Gå til innhold

Min mann og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest herminegrang

Min mann er over 50 år. Han er snill, gjør "alt" for meg. Men har dessverre temperement, som sliter på meg. hans far og bror var alkoholikere, og jeg er dermed redd for at min mann også skal bli det. Men han er langt i fra å bli det. problemet er hvordan han blir når han drikker. han drikker ikke så ofte. men, som i kveld, får han sjansen til det, så drikker han seg tydelig beruset. Jeg kan ikke skjønne at en familiefar, med tenåringsbarn i huset, og deres besøk, har behov for å drikke seg synlig og hørbart beruset. når han drikker, så begynner han å snakke veeldig høyt. han gjentar ting ørten ganger. han legger ut om alt og alle som irriterer ham. osv. jeg blir psykisk dårlig av dette. når jeg diskret hvisker til han at han må snakke litt lavere, så blir han bare sint, og sier at han må visst bare flytte ut. "han får jo ALDRI lov å kose seg. " At ikke en så godt voksen mann kan kjenne at han begynner å bli beruset, og skjønner at han må slutte å drikke for kvelden, det er meg en gåte. Jeg skal ha en laang prat med ham i morgen, når han er edru. Men har noen noe godt råd å gi meg? jeg er ikke avholds selv, men jeg drikker ALDRI når mine barn er i nærheten. Og jeg drikker aldri mer enn to små drammer. Bare slik at jeg kjenner at jeg blir rolig og avstresset. Er jeg veldig kjip som reagerer på dette? Er det meg det er noe galt med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett hvem det er, så er det ikke noe trivselsskapende med en full person som sitter og 'ranter' høylydt i stua, mens andre er mer eller mindre edrue rundt. Det er vel bare på fest, i selskap av tilsvarende høylydte fulle folk, at ikke dette er et usmakelig og plagsomt skue?

Hvis han hadde kunnet ta seg et par pils for mye, og blitt en blid og småbrisen og koselig fjollete ektemann - hadde vært en bedre situasjon. Men i utgangspunktet synes jeg foreldre skal la være å drikke seg fulle med barna som tilskuere, og spesielt når det i tillegg er barnas venner på besøk... :-/

Så to ting jeg ser:

- Han blir kjip i fylla

- Han drikker seg full mens ungene (og ungenes venner) er potensielle tilskuere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310159
Del på andre sider

Nei. Det er han det er noe galt med. Han får "tenningsreaksjon" på alkohol. Jeg tviler på at han kommer til å høre på deg når han er edru heller. Jeg har aldri møtt en mann i mitt liv, med de responsene der som noensinne er villig til å høre og ta inn over seg hva som blir sagt. Han latterliggjør deg, kaller deg hysterisk, beskylder deg for å nekte ham, for å være vanskelig, for alt mulig i hele verden fremfor å høre på deg. Det er i hans hode du som er idioten, ikke han.

Jeg ville filmet ham uten hans viten og vist ham filmen når han er edru. SÅ hadde jeg tatt den praten. Og hadde han ikke hørt meg da. Så hadde jeg gått.

Det sitter hundre tusen kvinner i norge i dag med den "samme mannen" i den sammenhengen der. De fleste gir opp og aksepterer etter noen år. Og så gror ekteskapet kaldt og respektløst etter det.

Jeg er negativ ja. Jeg har sett det i generasjoner, rundt meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310162
Del på andre sider

Min første tanke er at det sikkert hadde vært greit å filme ham når han er full. Film gjerne også barnas og deres gjesters reaksjon også. Gjør det gjerne i smug.

For barn, også ungdommer, er det helt forferdelig å se hvordan foreldrene forandrer seg under alkoholpåvirkning. Selv når de forandrer seg til noe som kan defineres som morsomt og hyggelig. Men det vet du sikker det meste om.

Så kan du vise ham filmen når han har vært edru noen dager og spørre om han ønsker og fremstå.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310503
Del på andre sider

Annonse

Gjest herminegrang

Min første tanke er at det sikkert hadde vært greit å filme ham når han er full. Film gjerne også barnas og deres gjesters reaksjon også. Gjør det gjerne i smug.

For barn, også ungdommer, er det helt forferdelig å se hvordan foreldrene forandrer seg under alkoholpåvirkning. Selv når de forandrer seg til noe som kan defineres som morsomt og hyggelig. Men det vet du sikker det meste om.

Så kan du vise ham filmen når han har vært edru noen dager og spørre om han ønsker og fremstå.

mvh

Nei, jeg liker ikke tanken på å filme i smug.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310512
Del på andre sider

Gjest herminegrang

Jeg tenker at uansett så er det ikke så lurt å ta opp noe slikt når han er full.

