Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

''Og hvis du ønsker å "oppdra" samfunnet, så lykke til, men begynn med noe annet enn å la umodne foreldre få uønskede og uplanlagte barn.''

?

Vet ikke hvor mange ganger jeg skal gjenta meg selv... Prevensjonen er der og p-piller er gratis for jenter opp til 19 år og kondomer får man gratis på nett.

Ja, og (for tredje gang) fra året etter de opphører (20 til 25 år) så er altså abortratene høyest.

Klar tale, med andre ord.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Er selvsagt ikke uenig i noe av det du sier, men synes det er andre ting man heller kunne brukt energi på å fjerne enn å bidra til å senke aborttallene ;)

Nettopp.

Når aborttallene er høyest årene etter gratis prevensjon opphører, så er det null problem å forstå at forslaget om å forlenge gratis prevensjon til 25 år, er et bra forslag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at hvis man tenker litt lengre enn nesa rekker, så sørger man for å unngå å komme i den situasjonen.''

Men det er det altså en stor del av befolkningen som altså ikke gjør.

I stedet for å ønske at de gjorde det (som er urealistisk), så ser vi altså hva vi kan gjøre for mennesker slik de er, i stedet for slik du mener de burde være.

Med vennlig hilsen

Mennesker er ikke nødvendigvis bare slik og sånn, Sør, det er samfunnet som tillater dem å bli, eller lar dem få fortsette å være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og (for tredje gang) fra året etter de opphører (20 til 25 år) så er altså abortratene høyest.

Klar tale, med andre ord.

Med vennlig hilsen

Hvem vil du ansette for å kontrollere at disse personene tar p-pillene sine til riktig tid? For dette stopper neppe ved gratis prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vil du ansette for å kontrollere at disse personene tar p-pillene sine til riktig tid? For dette stopper neppe ved gratis prevensjon.

''Hvem vil du ansette for å kontrollere at disse personene tar p-pillene sine til riktig tid? For dette stopper neppe ved gratis prevensjon.''

Skal vi ikke forholde oss til forslaget om "gratis prevensjon", fremfor at du skal spekulere i noe ingen andre enn deg selv har foreslått?

Faktum er at abortraten er høyest mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon opphører ved 19 år.

Og det er meget klar tale om hva som må til.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men p-piller er jo allerede gratis fram til 19 år og kondomer får man bestilt gratis på nett..... Klarer ikke folk å sørge for prevensjon da, så vet ikke jeg. Det er ikke hverken tilbud, informasjon, pris eller tilgjengelighet det står på.

Ante ikke at P-piller var gratis fram til 19 år - da tenker jeg at det kan holde.. men uten å gidde å engasjere meg så mye imot gratis piller etter den tid heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker er ikke nødvendigvis bare slik og sånn, Sør, det er samfunnet som tillater dem å bli, eller lar dem få fortsette å være sånn.

Enig, men da kan vi jo ha gratis prevensjon frem til 25 år, inntil du har reformert samfunnet. Du kan begynne et annet sted - for eksempel med svart arbeid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Poenget er at hvis man tenker litt lengre enn nesa rekker, så sørger man for å unngå å komme i den situasjonen. Det er faktisk fullt mulig. Det står ikke på verken opplysning, informasjon, tilgang på prevensjon eller noe som helst. Noen ungdommer tar abort flere ganger også pga. ufrivillig graviditet. Da er det noe alvorlig galt med konsekvenslæringen.

Jeg er helt enig!

Dessverre er det ikke alle som er like fornuftige..... og det er kanskje helst disse som absolutt ikke burde få barn for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at P-piller var gratis fram til 19 år - da tenker jeg at det kan holde.. men uten å gidde å engasjere meg så mye imot gratis piller etter den tid heller ;)

Hei,

Men som PieLill påpeker, så er abortraten i Norge høyest (mellom 20 og 25 år) akkurat etter at gratis prevensjon opphører.

Det tilsier både at gratis prevensjon bør forlenges, men også at (siden det åpenbart funker for de under 19 år) at det ikke er nødvendig å ansette noen for å gi dem piller hver dag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andre forklaringer kan være aktuelle

''Hvem vil du ansette for å kontrollere at disse personene tar p-pillene sine til riktig tid? For dette stopper neppe ved gratis prevensjon.''

Skal vi ikke forholde oss til forslaget om "gratis prevensjon", fremfor at du skal spekulere i noe ingen andre enn deg selv har foreslått?

Faktum er at abortraten er høyest mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon opphører ved 19 år.

Og det er meget klar tale om hva som må til.

Med vennlig hilsen

''Faktum er at abortraten er høyest mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon opphører ved 19 år.

''

Er det dokumentert at økningen kommer av mindre bruk av prevensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Faktum er at abortraten er høyest mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon opphører ved 19 år.

''

Er det dokumentert at økningen kommer av mindre bruk av prevensjon?

En del av poenget ved prevensjon er jo nettopp at man ikke blir uønsket gravid, og derfor ev. har behov for abort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem vil du ansette for å kontrollere at disse personene tar p-pillene sine til riktig tid? For dette stopper neppe ved gratis prevensjon.''

Skal vi ikke forholde oss til forslaget om "gratis prevensjon", fremfor at du skal spekulere i noe ingen andre enn deg selv har foreslått?

