Gå til innhold

Kostnader fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• laban

12

• mariaflyfly

10

• Persille1365381127

9

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

''Jeg kan ikke finne navnet hans i Brønnøysundregisteret, så det er nok svart. Og det er også en greie jeg irriterer meg over.''

Læreren trenger da ikke ha noe registrert firma eller enkeltmannsforetak for å ha en bijobb som man skatter av på vanlig måte?

Det tror jeg faktisk han må. Enten må man være ansatt, eller så må man ha et selskap selv.

Man bytter ikke penger mellom privatpersoner på den måten. Enten skal han betale mva, da har han sitt eget selskap som inntekten føres på - eller så skal han betale skatt, og da er det arbeidsgiver som betaler skatten. Om arbeidsgiver er ham selv, så skulle han hatt et selskap. Hvis ikke er det veldig spesielt at kundene betaler pengene rett til ham, dersom arbeidsgiver er et annet selskap.

Persille1365381127

''Læreren trenger da ikke ha noe registrert firma eller enkeltmannsforetak for å ha en bijobb som man skatter av på vanlig måte?

''

Trenger han ikke? Når han gjør dette utenfor skolens regi, så må han vel ha et registrert firma?

Ja, han må det. Enten så må han være ansatt et sted og skatte av pengene, eller så må han ha et firma og betale evnt mva av pengene. I begge tilfeller skal pengene via et selskap før de når ham som privatperson, så om dere betaler til ham direkte kan du være nesten sikker på at dette er svart.

Gjest Tatjana

''Men 500 kr pr uke var da himla mye :-8''

Bare vent til de skal begynne å ta kjøretimer :P

Der er jeg nå. 500 kr pr kjøretime, og det er de vanlige timene. Så har de noe som heter veiledningstimer, da kjørelæreren snakker og gjennomgår alt de har lært hittil, det er 50 kr ekstra. Min umiddelbare reaksjon var "Sitter han bare og holder kjeft i de vanlige timene?" Men det er pålagt med veiledningstimer før de får gå opp til neste nivå.

Og så kommer glattkjøring (men det heter egentlig noe annet som jeg ikke husker) og forbikjøring og det er myye dyrere.

*sukke litt*

Gjest Tatjana

Jeg bor tydeligvis i et billig område av landet. Private musikkinstruktører finnes ikke, her er alle tilbud gjennom kulturskolen. Og for eneundervisning (type piano og fiolin) har vi betalt en drøy tusenlapp i halvåret. For gruppeundervisning har vi betalt rundt åtte hundre pr halvår.

Mitt yngste barn spiller håndball og eneste kostnad er medlemsskap i idrettslaget, tror det var rundt 300 kr. Det betales en gang pr år.

Tolvåringen min har gått en del ridekurs, det koster 800 kr pr kurs, tror jeg det var. Da er det 8 undervisningstimer hvor de lærer både å strigle og sale på hesten, rir i tre kvarter og steller hesten etterpå. Så det går gjerne en og en halv til to timer hver gang.

Så jeg synes prisen du nevner var skyhøy, men som du ser er jeg vant til litt andre forhold.

''Når det gjelder det lokale idrettslaget her, så finnes det en eller annen stiftelse som folk kan søke om bidrag til kontingenter mm fra - men det forutsetter at de orker/har ressurser til å ta kontakt, skrive søknad etc.'' Jeg sitter i styret i idrettslaget til jr, og av 450 medlemmer er det omtrent 40 som ikke betaler kontingent uten at vi stenger ungene ut av klubben av den grunn. Deler av svinnet dekkes ved at vi søker kommunen og idrettskretsen om kompensasjon (dette varierer fra år til år) eller at vedkommende families kontakt i kommunen eller på sosialkontoret hjelper dem med søknadsskriving.

