Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''I utgangspunktet er jeg enig med deg...

men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...''

Men den der kan man alltid bruke på alle problemstillinger, for å sy puter. Ett sted må man starte med å gi folk ansvar. Dessuten handler vel dette vel så mye om kunnskap, og den tror jeg ungdom har.

Jeg kan, som jeg skrev til Sør, være med på gratis prevensjon til ungdom fra 16-18 år, men til 25 år, 7 år etter at man er myndig, er faktisk helt hinsides.

Det er dessuten gratis kondomer allerede i dag og jeg ser flere betenkeligheter enn bare økonomiske, ved at det offentlige sponser unge jenter med hormonell prevensjon.

Problemet med uønskede svangerskap er at det også går ut over uskyldige (fosteret selv/babyen, den unges foreldre etc) - så jeg tenker at forslaget ikke er så dumt.

Er enig i at man kanskje kunne satt ned alderen litt, og tenker da gratis prevensjon fram til 18-20 år f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Jeg kan strekke meg til at prevensjon skal være gratis fra f.eks. 16-18 år, men fram til 25 år? 7 år etter at man er myndig? Henger ikke på greip! Merk at kondomer allerede er gratis i dag.

Hvor får ungdom gratis kondomer idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strekke meg til at prevensjon skal være gratis fra f.eks. 16-18 år, men fram til 25 år? 7 år etter at man er myndig? Henger ikke på greip! Merk at kondomer allerede er gratis i dag.

''men fram til 25 år? 7 år etter at man er myndig? Henger ikke på greip! Merk at kondomer allerede er gratis i dag.''

Poenget er jo at nettopp de som kanskje ikke er modne nok til å finne ut at prevensjon er verdt pengene kanskje er nettopp de som trenger det mest?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis helt utdatert, men hvor kan ungdommer mellom 16-18 få kondomer? Jeg vet bare at jenter får gratis p-piller

På gratiskondomer.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 18 år er man myndig, man kan stemme og man kan ta sertifikat, men det offentlige skal betale for prevensjonen din? Det henger overhodet ikke på greip.

Fordi samfunnet sparer tusenvis av kroner på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi samfunnet sparer tusenvis av kroner på det.

Med vennlig hilsen

''Fordi samfunnet sparer tusenvis av kroner på det.''

Det må jeg nesten be om å få en dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men fram til 25 år? 7 år etter at man er myndig? Henger ikke på greip! Merk at kondomer allerede er gratis i dag.''

Poenget er jo at nettopp de som kanskje ikke er modne nok til å finne ut at prevensjon er verdt pengene kanskje er nettopp de som trenger det mest?

Med vennlig hilsen

''Poenget er jo at nettopp de som kanskje ikke er modne nok til å finne ut at prevensjon er verdt pengene kanskje er nettopp de som trenger det mest?''

Kondomer er allerede gratis for ungdom. Det er flere betenkeligheter ved at det offentlige skal sponse unge jenter med hormonell prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi samfunnet sparer tusenvis av kroner på det.''

Det må jeg nesten be om å få en dokumentasjon på.

Sitat fra det jeg skrev ovenfor:

På den ene siden: 8 år med p-piller eller lignende.

Opp mot dette har vi:

- engangsutbetaling ved fødsel

- barnetrygd i ørten år

- subsidiering av barnehage.

- gratis skolegang

- tapte skatteinntekter fra mor

- tapte skatteinntekter fra far

- mammapermisjon

- pappapermisjon

- osv. i det uendelige

Hvor mange utgifter har staten her, sammenlignet med noen år med prevensjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Sitat fra det jeg skrev ovenfor:

På den ene siden: 8 år med p-piller eller lignende.

Opp mot dette har vi:

- engangsutbetaling ved fødsel

- barnetrygd i ørten år

- subsidiering av barnehage.

- gratis skolegang

- tapte skatteinntekter fra mor

- tapte skatteinntekter fra far

- mammapermisjon

- pappapermisjon

- osv. i det uendelige

Hvor mange utgifter har staten her, sammenlignet med noen år med prevensjon?

Med vennlig hilsen

Så i det øyeblikket kvinnen fyller 25 år, og da skulle blitt gravid, så faller alle disse utgiftene automatisk vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i det øyeblikket kvinnen fyller 25 år, og da skulle blitt gravid, så faller alle disse utgiftene automatisk vekk?

Nei, men innen man er 25 er forhåpentligvis folk modnere, og har penger til å prioritere prevensjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Sitat fra det jeg skrev ovenfor:

På den ene siden: 8 år med p-piller eller lignende.

Opp mot dette har vi:

- engangsutbetaling ved fødsel

- barnetrygd i ørten år

- subsidiering av barnehage.

- gratis skolegang

- tapte skatteinntekter fra mor

- tapte skatteinntekter fra far

- mammapermisjon

- pappapermisjon

- osv. i det uendelige

Hvor mange utgifter har staten her, sammenlignet med noen år med prevensjon?

Med vennlig hilsen

Jeg glemte å spørre om den siste utgiftsposten du førte opp;

-osv, i det uendelige

Hvilke utgifter tenker du på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Cyphre

Nei, men innen man er 25 er forhåpentligvis folk modnere, og har penger til å prioritere prevensjon.

Med vennlig hilsen

Folk bør være modne nok når de blir myndige. Ellers bør myndighetsalderen heves til 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å spørre om den siste utgiftsposten du førte opp;

-osv, i det uendelige

Hvilke utgifter tenker du på her?

Som om ikke alle de andre er nok? :knegg:

Du kan legge til at foreldre må være hjemme med sykt barn, for eksempel.

Poenget er dog ikke å regne ut dette til nærmeste krone, men nettopp å påpeke at staten betaler enorme summer for mangel-på-prevensjon ;-) , så det er slettes ikke urimelig at staten skal betale prevensjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Nei, men innen man er 25 er forhåpentligvis folk modnere, og har penger til å prioritere prevensjon.

Med vennlig hilsen

Jeg tror at de unge jentene som tar skrittet og skaffer seg gratis p-piller er såpass oppegående at de uansett, om det hadde vært gratis eller ikke, hadde skaffet seg dette. Slik man ser de gjør i dag.

Så har man en hel haug med uansvarlige unge, som havner i "uløkka". Disse tror jeg ikke er modne nok til å skaffe seg p-piller selv om det er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de unge jentene som tar skrittet og skaffer seg gratis p-piller er såpass oppegående at de uansett, om det hadde vært gratis eller ikke, hadde skaffet seg dette. Slik man ser de gjør i dag.

Så har man en hel haug med uansvarlige unge, som havner i "uløkka". Disse tror jeg ikke er modne nok til å skaffe seg p-piller selv om det er gratis.

Men listen er lavere for å bruke det hvis det er gratis og lett tilgjengelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Som om ikke alle de andre er nok? :knegg:

Du kan legge til at foreldre må være hjemme med sykt barn, for eksempel.

Poenget er dog ikke å regne ut dette til nærmeste krone, men nettopp å påpeke at staten betaler enorme summer for mangel-på-prevensjon ;-) , så det er slettes ikke urimelig at staten skal betale prevensjon.

Med vennlig hilsen

Mange av disse utgiftene må staten/arbeidsgiver ut med på et eller annet tidspunkt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bør være modne nok når de blir myndige. Ellers bør myndighetsalderen heves til 25 år.

''Folk bør være modne nok når de blir myndige. ''

Folk "bør" være veldig mange ting, men det hjelper ikke når de ikke er det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...