Gå til innhold

Fasetter på tennene


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Du har ikke psykolog, men du har psykiater som har sagt at du kan være umoden. Og så skjønte du ikke hva jeg mente?

Det er ikke umodent å ønske å forskjønne utseendet sitt. Men det er umodent å trasse i vei når tannlegene fraråder deg å skaffe fasetter.

Hva syns mannen din om at han må betale for noe som er så veldig kostbart og helt unødvendig og som i tillegg skader tennene dine?

Hei!

han syns det er greit hvis det betyr så mye for meg.

Det er tannleger mer av den medisinske typen jeg har vært i kontakt med som sier dette, kanskje ville en kosmetisk tannlege vurdert det annerledes, det ødelegger jo ikke tennene, hvis man til og med bare kan lime dem utenpå som jeg ser av flere annonser på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    63

  • Colette

    13

  • Lillemus

    8

  • mariaflyfly

    7

Madelenemie

''man gjør ikke dette fordi tennene er skadet, man gjør det fordi man vil ha like kritthvite tenner som i colgate reklamen og da MÅ man ha fasetter, da menneskers naturlige farge settere grenser.''

De aller fleste gjør dette av en annen grunn enn at de ønsker kritthvite tenner.

Hei!

Okey

men jeg fikk med meg på TV en gang at feks alle i filmer har fått påsatt fasetter, da skjønte jeg hva som gir de så perfekte tenner, det ser i vertfall fint ut, men eg skal tenke litt på saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Hei!

Okey

men jeg fikk med meg på TV en gang at feks alle i filmer har fått påsatt fasetter, da skjønte jeg hva som gir de så perfekte tenner, det ser i vertfall fint ut, men eg skal tenke litt på saken :)

http://4.bp.blogspot.com/_6Lpo2LLGXXk/TRur2ZgJ5XI/AAAAAAAAAm8/F-juBLSD3f8/s400/ESC06-SE07-Carola.jpg

https://pihlelin.wordpress.com/

Her kan du se ett resultat av dette. Carola før og etter ny tenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er noe som ikke stemmer med du sier. Du har vel ikke fyllinger i fortennene?

Jeg har dessverre fyllinger i fortennene - så det går an :-(

og da jeg var hos tannlegen nå i forrige uke og noret to store hull sa han at jeg trolig hadde noe mer i fortennene, som jeg måtte komme tilbake og ta seinere i vår :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Tror du fortenner er fritatt for hull? Det er de ikke og som Madelenemie sier er det fyllinger som raskt blir misfarget, slår sprekker osv.

''Tror du fortenner er fritatt for hull?''

Nei, du sier noe der, men jeg har aldri sett noen ha fyllinger i fortennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest minnah

Fordi, som hun sier, tannleger skal ikke ødelegge friske tenner. De er i sin fulle rett til å vegre seg for å gjøre slik behandling.

Men du har også rett til å få den behandlingen du ønsker deg selv om det er kun estetisk. Derfor bør du søke litt rundt etter en annen tannlege som har erfaring med porselensfasetter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hei!

Ja takk

Det syns jeg ikke ser avskrekkende ut.

De sliper bare litt.

De sliper vekk tilsvarende tykkelsen på fascettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Fordi, som hun sier, tannleger skal ikke ødelegge friske tenner. De er i sin fulle rett til å vegre seg for å gjøre slik behandling.

Men du har også rett til å få den behandlingen du ønsker deg selv om det er kun estetisk. Derfor bør du søke litt rundt etter en annen tannlege som har erfaring med porselensfasetter. :-)

Hei!

Jeg har gjort det nå,

Men det viser seg at tannlegen ikke er helt i mot dette, bare skjønner ikke behovet og mener personlig det er å skade friske tenner. Jeg nevnte det med isingen som noen skrev og det er en reell fare for det, det var noe jeg ikke viste og noe som gjør at jeg vil tenke meg om. Så lenge man har normale tenner.

Feks får ikke mine barn dekket tannregulering, vi må betale selv, da skjevheten er så liten, skjeveheten har de arvet av meg og er det tannlegen sa alt for lite til å få det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

De sliper vekk tilsvarende tykkelsen på fascettene.

Hei!

Ikke nødvendigvis, jeg vil feks ha større tenner enn jeg har.

Jeg har fått bygd opp den ene fortannen litt nå for et par uker siden, noe tannlegen mente jeg ville finne ubehagelig, men jeg brukte bare to dager på å venne meg til den ekstra tykkelsen.

