Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt. Tror ikke du trenger å oppdra meg.

Jeg presenterte en annen mulig grunn til at aborttallene økte fra 20 år - i tillegg til Sørs klokketro på at det er prisen på pillene det dreier seg om.

En liten detalje: det er ikke bare prisen, men tilgjengeligheten.

Samt mulighet for langtidsprevensjon, uten store utlegg i begynnelsen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Jeg er helt enig!

Dessverre er det ikke alle som er like fornuftige..... og det er kanskje helst disse som absolutt ikke burde få barn for tidlig...

''Dessverre er det ikke alle som er like fornuftige..... og det er kanskje helst disse som absolutt ikke burde få barn for tidlig...''

Det er ikke helt uvanlig at slabbedaskete, men normalt utrustede, ungdom bråvåkner til virkeligheten med en baby i armene.

Å få et barn i ung alder (under 20) er ikke en ideell situasjon, men det behøver ikke være en katastrofe. 25-åringer bør normalt kunne takle et barn.

Det jeg skjønner minst av dette er hvordan abort bagatelliseres i alle bauger og kanter, men likevel er det så skrekkelig viktig å unngå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt. Tror ikke du trenger å oppdra meg.

Jeg presenterte en annen mulig grunn til at aborttallene økte fra 20 år - i tillegg til Sørs klokketro på at det er prisen på pillene det dreier seg om.

Ja, om de i flere år har barnevakt som tar ansvaret for konsekvensene av et aktivt sex-liv for dem, kan det komme som et sjokk og måtte passe på selv.

25-åringer burde være forbi barnevaktstadiet, også når det gjelder prevensjon.

Jo mer dill-dall-ordninger man lager for folk som i utgangspunktet er fullt ut i stand til å ta vare på seg selv, jo flere hjelpeløse mennesker får man.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Dessverre er det ikke alle som er like fornuftige..... og det er kanskje helst disse som absolutt ikke burde få barn for tidlig...''

Det er ikke helt uvanlig at slabbedaskete, men normalt utrustede, ungdom bråvåkner til virkeligheten med en baby i armene.

Å få et barn i ung alder (under 20) er ikke en ideell situasjon, men det behøver ikke være en katastrofe. 25-åringer bør normalt kunne takle et barn.

Det jeg skjønner minst av dette er hvordan abort bagatelliseres i alle bauger og kanter, men likevel er det så skrekkelig viktig å unngå.

mvh

Jeg bagatelliserer ikke abort, og nettopp derfor synes jeg det virker som et godt tiltak å tilby gratis prevensjon opp til en viss alder.

Hadde det ikke vært for at jeg er redd for at strikkepinnemetoden skal komme tilbake, så tror jeg nesten jeg hadde vært motstander av abort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter får gratis p-piller til 19 år og kondomer får man bestilt gratis på nett.

''Jenter får gratis p-piller til 19 år og kondomer får man bestilt gratis på nett.''

Gratis prevensjon til fylte 19 år var jeg klar over, men ikke dette nettilbudet (som for øvrig er genialt).

Tilbake til debatten om gratis p-piller til fylte 25 år:

Det blir i så fall et tilbud, ikke et direktiv. Noen jenter tjener ok og velger å kjøpe p-piller sjøl, noen velger å bruke annen prevensjon, andre har ikke behov for prevensjon, atter andre velger å få barn osv.

Tror neppe dette tilbudet blir en merkbar utgift på statsbudsjettet, men det kan bety mye for enkeltes valgfrihet og framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det hadde vært problemfritt hvis han var jente og kunne spise gratis p-piller.''

Nei, det trenger ikke være problemfritt, Dorthe. Noen bør ta kontroll over at disse jentene husker å ta pillene sine også.... Dessuten kan hun bli sur og irritabel og få andre bivirkninger av hormonene.

"Assistenten min er 22 og har ikke råd til prevensjon og jeg kjenner flere."

Det koster 100-200 kr. i kvartalet med p-piller, så da må hun faktisk omprioritere litt.

''Jeg har ikke noe ønske om at et sinna foreldrepar kommer på døra mi og kjefter meg ned fordi dattera er gravid og hun ikke har spist p-piller.''

Da får du sørge for at din sønn bruker kondomer.

''Noen bør ta kontroll over at disse jentene husker å ta pillene sine også....''

Antar at du meiner at foreldrene må _snakke_ med de håpefulle, informere, være tilstede for dem osv, men dette er ikke alltid nok. Dessuten har man håpefulle som ikke har foreldre eller andre voksne som stiller opp av ulike årsaker.

