Gå til innhold

Ikke mer kremet saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemme hos oss (hos mor) blir det alltid putta en liten dæsj fløte i maten, noen ganger mye. Og alt skal stekes i smør da.. Etter jeg begynte å interessere meg for matlaging selv (for ikke så veldig lenge siden) har jeg også begynt med dette. Ofte lager jeg sauser som stort sett inneholder fløte. Det sisste året har jeg lagt merke til at vekta har gått gradvis opp, uten at det har sjeneret meg så mye (for jeg var veldig tynn før det). Nå ser jeg dessverre at magen er blitt stor, og jeg er nok litt over trivselsvekta mi...

Men jeg synes det er trist å gi slipp på de gode sausene og gryterettene som er fløte og/eller kokosmelk basert...men innser at dette blir jeg nødt til.

Har dere noen gode forslag til "erstatningsvarer" for kokosmelk og fløte? Noe man kan bruke i det meste, og gi maten god smak?

Eller forslag på gode, sunne sauser?

- Lager mye grytteretter/panneretter/wokretter basert på kylling eller fisk..

Skrevet

Du kan jo bruke de lettere fløtetypene til hverdags og kremfløte i helgene? Og kanskje trenger du ikke kremete sauser hver dag heller?

Skrevet

Du kan jo bruke de lettere fløtetypene til hverdags og kremfløte i helgene? Og kanskje trenger du ikke kremete sauser hver dag heller?

Hehe, neida, trenger de ikke HVER dag, derfor jeg spør da.

Vil helst begrense meg til fløtesaus 2 ganger i uka (da regner jeg med kokosmelk og matfløte også)-

Skrevet

Cluet er vel å ikke spise sånn mat hver dag?

Gjest Tanta Anna
Skrevet

Hold slike sauser til søndagsmiddagen, så går det seg til skal du se :-) Hva med å bruke endel lime/sitronbaserte lav kalori dressinger istedet?

Gjest frudolén
Skrevet

''Nå ser jeg dessverre at magen er blitt stor, og jeg er nok litt over trivselsvekta mi...''

Spiser du fløtesauser hver dag?

Skrevet

''Nå ser jeg dessverre at magen er blitt stor, og jeg er nok litt over trivselsvekta mi...''

Spiser du fløtesauser hver dag?

Nei, men ofte 3- 4 ganger i uken...men ikke mer.

Mulig spørsmålet var uklart, jeg etterspurte sunne sauser, jeg vet utmerket godt at man ikke skal spise fløtesauser hver dag. Det er bare vanskelig å finne sunne sauser synes jeg...bortsett fra hermetiske tomater..det bruker jeg endel som saus, men vil gjerne ha større repertoar..

Gjest Elextra
Skrevet

Mulig spørsmålet var uklart, jeg etterspurte sunne sauser, jeg vet utmerket godt at man ikke skal spise fløtesauser hver dag. Det er bare vanskelig å finne sunne sauser synes jeg...bortsett fra hermetiske tomater..det bruker jeg endel som saus, men vil gjerne ha større repertoar..

Må ma bestandig ha saus, da? Vi har sjelden saus til hverdager, med mindre vi har pasta. Da har vi gjerne tomatbasert saus, evt. pesto genovese. Til ris har vi gjerne ikke saus eller evt. noe Asia-inspirert eller soyasaus.

Skrevet

Når jeg woker laks eller kylling bruker jeg av og til en blanding av 1 ss soyasaus, en liten dæsj østerssaus, noen dråper sitronsaft og litt chilisaus som jeg blander godt sammen og heller over fisken / kyllingen og grønnsakene helt til slutt, bare sånn at sausen rekker å bli varm sammen med resten før jeg heller det over på tallerkenen. Mmmmm!

Skrevet

Jeg bruker også ofte å varme kikerter, erter og løk (og evt. andre saker som passer) i panna og til slutt slenger jeg i en dæsj bbq-saus, litt chilisaus og en ss rømme og rører det hele godt sammen. Nam!

Skrevet

Det finnes fettredusert kokosmelk...

Fettredusert kokosmelk er ikke mat for folk! :D

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg bruker også ofte å varme kikerter, erter og løk (og evt. andre saker som passer) i panna og til slutt slenger jeg i en dæsj bbq-saus, litt chilisaus og en ss rømme og rører det hele godt sammen. Nam!

Jeg synes ikke de kikertene jeg har kjøpt på boks er særlig gode. De er litt vasne og har for mye "lakesmak". Hva slags typer er best, egentlig?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Fettredusert kokosmelk er ikke mat for folk! :D

Jeg synes det blir nesten like godt, bare en vane :-)

Skrevet

Jeg synes ikke de kikertene jeg har kjøpt på boks er særlig gode. De er litt vasne og har for mye "lakesmak". Hva slags typer er best, egentlig?

Man kjøper ikke kikerter på boks. :o) Man kjøper tørkede på en eller annen innvandrersjappe, koster 25,- for en kg, legger dem i vann over natten, koker dem en liten time, lar dem renne godt av, putter dem i små plastposer og hiver i fryseren. Da kan man ta opp en neve eller to og slenge i stekepanna ved behov, tiner på to minutter. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Man kjøper ikke kikerter på boks. :o) Man kjøper tørkede på en eller annen innvandrersjappe, koster 25,- for en kg, legger dem i vann over natten, koker dem en liten time, lar dem renne godt av, putter dem i små plastposer og hiver i fryseren. Da kan man ta opp en neve eller to og slenge i stekepanna ved behov, tiner på to minutter. :o)

Aha. Takk!

Skrevet

Jeg synes det blir nesten like godt, bare en vane :-)

Mulig det er en vane. Jeg har prøvd det en gang og kommer aldri til å kjøpe det igjen.

Skrevet

Bra tips :-)

to-barns-mamman
Skrevet

Vi bruker denne veldig ofte, meg gode tilbakemeldinger fra både små og store :-)

Surrer sjaminjong og evt. løk i panna, etter at kjøtt er stekt.

Heller over lett creme fraise eller lett rømme

Litt sukkerkolør for å få en litt brunere saus.

mmmmm godt :-)

Gjest familiekokeboka
Skrevet

Vet ikke hvor sunne de er, men vi bruker ihvertfall mye østersaus- og soyasaus-baserte sauser til wok og fisk. Ellers hvitvinsbaserte sauser til fisk, og mye (hjemmelaget) rødvinssaus til kjøtt. Ellers har vi faktisk veldig ofte forskjellige stuinger, som nå så fint heter purré, og da dropper vi ofte sausen. Men de er det ofte litt fløte i, så da faller vel poenget bort (laget av kålrot, blomkål, skonrokk etc).

Jeg kan anbefale "Familiekokeboka", der er det mye gode middagsretter, blant annet geniale gode sunne supper som duger til middag og vil begrense fløtesausbruken mye. Det er også mange oppskrifter på sauser og purreer.

http://ordentligmat.no/2009/12/anmeldelse-familiekokeboka/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...