Gå til innhold

Tilbakevendende akne - mer Isotretinoin, eller Diane?


Gjest 32 år gammel jente

Anbefalte innlegg

Gjest 32 år gammel jente

Hei, Jeg er en 32 år gammel slank og sunn jente. Ikke-røyker. Jeg har vært plaget med kviser (dype, gir arr) siden tidlig tenår, og har prøvd alt leger har å tilby. Kremer/salver osv har ikke hatt noen virkning, men dette har fungert: Flere omganger med Tetracyclin-kurer har gitt bra resultat, og etter at jeg ble satt på Diane som 16-åring var huden min perfekt i over 10 år (bortsett fra en kort periode hvor jeg gikk midlertidig gikk over til minipille..). Jeg sluttet på Diane i slutten av 20-årene for å se om jeg endelig var kvitt problemet. I over 3 år var huden min fin uten noen slags kvisebehandling, men så begynte de å komme tilbake på kjeve/hake. Ikke like dype og cystiske som før, men jeg kjente huden endre seg i negativ retning. Jeg oppsøkte hurtig hudlege (din klinikk), og fikk antibiotika. Men for første gang opplevde jeg at dette ikke hadde noen effekt! Jeg ble satt på Isotretinoin. Dette hadde god effekt, og blodprøvene var fine gjennom hele kuren (ca 5 mnd). Det er nå 8 måneder siden jeg var ferdig, og kvisene er plutselig på vei tilbake - på kjeve/hake, som vanlig. Jeg har også fått fett hår som MÅ vaskes annenhver dag. Jeg skulle gjerne kommet inn til ny konsultasjon, men er utenlands i hele år. Jeg gikk til lokal lege her i går og fikk resept på Diane, for første gang siden jeg sluttet for ca 4 år siden. Jeg skulle gjerne vært pillefri, men jeg orker ikke kjempe mot kviser en dag til, jeg får panikk av tanken på mer kviser. - Jeg lurer imidlertid på om det ville være klokere å ta en runde til med Isotretinoin?? Er det grunn til å tro at bedringen vil vare betydelig lengre ved en runde nr 2? Bivirkningene var håndterbare (tørr hud, lepper, nese, øyne, hodebunn, litt ryggsmerter), men hvis det ikke er sannsynlig at et varig resultat oppnås ved runde nr 2, synes jeg ikke det er verdt det. Jeg har lest litteratur som antyder at min type kviser (kjeve/hake i voksen alder) ikke responderer bra på Isotretinoin. Hva er deres erfaring med dette? Det ble ikke tatt hormontest av meg før jeg startet Diane da jeg var i tenårene (jeg nektet desverre), men det ble tatt en etter noen år på pillen, i forbindelse med at jeg selv lenge hadde fryktet at jeg hadde for mye testosteron (antydning til mannlig hårvekstmønster). Denne viste normale hormonverdier. I tillegg til de ulike bivirkningene og risikoene forbundet med Diane vs Isotretinoin, tenker jeg på at jeg ønsker å bli gravid innen 2 år. Men det skal vel være fullt oppnåelig uansett valg i år (men jeg er livredd for å få oppblomstring av kviser under eventuelt svangerskap). Spørsmålet er altså: Vil det være verdt ubehaget å ta en runde nr 2 med Isotretinoin, eller skal jeg bare gå tilbake til Diane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er dessverre slik at kviser som vedvarer etter 20 års alder ofte er svært gjenstridige. Antibiotika gir vanligvis bare bedring mens man benytter tbl , så kommer det gjerne tilbake. Slik er det gjerne med Diane også. Slik vi kjenner det idag, er det kun Isotretinoin som gir en varig bedring og svært ofte fullstendig tilbakegang av dypere kviser.. Opptil ca 20 % får kvisene tilbake mens de andre holder seg bra.I din situasjon er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt eller anbefalt . Det er ny Isotretinoin kur som kan gjøre deg bra slik at du ikke får det tilbake. Og jeg har sett svært mange pasienter bli bra også av kviser på kjeve og hake. Du kan forvente deg samme type bivirkninger som sist ved en ev ny kur. Medikamentet er ute av kroppen 1 mnd etter siste tbl så etter det kan du bli gravid uten risiko. Hvis du bre baserer deg på Diane , risikerer du oppbluss når du stanser med den. Totalt sett synes jeg det er mest aktuelt med ny Isotretinoin kur og anbefaler dette . Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...