan betale kontant. En kollega av meg tok opp lån for å kjøpe ny bil. Vi regnet på hvor mye han betaler i renter på billånet, og da kom vi frem til at han måtte betale 89000,- i bare renter. Jeg har bil i mange år for 89000,-

''En kollega av meg tok opp lån for å kjøpe ny bil. Vi regnet på hvor mye han betaler i renter på billånet, og da kom vi frem til at han måtte betale 89000,- i bare renter'' Dustoreallverden hva har han betalt? Nesten 1000,- pr mnd bare i renter? Sikker på at dette er riktig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376371-har-du-bil/page/2/#findComment-3306100
Del på andre sider

Annonse

''Hvis man ikke kjøper fullt så nye biler slipper man unna med brøkdelen av det mange tydeligvis bruker på servicer etc. ''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Vi har kjøpt våre biler når de har vært hhv 1 og 2 år gamle. De første årene har vi stort sett hatt småting bare på dem, vanlige servicer og EU-kontroller. Nå i år skjer alt, og mange slitedeler må tydeligvis skiftes ut.

Så jeg mener at ift verkstedsutgifter så er det billiegere med nyere biler ift de som er noen år gamle. Det er et uttrykk som heter "verksteddumpa" - og det er vel om å gjøre å selge bilen før den kommer nedi den. Det burde vi ha gjort... Og så har vi altså TO biler som har ramlet oppi der samtidig :-(

''For ikke å snakke om avskrivning.''

Når det gjelder avskriving så lønner det seg helt klart å kjøpe en noe eldre bil ja. Verditapet de første 2-3 årene er enormt.

Vi hadde en gammel Ford Mondeo (1997 tror jeg) inntil for noen år siden, og som Katt-ja sier var det svært, svært rimelig i vedlikehold og drift sammenlignet med Alfaen vi har nå. Monedeon kjøpte vi dessuten for kun 35' selv om den hadde gått bare 100 000 km. Nybil og "nybil" er dyrt! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376371-har-du-bil/page/2/#findComment-3306103
Del på andre sider

Gjest nedenforogut

Har bil og den er nedbetalt. Den koster meg derfor veiavgift og forsikring (ca 6.000) + det som må fikses (variabelt) og j' dyrt drivstoff. I fjor var det ikke noe som måtte fikses. I år var det EU kontroll og det som fulgte i kjølvannet av den kostet ca 7.000. Neste år må jeg bytte bremser og tilbehør foran, da blir det 5.000 ekstra der osvosv. Det koster dyrt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376371-har-du-bil/page/2/#findComment-3306118
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...