Gå til innhold

Fasetter på tennene


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

De fleste som gjør dette, gjør det nettopp fordi tennene er skadet og derfor erstatter de med falsetter. Dette er da ikke noe de tenker at skal fjernes igjen.

Hei!

man gjør ikke dette fordi tennene er skadet, man gjør det fordi man vil ha like kritthvite tenner som i colgate reklamen og da MÅ man ha fasetter, da menneskers naturlige farge settere grenser.

Jeg har den hviteste naturligste fargen, den ser ikke colgate hvit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    63

  • Colette

    13

  • Lillemus

    8

  • mariaflyfly

    7

Madelenemie

Men TS sine tenner er helt friske, og for henne vil det innebære å ødelegge emaljen på tennene for alltid, hvis hun setter på fasetter.

Hva andre har av grunner til å sette på fasetter, er en annen skål;-)

Hei!

Helt rikrig, mine tenner er friske og hvite, hvitest av de naturlige, men jeg vil ha de kunstig hvite tennene som jeg ser på TV.

Jeg syns det egentlig får være mitt valg og ikke tannlegens så lenge jeg betaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Å ødelegge emaljen og erstatte den med falsetter er vel ingen krise om det er slik at hun ønsker dette av estetiske grunner. Jeg mener folk slenger jo inn silikon i friske bryster, botox i friske panner og kinn, restylane i friske lepper osvosv. Dette bør være et valg man kan ta om man ønsker det og det kan hun jo selv om hennes nåværende tannlege ikke ønsker å hjelpe henne med akkurat dette. Det finnes andre aktører på markedet som hun kan oppsøke.

Hei!

Ja jeg er helt enig med deg, det kan sikkert sidestilles med Botox, og hvem tar ikke det? Jeg gjør det ikke, men jeg er redd for sprøyter og operasjoner, men tannlegen har jeg det utmerket hos.

Man kan mene hva man vil om kosmetiske inngrep, men å få fasetter på tennene syns jeg er et lite et og burde ikke tannlegen blande seg i når pasienten betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er faktisk verre og "rote med tennene" enn det andre du nevner, synes jeg. Hvis man lager emaljeskader i friske tenner, så er jo veien kort til kariesangrep, som igjen kan bli til store hull og påfølgende rotfyllinger. Som igjen er helseskadelige, ifg. nyere forskning.

Nei...fri oss fra presset om hvite, fullkomne tenner, livet ut, ala amerikanske tv-serier. Det tilhører ikke den virkelige verden i det lange løp. Skader og lyter er et bevis på at vi har levd (og tygget, spist og drukket) :-)

Hei!

Siden jeg ikke ser så mye på menneskers ansikter ute i verden, så vet jeg ikke hvordan tenner de har stort sett, slik at de tennene jeg ser er de på film, og de ser pene og kritthvite ut, da tror jeg tenner ser sånn ut.

Da er det vanskelig for meg å skjønne når tannlegen sier, "men du har jo de hviteste naturligste tennene" jeg tørr ikke da si at, "de er ikke så hvite som på TV" for da må jeg sikkert forklare så mye annet, at ikke så lett for meg og både se på og snakke med og kjenner ikke så mange mennesker. osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, selvfølgelig får alle gjøre som de vil. Men det blir feil og forlange kosmetisk tannpleie hos en vanlig tannlege, så lenge det ikke er viktig for den generelle tannhelsen. Synes jeg da:-) Som for tiden går hos en spesialist, og må betale kr. 150 000, for og bevare et normalt antall tenner og tilsvarende tyggeevne:-) Og som sliter med og måtte gå med 6 stk. plasttenner med metallklemmer og plastgum i flere mnd. framover:-)

Hei!

men hva du og jeg vil bruke penger på må jo være opp til den enkelte, jeg vil heller ha fasetter, og det ødelegger ikke tennene, det slipes jo bare et spor i dem og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du kan nok ikke insistere på at en vanlig tannlege skal utføre slike inngrep på tennene dine. Dette kommer inn under "kosmetisk tannpleie", og en tannleges primære oppgave er jo og ivareta din tannhelse, og ikke "ødelegge" friske tenner. Men du får sikkert utført dette på klinikker som driver med plastisk kirurgi.

http://www.plastikkirurgi.nu/skallfasetter-porselensfasetter-tannfasetter

Hei!

Takk.

Men denne tannlegen driver med fasetter også, men mener det bør gjøres på skadete tenner og ikke det hun kaller hvite tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Selvlysende mener du. Det er ikke så sjarmerende synes jeg. Og tenner kan forandre et ansikt mer enn man hadde planlagt.

