Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

''men uten å gidde å engasjere meg så mye imot gratis piller etter den tid heller ;)''

Det dreier seg om mer enn det, mener jeg. Det dreier seg om hvor lenge og i hvor stor grad samfunnet/fellesskapet skal ta ansvar for noe hver og en av oss selv må ta ansvar for.

Og det gjelder vel tannhelse også, i din bok?

Som du nettopp foreslo skulle bli offentlig...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Angustia

    11

Mest aktive i denne tråden

Selvfølgelig er det sammenlignbart. Det er ingen som tvinger folk til å stemme osv. heller, men man forventer at ved en viss alder så er man i stand til div. ting.

Nei, det er ikke engang litt sammenlignbart.

Ingen sier man ikke har lov til å ha sex uten prevensjon før man er 25 år. Det er helt fritt. Derimot så tilbyr man gratis prevensjon.

Å forby noen å kjøre bil, stemme, osv., er tvangspreget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du mener det bør stilles større krav til folk, så ville jeg startet med noe annet enn en å bedrive voksenopplæring rundt en aktivitet som resulterer i barn.

Det er veldig mye annet man kunne gjort for å "oppdra folk" hvis du mener, som ikke har så store konsekvenser når det ikke funker.

Med vennlig hilsen

''Vel, hvis du mener det bør stilles større krav til folk, så ville jeg startet med noe annet enn en å bedrive voksenopplæring rundt en aktivitet som resulterer i barn.''

Ja, skulle virkelig mene det burde være mulig, det er jo nettopp det som gjøres ved å gi ut gratis prevensjon fram til 25 år!

''Det er veldig mye annet man kunne gjort for å "oppdra folk" hvis du mener, som ikke har så store konsekvenser når det ikke funker.''

Ja, absolutt, og når det har gått så langt at man vil ha tilbud om gratis prevensjon helt fram til 25 år, må man begynne å lure på hva og hvor man skal trå til for å snu dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, hvis du mener det bør stilles større krav til folk, så ville jeg startet med noe annet enn en å bedrive voksenopplæring rundt en aktivitet som resulterer i barn.''

Ja, skulle virkelig mene det burde være mulig, det er jo nettopp det som gjøres ved å gi ut gratis prevensjon fram til 25 år!

''Det er veldig mye annet man kunne gjort for å "oppdra folk" hvis du mener, som ikke har så store konsekvenser når det ikke funker.''

Ja, absolutt, og når det har gått så langt at man vil ha tilbud om gratis prevensjon helt fram til 25 år, må man begynne å lure på hva og hvor man skal trå til for å snu dette.

Igjen, konsekvensen av at folk er umodne her er så store (uønsket graviditet) at man åpenbart ikke begynner voksenoppdragelsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Joda, jeg forstod det, men tilot meg å fleipe litt med deg.

Jeg har ikke statistikk over "antall samleier" å vise til, men bare det faktum at abortraten er høyest mellom 20 og 25 alene er jo nok til å si at gratis prevensjon burde gjelde for denne aldersgruppen?

Med vennlig hilsen

Er du virkelig så naiv? Tror du virkelig at folk mellom 20 og 25 år ikke har råd til prevensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, konsekvensen av at folk er umodne her er så store (uønsket graviditet) at man åpenbart ikke begynner voksenoppdragelsen her.

''Igjen, konsekvensen av at folk er umodne her er så store (uønsket graviditet) at man åpenbart ikke begynner voksenoppdragelsen her.''

Man lærer om dette allerede i barnehagen, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det gjelder vel tannhelse også, i din bok?

Som du nettopp foreslo skulle bli offentlig...

Med vennlig hilsen

''Og det gjelder vel tannhelse også, i din bok?

Som du nettopp foreslo skulle bli offentlig...''

Å ha beskyttet sex for å unngå uønsket graviditet er en ting som er meget enkelt for folk å kontrollere selv. Folk kan ikke fikse på problemer med tennene sine på egenhånd, nå er du bare dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Igjen, konsekvensen av at folk er umodne her er så store (uønsket graviditet) at man åpenbart ikke begynner voksenoppdragelsen her.''

Man lærer om dette allerede i barnehagen, vil jeg tro.

I en ideell hypotetisk verden er det slik.

I den virkelige verden er faktisk abortraten høyest mellom 20 og 25 år, og selv om det godt kan være at dette er folk som strøk på avgangseksamen i barnehagen, så er de altså medlemmer av samfunnet som skal ivaretas. Og som kanskje ikke er modne til å bli foreldre i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene ekskluderer ikke det andre.

Derimot så vil vel du kanskje da argumentere for at folk bør kunne pusse tennene sine selv?

''Derimot så vil vel du kanskje da argumentere for at folk bør kunne pusse tennene sine selv?''

Ja, pusse tenner, ta tanntråd og evt. fluorskyllevann er det folk bør greie selv. Utover det så trenger man tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så naiv? Tror du virkelig at folk mellom 20 og 25 år ikke har råd til prevensjon?

''Er du virkelig så naiv? Tror du virkelig at folk mellom 20 og 25 år ikke har råd til prevensjon?''