''Da får du sørge for at din sønn bruker kondomer.''

Hehe, hvordan skal dette håndheves i praksis med hormonelle og kåte tenåringer i 'kampens hete'? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Noen bør ta kontroll over at disse jentene husker å ta pillene sine også....''

Antar at du meiner at foreldrene må _snakke_ med de håpefulle, informere, være tilstede for dem osv, men dette er ikke alltid nok. Dessuten har man håpefulle som ikke har foreldre eller andre voksne som stiller opp av ulike årsaker.

''Da får du sørge for at din sønn bruker kondomer.''

Hehe, hvordan skal dette håndheves i praksis med hormonelle og kåte tenåringer i 'kampens hete'? ;-)

''Hehe, hvordan skal dette håndheves i praksis med hormonelle og kåte tenåringer i 'kampens hete'? ;-)''

Som den oppofrende mor man er, så er man klar for alle mulige scenarier... man står f.eks. utenfor soveromsdøra til sin håpefulle og lytter (hvis han har besøk av dama si)... blir det veldig stille på rommet, så banker man på døra og minner om bruken av kondomer samtidig som man putter en kondom i hånda på sønnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når man er 19 bor man som regel hjemme, mamma bestiller time hos lege, henter pillene på apoteket og minner datteren på å ta dem ;-)''

Et slikt servisenivå blir det aldri her i huset med mindre faren bestemmer seg for å behandle en 19-åring som en 9-åring.

mvh

''Et slikt servisenivå blir det aldri her i huset med mindre faren bestemmer seg for å behandle en 19-åring som en 9-åring.''

Ikke alle tenåringer vokser opp i "PieLill-kjernefamilien".

Tjenesten er dessuten et tilbud, ikke et direktiv. Tenåringer er ikke pliktige å søke og motta gratis prevensjon, ei heller benytte denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehe, hvordan skal dette håndheves i praksis med hormonelle og kåte tenåringer i 'kampens hete'? ;-)''

Som den oppofrende mor man er, så er man klar for alle mulige scenarier... man står f.eks. utenfor soveromsdøra til sin håpefulle og lytter (hvis han har besøk av dama si)... blir det veldig stille på rommet, så banker man på døra og minner om bruken av kondomer samtidig som man putter en kondom i hånda på sønnen!

''Som den oppofrende mor man er, så er man klar for alle mulige scenarier... man står f.eks. utenfor soveromsdøra til sin håpefulle og lytter (hvis han har besøk av dama si)... blir det veldig stille på rommet, så banker man på døra og minner om bruken av kondomer samtidig som man putter en kondom i hånda på sønnen!''

Haha, nettopp! Hvilke partier har dette på programmet, tro? Det vil jo løse det meste av uønskede graviditeter, tenåringsforeldre, aborttall (som riktig nok er stabile), osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Som den oppofrende mor man er, så er man klar for alle mulige scenarier... man står f.eks. utenfor soveromsdøra til sin håpefulle og lytter (hvis han har besøk av dama si)... blir det veldig stille på rommet, så banker man på døra og minner om bruken av kondomer samtidig som man putter en kondom i hånda på sønnen!''

Haha, nettopp! Hvilke partier har dette på programmet, tro? Det vil jo løse det meste av uønskede graviditeter, tenåringsforeldre, aborttall (som riktig nok er stabile), osv ;)

Jepp:) Kanskje KRF? De vil jo ha ned aborttallene, er opptatt av familieverdier osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Å sy puter rundt rumpestumper, legger og lår, armer rygg og mage sparer oss for skrik og skrål i øyeblikket, men du verden hvor kortsiktig. Og hvor mye mer arbeid og skrik og skrål i lengden.

mvh

''Å sy puter rundt rumpestumper, legger og lår, armer rygg og mage sparer oss for skrik og skrål i øyeblikket, men du verden hvor kortsiktig. Og hvor mye mer arbeid og skrik og skrål i lengden.''

Kan ikke tenke meg at noen er uenige i det. Men så er det noen barn og ungdommer som ikke er A4, ikke vokser opp i A4-harmoniske hjem eller tar dårlige valg til tross for A4-velmeinende foreldre.

Om puta er sydd rundt rumpestumpem eller leggen er nok revnende likegyldig for dem.

Vi (les NAV og annet hjelpeapparet) syr heller ikke puter rundt mage eller lår, men prøver å gjøre dem bevisste rundt muligheter videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bagatelliserer ikke abort, og nettopp derfor synes jeg det virker som et godt tiltak å tilby gratis prevensjon opp til en viss alder.

