Gå til innhold

noen som kan gi meg raad?


kjaeresten

Anbefalte innlegg

Hei,jeg blir veldig takknemlig for svar paa dette innlegget, da jeg ofte foeler at det er for saart til at jeg kan takle det alene. Jeg er ei jente paa 26, kjaeresten min er 32, og vi har vaert sammen i et par aar. For et aars tid siden betrodde han meg at han ble voldtatt da han var 18-19, i en nachspielsammenheng. Han bad meg om aa ikke fortelle det til noen, noe jeg selvfoelgelig ikke har gjort. Jeg vil gjoere alt for aa greie aa hjelpe/stoette han, men samtidig foeler jeg at dette er noe han maa snakke om naar han foeler for det selv. Det er fremdeles lite fokus paa menn som ofre i denne sammenhengen, og for kjaeresten min er det mye skam og selvbebreidelse med i bildet, da han i teorien godt kunne ha" forsvart" seg, hvis det ikke hadde vaert for at han var full og paralysert av redsel. Han paastaar at det "ikke er viktig lengre", men samtidig innroemmer han at dette er mye av grunnen til at han f.eks har hatt problem med alkohol/stoff og ofte har et destruktivt forhold til sin egen kropp. Selvfoelgelig holder jeg loeftet om aa ikke fortelle denne moerke hemmeligheten hans til noen. Men jeg kjenner at jeg trenger faa et raad eller noen ord fra en person som vet at det er saa utrolig vondt aa tenke paa at noen paa mange maater har oedelagt livet for kjaeresten min. Jeg er som sagt kjempetakknemlig for noen ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg må først få si at jeg synes du gjør rett i å søke hjelp. Det er klart at selv om han er mann, har han da følelser som oss jentene. Han har vært utsatt for ett overgrep, der noen har tatt "kontroll" over kroppen hans, og det er veldig vondt å tenke på..

Det er desverre ikke like mange menn som tørr stå frem med sånne ting, og at han har fortalt det til deg bør du ta som ett stort tegn på tillit!!!!

Tror nok at om han har problemer med dette at han bør søke hjelp hos lege, for å få henvisning til evnt. psykolog, der han kan bearbeide denne opplevelsen.

Men det er jo klart at han må innse selv om han trenger hjelp før han tar skrittet, og tro meg det er ett vanskelig og tøft skritt å ta, men når man er i gang, blir ting lettere etterhvert.

Håper typen din klarer innse dette, hvis han føler at dette plager ham.

Du får huske på å ta vare på han så godt du kan, han trenger deg!! Men midt oppi alt må du ta vare på deg selv også.

Klem fra bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Kjæresten din er heldig som har en så raus og omsorgsfull jente! Jeg synes du skulle fortelle ham litt mer om hva du føler rundt dette. Du vil jo bare være til hjelp og støtte, og kanskje venter han på ditt utspill?

Du kan jo spørre ham forsiktig om hva han virkelig ønsker fra deg - skal du spørre ham om ting rundt dette eller tie stille? Det er viktig at han ikke får følelsen av at du spør fordi du er nysgjerrig, men fordi du tror det kan være godt å ha en å betro seg til. Sannsynligvis sliter han med alle tankene alene. Muligens har han fortrengt deler av det. Trolig har han skyldfølelse for det som skjedde. Og alle disse reaksjonene er helt like slik vi kvinner som har blitt voldtatt har reagert. Kanskje du kan snakke litt om at han har veldig naturlige reaksjoner på en unormal situasjon, det er nemlig alltid godt å få feedback på at man reagerer normalt! Og jeg skjønner GODT hans reaksjon med alkohol- og rusproblematikk, det er veldig, veldig vanlig.

Det er en myte at gutter ikke kan voldtas, og jeg jobber daglig med å ta knekken på denne myten. Dessverre skjer det, mye mer enn folk flest er klar over eller orker å ta inn over seg og tenke på.

Kanskje du kan vise ham denne siden og det du har skrevet her?

Varm klem til dere begge to fra Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...