Gå til innhold

Fasetter på tennene

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Jeg har lest hele tråden.

Du sier at du VIL HA dette fordi du synes det er pent. Det er mye vi kan synes er pent, men verden er ikke slik at vi kjøper alt vi vil ha - av ulike årsaker:

*Det koster penger. Jeg vet ikke om du har tenkt å gjøre dette på alle tennene. Ifølge den linken du gav her koster det mellom 4000 og 8500 kr pr tann. Det blir 180.000 kr det, for alle tennene. Kanskje skal du bare ha på de 8 fremste tennene - da blir det muligens 90.000 kr. Det er vanvittig mye penger å bruke på noe som kun er estetisk og ikke medisnisk anbefalt. Du kan jo regne ut hvor mange timer mannnen din må jobbe for at dere skal få råd til å betale for dette. Husk skatten.

*Selv om emaljen bare slipes litt ift krone, så vil den jo bli svakere? Og jeg vil tro at det er lettere for bakterier å komme inn til tanna da?

*i linken som du viste til, står det at fasettene varer i ca 7 år (finner det ikke igjen nå). Det betyr at etter noen år må du til igjen med behandlingen og kostnaden

Det er mye som kan kjøpes for penger - men husk at en skal prøve å være et godt eksempel for barna sine og kunne står for de etiske valgene en tar. Å ville ha perfekte hvite "kanintenner" (som du selv sier) er vel ikke et valg en ønsker å profilere overfor barna sine?

Vel - det var nå mine tanker.

Hei!

Okey, da skal jeg tenke meg om.

Det med bakterier nevnte faktisk tannlegen kunne bli/være et problem med fasetter.

Jeg vil jo være et forbilde for barna mine så jeg har ikke snakket om fasettene til dem. Ja det er mye penger, så jeg skal tenke på det du skriver, jeg ser jo i speilet at tennene ser jo hele og greie ut og jeg er jo ingen kjendig og kunne aldri tenkt meg å være det heller., jeg trives jo best for meg selv.

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

63

• Colette

13

• Lillemus

8

• mariaflyfly

7

Madelenemie

''Siden jeg ikke ser så mye på menneskers ansikter ute i verden, så vet jeg ikke hvordan tenner de har stort sett, slik at de tennene jeg ser er de på film, og de ser pene og kritthvite ut, da tror jeg tenner ser sånn ut.

''

Kanskje dette er noe av kjernen? At siden du er så lite ute blant folk, så TROR du faktisk at filmstjernetenner er det som er nanturlig?

Jeg tror ikke jeg kjenner NOEN med filmstjernetenner. Alle har mer eller mindre spesielle tenner - uten at de har stygge tenner. Noen har veldig hvite tenner, men litt skjeve, andre kan ha jevne fine tenner, men litt mer gulaktige. Det viktigste er jo at en pusser tennene og har god tannhygiene, slik at en ikke har dårlig ånde og dårlige tenner. Jeg selv har dessverre dårlige tenner og får ofte hull.

''Da er det vanskelig for meg å skjønne når tannlegen sier, "men du har jo de hviteste naturligste tennene" jeg tørr ikke da si at, "de er ikke så hvite som på TV" for da må jeg sikkert forklare så mye annet, at ikke så lett for meg og både se på og snakke med og kjenner ikke så mange mennesker. osv''

Jeg tror dette er en fiks idé du har fått. Det er en såpass omfattende behandling at du kan bare ikke gjøre det uten at mannen din er med på det - særlig når du ikke har inntekt selv. Men også fordi du kanskje har et forvridd inntrykk av hvordan tenner egentlig ser ut.

Hei!

Ja det er mulig jeg har det.

Jeg skal se på min psykiaters tenner neste uke, samt en annen dame jeg skal møte og snakke med til uken , samt hun på barnehabiliteringen, prøve få et inntrykk. Det er lettere for meg å se på mennesker på TV, for de ser ikke tilbake (om du skjønner)

Madelenemie

''Siden jeg ikke ser så mye på menneskers ansikter ute i verden, så vet jeg ikke hvordan tenner de har stort sett, slik at de tennene jeg ser er de på film, og de ser pene og kritthvite ut, da tror jeg tenner ser sånn ut.

''

Kanskje dette er noe av kjernen? At siden du er så lite ute blant folk, så TROR du faktisk at filmstjernetenner er det som er nanturlig?

