Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Hva koster det å for det for en utført abort? Hvor mange vil det være snakk om i den nevnte aldersgruppen? Blir summen over 92 millioner (om dette var summen de p-pillene til aldersgruppen skulle koste)?

Ikke spør meg ;) Tenker at man da må regne med det selve inngrepet koster i tillegg til evt. samtale med Amathea, fastlegebesøk før aborten, tapt arbeidsfortjeneste og evt innsettelse av vikar på jobb for de som jobber, evt reise til/fra sykehuset om dette dekkes (for å ta med alt i beregningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Nei, opplever deg ikke som vanskelig.

Det er lov å tenke ulikt mht hva man ønsker staten skal bruke skattepengene på. :)

Takk:) Det er sant, og det er vel derfor vi har ulike partier vi stemmer på også ;) Uansett er ikke dette en kampsak for meg, så jeg forholder meg igrunnen ganske nøytral til forslaget. Målet må være å få ned antallet aborter, og da tenker jeg at dette kan være et godt forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Ikke spør meg ;) Tenker at man da må regne med det selve inngrepet koster i tillegg til evt. samtale med Amathea, fastlegebesøk før aborten, tapt arbeidsfortjeneste og evt innsettelse av vikar på jobb for de som jobber, evt reise til/fra sykehuset om dette dekkes (for å ta med alt i beregningen).

Jeg tok kirurgisk abort. Var en dag på poliklinikken. Tilbake til normal hverdag etterpå.

Dersom man tar medisinsk abort (heter det det?), hvor man tar tabletter og så går ting av seg selv, så er det vel ikke sikkert man trenger sykemelding i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Takk:) Det er sant, og det er vel derfor vi har ulike partier vi stemmer på også ;) Uansett er ikke dette en kampsak for meg, så jeg forholder meg igrunnen ganske nøytral til forslaget. Målet må være å få ned antallet aborter, og da tenker jeg at dette kan være et godt forslag :)

Ja, enig i at det er derfor vi har ulike partier og kan stemme "etter behov". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tok kirurgisk abort. Var en dag på poliklinikken. Tilbake til normal hverdag etterpå.

Dersom man tar medisinsk abort (heter det det?), hvor man tar tabletter og så går ting av seg selv, så er det vel ikke sikkert man trenger sykemelding i det hele tatt.

Man trenger vel fri fra jobb iallefall en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, enig i at det er derfor vi har ulike partier og kan stemme "etter behov". :)

Jepp;)

Jeg er uansett for gammel for gratis P-piller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, noen er det, men de fleste er det ikke.

Du foreslår å dekke tannlegen for alle, selv de som ikke eier en tannbørste.

Med vennlig hilsen

''Du foreslår å dekke tannlegen for alle, selv de som ikke eier en tannbørste.''

Neida, det har jeg faktisk overhodet ikke foreslått, Sør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen er liten i forhold til det det virkelig koster, og er helt uavhengig av om man har pusset og tatt ansvar eller ei.

Så jo, Mandolaika, du motsier deg selv. Du vil at det offenlige skal ta ansvar for tannlegebehandling, selv om folk ikke pusser tennene.

Med vennlig hilsen

''Så jo, Mandolaika, du motsier deg selv. Du vil at det offenlige skal ta ansvar for tannlegebehandling, selv om folk ikke pusser tennene.''

Neida, Sør, det har jeg aldri skrevet at jeg vil, så du tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste forstår at hvis man ikke tar ansvar og pusser tennene, så er det større sjanse for høye tannlegeregninger for de fleste. ''

De fleste? Men ikke alle? Staten burde vel gripe inn da.

Det er jo nettopp det Mandolaika argumenterer for.

Og da er det heller motstridende at hun er for offentlig støtte til noe som de fleste i stor grad styrer selv (hull i tennene) og konsekvensene man selv får, men mot et langt mindre beløp til prevensjon, hvor det er samfunnet og barnet som må ta konsekvensene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...''

Nå er det ikke gitt at aborttallene går ned om vi infører enda en generell barnevaktordning. Det eneste vi et er at det koster penger.

Jo mer man erfarer, både som enkeltpersoner og samfunn, at om man ikke selv tar ansvar, kommer det noen ilende til, ordner opp og plukker opp regninga, jo lavere blir den generelle og individuelle evnen og viljen til å ta ansvar for seg selv.

Voksne myndige personer bruker prevensjon for sin egen del. De gjør ikke deg eller meg en tjeneste ved å spise piller. Er det ikke viktig nok for tjue- til tjuefemåringer å bruke prevensjon, får de heller være uten.