Jeg har sånne tenner som ser stabla ut, som et fange ved! Og tenkte at jeg skulle bleke for å hjelpe på elendigheta. Jeg har skygger på fortennene grunnet fylling.

Men så fikk jeg en søt tannpleier som forklarte masse, pusset (sandblåste faktisk) og sa at bleking må gjentas, det kan gi emaljeskader, ising osv. Og hun mente stabletennene mine gav "personlighet". Så jeg følte meg bedre når jeg gikk derfra og har latt være å herje med dem etter det.

Hei!

Jeg har stable tenner kun nede, derfor skal jeg få tannregulreing på innsiden. Min mann kunne ikke skjønne at jeg trenger dette, han ble redd jeg skal se ut som en tenråing, så derfor sa jeg til han at jeg skal ha tannregulering både oppe og nede og bare i noen år, da sukket han :)

Men jeg skal snart fortelle han sannheten. (Jeg tullet med han)

Jeg skal tenke på det med reguleringen nede, er litt usikker, for er sensitiv i munnen for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Men det fins også papirhvit på sånne fasetter om du skjønner.''

Så hvite tenner ser innmari unaturlige ut og er slettes ikke pent.

Nå minner du om en sta og egen 3-åring som har bestemt seg for hun _vil_ samme hva mamma sier. :o) Jeg skjønner ikke hvorfor du vil ødelegge tennene dine når du har fine og sunne tenner fra før. Du sier du er så glad i grønnsaker - vel, da bør du la tennene være, det er når de er naturlige at de er sterkest og best egnet til å spise grønnsaker med.

Hei!

Ja det der med spisingen og ising, skal jeg tenke på, det viste jeg ikke, og jeg kom på det nå etter at vi skiftet den fyllingen på baksiden og jeg det ulidelige smerter og jeg ikke kunne tygge på 10 dager ca, så gikk det over, sånn vil jeg jo ikke ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg kjenner et menneske som har tannfasetter. Og det var pga av stygge emaljeskader på fortennene, som det ikke var noe annet og gjøre med. Men hun fikk litt "tyggegummi-smil" etterpå, og tennene så litt for store ut.

Hei!

det er akkurat det tyggegummi hvite jeg vil ha som ser så stort ut at man tenker tenner, når man ser menneske.

Det ser jeg på TV og lebestiftreklamer, men jeg bruker ikke lebestift, for jeg liker ikke sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har du så stygge tenner at det er nødvendig å gå så drastisk til verks da? Hvis du har kritthvite tenner, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal få fasetter......

Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...

Hei!

Jeg liker så kritthvite tenner som ikke fins naturlig, jeg ser det på TV på tygggegummi og tannkremreklamer og jeg syns det ser pent ut.

Jeg har de vanlige hvite tennene derfor går ikke å bleke lysere er for er av de lyseste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hei!

Jeg skriver om fasetter IKKE kroner!

Det handler slett ikke om å slipe tenner helt ned, bare litt, det er ganske så vanlig, men jeg må vel til de som skjønner seg på kosmetisk tannpleie.

http://www.plastikkirurgi.nu/komposittfasetter-plastfasetter-keramikkfasetter

Jeg har lest hele tråden.

Du sier at du VIL HA dette fordi du synes det er pent. Det er mye vi kan synes er pent, men verden er ikke slik at vi kjøper alt vi vil ha - av ulike årsaker:

*Det koster penger. Jeg vet ikke om du har tenkt å gjøre dette på alle tennene. Ifølge den linken du gav her koster det mellom 4000 og 8500 kr pr tann. Det blir 180.000 kr det, for alle tennene. Kanskje skal du bare ha på de 8 fremste tennene - da blir det muligens 90.000 kr. Det er vanvittig mye penger å bruke på noe som kun er estetisk og ikke medisnisk anbefalt. Du kan jo regne ut hvor mange timer mannnen din må jobbe for at dere skal få råd til å betale for dette. Husk skatten.

*Selv om emaljen bare slipes litt ift krone, så vil den jo bli svakere? Og jeg vil tro at det er lettere for bakterier å komme inn til tanna da?

*i linken som du viste til, står det at fasettene varer i ca 7 år (finner det ikke igjen nå). Det betyr at etter noen år må du til igjen med behandlingen og kostnaden

Det er mye som kan kjøpes for penger - men husk at en skal prøve å være et godt eksempel for barna sine og kunne står for de etiske valgene en tar. Å ville ha perfekte hvite "kanintenner" (som du selv sier) er vel ikke et valg en ønsker å profilere overfor barna sine?

