Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Er selvsagt ikke uenig i noe av det du sier, men synes det er andre ting man heller kunne brukt energi på å fjerne enn å bidra til å senke aborttallene ;)

Er ikke helt sikker på hva du mener, det 'men'-et virket noe forvirrende.

En effektiv måte å få ned aborttallene på er en egenandle på 5000,- på abort for den gravide kvinnen og et minst like høyt beløp på faren til fosteret. Da hadde kondomburken gått opp hos gutta.

Det er et tankekors at det er praktisk talt gratis å bli kvitt et foster for en frisk kvinne med god helse til å bære fram et barn. Det er heller ingen begrensninger på hvor mange gratis aborter man kan få utført.

Strever man derimot med å bli gravid er det høye egenandeler og begrensinger på hvor mange forsøk man får. Adopsjon har enda høyere egenandel, selv om man da sparer samfunnet for store kostnader ved oppfølging under svangerskap og fødsel og tilhørende sykemeldinger.

Jeg mistenker at det i denne undersøkelsen har vært mindre oppfølging av kvinner 19-25 mhp å legge prevensjon i hendene på dem i kontrollkommunene enn i forsøkskommunene.

Selvsagt vil de som får noe billig eller gratis synes det er en fordel. Så jeg tviler på at gratis hormonprevensjon vil bidra stort på abortratene.

Der har jeg større tro på fokus på at å få et barn på et ubeleilig tidspunkt ikke behøver være noen katastrofe. Og for øvrig at begge kjønn får ta ansvar for sin seksuelle adferd.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Er ikke helt sikker på hva du mener, det 'men'-et virket noe forvirrende.

En effektiv måte å få ned aborttallene på er en egenandle på 5000,- på abort for den gravide kvinnen og et minst like høyt beløp på faren til fosteret. Da hadde kondomburken gått opp hos gutta.

Det er et tankekors at det er praktisk talt gratis å bli kvitt et foster for en frisk kvinne med god helse til å bære fram et barn. Det er heller ingen begrensninger på hvor mange gratis aborter man kan få utført.

Strever man derimot med å bli gravid er det høye egenandeler og begrensinger på hvor mange forsøk man får. Adopsjon har enda høyere egenandel, selv om man da sparer samfunnet for store kostnader ved oppfølging under svangerskap og fødsel og tilhørende sykemeldinger.

Jeg mistenker at det i denne undersøkelsen har vært mindre oppfølging av kvinner 19-25 mhp å legge prevensjon i hendene på dem i kontrollkommunene enn i forsøkskommunene.

Selvsagt vil de som får noe billig eller gratis synes det er en fordel. Så jeg tviler på at gratis hormonprevensjon vil bidra stort på abortratene.

Der har jeg større tro på fokus på at å få et barn på et ubeleilig tidspunkt ikke behøver være noen katastrofe. Og for øvrig at begge kjønn får ta ansvar for sin seksuelle adferd.

mvh

Jeg tror at det å få barn når du er 17 ofte skaper mange problemer, så jeg ville aldri oppfordra en 17-åring til å beholde et foster..... Har venner som ble gravide så tidlig og de har hatt mange tøffe år - og far er sjelden med i bildet. Det sier seg selv at det å måtte betale for aborten blir svært urettferdig. De "rike" kan ta så mange aborter de selv ønsker, mens ungdom uten særlige midler ikke har noe valg...de må føde et barn de kanskje ikke ønsker seg i det hele tatt, og som de (i verste fall) vil kunne få til å føle seg uønsket. Vil vi risikere å gå tilbake til "oldtiden" med koner med strikkepinner? Det er dette som faktisk kan skje om vi skal begynne å kreve at de som tar abort betaler... Jeg tror nok at det å ta abort i seg selv for de fleste er såpass vanskelig at det er en vel gjennomtenkt sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ungdom i dag får nok mange signaler om at det forventes at de har sex.

mvh

Ja, dessverre... sånn var det også på min tid... vi trodde "alle" hadde hatt sex, selv om så ikke var tilfelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt - men det skal jammen meg mye til for å greie å nekte folk å ha sex før de er modne nok til å ta seg av et barn ;)

Derfor hjelper vi litt til og diller litt med tenåringer.

