Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Så hva med å gjøre tennene til en del av kroppen fram til 25 års alder som en start?

mvh

Det kunne de gjort uansett, nesten ingen i den alderen har hull og de som har det har gjerne en sykdom som gjør at de uansett har gratis tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

''Stemmer det at man kan slippe gyn.undersøkelse før man får piller idag?''

Ja. Og det synes jeg er synd, med tanke på risikofaktorer og bivirkninger.

Hei,

Men risikofaktorene (Protein S, Leiden, osv.) avsløres vel gjennom blodprøver, og ikke selve GUen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hei,

Men risikofaktorene (Protein S, Leiden, osv.) avsløres vel gjennom blodprøver, og ikke selve GUen?

Med vennlig hilsen

I min tid tok man blodprøvene når man var til GU. Nå for tiden er det bare å møte opp hos Helsesøster og hun skriver resept. Ingen blodprøver, ingen undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Nå snakker jeg om fosteret som blir til et barn - dvs barnet er uskyldig.''

Er litt usikker på hva du mener her.

I abortsammenheng er ikke fosteret definert som et liv med egenverd. Dermed gir det ingen mening snakke om uskyldig eller ikke. (Jeg snakker fortsatt om språkbruk og definisjoner fra dem som sterkest forsvarer abort.)

Jeg mener det er brist i logikken å den ene dagen bagatellisere og ufarliggjøre abort, både med hensyn på fysisk og psykisk helse og de etiske betankelighetene. Men straks det er snakk om å kaste p-piller etter ungdom og unge voksne, blir det kjempeviktig å redusere aborttallet.

Hovedargumentet for å innføre denne ordningen er å redusere antallet aborter, ikke barn som blir født.

En annen ting man burde spørre seg om er om et uønsket svangerskap er så katastrofalt at det forsvarer at stadig flere jenter som ikke er ferdig utvokst propper i seg hormoner. (På gruppenivå. Individnivå blir noe annet.) Hormoner kommer ikke helsemessig kostnadsfritt.

Burde man satset mer på å få opp kondombruken i stedet? Det gir dessuten større beskyttelse mot SOS.

mvh

Jeg ikke greier å legge så stort engasjement i å være negativ til at staten sponser P-piller opp til en viss alder, men ut over dette er jeg ikke uenig i mye av det du sier.

Når det gjelder bruken av kondom er jeg enig i at den bør opp, vet også at svært mange er "motstandere" av kondom fordi det reduserer sexopplevelsen. Dette er kanskje noe man bør begynne å ta på alvor, og tenke nye måter å lage prevensjon på? Vet ikke om det er utopi å tenke at dette er mulig, men jeg tror faktisk det er en stor andel mennesker som aldri vil komme til å bruke kondom uansett hvor mye man påpeker viktigheten av dem... Kondomer som gir større følsomhet enn uten kondom f.eks.? Det burde kanskje være mulig å få til? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Stemmer det at man kan slippe gyn.undersøkelse før man får piller idag?''

Ja. Og det synes jeg er synd, med tanke på risikofaktorer og bivirkninger.

Er enig i det... Jeg er ingen ekspert på området, men hvordan kan en GU vurdere om det er "trygt" å starte med P-piller eller ikke? Burde det ikke holde med en samtale med legen omkring levevaner, arv etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Er enig i det... Jeg er ingen ekspert på området, men hvordan kan en GU vurdere om det er "trygt" å starte med P-piller eller ikke? Burde det ikke holde med en samtale med legen omkring levevaner, arv etc?

Hm... Da jeg var ung og begynte på pillen hørte det med både GU, sjekk av blodtrykk og blodprøve. Jeg regner med de dekka opp det meste der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg ikke greier å legge så stort engasjement i å være negativ til at staten sponser P-piller opp til en viss alder, men ut over dette er jeg ikke uenig i mye av det du sier.

Når det gjelder bruken av kondom er jeg enig i at den bør opp, vet også at svært mange er "motstandere" av kondom fordi det reduserer sexopplevelsen. Dette er kanskje noe man bør begynne å ta på alvor, og tenke nye måter å lage prevensjon på? Vet ikke om det er utopi å tenke at dette er mulig, men jeg tror faktisk det er en stor andel mennesker som aldri vil komme til å bruke kondom uansett hvor mye man påpeker viktigheten av dem... Kondomer som gir større følsomhet enn uten kondom f.eks.? Det burde kanskje være mulig å få til? Ikke vet jeg...

''Jeg ikke greier å legge så stort engasjement i å være negativ til at staten sponser P-piller opp til en viss alder''

Skjønner det.

Men en pott penger dit- betyr mindre penger til andre ting (feks innen skole eller eldreomsorg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt. ''

Det er jeg helt enig i. Vi bør også snarest få til en offentlig "vekke-service" som kan oppsøke de unge hjemme og sørge for at de kommer seg opp om morgenen.