Hadde det ikke vært for at jeg er redd for at strikkepinnemetoden skal komme tilbake, så tror jeg nesten jeg hadde vært motstander av abort...

Det er et interessant fakta at det er flere aborter i land hvor abort er ulovlig enn i land hvor det er lovlig. Tro det eller ei.

I Brasil så sies det at 25% av alle senger på offentlige sykehus (1 ut av 4 senger!) har en kvinne som er der pga. infeksjoner og det som verre er etter en lovlig abort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er et interessant fakta at det er flere aborter i land hvor abort er ulovlig enn i land hvor det er lovlig. Tro det eller ei.

I Brasil så sies det at 25% av alle senger på offentlige sykehus (1 ut av 4 senger!) har en kvinne som er der pga. infeksjoner og det som verre er etter en lovlig abort.

Med vennlig hilsen

Huff, det er ille :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''det hadde vært problemfritt hvis han var jente og kunne spise gratis p-piller.''

Nei, det trenger ikke være problemfritt, Dorthe. Noen bør ta kontroll over at disse jentene husker å ta pillene sine også.... Dessuten kan hun bli sur og irritabel og få andre bivirkninger av hormonene.

"Assistenten min er 22 og har ikke råd til prevensjon og jeg kjenner flere."

Det koster 100-200 kr. i kvartalet med p-piller, så da må hun faktisk omprioritere litt.

''Jeg har ikke noe ønske om at et sinna foreldrepar kommer på døra mi og kjefter meg ned fordi dattera er gravid og hun ikke har spist p-piller.''

Da får du sørge for at din sønn bruker kondomer.

Hehe - da de store var tenåringer hadde jeg en bolle med kondomer i entreen slik at de og deres venner kunne forsyne seg, men da hadde jeg gratis tilgang til kondomer. Den bollen hadde jeg i årevis og jeg lover at den ble tom stadig vekk og trengte påfyll. Hele nabolagets tenåringer var her og hentet gratis kondomer.

Jeg trenger ingen oppdragende ord om hvordan jeg skal få unger til å bruke prevensjon, men jeg skulle altså gjerne hatt tilgang til gratis kondomer og gjort det samme.

Jeg har også betalt dagen derpåpiller for venninner av dattera mi når kondomen har sprukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til 20 år har alle gratis tannbehandling

Så hva med å gjøre tennene til en del av kroppen fram til 25 års alder som en start?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et slikt servisenivå blir det aldri her i huset med mindre faren bestemmer seg for å behandle en 19-åring som en 9-åring.''

Ikke alle tenåringer vokser opp i "PieLill-kjernefamilien".

Tjenesten er dessuten et tilbud, ikke et direktiv. Tenåringer er ikke pliktige å søke og motta gratis prevensjon, ei heller benytte denne.

Alvorlig talt. En 19-åring må klare å ta ansvaret for å selv putte en tablett i munnen hver morgen. PieLill og kjernefamilie eller ikke.

Jeg kan definitivt ikke garantere at jeg klarer å huske å påse at tabletten blir tatt hver dag. Spesielt ikke når jeg er på arbeidsreiser...

Og det er heller ikke alle unge voksne som ønsker en mamma som snoker i toalettsaker, p-piller og kondomer.

Gitt den riktige ungdommen kan overvåkende mødre virke mot sin hensikt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å sy puter rundt rumpestumper, legger og lår, armer rygg og mage sparer oss for skrik og skrål i øyeblikket, men du verden hvor kortsiktig. Og hvor mye mer arbeid og skrik og skrål i lengden.''

Kan ikke tenke meg at noen er uenige i det. Men så er det noen barn og ungdommer som ikke er A4, ikke vokser opp i A4-harmoniske hjem eller tar dårlige valg til tross for A4-velmeinende foreldre.

Om puta er sydd rundt rumpestumpem eller leggen er nok revnende likegyldig for dem.

Vi (les NAV og annet hjelpeapparet) syr heller ikke puter rundt mage eller lår, men prøver å gjøre dem bevisste rundt muligheter videre i livet.

25-åringer er ikke ungdommer. De er voksne mennesker som har vært myndige i 7 år.

Det er ikke et offentlig ansvar å passe på p-pillebruken til voksne mennesker.

Ja, det finnes et mindretall personer som trenger ekstra hjelp og støtte. Men det betyr ikke at vi skal bruke samfunnsresurser på å dikkedulle med alle. Også de som best klarer seg selv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jenter får gratis p-piller til 19 år og kondomer får man bestilt gratis på nett.''