Jeg tror ikke jeg kjenner NOEN med filmstjernetenner. Alle har mer eller mindre spesielle tenner - uten at de har stygge tenner. Noen har veldig hvite tenner, men litt skjeve, andre kan ha jevne fine tenner, men litt mer gulaktige. Det viktigste er jo at en pusser tennene og har god tannhygiene, slik at en ikke har dårlig ånde og dårlige tenner. Jeg selv har dessverre dårlige tenner og får ofte hull.

''Da er det vanskelig for meg å skjønne når tannlegen sier, "men du har jo de hviteste naturligste tennene" jeg tørr ikke da si at, "de er ikke så hvite som på TV" for da må jeg sikkert forklare så mye annet, at ikke så lett for meg og både se på og snakke med og kjenner ikke så mange mennesker. osv''

Jeg tror dette er en fiks idé du har fått. Det er en såpass omfattende behandling at du kan bare ikke gjøre det uten at mannen din er med på det - særlig når du ikke har inntekt selv. Men også fordi du kanskje har et forvridd inntrykk av hvordan tenner egentlig ser ut.

Hei!

Nå kom jeg på dette:

Min tannlege har gulaktige tenner og det har jeg stusset på.

Madelenemie

''Fasetter setter man på tenner som er i god stand, da sliper man mindre enn ved krone, men tennene må da være store og friske nok så fasettene får godt feste.''

Men om man ombestemmer seg og ikke vil ha fasetter allikevel, eller mister en eller flere og ikke har råd til å sette på nye, så er jo tennene under ødelagte for alltid. Jeg fatter ikke at du vil ødelegge friske, sunne tenner med dette innfallet du har fått.

Hei!

Og det er det ikke tannlegen heller skjønner, samt ikke min mann, når det gjelder regningen så betaler min mann for mitt liv hva skulle jeg ellers gjort? heldigvis er han snill.

Madelenemie

'' men det han og dere ikke skjønner er at det er ganske så vanlig og hører til kosmetisk tannpleie.''

Ganske vanlig? Hvor mange kjenner du som har gjort dette da? Altså - på friske, sunne tenner. Og her snakker jeg ikke om filmstjerner som har alt for mye penger, men vanlige mennesker som deg og meg.

Jeg kjenner ingen som har gjort det i alle fall, har ikke hørt om noen har gjort det engang.

Og siden det blir mannen din som må betale dette her så MÅ du få hans klarsignal først! Dette er ikke en regning du bare kan dumpe i fanget på ham etterpå som du gjør med regningen på sko til ungene! Og mannen din ser heldigvis ut til å ha såpass med vett og gangsyn at han synes dette er noe stort tull.

Hei!

Som jeg skrev de mennesker jeg har hørt om som har gjort dette er heller ikke filmstjerner eller kjendiser, men om de hadde ødelagte tenner vet jeg jo ikke.

Tannlegene som vurderte dette ønske hos meg snakker jeg altså for døve ører til, de mener det øker faren for mye, blant annet bakterier i skjøtene som alltid vil være der, særlig på baksiden av tennene og opp mot tannkjøttet.

Det med isingen som noen fortalte meg om her hadde jeg ikke tenkt på, så det var fint å få vite.

Takk

Gjest I dag er det helg.

Hei!

Som jeg skrev de mennesker jeg har hørt om som har gjort dette er heller ikke filmstjerner eller kjendiser, men om de hadde ødelagte tenner vet jeg jo ikke.

Tannlegene som vurderte dette ønske hos meg snakker jeg altså for døve ører til, de mener det øker faren for mye, blant annet bakterier i skjøtene som alltid vil være der, særlig på baksiden av tennene og opp mot tannkjøttet.

Det med isingen som noen fortalte meg om her hadde jeg ikke tenkt på, så det var fint å få vite.

Takk

Unnskyld meg men dette er jo en helt merkelig og fiks idè du har fått for deg?

Annonse

Madelenemie

''Når jeg likevel betaler og 2 tannleger ikke vil gjøre det så er det sikkert feil tannlegekontor.''

Helt sikkert ikke.

Hva med at når det er 30 mennesker her på Doktor Online som sier til deg at dette er galskap og en forskrudd idé du har hengt deg opp i? Tar alle de feil også?

Hei!

nei jeg begynner nå å tro at jeg har en fiks ide selv.

Jeg skal se på andres tenner frem over for som noen skrev her, tror det var prust, så er det mulig jeg ikke vet hvordan normale menneskers tenner ser ut fordi jeg ser på mennesker på film, og ser helst ikke på andre da jeg ikke liker øyekontakt.

Takk for hjelpen med å tenke og få perspektiv.