Vent til bakfylla har lagt seg, så snakker du litt med ham (om han er i greit humør). Fortell hvordan han oppleves. Og si også gjerne litt om at du er litt redd.

Snakket en stund med han i går. Han var flau, og holdt seg i senga nesten hele dagen. unntatt når han laget en kjempegod middag til alle...Jeg sa at jeg har ikke noe i mot at han drikker, men det er mengden som ødelegger. Og minnet han på at alle forandrer seg når de har alkohol i blodet, og det måtte han jo innrømme at han visste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310513
Del på andre sider

Gjest herminegrang

Nei. Det er han det er noe galt med. Han får "tenningsreaksjon" på alkohol. Jeg tviler på at han kommer til å høre på deg når han er edru heller. Jeg har aldri møtt en mann i mitt liv, med de responsene der som noensinne er villig til å høre og ta inn over seg hva som blir sagt. Han latterliggjør deg, kaller deg hysterisk, beskylder deg for å nekte ham, for å være vanskelig, for alt mulig i hele verden fremfor å høre på deg. Det er i hans hode du som er idioten, ikke han.

Jeg ville filmet ham uten hans viten og vist ham filmen når han er edru. SÅ hadde jeg tatt den praten. Og hadde han ikke hørt meg da. Så hadde jeg gått.

Det sitter hundre tusen kvinner i norge i dag med den "samme mannen" i den sammenhengen der. De fleste gir opp og aksepterer etter noen år. Og så gror ekteskapet kaldt og respektløst etter det.

Jeg er negativ ja. Jeg har sett det i generasjoner, rundt meg.

Nei, kommer aldri til å filme noen i smug. Og kommer ikke til å gå pga slike episoder to-fire ganger i året. Vi har vært gift i snart 20 år, så kjærligheten står sterkere enn som så.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310515
Del på andre sider

Gjest herminegrang

Uansett hvem det er, så er det ikke noe trivselsskapende med en full person som sitter og 'ranter' høylydt i stua, mens andre er mer eller mindre edrue rundt. Det er vel bare på fest, i selskap av tilsvarende høylydte fulle folk, at ikke dette er et usmakelig og plagsomt skue?

Hvis han hadde kunnet ta seg et par pils for mye, og blitt en blid og småbrisen og koselig fjollete ektemann - hadde vært en bedre situasjon. Men i utgangspunktet synes jeg foreldre skal la være å drikke seg fulle med barna som tilskuere, og spesielt når det i tillegg er barnas venner på besøk... :-/

Så to ting jeg ser:

- Han blir kjip i fylla

- Han drikker seg full mens ungene (og ungenes venner) er potensielle tilskuere.

Ja, er helt enig med deg her. Når jeg drikker, så drikker jeg kun når jeg er glad. Da blir jeg enda gladere med alkohol i blodet. Følelser blir jo forsterket. Når min mann drikker, så blir han negativ. Og han er ikke verdens mest glade person til vanlig heller. Synes det er rart at en voksen person ikke innser dette selv, og holder seg borte fra alkoholen. Kan ikke skjønne hva det er med alkoholen som tiltrekker ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310517
Del på andre sider

Antagelig klarer han ikke å stoppe når han først har begynt å drikke så jeg tviler på at det er så enkelt som å si at "Mååå du drikke så mye, kan du ikke slutte etter 4 drinker!?" Han føler seg da antagelig helt i toppform (selv om dere ser noe helt annet) og ser ingen grunn til å slutte.

Det hender jeg tenker at det hadde vært koselig om kjæresten også hadde likt vin så vi kunne dele en flaske av og til, men når jeg leser innlegg som dette er jeg veldig glad for at han er mer eller mindre avholdsmann... Tror jeg har sett ham beruset en gang på snart 7 år og da sang han bare. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310537
Del på andre sider

Snakket en stund med han i går. Han var flau, og holdt seg i senga nesten hele dagen. unntatt når han laget en kjempegod middag til alle...Jeg sa at jeg har ikke noe i mot at han drikker, men det er mengden som ødelegger. Og minnet han på at alle forandrer seg når de har alkohol i blodet, og det måtte han jo innrømme at han visste.

Så bra at dere fikk snakket sammen, og at han forsto litt av det du følte på.

Kanskje det kan være på sin plass å snakke litt med ham i forkant av neste gang det skal inntas alkohol. Bare for å minne ham på samtalen dere hadde i etterkant av denne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376762-min-mann-og-alkohol/#findComment-3310542
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...