Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Foreslar-gratis-prevensjon-til-alle-kvinner-under-25-ar-6798384.html

Kondomer er allerede gratis. Er det virkelig riktig å bruke så mange millioner kroner på friske mennesker fordi de ikke greier å ta ansvar for seg selv og sine egne handlinger? Jeg er nesten målløs! Ikke er det nødvendigvis bra med så mye hormonell prevensjon heller og hva med alle seksuelt overførbare sykdommer?

''Kjersti Toppe (Sp) er skeptisk til forslaget.

Hun mener det er et paradoks at staten skal legge til rette for prevensjon for kvinner som er i sin mest fruktbare alder, og i andre enden hjelpe eldre barnløse kvinner til å få barn.''

Ja, og ikke bare det, hva med at folk heller læres opp til å ta ansvar for sine egne handlinger?

Jeg er meget skeptisk til samfunnsutviklingen når det gjelder fraskrivelse av ansvar og all denne pute-syingen som foregår overalt. Skjønner ikke hvordan det skal gå til slutt, egentlig.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Bella Dotte

Enig i dette:

''Hun mener det er et paradoks at staten skal legge til rette for prevensjon for kvinner som er i sin mest fruktbare alder, og i andre enden hjelpe eldre barnløse kvinner til å få barn.''

og alt det andre som du skriver også, forresten.

Og hvorfor sette grensa ved 25 år? Hvorfor ikke sette den ved inntekt på 250 000? Nei... da blir nok hensikten altfor tydelig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang at det er slik vi fostrer opp våre bare da.

I barnehagen skal de passes på til det ekstreme, og stakkars de som jobber i barnehagen/skolen hvis noe skjer med barnet.

At noe skal få en konsekvens, er ikke hva barn lærer idag.

Å lære å ta ansvar for egne handlinger,er blitt det offentlige sitt ansvar, og jeg er derfor ikke overrasket over utspillet om gratis prevansjon - heelt opp til 25 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang at det er slik vi fostrer opp våre bare da.

I barnehagen skal de passes på til det ekstreme, og stakkars de som jobber i barnehagen/skolen hvis noe skjer med barnet.

At noe skal få en konsekvens, er ikke hva barn lærer idag.

Å lære å ta ansvar for egne handlinger,er blitt det offentlige sitt ansvar, og jeg er derfor ikke overrasket over utspillet om gratis prevansjon - heelt opp til 25 år

''Å lære å ta ansvar for egne handlinger,er blitt det offentlige sitt ansvar, og jeg er derfor ikke overrasket over utspillet om gratis prevansjon - heelt opp til 25 år.''

Helt enig, dessverre. Jeg vil ikke være med på denne utviklingen jeg, så jeg skal love deg at jeg tar min del av ansvaret når det gjelder mine egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang at det er slik vi fostrer opp våre bare da.

I barnehagen skal de passes på til det ekstreme, og stakkars de som jobber i barnehagen/skolen hvis noe skjer med barnet.

At noe skal få en konsekvens, er ikke hva barn lærer idag.

Å lære å ta ansvar for egne handlinger,er blitt det offentlige sitt ansvar, og jeg er derfor ikke overrasket over utspillet om gratis prevansjon - heelt opp til 25 år

I samme veva; Ei heller ingen overraskelse at unge ser på det som helt ok å motta stønad fra NAV i flere år, mens de venter på at riktig sjanse skal komme forbi.. ;0P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme veva; Ei heller ingen overraskelse at unge ser på det som helt ok å motta stønad fra NAV i flere år, mens de venter på at riktig sjanse skal komme forbi.. ;0P

''Ei heller ingen overraskelse at unge ser på det som helt ok å motta stønad fra NAV i flere år, mens de venter på at riktig sjanse skal komme forbi.. ;0P''

Det er jo foreldrene som er med på å "bygge opp" barna på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ei heller ingen overraskelse at unge ser på det som helt ok å motta stønad fra NAV i flere år, mens de venter på at riktig sjanse skal komme forbi.. ;0P''

Det er jo foreldrene som er med på å "bygge opp" barna på denne måten?

Jeg tror ikke at foreldre alene påvirker barn og unge. Jeg som er førti tar meg selv i å bli påvirket så til de grader av media, andre voksne, tv, glansede magasiner osv osv. Barn og unge er ikke så annerledes enn meg, selv om jeg er gammal og sær.

Dessuten, det skal tid og krefter til overs for å bli gode rollemodeller. Det er jo beviselig mangelvare for mange. Tidsklemma osv.

Når unge ser at selv politikere kan strø om seg til sine egne, uten å måtte stå til rette for det de gjør. Hvorfor skal den enkelte svi for noe som er like mye mugg i samfunnssystemet?

Jeg tror det ligger en del sånne ting bak alt sammen. Det er "større" enn at den enkelte er en hjernedød snylter. Og å gi gratis prevansjon er et ledd i den ansvarsfratakelsen (er det er ord foresten?) som kommer ovenfra. Som du påpekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at foreldre alene påvirker barn og unge. Jeg som er førti tar meg selv i å bli påvirket så til de grader av media, andre voksne, tv, glansede magasiner osv osv. Barn og unge er ikke så annerledes enn meg, selv om jeg er gammal og sær.