Gratis prevensjon til fylte 19 år var jeg klar over, men ikke dette nettilbudet (som for øvrig er genialt).

Tilbake til debatten om gratis p-piller til fylte 25 år:

Det blir i så fall et tilbud, ikke et direktiv. Noen jenter tjener ok og velger å kjøpe p-piller sjøl, noen velger å bruke annen prevensjon, andre har ikke behov for prevensjon, atter andre velger å få barn osv.

Tror neppe dette tilbudet blir en merkbar utgift på statsbudsjettet, men det kan bety mye for enkeltes valgfrihet og framtid.

''Det blir i så fall et tilbud, ikke et direktiv. Noen jenter tjener ok og velger å kjøpe p-piller sjøl, noen velger å bruke annen prevensjon, andre har ikke behov for prevensjon, atter andre velger å få barn osv.''

Har du noen gang betalt full pris for medisiner du friksjonsfritt får på blåresept, bare fordi du har råd til det? Klart at om tilbudet er der, vil folk bruke det akkurat som andre økonomisk gunstige ordninger.

''Tror neppe dette tilbudet blir en merkbar utgift på statsbudsjettet, men det kan bety mye for enkeltes valgfrihet og framtid.''

Det er mye jeg heller kunne tenke meg til å bruke 92 millioner kroner på. Subsidierte tannhelsetjenester opp til 25 år. (Som en begynnelse på å gjøre tennene til en del av helsa og kroppen.) Eller bedre ordninger for studenter som blir gravide under studiet og studenter med små barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bagatelliserer ikke abort, og nettopp derfor synes jeg det virker som et godt tiltak å tilby gratis prevensjon opp til en viss alder.

Hadde det ikke vært for at jeg er redd for at strikkepinnemetoden skal komme tilbake, så tror jeg nesten jeg hadde vært motstander av abort...

''Jeg bagatelliserer ikke abort, og nettopp derfor synes jeg det virker som et godt tiltak å tilby gratis prevensjon opp til en viss alder.''

Jeg sier ikke at du bagatelliserer abort. Men ofte er det samme instanser og personer som i det ene øyeblikket bagatelliserer abort og i det neste vil kaste prevensjon etter alle som går forbi, for å unngå abort.

''Hadde det ikke vært for at jeg er redd for at strikkepinnemetoden skal komme tilbake, så tror jeg nesten jeg hadde vært motstander av abort...''

Den ser jeg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - jeg er ikke uenig med deg, men jeg ser heller ikke problemet med å bidra til uønskede svangerskap der det er mulig.

Jeg flytta hjemmefra da jeg var 16, og hadde ikke akkurat mye penger å leve for hver måned. Jeg kan fortsatt huske at jeg vurderte om det var hensiktsmessig å bruke penger på P-piller da jeg ble 18 og var i et fast forhold. P-pillene kosta såpass at jeg måtte forsake andre ting, og hadde jeg ikke vært av den fornuftige sorten, så hadde jeg sikkert tatt sjansen på at "hoppe-av-i-svingen-metoden" skulle funke godt nok.....

Jeg ser bare ingen grunn til å hyle opp over et tiltak som jeg ikke begriper kan skade noe som helst. Ser kun positive sider ved det (det eneste måtte være at hormonell prevensjon ikke nødvendigvis er veldig sunt for en ung kropp).

''Jeg ser bare ingen grunn til å hyle opp over et tiltak som jeg ikke begriper kan skade noe som helst. Ser kun positive sider ved det (det eneste måtte være at hormonell prevensjon ikke nødvendigvis er veldig sunt for en ung kropp).''

Det er enda et område der man velger en løsningsmodell som går på at siden noen gjør feil, skal alle hjelpes. Og det er slett ikke sikkert det hjelper på så mye annet enn å få litt mindre penger til nyttigere ting.

Det er prinsippielt feil at samfunnet skal betale for noe som den enkelte kan og bør ta ansvar for selv.

Jo prevensjon koster _litt_. Og har man lite penger, går det ut over noe annet. Og hva så? Slik er det med alle andre ting også. Man må prioritere. Kondomer får hvem som helst gratis på nett. Det får holde.

De som ikke gidder å ta ansvar for eget sexliv og egen prevensjon får heller ta konsekvensene av det. Et sted går grensen for hvor langt samfunnet skal gå i å beskytte den enkelte mot konsekvensene av egne valg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...