Man er jo forskjellig jeg liker litt store tenner, særlig fortenner :)

Jeg er jo en kanin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hei!

Ikke nødvendigvis, jeg vil feks ha større tenner enn jeg har.

Jeg har fått bygd opp den ene fortannen litt nå for et par uker siden, noe tannlegen mente jeg ville finne ubehagelig, men jeg brukte bare to dager på å venne meg til den ekstra tykkelsen.

Man er jo forskjellig jeg liker litt store tenner, særlig fortenner :)

Jeg er jo en kanin :)

Da må tannkjøttet skjæres vekk for å tilpasse de nye fascettene. Har du mye tannkjøtt i smilet ditt mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Da må tannkjøttet skjæres vekk for å tilpasse de nye fascettene. Har du mye tannkjøtt i smilet ditt mener du?

Hei!

?

Jeg har vel ikke tannkjøtt i smilet mitt?

Jeg har tenner som syns i smilet mitt.

Jeg er ikke en person som ler meg ihjel på den måten der at alt syns innover i munnpartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hei!

?

Jeg har vel ikke tannkjøtt i smilet mitt?

Jeg har tenner som syns i smilet mitt.

Jeg er ikke en person som ler meg ihjel på den måten der at alt syns innover i munnpartiet.

Hvorfor skulle du da øsnke større tenner? Jeg spør fordi noen har veldig små tenner, og viser svært mye tannkjøtt over tennene når de smiler. Om det gjelder deg kunne jeg skjønne ønsket ditt. Men du forsto jo ikke hva jeg mente, så derfor tror jeg kanskje tennene dine er store nopk som de er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Hei!

han syns det er greit hvis det betyr så mye for meg.

Det er tannleger mer av den medisinske typen jeg har vært i kontakt med som sier dette, kanskje ville en kosmetisk tannlege vurdert det annerledes, det ødelegger jo ikke tennene, hvis man til og med bare kan lime dem utenpå som jeg ser av flere annonser på nett.

Det skilles ikke mellom "medisinske" og "estetiske" tannleger, bare for å ha poengtert det. Tannlegene har sin grunnutdanning, men velger selv evt satsningsfelt etter hva de interessert i, hvilken pasientgruppe de har, hva de har talenter for, osv.

Noen tannleger er veldig restriktive og konservative, mens andre synes ny teknologi og etstetikk er interessante satsningsfelt.

Det er ikke noe galt med det ene eller det andre, det har kun med at tannleger også er mennsker med sine ulike interessert og evner på enkelte felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hei!

Jeg vil ha store fortenner, og jeg fant et kosmetisk tannlegesenter som skjønner dette.

De skriver til og med om at store fortenner er bra for visse ansikt, jeg skal ta med alt dette til tannlegen min neste gang, for jeg er lei av misfargede fyllinger og vil ha et varig resultat, fasetter holder i minst 15 år.

Jeg hadde vel ikke tenkt på dette om jeg ikke har råd til det, jeg spurte ikke om det økonomiske, bare blir frustrert over at tannlegen holder fast ved at det ser bra ut nå og at jeg ikke trenger fasetter. Jeg må jo stadig skifte fyllinger som blir misfarget, det går jeg lei av, tror det er 3 år siden jeg skiftet forrige gang, det blir også dyrt i lengden.

Jeg tror tannlegen din også oppfatter (evt fårtt opplyst av deg) at du har Asperger, og dermed tar flere aspekter enn det rent estetiske med i vurderingen. Det er i så fall helt riktig gjort av fagpersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det skilles ikke mellom "medisinske" og "estetiske" tannleger, bare for å ha poengtert det. Tannlegene har sin grunnutdanning, men velger selv evt satsningsfelt etter hva de interessert i, hvilken pasientgruppe de har, hva de har talenter for, osv.

Noen tannleger er veldig restriktive og konservative, mens andre synes ny teknologi og etstetikk er interessante satsningsfelt.

Det er ikke noe galt med det ene eller det andre, det har kun med at tannleger også er mennsker med sine ulike interessert og evner på enkelte felt.

Hei!

Ja det tenker jeg også.

Men tannlegen jeg går til nå skal være en som har kompetanse på fasetter :) derfor litt overrasket om du skjønner.

Jeg ble henvist fra min vanlige tannlege som ikke gjør slike ting.

