Gå til innhold

Min kone ble voldtatt, hva skjer?


Gjest manntilvoldtatt

Anbefalte innlegg

Gjest manntilvoldtatt

Jeg trenger ikke vite hva som skjer etter en voldtekt men jeg lurer på om det som skjer med henne er normalt, om man kan kalle det normalt.

Hun ble altså voldtatt forrige fredag, og kom hjem hit og fortalte dette. Jeg ble fylt av et sinne, ikke mot henne men mot en som gjør slike ting.

Men det jeg ser er at hun sover dårlig, hun spiser lite eller ingenting, har mareritt.

Hun er blitt mer stille. Byen hun ble voldtatt i ligger 54 mil fra oss, men hun tør ikke gå på butikken alene, ikke ut i det hele tatt alene. Selv bare det å hente en ting i bilen , som står parkert i gården tør hun gå ut i.

Hun skulle jobbe kveldsvakt i går, men kom hjem etter bare et par timers tid. Hun som elsker jobben sin, hadde null motivasjon før hun dro, så jeg ble ikke overrasket at hun kom hjem.

HUn er ikke deppa på¨en måte, men mer trist. Jeg får klem, og kyss, ( kun når hun selv vil ha det, jeg tvinger meg ikke på henne i det hele) men jeg føler at dette er ganske tomt.

Jeg vet at min kone skriver her inne, ganske enkelt fordi hun låner min pc da hennes ble stjålet, og derfor fant jeg denne siden.

Jeg vil jo mer enn gjerne gjøre noe for min kone , men hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en forferdelig opplevelse - at den du er glad i har blitt voldtatt. Forstår godt at du er sint på han som gjorde det og bekymret for kona di.

''Men det jeg ser er at hun sover dårlig, hun spiser lite eller ingenting, har mareritt.''

Uten at jeg kan noe mer om akkurat dette enn det jeg har lest, så vil jeg tro at dette er en vanlig reaksjon når en opplever noe så vondt.

''Hun er blitt mer stille. Byen hun ble voldtatt i ligger 54 mil fra oss, men hun tør ikke gå på butikken alene, ikke ut i det hele tatt alene. Selv bare det å hente en ting i bilen , som står parkert i gården tør hun gå ut i.

Hun skulle jobbe kveldsvakt i går, men kom hjem etter bare et par timers tid. Hun som elsker jobben sin, hadde null motivasjon før hun dro, så jeg ble ikke overrasket at hun kom hjem.

HUn er ikke deppa på¨en måte, men mer trist. Jeg får klem, og kyss, ( kun når hun selv vil ha det, jeg tvinger meg ikke på henne i det hele) men jeg føler at dette er ganske tomt.''

Vær der for henne - hvis dere har barn, så ta deg av mye av de praktiske tingene rundt levering/henting/aktiviteter - så hun slipper å tenke påd et de neste dagene - det samme med mat og innkjøp. Etterhvert vil hun sikkert synes det er godt å gjøre noen vanlige dagligdagse ting.

Har hun snakket med legen? Anmeldt det? Vil tro at voldtektsmottaket eller fastlegen kan henvise til psykiater - det ser sikkert mye som må fordøyes og bearbeides.

Siden hun ikke klarer å jobbe nå med en gang, bør hun få sykemelding. Hvis ikke hun orker å snakke med legen, bør du gjøre det.

Ønsker dere styrke til å komme gjennom dette! Godt hun har deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

"Jeg vil jo mer enn gjerne gjøre noe for min kone , men hva?"

(Klokken er mange, så dette blir litt kort, men jeg ville svare likevel.)

Det første gjør du jo allerede - vær der for henne, og tro på henne. (Pass litt på språket ditt, fordi vanlige fraser som "det er utrolig" lettere kan bli tolket som "jeg er ikke helt sikker på om jeg tror deg" av mange. Vis og si at du tror henne.)

Viktig: voldtekt er å frata noen kontrollen over egen kropp. Vær derfor obs på at hun nå må få ha full kontroll på om hun vil snakke om det, om hun vil anmelde, om hun vil gå ut, om hun vil til lege, om hun vil til psykolog, om hun vil ringe Dixi, osv osv. Terskelen må være veldig høy før du f. eks. ringer legen mot hennes vilje (bare hvis det virkelig er krise), for eksempel. La henne ha kontroll nå.

Det er ingen "riktig og galt" hvordan man reagerer på en voldtekt - noen vil ha en klem, andre vil ikke bli tatt på, atter andre vil ha bekreftelse på at hun fremdeles er attraktiv og ikke "skitten". Igjen, lytt og la henne ha kontroll, og gå frem varsomt.

Veldig mange utsatte føler utrolig mye "synd og skam" etter en voldtekt, og det kan være vanskelig for pårørende å forstå. Man må bare si at det overhodet ikke er hennes feil, og at det alltid og uten unntak er kreket som voldtar som har ansvaret og skylden. Det var ikke hennes feil - selv om overraskende mange tenker: "Hvis jeg bare ikke hadde...."

Både hun og du kan ringe Dixi (www.dixi.no), og det er en del ressurser, bl.a. for pårørende.

Det tar tid, men tiden er mye kortere nå som hun åpenbart har en mann som er der for henne.

Og et tips til slutt: Tenk på deg selv, også. Gi deg lov til å reagere, ta fri jobb, osv. hvis du trenger det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elias 2

uff virkelig tragisk at mennesker kan gjøre noe slikt. Det jeg kan si er at etter en slik traumatisk kan det være at din kone er i en slags sjokk tilstand. Kan gi et tips siden jeg selv har opplevd traumer i brandom. Ta kontakt med lege og forlang/krev samtale med psykolog. Dette er viktig for traumer kan feste seg hvis de ikke blir behandlet og da kan kroppen sette i gang forsvarsmekanismer som senker livskvaliteten betraktelig. En isolerer seg etc..

Men hun høres heldig ut som har deg sorm stiller opp. Men ikke nøl med og kontakte en psykolog, kanskje du kan være med henne hvis dette virker tryggere for henne. Hvis legen snakker om vente tid så ikke gi deg. Ellers finnes det private, men dette merkes på pengboken. Er det en kommunal psykiatritjeneste der dere bor? Da kan det være en psykiatrisk psykepleier som kan suplere i begynnelsen. Psykomotorisk fysioterapeut er også på sikt fint i en traume behandlingsprosess. Ellers lykke til, og igjen forbannet være mennesker som gjør slike handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...