Gå til innhold

Den lille Bernadotten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kronprinsessan Victorias datter, jeg ser det er sånne avstemninger, "hva skal hun hete". Hun får sikkert en laaaang rekke navn.

Men er det så strengt for de stakkars menneskene, at de har KUN en håndfull kvinnenavn å velge mellom? Er det en skandale av dimensjoner dersom de vil at ungen skal hete Hedvig Anette for eksempel?

Og duger norske navn som Ragnhild i Sverige også? (Er det norskt foresten?)

Skrevet

Og...wow "Vittnesbekräftelsen är ett dokument med underskrifter och sigill av vittnena, som bekräftar att tronarvingen inte är en bortbyting."

Akkurat. En "bortbyting", ja tenk om huldra byttet ungen med en trollunge istedet.. hehehehe Fasinerende.

Ferskenblomst
Skrevet

Og...wow "Vittnesbekräftelsen är ett dokument med underskrifter och sigill av vittnena, som bekräftar att tronarvingen inte är en bortbyting."

Akkurat. En "bortbyting", ja tenk om huldra byttet ungen med en trollunge istedet.. hehehehe Fasinerende.

Det der med bortbyting hørte jeg en reportasje på igår. Det kommer av at det skal bekreftes at barnet er det riktige barnet, og ikke byttet bort med f.eks et annet barn, en gutt. Fra gammelt av med mannlig arvefølge. Der ble det også sagt at i "gamle dager" var det folk med inne på føderommet som skulle være sikre på at det var det riktige barnet som ble presentert. Slik at det ble presentert en jente, f.eks, og ikke en gutt. men denne hoffreporteren (fra Damtidningen, eller noe sånt) fortalte at det slapp Victoria, da.

Men veldig hyggelig at de har fått en datter, og tror vi kan forvente oss et veldig tradisjonelt rojalt navn.

Skrevet

Jeg håper bare de ikke gir det lille nurket navnet Sibylla som "hovedfornavn" i alle fall... *grøss*

Skrevet

Jeg håper bare de ikke gir det lille nurket navnet Sibylla som "hovedfornavn" i alle fall... *grøss*

LOL Høres ut som heksa i et eller annet eventyr! :0D

Skrevet

Estelle... plutselig var ikke Sibylla så gæli alikevel... uh..

Skrevet

Enig. Estelle?! Blir vel Stella til daglig det da kanskje? De har jo flere andre fine å velge mellom - Isabella eller Kristina f.eks.

Skrevet

Enig. Estelle?! Blir vel Stella til daglig det da kanskje? De har jo flere andre fine å velge mellom - Isabella eller Kristina f.eks.

Tror du de har lov å bruke kjælenavn på knugelige folk? Mora blir ofte kalt "Viccan" i pressen, men ingen bruker det ellers tror jeg.

Faktisk har jeg store problemer med å se for meg at dronninga kauker "HARALD!" til gubben for å få ham inn til middag eller noe..hehehe

Estelle Silvia Ewa Mary. Sikkert penere på svensk...

Skrevet

Begge navnene gir assosiasjoner til hurtigmat...

Skrevet

Begge navnene gir assosiasjoner til hurtigmat...

Estella vet jeg ikke helt hva minner meg om, men når jeg hører Sibylla ser jeg for meg en ganske vulgær og meget sminket sigøynerdronning/spåkone...

Skrevet

Estella vet jeg ikke helt hva minner meg om, men når jeg hører Sibylla ser jeg for meg en ganske vulgær og meget sminket sigøynerdronning/spåkone...

Ikke noe rart, for Sibylla betyr nettopp spåkone...

Skrevet

Jenta skal hete Estelle Silvia Ewa Mary. Det blir vel Estelle til vanlig, regner jeg med.

Synes det var fint, jeg :-)

Kunne vært mye verre.

Skrevet

Ave Maris Stella... Tipper Grieg blir aktuell i den barndåpen. Fin versjon av Ave Maria, og passer på inntil mange av navnene til den lille.

Jeg må innrømme at kaffen satte seg litt fast i halsen da jeg leste navnevalget, men det er jo en liten Bernadotte, og da passer franske navn. Tante Madeleine har jo også fransk navn, og Estelle er visstnok en gammel slektning også. Selv om jeg ikke er en superfan av navnet, så syns jeg det er veldig bra at de faktisk har valgt et navn etter eget hjerte og ikke følt seg tvunget til å velge veldig tradisjonelt. Selv holdt jeg en knapp på Kristina.

Skrevet

Jenta skal hete Estelle Silvia Ewa Mary. Det blir vel Estelle til vanlig, regner jeg med.

Synes det var fint, jeg :-)

Kunne vært mye verre.

Kongelige skal jo ha en bråte med navn. :D

Overrasket meg selv i å like Estelle, jeg som egentlig er glad i trauste, tradisjonelle og/eller hebraiske navn til vanlig. Er vel betydningen av navnet som går så inn hos meg. :)

Skrevet

Overrasket meg selv i å like Estelle, jeg som egentlig er glad i trauste, tradisjonelle og/eller hebraiske navn til vanlig. Er vel betydningen av navnet som går så inn hos meg. :)

''Kongelige skal jo ha en bråte med navn. :D''

De fleste svensker har jo en bråte med navn, kongelige eller ei. Når man attpåtil er svensk kongelig, sier det jo seg selv at det blir navnerikt. ;)

Skrevet

Alle de tre svenske kongebarna har jo 4 navn hver. :o)

Skrevet

De fleste svensker har jo en bråte med navn, kongelige eller ei. Når man attpåtil er svensk kongelig, sier det jo seg selv at det blir navnerikt. ;)

''De fleste svensker har jo en bråte med navn, kongelige eller ei.''

Er nok Astrid Lindgren sin feil. :D

Skrevet

Ja, det er sant, jeg "kjenner" to svenske menn bosatt i Norge som begge har tre fornavn. Og de er ikke av typen "Lars Erik", men som "Cato Bjørn". Har aldri forstått hvorfor man velger slike kombinasjoner som blir så "hakkete".

Skrevet

''Overrasket meg selv i å like Estelle, jeg som egentlig er glad i trauste, tradisjonelle og/eller hebraiske navn til vanlig. Er vel betydningen av navnet som går så inn hos meg. :)

''

Samme her. Navnet er egentlig ikke min stil i det hele tatt - men jeg synes det passet veldig fint til ei lita svensk prinsesse, og til foreldrene.

Liker også best tradisjonelle navn og hebraiske navn :-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Estella vet jeg ikke helt hva minner meg om''

Jeg tenker på chips :-). "Vanlig chips/potetgull" kommer vel fra Estrella i stedet for Maarud på kontinentet.

http://photos.travellerspoint.com/210355/n7310531027708_MED.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...