Eller jeg fikk navn og startet her, så hun er flink, men velger altså å skifte litt fyllinger og gjøre små ting som må gjøres om om tre år, og det blir jo dyrt det også, Jeg syns fyllinger fort blir misfargede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tror tannlegen din også oppfatter (evt fårtt opplyst av deg) at du har Asperger, og dermed tar flere aspekter enn det rent estetiske med i vurderingen. Det er i så fall helt riktig gjort av fagpersonen.

Hei!

Tannlegen vet det fordi jeg skrev et langt brev fordi jeg liker ikke nye steder :)

Men det gikk fint, og tannlegen er hyggelig, vi er bare ikke helt enige, men sånn får det bare være.

Jeg vil heller ikke ha ising i tennene som noen her inne fortalte om. Ja når jeg henger meg opp i noe kan det bli litt sånn altoverskyggende, nå får jeg se hvordan det blir til slutt jeg skal likevel ikke på noen rød løper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hei!

Ja det tenker jeg også.

Men tannlegen jeg går til nå skal være en som har kompetanse på fasetter :) derfor litt overrasket om du skjønner.

Jeg ble henvist fra min vanlige tannlege som ikke gjør slike ting.

Eller jeg fikk navn og startet her, så hun er flink, men velger altså å skifte litt fyllinger og gjøre små ting som må gjøres om om tre år, og det blir jo dyrt det også, Jeg syns fyllinger fort blir misfargede.

Hvis du synes fyllinger (og evt tennene dine) fort blir misfarget må du satse mer på vedlikeholdet ditt. Kaffe, te, rødvin, røyk, snus etc er ting som lett misfarger, og om dette er et problem for deg bør du tenke gjennom om du må kutte ut noen slike varer.

Det er også en idé å gå til profesjonell rens kanskje hver 3. mnd, f.eks er noe som heter air flow veldig effektivt. "Sandblåsing" av tennene.

invester gjerne også i en elektrisk tannbørste om du ikke allerede har, og få instruksjon av tannlegen/tannpleier i riktig pusseteknikk så du ikke skader tenner og tannkjøtt med den. Det kan man nemlig ende opp med hvis man har feil teknikk.

Men ikke puss rett etter inntak av mat og drikke, vent 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hei!

Tannlegen vet det fordi jeg skrev et langt brev fordi jeg liker ikke nye steder :)

Men det gikk fint, og tannlegen er hyggelig, vi er bare ikke helt enige, men sånn får det bare være.

Jeg vil heller ikke ha ising i tennene som noen her inne fortalte om. Ja når jeg henger meg opp i noe kan det bli litt sånn altoverskyggende, nå får jeg se hvordan det blir til slutt jeg skal likevel ikke på noen rød løper :)

Ising kan i de fleste tilfeller dempes med god bruk av fluor, og det finnes mange andre hjelpemidler mot ising på et tannlegekontor. Så det er nok det minste problemet tross alt. Men du har fått veldig gode innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hvis du synes fyllinger (og evt tennene dine) fort blir misfarget må du satse mer på vedlikeholdet ditt. Kaffe, te, rødvin, røyk, snus etc er ting som lett misfarger, og om dette er et problem for deg bør du tenke gjennom om du må kutte ut noen slike varer.

Det er også en idé å gå til profesjonell rens kanskje hver 3. mnd, f.eks er noe som heter air flow veldig effektivt. "Sandblåsing" av tennene.

invester gjerne også i en elektrisk tannbørste om du ikke allerede har, og få instruksjon av tannlegen/tannpleier i riktig pusseteknikk så du ikke skader tenner og tannkjøtt med den. Det kan man nemlig ende opp med hvis man har feil teknikk.

Men ikke puss rett etter inntak av mat og drikke, vent 30 min.

Hei!

Å takk for gode råd.

Jeg røyker ikke og snuser ikke, men drikker masse kaffe og elsker rødvin, det hender jeg da sovner. Jeg trodde ikke kaffe misfarget tennene, men vet te gjør det.

Så skal jeg bli flinkere med det, takk for tipsene, da tar jeg en sånn 3 mnd rens med jevne mellomrom, jeg snakker med tannlegen om det.

Ja for jeg syns å huske at det bare er 3-4 år siden jeg skiftet fyllinger sist og det føles kort tid siden.

Da kjøper jeg en sånn elektrisk tannbørste også, er det samme hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...