Er du virkelig så naiv at du tror alle har råd, eller prioriterer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derimot så vil vel du kanskje da argumentere for at folk bør kunne pusse tennene sine selv?''

Ja, pusse tenner, ta tanntråd og evt. fluorskyllevann er det folk bør greie selv. Utover det så trenger man tannlege.

Joda, men svært mange tannlegebesøk er jo nettopp fordi folk IKKE har pusset osv selv. (Ser bort fra tannsykdommer, som bør være dekket utenom.)

Du motsier deg selv her.

(Jeg er for både offentlig dekket prevensjon OG tannlege.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''men uten å gidde å engasjere meg så mye imot gratis piller etter den tid heller ;)''

Det dreier seg om mer enn det, mener jeg. Det dreier seg om hvor lenge og i hvor stor grad samfunnet/fellesskapet skal ta ansvar for noe hver og en av oss selv må ta ansvar for.

Det er flere andre områder jeg heller ville fokusert på i den forbindelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det gjelder vel tannhelse også, i din bok?

Som du nettopp foreslo skulle bli offentlig...''

Å ha beskyttet sex for å unngå uønsket graviditet er en ting som er meget enkelt for folk å kontrollere selv. Folk kan ikke fikse på problemer med tennene sine på egenhånd, nå er du bare dum.

''Å ha beskyttet sex for å unngå uønsket graviditet er en ting som er meget enkelt for folk å kontrollere selv. Folk kan ikke fikse på problemer med tennene sine på egenhånd, nå er du bare dum.''

Tannhelsen din er i stor grad avhengig av egeninnsats, med unntak av sykdom, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Er du virkelig så naiv? Tror du virkelig at folk mellom 20 og 25 år ikke har råd til prevensjon?''

Er du virkelig så naiv at du tror alle har råd, eller prioriterer det?

''Er du virkelig så naiv at du tror alle har råd, eller prioriterer det?''

Ja, det har alle råd til. P-piller koster 100-200 kr. i kvartalet. Hvis de ikke prioriterer det i den alderen, så er det faktisk deres eget problem og de må selv ta konsekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men svært mange tannlegebesøk er jo nettopp fordi folk IKKE har pusset osv selv. (Ser bort fra tannsykdommer, som bør være dekket utenom.)

Du motsier deg selv her.

(Jeg er for både offentlig dekket prevensjon OG tannlege.)

Med vennlig hilsen

Nei, jeg motsier ikke meg selv, tannsykdommer bør være dekket utenom og vanlig tannlegebesøk bør man betale egenandel for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du virkelig så naiv at du tror alle har råd, eller prioriterer det?''

Ja, det har alle råd til. P-piller koster 100-200 kr. i kvartalet. Hvis de ikke prioriterer det i den alderen, så er det faktisk deres eget problem og de må selv ta konsekvensen.

''Ja, det har alle råd til. P-piller koster 100-200 kr. i kvartalet. Hvis de ikke prioriterer det i den alderen, så er det faktisk deres eget problem og de må selv ta konsekvensen.''

Konsekvensen er det hovedsakelig samfunnet som tar.

Og ofte barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere andre områder jeg heller ville fokusert på i den forbindelse....

''Det er flere andre områder jeg heller ville fokusert på i den forbindelse....''

Flott, jeg håper det er flere som deg og at vi blir enda flere, for dette stopper visst aldri. Dette med gratis prevensjon fram til 25 år er nok en ting samfunnet skal dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å ha beskyttet sex for å unngå uønsket graviditet er en ting som er meget enkelt for folk å kontrollere selv. Folk kan ikke fikse på problemer med tennene sine på egenhånd, nå er du bare dum.''

Tannhelsen din er i stor grad avhengig av egeninnsats, med unntak av sykdom, osv.

''Tannhelsen din er i stor grad avhengig av egeninnsats, med unntak av sykdom, osv.''

Det er jeg ikke enig i. Mange er faktisk født med dårlige tenner, dårlig kvalitet på tenner, der er det ikke så mye som hjelper ved egeninnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, det har alle råd til. P-piller koster 100-200 kr. i kvartalet. Hvis de ikke prioriterer det i den alderen, så er det faktisk deres eget problem og de må selv ta konsekvensen.''

Konsekvensen er det hovedsakelig samfunnet som tar.

Og ofte barnet.

''Konsekvensen er det hovedsakelig samfunnet som tar.

Og ofte barnet.''

Ja, det er jo det jeg sier, det er feil at det alltid er samfunnet som skal ta konsekvensen. Får man inn konsekvenslæring og en balanse mellom rettigheter og plikter, krav og forventninger på et tidligere tidspunkt i barndommen, så vil det løse mye.

Slik utviklingen er nå så vil man til slutt ende opp med en myndighetsalder på, tja, 30-35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og (for tredje gang) fra året etter de opphører (20 til 25 år) så er altså abortratene høyest.

Klar tale, med andre ord.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke det er prisen som gjør at ikke det brukes (ordentlig), men at man faktisk skal skaffe det (resept hos lege) - og hente det på apoteket - og ikke minst ta det til samme tid hver dag - uten å glemme det en eneste gang - som gjør at aborttallene er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...