Gå til innhold

Fasetter på tennene


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    63

  • Colette

    13

  • Lillemus

    8

  • mariaflyfly

    7

Jeg synes det er bra at du har en fornuftig tannlege som ikke utfører arbeid hun finner faglig uforsvarlig.

Jeg får på følelsen at du har fått en "fiks ide" mht tennene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort dette selv? Min venninne som er tannlege har fortalt meg at tennene slipes ned?

''Har du gjort dette selv? Min venninne som er tannlege har fortalt meg at tennene slipes ned?''

Tenker ikke du på krone nå - da sliper man ned tannen ganske heftig i alle fall. Men jeg har ikke noen erfaring med fasetter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Hvis du leser neste side, ser du at tennene må slipes ned opp til en mm.

Det betyr ikke at de bare er en stubb da. Hvor tykk er en vanlig tann tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke at de bare er en stubb da. Hvor tykk er en vanlig tann tror du?

Nei det blir igjen mer enn en stubb, men tannen vil være skadet for alltid.

Jeg aner ikke hvor tykk en fortann er, men hvis man filer bort opp til en mm, er iallefall emaljen borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Nei det blir igjen mer enn en stubb, men tannen vil være skadet for alltid.

Jeg aner ikke hvor tykk en fortann er, men hvis man filer bort opp til en mm, er iallefall emaljen borte.

De fleste som gjør dette, gjør det nettopp fordi tennene er skadet og derfor erstatter de med falsetter. Dette er da ikke noe de tenker at skal fjernes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke gjøre det. Det ser jo så kunstig ut! Du vil vel ikke se ut som Carola og pastor-eksen? Vil du...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som gjør dette, gjør det nettopp fordi tennene er skadet og derfor erstatter de med falsetter. Dette er da ikke noe de tenker at skal fjernes igjen.

Men TS sine tenner er helt friske, og for henne vil det innebære å ødelegge emaljen på tennene for alltid, hvis hun setter på fasetter.

Hva andre har av grunner til å sette på fasetter, er en annen skål;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Men TS sine tenner er helt friske, og for henne vil det innebære å ødelegge emaljen på tennene for alltid, hvis hun setter på fasetter.

Hva andre har av grunner til å sette på fasetter, er en annen skål;-)

Å ødelegge emaljen og erstatte den med falsetter er vel ingen krise om det er slik at hun ønsker dette av estetiske grunner. Jeg mener folk slenger jo inn silikon i friske bryster, botox i friske panner og kinn, restylane i friske lepper osvosv. Dette bør være et valg man kan ta om man ønsker det og det kan hun jo selv om hennes nåværende tannlege ikke ønsker å hjelpe henne med akkurat dette. Det finnes andre aktører på markedet som hun kan oppsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ødelegge emaljen og erstatte den med falsetter er vel ingen krise om det er slik at hun ønsker dette av estetiske grunner. Jeg mener folk slenger jo inn silikon i friske bryster, botox i friske panner og kinn, restylane i friske lepper osvosv. Dette bør være et valg man kan ta om man ønsker det og det kan hun jo selv om hennes nåværende tannlege ikke ønsker å hjelpe henne med akkurat dette. Det finnes andre aktører på markedet som hun kan oppsøke.

Det er faktisk verre og "rote med tennene" enn det andre du nevner, synes jeg. Hvis man lager emaljeskader i friske tenner, så er jo veien kort til kariesangrep, som igjen kan bli til store hull og påfølgende rotfyllinger. Som igjen er helseskadelige, ifg. nyere forskning.

Nei...fri oss fra presset om hvite, fullkomne tenner, livet ut, ala amerikanske tv-serier. Det tilhører ikke den virkelige verden i det lange løp. Skader og lyter er et bevis på at vi har levd (og tygget, spist og drukket) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Det er faktisk verre og "rote med tennene" enn det andre du nevner, synes jeg. Hvis man lager emaljeskader i friske tenner, så er jo veien kort til kariesangrep, som igjen kan bli til store hull og påfølgende rotfyllinger. Som igjen er helseskadelige, ifg. nyere forskning.

Nei...fri oss fra presset om hvite, fullkomne tenner, livet ut, ala amerikanske tv-serier. Det tilhører ikke den virkelige verden i det lange løp. Skader og lyter er et bevis på at vi har levd (og tygget, spist og drukket) :-)

''Det er faktisk verre og "rote med tennene" enn det andre du nevner, synes jeg. Hvis man lager emaljeskader i friske tenner, så er jo veien kort til kariesangrep, som igjen kan bli til store hull og påfølgende rotfyllinger. Som igjen er helseskadelige, ifg. nyere forskning.''

Det blir ikke mer skader i tenner med falsetter enn i vanlige tenner, iflg min tannlege. Dette fordi hele flaten erstattes.

''Nei...fri oss fra presset om hvite, fullkomne tenner, livet ut, ala amerikanske tv-serier. Det tilhører ikke den virkelige verden i det lange løp. Skader og lyter er et bevis på at vi har levd (og tygget, spist og drukket) :-)''

La hver enkelt vurdere hva de ønsker for seg selv synes jeg er en fin greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk verre og "rote med tennene" enn det andre du nevner, synes jeg. Hvis man lager emaljeskader i friske tenner, så er jo veien kort til kariesangrep, som igjen kan bli til store hull og påfølgende rotfyllinger. Som igjen er helseskadelige, ifg. nyere forskning.''

Det blir ikke mer skader i tenner med falsetter enn i vanlige tenner, iflg min tannlege. Dette fordi hele flaten erstattes.