Men de aller fleste er i stand til å ta seg av barn fra 20 års alder om de kastes inn i det. Og det er vel fra 20-25 vi har de høyeste abortratene. Altså aldersgruppen som fysisk er best skikket til svangerskap og også praktisk og emosjonelt stort sett klarer å ta hånd ombarn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bestille gratis kondomer på nettet, gratiskondomer.no.

Da får man kondomene hjem i postkassa.

Så det stemmer ikke det du sier at det ikke er verdt papiret det er skrevet på.

''Man kan bestille gratis kondomer på nettet, gratiskondomer.no. Da får man kondomene hjem i postkassa.''

Så bra, det visste jeg ikke! Et flott tiltak og nok et bevis på at dataalderen har sine fordeler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det å få barn når du er 17 ofte skaper mange problemer, så jeg ville aldri oppfordra en 17-åring til å beholde et foster..... Har venner som ble gravide så tidlig og de har hatt mange tøffe år - og far er sjelden med i bildet. Det sier seg selv at det å måtte betale for aborten blir svært urettferdig. De "rike" kan ta så mange aborter de selv ønsker, mens ungdom uten særlige midler ikke har noe valg...de må føde et barn de kanskje ikke ønsker seg i det hele tatt, og som de (i verste fall) vil kunne få til å føle seg uønsket. Vil vi risikere å gå tilbake til "oldtiden" med koner med strikkepinner? Det er dette som faktisk kan skje om vi skal begynne å kreve at de som tar abort betaler... Jeg tror nok at det å ta abort i seg selv for de fleste er såpass vanskelig at det er en vel gjennomtenkt sak....

''Det sier seg selv at det å måtte betale for aborten blir svært urettferdig. De "rike" kan ta så mange aborter de selv ønsker, mens ungdom uten særlige midler ikke har noe valg...de må føde et barn de kanskje ikke ønsker seg i det hele tatt, og som de (i verste fall) vil kunne få til å føle seg uønsket.''

Men slik er det for de som strever med å bli gravid eller ønsker å adoptere. De rike kan ordne og dåne. De som ikke har så mye penger blir kanskje uten barn, selv om de godt kunne blitt flotte foreldre.

Dette må da være et tankekors.

Det er synd at vi i Norge ikke markedsfører adopsjon som en mulighet for gravide som ikke synes de kan ta seg av et barn. (Som et frivillig tilbud, selvsagt.) Tvert imot kan en mor som bærer fram barnet til adopsjon bli stemplet som kald og hardhjertet, mens den som ikke lar barnet levet og tar abort er fornuftig.

Det er langt større tabuer knyttet til å gi fra seg et barn, til barnets beste, enn å ikke la barnet bli født selv om det er helsemessig mulig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra det jeg skrev ovenfor:

På den ene siden: 8 år med p-piller eller lignende.

Opp mot dette har vi:

- engangsutbetaling ved fødsel

- barnetrygd i ørten år

- subsidiering av barnehage.

- gratis skolegang

- tapte skatteinntekter fra mor

- tapte skatteinntekter fra far

- mammapermisjon

- pappapermisjon

- osv. i det uendelige

Hvor mange utgifter har staten her, sammenlignet med noen år med prevensjon?

Med vennlig hilsen

Alle de utgiftene du ramser opp der, er jo ikke bare utgifter. Forhåpentligvis så vil jo dette individet som blir født også tilføre samfunnet noe av verdi etter hvert. Men med den utviklingen samfunnet tar nå, så blir befolkningen bestående av flere og flere svakelige og hjelpesløse individer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv, eller til å ta ansvar for seg selv, sånn at staten må ta ansvar for dem tidligere og tidligere. Vi legger opp til dette selv....

Nå i dag er p-piller gratis for jenter opp til 19 år og kondomer får man bestille på nett gratis. Det er ikke hverken tilgangen, informasjonen eller økonomien som er problemet, men de tar ikke ansvaret ved å BRUKE prevensjonen.

Folk over 18 år (og under også, for den del) har penger til kantinemat, brus, røyk og fest, så de har også en hundrelapp eller to hvert kvartal, som p-piller koster....