Vel - det var nå mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hei!

Siden jeg ikke ser så mye på menneskers ansikter ute i verden, så vet jeg ikke hvordan tenner de har stort sett, slik at de tennene jeg ser er de på film, og de ser pene og kritthvite ut, da tror jeg tenner ser sånn ut.

Da er det vanskelig for meg å skjønne når tannlegen sier, "men du har jo de hviteste naturligste tennene" jeg tørr ikke da si at, "de er ikke så hvite som på TV" for da må jeg sikkert forklare så mye annet, at ikke så lett for meg og både se på og snakke med og kjenner ikke så mange mennesker. osv

''Siden jeg ikke ser så mye på menneskers ansikter ute i verden, så vet jeg ikke hvordan tenner de har stort sett, slik at de tennene jeg ser er de på film, og de ser pene og kritthvite ut, da tror jeg tenner ser sånn ut.

''

Kanskje dette er noe av kjernen? At siden du er så lite ute blant folk, så TROR du faktisk at filmstjernetenner er det som er nanturlig?

Jeg tror ikke jeg kjenner NOEN med filmstjernetenner. Alle har mer eller mindre spesielle tenner - uten at de har stygge tenner. Noen har veldig hvite tenner, men litt skjeve, andre kan ha jevne fine tenner, men litt mer gulaktige. Det viktigste er jo at en pusser tennene og har god tannhygiene, slik at en ikke har dårlig ånde og dårlige tenner. Jeg selv har dessverre dårlige tenner og får ofte hull.

''Da er det vanskelig for meg å skjønne når tannlegen sier, "men du har jo de hviteste naturligste tennene" jeg tørr ikke da si at, "de er ikke så hvite som på TV" for da må jeg sikkert forklare så mye annet, at ikke så lett for meg og både se på og snakke med og kjenner ikke så mange mennesker. osv''

Jeg tror dette er en fiks idé du har fått. Det er en såpass omfattende behandling at du kan bare ikke gjøre det uten at mannen din er med på det - særlig når du ikke har inntekt selv. Men også fordi du kanskje har et forvridd inntrykk av hvordan tenner egentlig ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hei!

Jeg har stable tenner kun nede, derfor skal jeg få tannregulreing på innsiden. Min mann kunne ikke skjønne at jeg trenger dette, han ble redd jeg skal se ut som en tenråing, så derfor sa jeg til han at jeg skal ha tannregulering både oppe og nede og bare i noen år, da sukket han :)

Men jeg skal snart fortelle han sannheten. (Jeg tullet med han)

Jeg skal tenke på det med reguleringen nede, er litt usikker, for er sensitiv i munnen for mye.

''Hei!

Jeg har stable tenner kun nede, derfor skal jeg få tannregulreing på innsiden. Min mann kunne ikke skjønne at jeg trenger dette, han ble redd jeg skal se ut som en tenråing, så derfor sa jeg til han at jeg skal ha tannregulering både oppe og nede og bare i noen år, da sukket han :)

Men jeg skal snart fortelle han sannheten. (Jeg tullet med han) Jeg skal tenke på det med reguleringen nede, er litt usikker, for er sensitiv i munnen for mye.

''

Jeg synes regulering er en helt annen ting enn fasetter - fordi en ikke ødelegger emaljen ved regulering. En retter bare på tennene.

Jeg har selv vurdert regulering (hadde det da jeg var 9-12 år), men har kommet til at jeg ikke vil bruke penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Fasetter setter man på tenner som er i god stand, da sliper man mindre enn ved krone, men tennene må da være store og friske nok så fasettene får godt feste.

''Fasetter setter man på tenner som er i god stand, da sliper man mindre enn ved krone, men tennene må da være store og friske nok så fasettene får godt feste.''

Men om man ombestemmer seg og ikke vil ha fasetter allikevel, eller mister en eller flere og ikke har råd til å sette på nye, så er jo tennene under ødelagte for alltid. Jeg fatter ikke at du vil ødelegge friske, sunne tenner med dette innfallet du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja det syns min mann også,

han syns tennene ser bra ut, og skjønner ikke hvorfor jeg vil ha store tenner som han syns ser til tider kunstig ut,

han syns også det er dårlig og sette på fasetter, men det han og dere ikke skjønner er at det er ganske så vanlig og hører til kosmetisk tannpleie.

'' men det han og dere ikke skjønner er at det er ganske så vanlig og hører til kosmetisk tannpleie.''