Hei!

Og det er det ikke tannlegen heller skjønner, samt ikke min mann, når det gjelder regningen så betaler min mann for mitt liv hva skulle jeg ellers gjort? heldigvis er han snill.

Jeg - som selv tjener relativt godt - ville aldri brukt så mye penger på meg selv til en såpass unyttig ting...i alle fall ikke når jeg har familie å ta hensyn til. Med mindre din mann tjener vanvittig godt synes jeg det er ille å be ham om å betale dette... Men du har jo før skrevet at han av og til bekymrer seg over økonomien når det er ekstra store utgifter.

Madelenemie

Unnskyld meg men dette er jo en helt merkelig og fiks idè du har fått for deg?

Hei!

Ja vel, men problemet er kanskje at jeg treffer så få mennesker, eller SER på så få mennesker at jeg ikke vet så mye om andre tenner enn de jeg ser på TV, jeg hadde ikke tenkt på det før noen skrev det til meg nå,

jeg skal til neste uke studere min psykiaters tenner, samt noen på forelesning, jeg skal se dem rett inn i munnen.

Madelenemie

Jeg - som selv tjener relativt godt - ville aldri brukt så mye penger på meg selv til en såpass unyttig ting...i alle fall ikke når jeg har familie å ta hensyn til. Med mindre din mann tjener vanvittig godt synes jeg det er ille å be ham om å betale dette... Men du har jo før skrevet at han av og til bekymrer seg over økonomien når det er ekstra store utgifter.

Hei!

Jeg håper du har fått med deg at jeg tenker meg om pga av det med isingen og andre grunner, kanskje jeg ikke har sett på normale tenner fordi jeg liker meg best for meg selv og er mye alene.

Dessuten det der med økonomi er jo en ting, men vi vurderer annerledes og syns kanskje slikt som andre syns er for dyrt ikke er for dyrt eller verdt det osv...

Han har tilbudt meg en annen operasjon men den vil jeg ikke ha, da jeg er redd for operasjoner, jeg sa da at jeg heller vil ha fasetter på tennene.

Madelenemie

''Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...''

Helt enig! Og når jeg ser mennesker med kritthvite tenner hvor alle tennene er like store så tenker jeg at de kan da umulig være ekte - det er da ingen som har tenner som er like store hele veien fra naturen side!?

Nei, med mindre man har svært stygge tenner (mye misfarging og slikt) synes jeg ikke man skal tulle med tennene sine. De er viktigere for helsa enn mange tror.

Hei!

Ja vel da, men har Dorthe Skapell tullet med tennene sine da, hun har helt rette, store, perfekte kritthvite tenner.

Hun var i avisen en dag, fordi hun skrev at hun hadde tatt Botox.

Jeg tenker meg om nå, jeg ser at tennene mine jo er hvite og jeg vet ikke hvem de skal bli større for, det er mulig det er en fiks ide, men fikse ideer kan jeg få.

Den ene skjeve tannen rettet tannlegen på ved å legge på en litt tykkere fylling, så ble den på samme linje som de andre, det ser fint ut.

Gjest I dag er det helg.

Hei!

Ja vel, men problemet er kanskje at jeg treffer så få mennesker, eller SER på så få mennesker at jeg ikke vet så mye om andre tenner enn de jeg ser på TV, jeg hadde ikke tenkt på det før noen skrev det til meg nå,

jeg skal til neste uke studere min psykiaters tenner, samt noen på forelesning, jeg skal se dem rett inn i munnen.

Jeg skjønner ikke at du har samvittighet og hjerte til å la din mann betale for å fikse noe som ikke er ødelagt? Hva er vitsen? Fordi du synes det er pent? Hva så? Jeg synes en bil til 4 mill er fin, den VIL jeg ha.

Madelenemie

Nåja...du har vel ikke akkurat verdens styggeste tenner:-) Men det har ikke jeg heller....Tannteknikeren lurte på hva som var i veien med mine tenner da jeg var hos han. Og det var ikke rent sjelden fremmede mennesker sa til meg på "gata" at jeg hadde så flotte tenner, og måtte ta vare på dem.

Men hva hjelper det - når de etter hvert løsner ut fra arv/genetikk? Pr. i dag har jeg 1 fylling i tennene mine.

Hei!

Ja samme problem som min mann, han har null hull, men tannlegen sa han kan miste dem hvis han ikke begynner til en behandling. Det skal han, men han har så mye å gjøre.

Annonse

Hei!