Faktum er at abortraten er høyest mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon opphører ved 19 år.

Og det er meget klar tale om hva som må til.

Med vennlig hilsen

''Og det er meget klar tale om hva som må til.''

Vi har helt forskjellig syn på det meste, så det er egentlig ingen vits i å fortsette denne diskusjonen. Jeg er av den oppfatning at barn og ungdom i større grad bør bli stilt krav og forventninger til, det bør være en balanse mellom plikter og rettigheter og unger og ungdom bør få lære at ting får konsekvenser og de bør også få kjenne på disse i blant.

Slik det er nå så slipper man alle disse "ubehagelige" tingene, det er hele tiden andre som passer på og tar i mot og tar konsekvensen og ordner opp. Riktig så behagelig, men gud for en hjelpesløs befolkning vi får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andre forklaringer kan være aktuelle

En del av poenget ved prevensjon er jo nettopp at man ikke blir uønsket gravid, og derfor ev. har behov for abort.

Med vennlig hilsen

''En del av poenget ved prevensjon er jo nettopp at man ikke blir uønsket gravid, og derfor ev. har behov for abort.''

Vet ikke om du forsto poenget jeg var ute etter, men dersom en like stor andel av de som har sex benytter prevensjon før og etter fylte nitten år, så kan det være økning i seksuell aktivitet og ikke nedgang i prevensjonsbruk som er årsaken til økt abortantall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, men da kan vi jo ha gratis prevensjon frem til 25 år, inntil du har reformert samfunnet. Du kan begynne et annet sted - for eksempel med svart arbeid.

Med vennlig hilsen

Istedenfor gratis prevensjon fram til 25 år, 7 år etter at folk er myndige, så kan vi starte med tannhelsen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem vil du ansette for å kontrollere at disse personene tar p-pillene sine til riktig tid? For dette stopper neppe ved gratis prevensjon.''

Skal vi ikke forholde oss til forslaget om "gratis prevensjon", fremfor at du skal spekulere i noe ingen andre enn deg selv har foreslått?

Faktum er at abortraten er høyest mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon opphører ved 19 år.

Og det er meget klar tale om hva som må til.

Med vennlig hilsen

Vel, det var for å få deg til å forstå hvilken veg samfunnet går. Snart er vel myndighetsalderen 30, fordi folk ikke er istand til å være modne nok før det....

Dette er det sosialismen som skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at P-piller var gratis fram til 19 år - da tenker jeg at det kan holde.. men uten å gidde å engasjere meg så mye imot gratis piller etter den tid heller ;)

''men uten å gidde å engasjere meg så mye imot gratis piller etter den tid heller ;)''

Det dreier seg om mer enn det, mener jeg. Det dreier seg om hvor lenge og i hvor stor grad samfunnet/fellesskapet skal ta ansvar for noe hver og en av oss selv må ta ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En del av poenget ved prevensjon er jo nettopp at man ikke blir uønsket gravid, og derfor ev. har behov for abort.''

Vet ikke om du forsto poenget jeg var ute etter, men dersom en like stor andel av de som har sex benytter prevensjon før og etter fylte nitten år, så kan det være økning i seksuell aktivitet og ikke nedgang i prevensjonsbruk som er årsaken til økt abortantall.

Hei,

Joda, jeg forstod det, men tilot meg å fleipe litt med deg.

Jeg har ikke statistikk over "antall samleier" å vise til, men bare det faktum at abortraten er høyest mellom 20 og 25 alene er jo nok til å si at gratis prevensjon burde gjelde for denne aldersgruppen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Syntes du folk som er så umodne bør få lov til å kjøre bil, stemme og kjøpe alkohol?''

Det er ikke sammenlignbart - for ingen TVINGER "umodne folk" til å bruke prevensjon (eller engang tar stilling til hvem som er "umoden") - man gjør noe tilgjengelig for alle - nettopp for å forhindre aborter og uønskede barn.

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig er det sammenlignbart. Det er ingen som tvinger folk til å stemme osv. heller, men man forventer at ved en viss alder så er man i stand til div. ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er meget klar tale om hva som må til.''

Vi har helt forskjellig syn på det meste, så det er egentlig ingen vits i å fortsette denne diskusjonen. Jeg er av den oppfatning at barn og ungdom i større grad bør bli stilt krav og forventninger til, det bør være en balanse mellom plikter og rettigheter og unger og ungdom bør få lære at ting får konsekvenser og de bør også få kjenne på disse i blant.

Slik det er nå så slipper man alle disse "ubehagelige" tingene, det er hele tiden andre som passer på og tar i mot og tar konsekvensen og ordner opp. Riktig så behagelig, men gud for en hjelpesløs befolkning vi får.

Vel, hvis du mener det bør stilles større krav til folk, så ville jeg startet med noe annet enn en å bedrive voksenopplæring rundt en aktivitet som resulterer i barn.

Det er veldig mye annet man kunne gjort for å "oppdra folk" hvis du mener, som ikke har så store konsekvenser når det ikke funker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor gratis prevensjon fram til 25 år, 7 år etter at folk er myndige, så kan vi starte med tannhelsen f.eks.

Det ene ekskluderer ikke det andre.

Derimot så vil vel du kanskje da argumentere for at folk bør kunne pusse tennene sine selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...