Ærlig talt, wake up and smell the coffee....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kondomer er allerede gratis for ungdom''

Ja, via "Helsestasjon for ungdom" i de kommuner det tilbys, ellers via helsesøstertjenesten ved de skolene som har et tilbud. For de som faller ut av vgs og ikke har "Helsestasjon for ungdom" eller ikke kjenner til tilbudet, er det ikke verdt papiret det er skrevet på.

Så kan man selvfølgelig si at det er "guttas" ansvar å bruke kondom, men dette tilbudet gir "jenta" et ekstra valg.

Jenter får gratis p-piller til 19 år og kondomer får man bestilt gratis på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med uønskede svangerskap er at det også går ut over uskyldige (fosteret selv/babyen, den unges foreldre etc) - så jeg tenker at forslaget ikke er så dumt.

Er enig i at man kanskje kunne satt ned alderen litt, og tenker da gratis prevensjon fram til 18-20 år f.eks.

Men p-piller er jo allerede gratis fram til 19 år og kondomer får man bestilt gratis på nett..... Klarer ikke folk å sørge for prevensjon da, så vet ikke jeg. Det er ikke hverken tilbud, informasjon, pris eller tilgjengelighet det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Noe må man da ta ansvar for selv.

Merkelig å bruke så mye resurser på den delen av helsen som er lettest å ta kontroll over selv.

De kan heller bruke millionene på å gi samme refusjonsordninger på tannlegebehandling som man har i resten av helsevesenet.

mvh

Men endel folk under 25 får da refundert tannlegeutgifter allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men listen er lavere for å bruke det hvis det er gratis og lett tilgjengelig.

Med vennlig hilsen

''Men listen er lavere for å bruke det hvis det er gratis og lett tilgjengelig.''

P-piller er gratis for jenter opp til 19 år og kondomer er gratis på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strekke meg til at prevensjon skal være gratis fra f.eks. 16-18 år, men fram til 25 år? 7 år etter at man er myndig? Henger ikke på greip! Merk at kondomer allerede er gratis i dag.

Det er mange på videregående og på studielån eller med dårlige jobber som ikke har penger til prevensjon. Men det er kanskje et Oslofenomen siden boligprisene er så høye her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så sikker på det.

Som sagt, de jentene som er umodne, skaffer seg ikke prevensjon selv om den er gratis.

''Som sagt, de jentene som er umodne, skaffer seg ikke prevensjon selv om den er gratis.''

Sakens kjerne, helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange på videregående og på studielån eller med dårlige jobber som ikke har penger til prevensjon. Men det er kanskje et Oslofenomen siden boligprisene er så høye her?

''Det er mange på videregående og på studielån eller med dårlige jobber som ikke har penger til prevensjon. Men det er kanskje et Oslofenomen siden boligprisene er så høye her?''

Det tror jeg er tull. Kondomer er gratis på nett og jenter får p-piller gratis til de er 19 år. Ungdom har alltids råd til en brus, en røykpakke, en fest eller en øl, så at man ikke har råd til å evt. spleise på p-piller med typen sin (koster 100-200 kr. hver 3. måned), DET tror ikke jeg noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har man tenkt at dette skal administreres ut til jentene?

Jentene må få fatt i p-pillene på ett vis. Enten ved vanlig legebesøk og resept (mye pes for enkelte unge, selv om det er gratis), eller oppsøke helsesøster og få resept (like mye pes) eller direkte oppmøte på apotek og få det uten resept? Med de helsfarer det medfører. Det er faktisk en del jenter som ikke skal/kan bruke denne type prevensjon.

At pillene blir gratis tror jeg ikke kommer til å gjøre store utslaget. De må alikevel skaffes. Og det er nok et stort hinder for mange.

Enig, jeg synes virkelig ikke noe om gratis hormonell prevensjon til unge jenter på en slik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er mange på videregående og på studielån eller med dårlige jobber som ikke har penger til prevensjon. Men det er kanskje et Oslofenomen siden boligprisene er så høye her?''

Det tror jeg er tull. Kondomer er gratis på nett og jenter får p-piller gratis til de er 19 år. Ungdom har alltids råd til en brus, en røykpakke, en fest eller en øl, så at man ikke har råd til å evt. spleise på p-piller med typen sin (koster 100-200 kr. hver 3. måned), DET tror ikke jeg noe på.

Jeg har en gutt jeg altså, det hadde vært problemfritt hvis han var jente og kunne spise gratis p-piller. Assistenten min er 22 og har ikke råd til prevensjon og jeg kjenner flere.