Du har helt rett jeg har selv fått forklart hvordan man sliper en del på tannene, men kun for å få feste.

Tennene må være friske og i grei stand, nettopp fordi det kun dreier seg om fasetter.

Mange her vil ikke høre hva jeg skriver en gang, de er helt fastlåst og blander med kroner.

Men Madelenemie: Vi blander ikke med kroner. Jeg har kroner så jeg vet godt hva det er. De sliper ned emaljen på fremsiden av tennene når de setter på fasetter, uansett hva du tror. Les linken, så vil du se at det er mer enn noen spor som blir lagt i tannen.

Gjest Elextra

Hei!

Så hvite tenner som Berlusconi har er det på fasetter, det er ikke naturlig, men slik hvitfarge jeg liker, den lyser opp, om du skjønner.

''Så hvite tenner som Berlusconi har er det på fasetter, det er ikke naturlig, men slik hvitfarge jeg liker, den lyser opp, om du skjønner.''

Er Berlusconis tenner idealet for deg? De aller fleste andre synes de ser gresselig unaturlig ut. I tillegg er det en vanvittig økonomisk prioritering, om man ikke har masse penger til overs, men det verste er å ødelegge de friske tennene for alltid.

Hei!

Jeg skriver om fasetter IKKE kroner!

Det handler slett ikke om å slipe tenner helt ned, bare litt, det er ganske så vanlig, men jeg må vel til de som skjønner seg på kosmetisk tannpleie.

http://www.plastikkirurgi.nu/komposittfasetter-plastfasetter-keramikkfasetter

Jeg fant frem en side til deg som viser fremgangsmåten når man setter på porselensfasetter: http://vdc.dentistindia.com/spaces.asp

mariaflyfly

Jeg har lest hele tråden.

Du sier at du VIL HA dette fordi du synes det er pent. Det er mye vi kan synes er pent, men verden er ikke slik at vi kjøper alt vi vil ha - av ulike årsaker:

*Det koster penger. Jeg vet ikke om du har tenkt å gjøre dette på alle tennene. Ifølge den linken du gav her koster det mellom 4000 og 8500 kr pr tann. Det blir 180.000 kr det, for alle tennene. Kanskje skal du bare ha på de 8 fremste tennene - da blir det muligens 90.000 kr. Det er vanvittig mye penger å bruke på noe som kun er estetisk og ikke medisnisk anbefalt. Du kan jo regne ut hvor mange timer mannnen din må jobbe for at dere skal få råd til å betale for dette. Husk skatten.

*Selv om emaljen bare slipes litt ift krone, så vil den jo bli svakere? Og jeg vil tro at det er lettere for bakterier å komme inn til tanna da?

*i linken som du viste til, står det at fasettene varer i ca 7 år (finner det ikke igjen nå). Det betyr at etter noen år må du til igjen med behandlingen og kostnaden

Det er mye som kan kjøpes for penger - men husk at en skal prøve å være et godt eksempel for barna sine og kunne står for de etiske valgene en tar. Å ville ha perfekte hvite "kanintenner" (som du selv sier) er vel ikke et valg en ønsker å profilere overfor barna sine?

Vel - det var nå mine tanker.

Bra svar, prust! :)

Hei!

Ja vel da, men har Dorthe Skapell tullet med tennene sine da, hun har helt rette, store, perfekte kritthvite tenner.

Hun var i avisen en dag, fordi hun skrev at hun hadde tatt Botox.

Jeg tenker meg om nå, jeg ser at tennene mine jo er hvite og jeg vet ikke hvem de skal bli større for, det er mulig det er en fiks ide, men fikse ideer kan jeg få.

Den ene skjeve tannen rettet tannlegen på ved å legge på en litt tykkere fylling, så ble den på samme linje som de andre, det ser fint ut.

''Ja vel da, men har Dorthe Skapell tullet med tennene sine da, hun har helt rette, store, perfekte kritthvite tenner. Hun var i avisen en dag, fordi hun skrev at hun hadde tatt Botox.''

Det kan jo hende Dorthe Skappel har slike tenner fra naturens side. Og Botox er også noe stort tull etter min mening, men det er mange som tar det selv om jeg personlig ikke kjenner noen.

Madelenemie

Hei!

her ser jeg at en tannlege rett og slett bare limer fasettene utenpå tennene, han skriver også at dette er ralativt vanlig.

http://www.tannlege-svendsrud.no/Vare_tjenester/Estetisk_tannpleie/Skallfasetter/Skallfasetter_-_slik_gjores_det

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...