Dessuten, det skal tid og krefter til overs for å bli gode rollemodeller. Det er jo beviselig mangelvare for mange. Tidsklemma osv.

Når unge ser at selv politikere kan strø om seg til sine egne, uten å måtte stå til rette for det de gjør. Hvorfor skal den enkelte svi for noe som er like mye mugg i samfunnssystemet?

Jeg tror det ligger en del sånne ting bak alt sammen. Det er "større" enn at den enkelte er en hjernedød snylter. Og å gi gratis prevansjon er et ledd i den ansvarsfratakelsen (er det er ord foresten?) som kommer ovenfra. Som du påpekte.

''Jeg tror ikke at foreldre alene påvirker barn og unge. Jeg som er førti tar meg selv i å bli påvirket så til de grader av media, andre voksne, tv, glansede magasiner osv osv. Barn og unge er ikke så annerledes enn meg, selv om jeg er gammal og sær.''

Du har helt rett i at det ikke er bare foreldre som påvirker barn og unge, men som mor selv så anser jeg meg som en av de fremste til å ta ansvaret for mine egne barns utvikling/holdninger osv. Du virker ikke gammal og sær. :-)

''Dessuten, det skal tid og krefter til overs for å bli gode rollemodeller. Det er jo beviselig mangelvare for mange. Tidsklemma osv.''

Ja, men dette er også en form for ansvarsfraskrivelse... :-)

''Når unge ser at selv politikere kan strø om seg til sine egne, uten å måtte stå til rette for det de gjør. Hvorfor skal den enkelte svi for noe som er like mye mugg i samfunnssystemet?''

Godt poeng.

''Jeg tror det ligger en del sånne ting bak alt sammen. Det er "større" enn at den enkelte er en hjernedød snylter. Og å gi gratis prevansjon er et ledd i den ansvarsfratakelsen (er det er ord foresten?) som kommer ovenfra. Som du påpekte.''

Ja, du har helt rett. Spørsmålet er om dette er en heldig utvikling og hvor dette egentlig skal ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg STØTTER dette forslaget!

Det er LANGT viktigere at 17-åringer ikke blir gravide, og folk som ikke er klare for å få barn (og modne nok til å betale for prevensjon) faktisk bruker prevensjon, enn diverse politiske teorier om hvem som burde betale.

Fakta er at mange er ikke modne nok, og da er det viktigere at de bruker prevensjon enn å lære dem at "sånn går det når du ikke bruker prevensjon".

Jeg tipper utgiftene til dette blir raskt tjent inn pga. færre uønskede/uplanlagte barn, og færre aborter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg STØTTER dette forslaget!

Det er LANGT viktigere at 17-åringer ikke blir gravide, og folk som ikke er klare for å få barn (og modne nok til å betale for prevensjon) faktisk bruker prevensjon, enn diverse politiske teorier om hvem som burde betale.

Fakta er at mange er ikke modne nok, og da er det viktigere at de bruker prevensjon enn å lære dem at "sånn går det når du ikke bruker prevensjon".

Jeg tipper utgiftene til dette blir raskt tjent inn pga. færre uønskede/uplanlagte barn, og færre aborter.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke det minste overrasket over at du støtter dette forslaget! Du finner ALLTID en grunn for at man ikke heller skal jobbe for å få folk til å lære å ta ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke det minste overrasket over at du støtter dette forslaget! Du finner ALLTID en grunn for at man ikke heller skal jobbe for å få folk til å lære å ta ansvar for seg selv.

''Du finner ALLTID en grunn for at man ikke heller skal jobbe for å få folk til å lære å ta ansvar for seg selv.''

Poenget er at her er det uansett samfunnet som må betale - det koster veldig mye mer med rettigheter knyttet til barn (engangsutbetaling, barnetrygd, osv. i det uendelige), sykemeldinger, foreldrepermisjon, enn det koster med prevensjon.

Samfunnet SPARER masse penger på dette.

Dette er et sparetiltak for samfunnet!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Noe må man da ta ansvar for selv.

Merkelig å bruke så mye resurser på den delen av helsen som er lettest å ta kontroll over selv.

De kan heller bruke millionene på å gi samme refusjonsordninger på tannlegebehandling som man har i resten av helsevesenet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Noe må man da ta ansvar for selv.

Merkelig å bruke så mye resurser på den delen av helsen som er lettest å ta kontroll over selv.

De kan heller bruke millionene på å gi samme refusjonsordninger på tannlegebehandling som man har i resten av helsevesenet.

mvh

''Merkelig å bruke så mye resurser på den delen av helsen som er lettest å ta kontroll over selv.''

På den ene siden: 8 år med p-piller eller lignende.

Opp mot dette har vi:

- engangsutbetaling ved fødsel

- barnetrygd i ørten år

- subsidiering av barnehage.