Jeg har ikke noe ønske om at et sinna foreldrepar kommer på døra mi og kjefter meg ned fordi dattera er gravid og hun ikke har spist p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra den tankegangen burde vi ta alt ansvar fra alle siden ikke alle tar ansvar.

Man burde ikke handle mat selv, men få utlevert offentlig godkjent sunne og korrekte varene uke for uke. Alkohol burde selvsagt vært strengt forbudt.

Alle biler burde hatt fartssperre på 45 km/t.

Sko som er til skade for både føttene og resten av skjelletet burde forbys. (Har noen sjekket hva dårlige sko koster i helse og trygdekroner.) Før man fikk ta med skoene hjem fra butikken, burde de godkjennes av fotekspert.

Hårfargingsmidler og sminke burde være på resept så man unngikk allergiske reaksjoner. Eyeliner burde forbys siden mange bruker den på innsiden av vippene.

Alle arbeidsplasser og studiesteder burde ha obligatorisk gym. De som faller utenom disse ordningene burde hentes i busser for å få reglementert trening.

Og alle burde selvsagt underlegges regelmessige obligatoriske sjekker for SOS.

Er virkelig riktig samfunnsmessige respons å overta ansvaret for alle fordi noen er ansvarsløse på et område.

De fleste som er 20 og eldre klarer å ta vare på et barn. Det er en myte at det bare er de som er for resurssvake som ender opp som uønskede gravide. De fleste barn ender for øvrig opp som skattebetalere.

I denne undersøkelsen var argumentet å unngå aborter. Artikkelen sier lite om hvor vidt kontrollkommunene hadde samme prevensjonsfokus mot målgruppen som forsøkskommunen. Forsøkskommunen er dessuten en typisk studentkommune, hvilket jeg tviler på kan sies om kontrollkommunene. Ville vært mer relevant å sammenligne f.eks Tromsø og Trondheim.

Hva med å bruke disse pengene på mer tilgjengelige rimelige helsetjenester for studenter. Eller rett og slett bedre økonomi og andre ordninger for stundenter med små barn og de som får barn i studietiden. Så er sjansen større for at de resurssterke unge voksne i stede velger å bære fram barnet og oppdra nye skattebetalere og bidragsytere til samfunnet.

mvh

Et bra innlegg, signeres! Vi er på god vei til å ende opp med en svakere og mer hjelpesløs befolkning, som stadig forventer at andre/samfunnet skal ordne opp og ta tak i det vi selv ikke anser for vårt eget ansvar. Litt av en avstumpet befolkning vi får etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt jeg altså, det hadde vært problemfritt hvis han var jente og kunne spise gratis p-piller. Assistenten min er 22 og har ikke råd til prevensjon og jeg kjenner flere.

Jeg har ikke noe ønske om at et sinna foreldrepar kommer på døra mi og kjefter meg ned fordi dattera er gravid og hun ikke har spist p-piller.

''det hadde vært problemfritt hvis han var jente og kunne spise gratis p-piller.''

Nei, det trenger ikke være problemfritt, Dorthe. Noen bør ta kontroll over at disse jentene husker å ta pillene sine også.... Dessuten kan hun bli sur og irritabel og få andre bivirkninger av hormonene.

"Assistenten min er 22 og har ikke råd til prevensjon og jeg kjenner flere."

Det koster 100-200 kr. i kvartalet med p-piller, så da må hun faktisk omprioritere litt.

''Jeg har ikke noe ønske om at et sinna foreldrepar kommer på døra mi og kjefter meg ned fordi dattera er gravid og hun ikke har spist p-piller.''

Da får du sørge for at din sønn bruker kondomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

''Som sagt, de jentene som er umodne, skaffer seg ikke prevensjon selv om den er gratis.''

Sakens kjerne, helt enig.

Det tror jeg også, det er ikke den lille summen det står på, men "tiltaket" med legetime, passe på å ta pillene til riktig tid, kanskje sex-aktiviteten går litt i bølger og man slutter å ta pillene og ikke klarer å matche aktiviteten med syklusen (det er IKKE, som en bekjent av meg (mann) faktisk trodde, slik at man bare trenger å ta en pille når man skal ha samleie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...