''Nei...fri oss fra presset om hvite, fullkomne tenner, livet ut, ala amerikanske tv-serier. Det tilhører ikke den virkelige verden i det lange løp. Skader og lyter er et bevis på at vi har levd (og tygget, spist og drukket) :-)''

La hver enkelt vurdere hva de ønsker for seg selv synes jeg er en fin greie :)

Ja, selvfølgelig får alle gjøre som de vil. Men det blir feil og forlange kosmetisk tannpleie hos en vanlig tannlege, så lenge det ikke er viktig for den generelle tannhelsen. Synes jeg da:-) Som for tiden går hos en spesialist, og må betale kr. 150 000, for og bevare et normalt antall tenner og tilsvarende tyggeevne:-) Og som sliter med og måtte gå med 6 stk. plasttenner med metallklemmer og plastgum i flere mnd. framover:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Du må ikke gjøre det. Det ser jo så kunstig ut! Du vil vel ikke se ut som Carola og pastor-eksen? Vil du...?

Eller Berlusconi. *Grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Jeg synes tannlegen din høres meget fornuftig ut som ikke går med på denne fikse idéen din.

Det er jo fullstendig dustete å ikke høre på hva fagfolk sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Berlusconi. *Grøss*

Jeg vil bare si til deg, flyfly, at du har vært en stor inspirasjon for meg her inne, når det gjelder og overvinne tannlegeskrekk. Når du klarte det, kunne jeg klare det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg vil bare si til deg, flyfly, at du har vært en stor inspirasjon for meg her inne, når det gjelder og overvinne tannlegeskrekk. Når du klarte det, kunne jeg klare det også:-)

Hva? Er det sant?

Nå ble jeg nesten litt rørt her! Jeg er jo ikke kvitt tannlegeskrekken sjøl - jeg bare tvinger meg til å gå en gang i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Er det sant?

Nå ble jeg nesten litt rørt her! Jeg er jo ikke kvitt tannlegeskrekken sjøl - jeg bare tvinger meg til å gå en gang i året...

Ja, det er sant:-) Jeg oppdaget at du er enda reddere enn det jeg er. Men du mestret det allikevel. Du opplyste også om at det var greit og være redd, og måtte ty til medisiner.

Jeg fikk også tilbud om valium hos tannlegen min, som jeg var hos 5 ganger på 1 uke. Og hos han, en periodontist, spiste alle valium, sa han :-) Jeg synes ikke det var noe vidundermiddel, i og for seg, men tanken på deg og din skrekk, hjalp meg faktisk. Dol er rare greier:-) Og jeg har lest alle innleggene dine tilbake i tid, om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ja, det er sant:-) Jeg oppdaget at du er enda reddere enn det jeg er. Men du mestret det allikevel. Du opplyste også om at det var greit og være redd, og måtte ty til medisiner.

Jeg fikk også tilbud om valium hos tannlegen min, som jeg var hos 5 ganger på 1 uke. Og hos han, en periodontist, spiste alle valium, sa han :-) Jeg synes ikke det var noe vidundermiddel, i og for seg, men tanken på deg og din skrekk, hjalp meg faktisk. Dol er rare greier:-) Og jeg har lest alle innleggene dine tilbake i tid, om dette.

Så bra! :) Du er flink. Skjønner at det er omfattende greier du holder på med... :(

Det er noe med at når dopet er innen rekkevidde, så går det merkelig nok greit. Men jeg ble jo sedert da jeg måtte fikse flere hull på en gang. Regner med å gjøre det igjen dersom jeg må gjennom større ting. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Ja, selvfølgelig får alle gjøre som de vil. Men det blir feil og forlange kosmetisk tannpleie hos en vanlig tannlege, så lenge det ikke er viktig for den generelle tannhelsen. Synes jeg da:-) Som for tiden går hos en spesialist, og må betale kr. 150 000, for og bevare et normalt antall tenner og tilsvarende tyggeevne:-) Og som sliter med og måtte gå med 6 stk. plasttenner med metallklemmer og plastgum i flere mnd. framover:-)

''Ja, selvfølgelig får alle gjøre som de vil. Men det blir feil og forlange kosmetisk tannpleie hos en vanlig tannlege, så lenge det ikke er viktig for den generelle tannhelsen. Synes jeg da:-)''

Jeg synes tannleger gjør rett i å råde/fraråde i og med at de kan tenner.

''Som for tiden går hos en spesialist, og må betale kr. 150 000, for og bevare et normalt antall tenner og tilsvarende tyggeevne:-) Og som sliter med og måtte gå med 6 stk. plasttenner med metallklemmer og plastgum i flere mnd. framover:-)''

Huff, føler med deg. Jeg er i alder hvor det skjer altfor mye der inne selv og som virkelig koster penger å få fikset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :) Du er flink. Skjønner at det er omfattende greier du holder på med... :(

Det er noe med at når dopet er innen rekkevidde, så går det merkelig nok greit. Men jeg ble jo sedert da jeg måtte fikse flere hull på en gang. Regner med å gjøre det igjen dersom jeg må gjennom større ting. :(

Ja, det er omfattende greier jeg driver med:-) Men jeg kan takke meg selv...Har utsatt alt for lenge:-) I mellomtiden har jeg trøstet meg med dine åpenhjertige innlegg om din tannlegeskrekk, og de var til veldig god hjelp:-)

Jeg skal til og med foreta en bentransplantasjon, men det foregår visstnok i narkose:-) Regner med og være ferdigbehandlet ved juletider.

Det er bare så godt og lese at et oppegående og "tøft" menneske som deg, kan være like irrasjonell og "dustete" som meg.-) Så takk, selv om du ikke har vært klar over det selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...