''Jeg sitter i styret i idrettslaget til jr, og av 450 medlemmer er det omtrent 40 som ikke betaler kontingent uten at vi stenger ungene ut av klubben av den grunn. ''

Sånt liker jeg å høre :-)

Annonse

Gjest prust

''Ikke noe bedring hos barna dine?''

takk som spør, nei det er ikke mye forandring. Jentungen er litt bedre og guttungen litt dårligere. Begge får hjemmeundervisning. Har kutta melk og gluten hos jentungen og tror kanskje det hjelper litt. De har snart mista hele skoleåret, så jeg håper de kommer seg på beina snart...Det vanskelige nå er å begrense jentungen så hun ikke tar i for mye, hun var f.eks 1,5 time på skolen mandag og har vært helt ødelagt i går og i dag.

Halvannen time skole - og så er hun helt utslitt de neste to dagene... Jeg får så vondt av barna dine, og fatter bare ikke at ikke de kan få hjelp til å bli friske av dette :-(((((

Gjest prust

Jeg bor tydeligvis i et billig område av landet. Private musikkinstruktører finnes ikke, her er alle tilbud gjennom kulturskolen. Og for eneundervisning (type piano og fiolin) har vi betalt en drøy tusenlapp i halvåret. For gruppeundervisning har vi betalt rundt åtte hundre pr halvår.

Mitt yngste barn spiller håndball og eneste kostnad er medlemsskap i idrettslaget, tror det var rundt 300 kr. Det betales en gang pr år.

Tolvåringen min har gått en del ridekurs, det koster 800 kr pr kurs, tror jeg det var. Da er det 8 undervisningstimer hvor de lærer både å strigle og sale på hesten, rir i tre kvarter og steller hesten etterpå. Så det går gjerne en og en halv til to timer hver gang.

Så jeg synes prisen du nevner var skyhøy, men som du ser er jeg vant til litt andre forhold.

Det var billig rideundervisning! Våre barn har ikke vært med på det (men spurt mange ganger). Jeg har ikke undersøkt prisene, men har bare hørt at det er dyrt.

Det tror jeg faktisk han må. Enten må man være ansatt, eller så må man ha et selskap selv.

Man bytter ikke penger mellom privatpersoner på den måten. Enten skal han betale mva, da har han sitt eget selskap som inntekten føres på - eller så skal han betale skatt, og da er det arbeidsgiver som betaler skatten. Om arbeidsgiver er ham selv, så skulle han hatt et selskap. Hvis ikke er det veldig spesielt at kundene betaler pengene rett til ham, dersom arbeidsgiver er et annet selskap.

'' Enten skal han betale mva,''

Har reglene blitt endret slik at det nå også skal betales mva på undervisning?

''Ikke noe bedring hos barna dine?''

takk som spør, nei det er ikke mye forandring. Jentungen er litt bedre og guttungen litt dårligere. Begge får hjemmeundervisning. Har kutta melk og gluten hos jentungen og tror kanskje det hjelper litt. De har snart mista hele skoleåret, så jeg håper de kommer seg på beina snart...Det vanskelige nå er å begrense jentungen så hun ikke tar i for mye, hun var f.eks 1,5 time på skolen mandag og har vært helt ødelagt i går og i dag.

''.Det vanskelige nå er å begrense jentungen så hun ikke tar i for mye, hun var f.eks 1,5 time på skolen mandag og har vært helt ødelagt i går og i dag.''

Du får prøve å holde litt igjen, ja. Selv om det jo er ok å se at det er noe pågangsmot igjen. (Jeg regner jo med at du har fått med deg at det ikke regnes for å være så bra å presse seg for mye. Samtidig skal man jo presse seg litt. Supervanskelig - akkurat som resten av foreldrerollen :P)

Det med å gå glipp av skolen - det går nok bra. Vi hadde panikk for det i begynnelsen, inntil vi begynte å gi fullstendig F og tenkte som så at det ikke spilte noen rolle i den store sammenhengen. Til og med var det 10. klasse min gikk fullstendig glipp av (unntatt litt egenstudie hjemme med oss av matten) - det går veldig bra - ikke mye problemer på videregående (relatert til fraværet)...

Hold ut, tenk at det SKAL gå over :-)

*Klem*

Jeg tror de fleste musikere som holder på med undervisning i tillegg har enkeltmannsforetak. Ihvertfall de som har faste avtaler og får mer enn den skattefrie delen på 3000,- pr år eller hva det er nå.

