Gå til innhold

Bankkontoer på eldre barn.

Gjest Litt mindre verdier på min ligning også.

Anbefalte innlegg

Mine barn har noen tusen på hver sin konto, etter konfirmasjoner etc. Til nå ha disse kontoene vært stående på meg pga letthet i forhold til at far og jeg ikke er sammen.

Nå er et av barna over 18 år og jeg lurer på om det hadde vært bedre at h*n hadde egen sparekonto i bare sitt navn og fått overført pengene dit.

Slik det er nå så går jo alle disse pengene som "mine" i forhold til skatten og ligning.

Ungene er alle studenter uten annen inntekt for tiden enn studielån og stipend.

Hva er best? Bør pengene stå under mitt navn fremdeles eller er det greit at de står på dem?

Hvordan er det en student lignes i forhold til dette?

For de som er under 18 er det greiest at det står på meg, sånn sett så er det enkelt for dem å sette inn og ta ut som de vil uten å måtte kontakte far, det har vi prøvd tidligere og det var veldig mye styr.

Tenkte derfor primært på de som var over 18.

Noen synspunkter på dette? Erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376470-bankkontoer-p%C3%A5-eldre-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monicaen

Mine barn har alltid hatt kontoer i eget navn. Fra de var 13 fikk de ungdomskort, og har selv tatt ut penger uten at vi foreldrene har hatt noe med det å gjøre.

Spesielt de barna som er over 18 må å ha konton i eget navn, de er jo myndige! Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke de som er under 18 kan ha det, i hvert fall når de har passert 13 år.

Mine barn har alltid hatt kontoer i eget navn. Fra de var 13 fikk de ungdomskort, og har selv tatt ut penger uten at vi foreldrene har hatt noe med det å gjøre.

Spesielt de barna som er over 18 må å ha konton i eget navn, de er jo myndige! Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke de som er under 18 kan ha det, i hvert fall når de har passert 13 år.

Som jeg skrev så har alle hatt egne kontoer. Men vi har liten kontakt med barnas far og måtte ha hans underskrift hver gang de f.eks. skulle ta ut noen kroner. Dette gidder vi ikke holde på med. Derfor åpnet jeg flere kontoer i mitt navn og det har fungert helt topp på den måten.

Ingen av ungene har noen problemer med det, så sånn sett kunne vi bare fortsatt på denne måten.

Men jeg lurer altså på i forhold til skatt og serlvangivelse hva som er best.

Gjest Monicaen

Som jeg skrev så har alle hatt egne kontoer. Men vi har liten kontakt med barnas far og måtte ha hans underskrift hver gang de f.eks. skulle ta ut noen kroner. Dette gidder vi ikke holde på med. Derfor åpnet jeg flere kontoer i mitt navn og det har fungert helt topp på den måten.

Ingen av ungene har noen problemer med det, så sånn sett kunne vi bare fortsatt på denne måten.

For å gjenta meg selv: Fra barna er 13 år trenger de ikke foreldrenes underskrift, de tar ut penger selv via bankkort.

Mine har en sperret konto med konfirmasjonspenger etc på.

Så har de en vanlig konto med kort som jeg kan overvåke fra min nettbank. Der er det ikke større summer i noen grad. Det de evnt tjener selv, får av meg ol. Når de fyller 18 går vi i banken og sørger for at de selv får nettbanktilgang og at jeg blir løst fra det.

Nå må jo du skatte av innestående og renter. Regner med at barna slipper skatt, så det ville da lønne seg om pengene stod på dem.

Annonse

Gjest Høstløv

''Slik det er nå så går jo alle disse pengene som "mine" i forhold til skatten og ligning.

Ungene er alle studenter uten annen inntekt for tiden enn studielån og stipend.''

For skattytere i klasse 1 og 2 er formue under kr 700.000 er ikke skattepliktig , for formue over dette fribeløp beregnes det 1,1% i formueskatt.

Alle renteinntekter er skattepliktige med 28% skatt. Skatten betales av forsørgeren uansett om formuen er i ditt eller barnets navn inntil barnet er 17 år.

Når barnet er 18 år er det mest lønnsomt at pengene står på konto i barnets navn, med unntatt av om formuen overstiger grensene i lånekassen, da kan det bli snakk om forkortning i lån og stipend, beløpsgrensene kjenner jeg ikke.

Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett. Mener du at de skal ha alle kontorer (for disposisjon) etter ca fylte 13, eller mener du én konto?. Min har hatt egen konto med type 10 kr- 5000 kr på, alt etter disposisjoner hehe, men sparekontoen der faren og jeg setter inn månedlige beløp, barnetrygdkontoen etc har jeg tenkt å fortsette å ha i mitt navn også etter fylte 18, og fram til han feks skal kjøpe sin først leilighet. De kunne lett blitt til pstereoanlegg, gitarforsterker, macpro etc om han disponerte dem selv.

Det kommer an på hvor stort beløpet er.

Er det så stort at 18-åringen vil få en formue som fører til trekk i studielån, kan det være like greit at du 'beholder' hele eller deler av beløpet. (Har h*n allerede noe lån vil dette gi fratrekk i beregnet formue.)

H*n kan også bli skattet for beløpet som gave om du f.eks. overfører 90.000,- i en jafs. I så måte kan det være greit å overføre pengene over noen år. Evt. kan du betale husleien mot at h*n sparer tilsvarende beløp.

I forhold til skatt på formue og renteinntekter er det sannsynligvis mest lønnsomt at h*n eier pengene selv.

Med tanke på senere investering i bolig, er det et pluss om han har en 'sparehistorie' i banken.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...