Å kjære, hvorfor tenkte jeg ikke på det? Ja, det skulle da ærlig talt bare mangle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende forslag!

De burde selvsagt også få gratis personlig trener. Det er ikke så enkelt å komme seg i aktivitet og helsegevinsten er stor.

mvh

Du har helt rett. Personlig trener kan de trenge. Han kan jo samtidig dele ut dagens p-pille, så er vi sikre på at de faktisk husker å ta dem?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Da jeg var ung og begynte på pillen hørte det med både GU, sjekk av blodtrykk og blodprøve. Jeg regner med de dekka opp det meste der...

''Da jeg var ung og begynte på pillen hørte det med både GU, sjekk av blodtrykk og blodprøve. Jeg regner med de dekka opp det meste der...''

Da jeg var ung og begynte på pillen var GU inngangsporten, forøvrig fikk vi en henvisning til pakningsvedlegget. Første gang jeg fikk sjekk av blodtrykk og tatt blodprøver var under mitt første svangerskap (for ordens skyld var det planlagt). Hadde venninner som "lånte" p-piller av meg for å slippe GU (og foreldrenes viten om de var under 18 år).

GU er neppe avgjørende for at man kan ha sex eller bruke p-piller, informasjon om bivirkninger o.a. er viktig, det er det også fokus på. Generell helsesjekk tilbys også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt. ''

Det er jeg helt enig i. Vi bør også snarest få til en offentlig "vekke-service" som kan oppsøke de unge hjemme og sørge for at de kommer seg opp om morgenen.

''Det er jeg helt enig i. Vi bør også snarest få til en offentlig "vekke-service" som kan oppsøke de unge hjemme og sørge for at de kommer seg opp om morgenen.''

I ca 10 år jobba jeg med tenåringer. Ikke sjelden møtte jeg foreldre i harnisk som meinte at den håpefulle burde vekkes og bringes til skole / aktivitet av en offentlig instans (skolen, kommunen, Oppfølgingstjenesten, sosialkontoret, Aetat etc) :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jeg helt enig i. Vi bør også snarest få til en offentlig "vekke-service" som kan oppsøke de unge hjemme og sørge for at de kommer seg opp om morgenen.''

I ca 10 år jobba jeg med tenåringer. Ikke sjelden møtte jeg foreldre i harnisk som meinte at den håpefulle burde vekkes og bringes til skole / aktivitet av en offentlig instans (skolen, kommunen, Oppfølgingstjenesten, sosialkontoret, Aetat etc) :-/

Det burde virkelig være en selvfølge i et rikt land der foreldrene har betalt skatt i alle år ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg ikke greier å legge så stort engasjement i å være negativ til at staten sponser P-piller opp til en viss alder''

Skjønner det.

Men en pott penger dit- betyr mindre penger til andre ting (feks innen skole eller eldreomsorg).

Nei, tvert i mot. Samfunnet sparer penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde virkelig være en selvfølge i et rikt land der foreldrene har betalt skatt i alle år ;-))

''Det burde virkelig være en selvfølge i et rikt land der foreldrene har betalt skatt i alle år ;-))''

Selvfølgelig ;)

Omkvedet var: "H*n er ute hele natta og sover hele dagen! Slik skal det ikke være!! Dere må gjøre noe!!! Her betaler jeg skatt i dyre dommer, og så gjør dere ingenting?!?!!!"

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hm... Da jeg var ung og begynte på pillen hørte det med både GU, sjekk av blodtrykk og blodprøve. Jeg regner med de dekka opp det meste der...

Samme her... men hva kan man finne ut ved en GU som påvirker om hvorvidt man kan begynne med pillen eller ikke?

Det er jo GU jentene gruer seg aller mest til, og jeg tenker at det som regel vil føles svært vanskelig for en 16-17-åring å gjennomføre GU....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg ikke greier å legge så stort engasjement i å være negativ til at staten sponser P-piller opp til en viss alder''

Skjønner det.

Men en pott penger dit- betyr mindre penger til andre ting (feks innen skole eller eldreomsorg).

Det er sant, men det er andre ting man heller kunne tatt bort (bare for å være vanskelig ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg ikke greier å legge så stort engasjement i å være negativ til at staten sponser P-piller opp til en viss alder''

Skjønner det.

Men en pott penger dit- betyr mindre penger til andre ting (feks innen skole eller eldreomsorg).

jeg tror det ville lønt seg økonomisk på sikt da hver abort nok koster staten langt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

jeg tror det ville lønt seg økonomisk på sikt da hver abort nok koster staten langt mer..

Hva koster det å for det for en utført abort? Hvor mange vil det være snakk om i den nevnte aldersgruppen? Blir summen over 92 millioner (om dette var summen de p-pillene til aldersgruppen skulle koste)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det er sant, men det er andre ting man heller kunne tatt bort (bare for å være vanskelig ;))

Nei, opplever deg ikke som vanskelig.

Det er lov å tenke ulikt mht hva man ønsker staten skal bruke skattepengene på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...