De millionene kan man heller bruke på sårbare grupper eller tiltak der det er mer helsegevinst per brukte krone. Ikke unge, voksne kvinner der det store flertallet har god helse og gode forutsetninger for å klare seg i livet.

Jeg har større tro på unge kvinner enn som så.

mvh

Du repeterer og repeterer, selv om du vet at de få kronene som prevensjon ville koste er en ørliten dråpe i havet sammenlignet med det som det koster med uønskede graviditeter, barnebidrag, kontantstøtte og alt det andre som det offentlige tar seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du foreslår å dekke tannlegen for alle, selv de som ikke eier en tannbørste.''

Neida, det har jeg faktisk overhodet ikke foreslått, Sør!

Jo, du vil at det offentlige skal betale tannlegeregninger (hvilket jeg er enig i). Det er god politikk. Konsekvensen av manglende tannstell er dog hovedsakelig individets.

Men når man snakker om noe som hovedsakelig går utover andre (hhv samfunnet og uønskede barn) så setter du deg på bakbeina over et fillebeløp, selv om det er åpenbart at det er store penger å spare for samfunnet ved å betale prevensjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det er jo nettopp det Mandolaika argumenterer for.

Og da er det heller motstridende at hun er for offentlig støtte til noe som de fleste i stor grad styrer selv (hull i tennene) og konsekvensene man selv får, men mot et langt mindre beløp til prevensjon, hvor det er samfunnet og barnet som må ta konsekvensene.

Med vennlig hilsen

''Og da er det heller motstridende at hun er for offentlig støtte til noe som de fleste i stor grad styrer selv (hull i tennene)''

Faktisk har folk ulik disposisjon for å få hull i tenner. Går på arv, og sikkert også den normale mikroflora i munn.

Ei jeg studerte med, måtte til kontroll hvert halvår. Jeg ble anbefalt komme annet hvert år. Begge er vi oppegående og nøye med tannhygiene og har restriktivt bruk av sukker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt.

Gratis regnskapsfører for denne gruppen er også noe vi bør ta oss råd til, for det er en kjent sak at de er overrepresentert på inkassostatistikken. Men noen slike enkle grep kan vi få loset dem gjennom de vanskelige årene da mor og far fortsatt er i jobb og har begrenset med tid til å hjelpe dem. Når vi går av med pensjon er de trygge igjen, så det er jo bare noen år det er snakk om, og det bør da rike Norge kunne få til.

Bra oppsummert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, du vil at det offentlige skal betale tannlegeregninger (hvilket jeg er enig i). Det er god politikk. Konsekvensen av manglende tannstell er dog hovedsakelig individets.

Men når man snakker om noe som hovedsakelig går utover andre (hhv samfunnet og uønskede barn) så setter du deg på bakbeina over et fillebeløp, selv om det er åpenbart at det er store penger å spare for samfunnet ved å betale prevensjon.

Med vennlig hilsen

Bla, bla, bla....

Tannstell og prevensjon kan ikke sammenlignes der, mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med deg og PieLill i diskusjonen her. Er man myndig _må_ man ta et visst ansvar for seg selv.

I tillegg synes jeg du er ekstremt tolmodig i diskusjonen med enkelte her, og holder deg saklig :)

Tusen takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - da de store var tenåringer hadde jeg en bolle med kondomer i entreen slik at de og deres venner kunne forsyne seg, men da hadde jeg gratis tilgang til kondomer. Den bollen hadde jeg i årevis og jeg lover at den ble tom stadig vekk og trengte påfyll. Hele nabolagets tenåringer var her og hentet gratis kondomer.

Jeg trenger ingen oppdragende ord om hvordan jeg skal få unger til å bruke prevensjon, men jeg skulle altså gjerne hatt tilgang til gratis kondomer og gjort det samme.

Jeg har også betalt dagen derpåpiller for venninner av dattera mi når kondomen har sprukket

Det var ikke ment som oppdragende ord fra meg, det tror jeg absolutt ikke du trenger heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla, bla, bla....

Tannstell og prevensjon kan ikke sammenlignes der, mener jeg. :)

''Tannstell og prevensjon kan ikke sammenlignes der, mener jeg. :)''

Har du ikke hørt om oralsex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tannstell og prevensjon kan ikke sammenlignes der, mener jeg. :)''

Har du ikke hørt om oralsex?

''Har du ikke hørt om oralsex?''

Selvfølgelig, men hva har det med saken å gjøre akkurat her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...