- gratis skolegang

- tapte skatteinntekter fra mor

- tapte skatteinntekter fra far

- mammapermisjon

- pappapermisjon

- osv. i det uendelige

Hvor mange utgifter har staten her, sammenlignet med noen år med prevensjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke at foreldre alene påvirker barn og unge. Jeg som er førti tar meg selv i å bli påvirket så til de grader av media, andre voksne, tv, glansede magasiner osv osv. Barn og unge er ikke så annerledes enn meg, selv om jeg er gammal og sær.

Dessuten, det skal tid og krefter til overs for å bli gode rollemodeller. Det er jo beviselig mangelvare for mange. Tidsklemma osv.

Når unge ser at selv politikere kan strø om seg til sine egne, uten å måtte stå til rette for det de gjør. Hvorfor skal den enkelte svi for noe som er like mye mugg i samfunnssystemet?

Jeg tror det ligger en del sånne ting bak alt sammen. Det er "større" enn at den enkelte er en hjernedød snylter. Og å gi gratis prevansjon er et ledd i den ansvarsfratakelsen (er det er ord foresten?) som kommer ovenfra. Som du påpekte.

''....i den ansvarsfratakelsen (er det er ord foresten?)...''

Det er et ord nå, om det ikke skulle ha vært det fra før. En god beskrivelse.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du finner ALLTID en grunn for at man ikke heller skal jobbe for å få folk til å lære å ta ansvar for seg selv.''

Poenget er at her er det uansett samfunnet som må betale - det koster veldig mye mer med rettigheter knyttet til barn (engangsutbetaling, barnetrygd, osv. i det uendelige), sykemeldinger, foreldrepermisjon, enn det koster med prevensjon.

Samfunnet SPARER masse penger på dette.

Dette er et sparetiltak for samfunnet!

Med vennlig hilsen

Når man er 18 år er man myndig, man kan stemme og man kan ta sertifikat, men det offentlige skal betale for prevensjonen din? Det henger overhodet ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Noe må man da ta ansvar for selv.

Merkelig å bruke så mye resurser på den delen av helsen som er lettest å ta kontroll over selv.

De kan heller bruke millionene på å gi samme refusjonsordninger på tannlegebehandling som man har i resten av helsevesenet.

mvh

''De kan heller bruke millionene på å gi samme refusjonsordninger på tannlegebehandling som man har i resten av helsevesenet.''

Helt enig. Her skal voksne mennesker langt over 18 år få sponset prevensjon, mens andre ikke får nødvendig tannbehandling. Det henger ikke på greip.

Man får dessuten allerede gratis kondomer, som også beskytter mot SOS. Det er flere betenkelighet ved å gi hormonell prevensjon til unge jenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Når man er 18 år er man myndig, man kan stemme og man kan ta sertifikat, men det offentlige skal betale for prevensjonen din? Det henger overhodet ikke på greip.

I utgangspunktet er jeg enig med deg...

men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg STØTTER dette forslaget!

Det er LANGT viktigere at 17-åringer ikke blir gravide, og folk som ikke er klare for å få barn (og modne nok til å betale for prevensjon) faktisk bruker prevensjon, enn diverse politiske teorier om hvem som burde betale.

Fakta er at mange er ikke modne nok, og da er det viktigere at de bruker prevensjon enn å lære dem at "sånn går det når du ikke bruker prevensjon".

Jeg tipper utgiftene til dette blir raskt tjent inn pga. færre uønskede/uplanlagte barn, og færre aborter.

Med vennlig hilsen

Jeg kan strekke meg til at prevensjon skal være gratis fra f.eks. 16-18 år, men fram til 25 år? 7 år etter at man er myndig? Henger ikke på greip! Merk at kondomer allerede er gratis i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med deg...

men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...

''I utgangspunktet er jeg enig med deg...

men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...''

Men den der kan man alltid bruke på alle problemstillinger, for å sy puter. Ett sted må man starte med å gi folk ansvar. Dessuten handler vel dette vel så mye om kunnskap, og den tror jeg ungdom har.

Jeg kan, som jeg skrev til Sør, være med på gratis prevensjon til ungdom fra 16-18 år, men til 25 år, 7 år etter at man er myndig, er faktisk helt hinsides.

Det er dessuten gratis kondomer allerede i dag og jeg ser flere betenkeligheter enn bare økonomiske, ved at det offentlige sponser unge jenter med hormonell prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I utgangspunktet er jeg enig med deg...

men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...''

Men den der kan man alltid bruke på alle problemstillinger, for å sy puter. Ett sted må man starte med å gi folk ansvar. Dessuten handler vel dette vel så mye om kunnskap, og den tror jeg ungdom har.

Jeg kan, som jeg skrev til Sør, være med på gratis prevensjon til ungdom fra 16-18 år, men til 25 år, 7 år etter at man er myndig, er faktisk helt hinsides.

Det er dessuten gratis kondomer allerede i dag og jeg ser flere betenkeligheter enn bare økonomiske, ved at det offentlige sponser unge jenter med hormonell prevensjon.

Jeg er tydeligvis helt utdatert, men hvor kan ungdommer mellom 16-18 få kondomer? Jeg vet bare at jenter får gratis p-piller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...