Gå til innhold

Hvor går grensen?


Gjest diddini

Anbefalte innlegg

Gjest diddini

Jeg skriver dette under forumet "overgrep",men vet egentlig ikke om det kalles det.Da jeg var ca 12 år gammel,var jeg ofte sammen med en eldre slektning.

Han blottet seg ved ulike anledninger,og vandret naken rundt i huset, der han visste jeg lå .

Det var akkurat som at han "timet" at dette skulle skje når jeg var i nærheten.

Han snakket mye om sex, sa han skulle ta jomfruhinna mi på en spøkefull tone.

Han reiste seg opp på toalettet naken,når jeg kom inn ved flere anledninger.

Han prøvde å få ,meg med på turer alene,satt ofte i sjorts, og viste den frem sånn helt tilfeldig.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke han,men dette pratet kunne jo være en dårlig spøk.

Jeg husket dette var svært ubehagelig, og i en alder av 25 år,tenker jeg ofte på hvor avskyelig dette var.

Det hendte også at han ville ha meg til å sitte på fanget,hvor han da spøkefullt befølte meg over brystene.

I dag har jeg litt psykiske problemer,og min terapeut lurte på om det var viktige ting i livet mitt jeg følte jeg burde fortelle.

Jeg fortalet mye,men syntes kanskje ikke dette var vesentlig.

Så har jeg begynt å tenke i ettertid,kan dette ha satt sine spor?

Han har aldri pågrepet seg på noen annen måte,men hvor går egentlig grensen?

Jeg må også nevne at jeg har problemer i sexlivet og ikke helt greier å slappe av.

Har f.eks.aldri hatt orgasme,og føler ikke sex er en så naturlig ting som det egentlig er.

Kan disse hendelsene ha satt spor,eller er de for uskyldige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei diddini,

Det er et overgrep og krenkelse av dine rettigheter. Seksuelle overgrep innebærer bl.a. også blotting, overgriper viser frem kjønnsorganet sitt, onanerer, seksuelt betont berøring. Synes ikke du skal gjemme det bort. Er tydeligvis noe du går og tenker på og kan ha satt sine spor, som f.eks. et naturlig forhold til sex. -Og synes du burde snakke om dette til terapeuten din.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei diddini....

Jeg har ett søskenbarn, som også liksom sa sånne ting.. Han var mye eldre enn meg, og en gang måtte jeg spille klespoker sammen med han, og måtte kle av meg alle klærne mine.... synes også det er veldig ekkelt å tenke på...

Vet ikke om det er overgrep, men tror nok Ritva har litt mer peiling enn meg..

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne definisjonen et sted på nettet:

"Med seksuelle overgrep eller seksuell utnytting mener vi at avhengige, utviklingsmessige umodne barn og ungdommer trekkes inn i seksuelle aktiviteter som de ennå ikke helt forstår, som de ikke kan komme ut av, eller som de ikke har tilstrekkelig kunnskap eller erfaring til å gi sitt begrunnede samtykke til, eller som krenker familierollens sosiale tabuer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kun tenker på det med "blotting",er det et seksuelt overgrep?

Hei Diddini!

I straffeloven skiller de mellom fire kategorier av seksuelle overgrep: 1 samleie, 2 utuktig omgang, 3 utuktig handling og 4 utuktig atferd.

Samleie er det alvorligste overgrepet.

Utuktig omgang kan være samleiebevegelser med penis mellom lårene eller mot magen, og også suging og slikking.

Utuktig handling kan være beføling av bryster og skrittet. Både utuktig omgang og utuktig handling skjer med en annen.

Mens utuktig atferd skjer overfor en annen som ser på - med blotting, ufine bevegelser eller ordbruk.

Straffeloven sier noe om å begå seksuelle handlinger og atferd i ord eller handling som krenker noens ærbarhet. Det handler om seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd som skjer på offentlig sted, eller i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det eller i nærvær av eller overfor noen under 15 år.

Det betyr litt enklere sakt at det ikke er lov å blotte seg eller onanere overfor andre når de ikke ønsker å se det, det er ikke lov å gjøre slikt på et offentlig sted, og aldri i nærvær av barn. Disse sakene er det veldig vanskelig å få domfellelse på, og de gangene det skjer, blir det gjerne med en bot, hvis ikke vedkommende har gjentatt handlingen hundreogørten ganger før - men selv da er det bortimot umulig å få satt fyren i fengsel.

Vennlig hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...