Persille1365381127

'' Enten skal han betale mva,''

Har reglene blitt endret slik at det nå også skal betales mva på undervisning?

Det vet jeg ikke noe om - det er mulig det ikke er det. Men _noe_ skal betales inn uansett, han kan ikke motta penger uten enten å være ansatt - eller ha et selskap.

Og om han mottar 650 kroner i timen rett i hånden uten å betale verken mva eller skatt av det, så er det MYE penger synes jeg.

Persille1365381127

3000,- dekket to timer pr uke i 10 uker (=450 pr time), og var definitivt ikke verd pengene, men det er en annen historie.... Nå var ikke jr noe råskinn mht øving, men etter endt år var han såvidt istand til å klimbre "Final Countdown". Instruktørens låtvalg hevet ikke akkurat det miserable inntrykket...

450 kroner timen høres mer fornuftig enn 650 kroner timen hvertfall....

Annonse

Gjest Kayia

Ikke for å være direkte vemmelig, men jeg har ikke møtt særlig mange som blir gode helt uten å øve, uansett instruktør;)

Hæ?! Min sønn mente bestemt at det var nok å melde seg på kurs ja.... ;p

I ettertid har han blitt en habil gitarist da, men som du ganske riktig peker på; årsaken er at han faktisk har spilt hehe ;-)

Gjest Kayia

''Jeg sitter i styret i idrettslaget til jr, og av 450 medlemmer er det omtrent 40 som ikke betaler kontingent uten at vi stenger ungene ut av klubben av den grunn. ''

Sånt liker jeg å høre :-)

Ikke sant :) For ikke lenge siden ble jeg oppringt aven ansatt i kommunen som ville gi oss ekstra midler nettopp fordi de hadde blitt kjent med vår inkluderende profil, og da må jeg si jeg kjente at jeg er skikkelig STOLT av klubben :)

Gjest prust

Ikke sant :) For ikke lenge siden ble jeg oppringt aven ansatt i kommunen som ville gi oss ekstra midler nettopp fordi de hadde blitt kjent med vår inkluderende profil, og da må jeg si jeg kjente at jeg er skikkelig STOLT av klubben :)

''ble jeg oppringt aven ''

Trodde i to sekunder at det stod: "...ble jeg oppringt av paven..."

;-)

Gjest Kayia

450 kroner timen høres mer fornuftig enn 650 kroner timen hvertfall....

Dersom de lærer mener jeg at dette er undervisningsarbeid som skal lønnes etter normaltakst. Det er først når opplegget er amatørmessig og dårlig jeg begynner å mokke litt på prisnivå... ;-)

Gjest prust

Haha, det hadde vært noe :D By the way: Jeg har en gang spist middag i samme rom som den gresk-ortodokse paven, men det er en annen historie.... ;-)

Oi - hvordan i all verden havnet du i samme rom som ham???

Jeg har vært sjåfør for et par ministere ved to anledninger - det er vel det mest glamorøse jeg kan skryte av :-)

Gjest Kayia

Oi - hvordan i all verden havnet du i samme rom som ham???

Jeg har vært sjåfør for et par ministere ved to anledninger - det er vel det mest glamorøse jeg kan skryte av :-)

Det skjedde på ferie for noen år siden, og vi skulle spise på byens designhotell hvis kjøkken hadde Michelingstjerne. Vi bestilte bord på forhånd, spiste nyydelig mat, men la merke til at lokaket etterhvert ble merkelig tomt selv om det ennå var tidlig på kvelden. Etter en stund gikk jr på toalettet og kom tilbake med øyebrynene helt oppe ved hårfestet, for bortenfor oss var lokalet fullt av DIGRE menn i sort dress, akkurat som på film, og de omkranset en pitteliten mann og diverse andre menn på +/- 90-100 år i fargerike silkekapper. Paven selv satt med hodet karakteristisk på snei, sannsynligvis pga vekten av den GEDIGNE hatten. Vi hadde rett og slett ramlet oppi middagen til det årlige pavemøtet vi sjø... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...