Ganske vanlig? Hvor mange kjenner du som har gjort dette da? Altså - på friske, sunne tenner. Og her snakker jeg ikke om filmstjerner som har alt for mye penger, men vanlige mennesker som deg og meg.

Jeg kjenner ingen som har gjort det i alle fall, har ikke hørt om noen har gjort det engang.

Og siden det blir mannen din som må betale dette her så MÅ du få hans klarsignal først! Dette er ikke en regning du bare kan dumpe i fanget på ham etterpå som du gjør med regningen på sko til ungene! Og mannen din ser heldigvis ut til å ha såpass med vett og gangsyn at han synes dette er noe stort tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk verre og "rote med tennene" enn det andre du nevner, synes jeg. Hvis man lager emaljeskader i friske tenner, så er jo veien kort til kariesangrep, som igjen kan bli til store hull og påfølgende rotfyllinger. Som igjen er helseskadelige, ifg. nyere forskning.''

Det blir ikke mer skader i tenner med falsetter enn i vanlige tenner, iflg min tannlege. Dette fordi hele flaten erstattes.

''Nei...fri oss fra presset om hvite, fullkomne tenner, livet ut, ala amerikanske tv-serier. Det tilhører ikke den virkelige verden i det lange løp. Skader og lyter er et bevis på at vi har levd (og tygget, spist og drukket) :-)''

La hver enkelt vurdere hva de ønsker for seg selv synes jeg er en fin greie :)

Du - det er ikke falsetter man setter på tennene altså, det er fasetter. Falsett er når man synger vanvittig høyt og lyst som Bee Gees gjorde i sine glansdager på slutten av 70-tallet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du så stygge tenner at det er nødvendig å gå så drastisk til verks da? Hvis du har kritthvite tenner, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal få fasetter......

Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...

''Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...''

Helt enig! Og når jeg ser mennesker med kritthvite tenner hvor alle tennene er like store så tenker jeg at de kan da umulig være ekte - det er da ingen som har tenner som er like store hele veien fra naturen side!?

Nei, med mindre man har svært stygge tenner (mye misfarging og slikt) synes jeg ikke man skal tulle med tennene sine. De er viktigere for helsa enn mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hei!

Selvfølgelig vet jeg hva det koster!

Når jeg likevel betaler og 2 tannleger ikke vil gjøre det så er det sikkert feil tannlegekontor. De er hyggelige, men det der med ising i tennene hadde jeg ikke tenkt på.

''Når jeg likevel betaler og 2 tannleger ikke vil gjøre det så er det sikkert feil tannlegekontor.''

Helt sikkert ikke.

Hva med at når det er 30 mennesker her på Doktor Online som sier til deg at dette er galskap og en forskrudd idé du har hengt deg opp i? Tar alle de feil også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når jeg likevel betaler og 2 tannleger ikke vil gjøre det så er det sikkert feil tannlegekontor.''

Helt sikkert ikke.

Hva med at når det er 30 mennesker her på Doktor Online som sier til deg at dette er galskap og en forskrudd idé du har hengt deg opp i? Tar alle de feil også?

Jeg tror ikke vi når gjennom her, men jeg regner med at det stopper seg selv - mannen vil neppe være med å finansiere denne galskapen og hun har jo ikke inntekt til dette selv.

Hun sier jo selv at hun ikke har så mye kontakt med omverdenen, men synes det er fint på film og i reklamen - og allikevel tror hun det er vanlig å gjøre dette. Som du sier - her har hun fått en aldeles forskrudd ide som hun har hengt seg helt opp i. Minner om en liten unge som ikke får viljen sin dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

'' men det han og dere ikke skjønner er at det er ganske så vanlig og hører til kosmetisk tannpleie.''

Ganske vanlig? Hvor mange kjenner du som har gjort dette da? Altså - på friske, sunne tenner. Og her snakker jeg ikke om filmstjerner som har alt for mye penger, men vanlige mennesker som deg og meg.

Jeg kjenner ingen som har gjort det i alle fall, har ikke hørt om noen har gjort det engang.

Og siden det blir mannen din som må betale dette her så MÅ du få hans klarsignal først! Dette er ikke en regning du bare kan dumpe i fanget på ham etterpå som du gjør med regningen på sko til ungene! Og mannen din ser heldigvis ut til å ha såpass med vett og gangsyn at han synes dette er noe stort tull.

Hei!

:)

Jeg kjenner ikke mange mennesker, men jeg vet om flere, via min mann, samt via venner, og derfor oppdaget jeg jo denne muligheten,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...