Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er prisen som gjør at ikke det brukes (ordentlig), men at man faktisk skal skaffe det (resept hos lege) - og hente det på apoteket - og ikke minst ta det til samme tid hver dag - uten å glemme det en eneste gang - som gjør at aborttallene er der...

Hei,

Men tilsynelatende så funker det til man er 19 år, og får det gratis?

En annen ting - det er jo ikke bare p-piller det er snakk om, men en rekke andre ting som varer lengre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

''Konsekvensen er det hovedsakelig samfunnet som tar.

Og ofte barnet.''

Ja, det er jo det jeg sier, det er feil at det alltid er samfunnet som skal ta konsekvensen. Får man inn konsekvenslæring og en balanse mellom rettigheter og plikter, krav og forventninger på et tidligere tidspunkt i barndommen, så vil det løse mye.

Slik utviklingen er nå så vil man til slutt ende opp med en myndighetsalder på, tja, 30-35 år.

Igjen bedriver du ønsketenkning.

Fakta er at det er samfunnet som tar konsekvensen, og da er gratis prevensjon meget kostnadseffektivt for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg motsier ikke meg selv, tannsykdommer bør være dekket utenom og vanlig tannlegebesøk bør man betale egenandel for.

Egenandelen er liten i forhold til det det virkelig koster, og er helt uavhengig av om man har pusset og tatt ansvar eller ei.

Så jo, Mandolaika, du motsier deg selv. Du vil at det offenlige skal ta ansvar for tannlegebehandling, selv om folk ikke pusser tennene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tannhelsen din er i stor grad avhengig av egeninnsats, med unntak av sykdom, osv.''

Det er jeg ikke enig i. Mange er faktisk født med dårlige tenner, dårlig kvalitet på tenner, der er det ikke så mye som hjelper ved egeninnsats.

Ja, noen er det, men de fleste er det ikke.

Du foreslår å dekke tannlegen for alle, selv de som ikke eier en tannbørste.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men som PieLill påpeker, så er abortraten i Norge høyest (mellom 20 og 25 år) akkurat etter at gratis prevensjon opphører.

Det tilsier både at gratis prevensjon bør forlenges, men også at (siden det åpenbart funker for de under 19 år) at det ikke er nødvendig å ansette noen for å gi dem piller hver dag.

Med vennlig hilsen

''Men som PieLill påpeker, så er abortraten i Norge høyest (mellom 20 og 25 år) akkurat etter at gratis prevensjon opphører.''

Jeg tror derimot alderen 20 er da de flytter hjemmefra og har ansvaret for alt selv. Og skal prøve å huske på å skaffe og ta pillene. Og alt annnet de har fått hjelp til hjemmefra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''det hadde vært problemfritt hvis han var jente og kunne spise gratis p-piller.''

Nei, det trenger ikke være problemfritt, Dorthe. Noen bør ta kontroll over at disse jentene husker å ta pillene sine også.... Dessuten kan hun bli sur og irritabel og få andre bivirkninger av hormonene.

"Assistenten min er 22 og har ikke råd til prevensjon og jeg kjenner flere."

Det koster 100-200 kr. i kvartalet med p-piller, så da må hun faktisk omprioritere litt.

''Jeg har ikke noe ønske om at et sinna foreldrepar kommer på døra mi og kjefter meg ned fordi dattera er gravid og hun ikke har spist p-piller.''

Da får du sørge for at din sønn bruker kondomer.

For noen er regninger og mat viktigere en prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men tilsynelatende så funker det til man er 19 år, og får det gratis?

En annen ting - det er jo ikke bare p-piller det er snakk om, men en rekke andre ting som varer lengre.

Med vennlig hilsen

Når man er 19 bor man som regel hjemme, mamma bestiller time hos lege, henter pillene på apoteket og minner datteren på å ta dem ;-)

Tror det er en større forskjell fra opptil 19 og etter 20 enn akkurat de få kronene de koster. Det er fortsatt litt styr å få tak i dem, huske å skaffe nye når man ikke har flere, ta dem til rett tid på døgnet, skjønne at ikke de funker når man har vært på fest og spyr hele dagen etterpå :P. F.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 19 bor man som regel hjemme, mamma bestiller time hos lege, henter pillene på apoteket og minner datteren på å ta dem ;-)

Tror det er en større forskjell fra opptil 19 og etter 20 enn akkurat de få kronene de koster. Det er fortsatt litt styr å få tak i dem, huske å skaffe nye når man ikke har flere, ta dem til rett tid på døgnet, skjønne at ikke de funker når man har vært på fest og spyr hele dagen etterpå :P. F.eks..

Men hvis staten betalte for spiral eller p-stav, så unngår man det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men som PieLill påpeker, så er abortraten i Norge høyest (mellom 20 og 25 år) akkurat etter at gratis prevensjon opphører.''

Jeg tror derimot alderen 20 er da de flytter hjemmefra og har ansvaret for alt selv. Og skal prøve å huske på å skaffe og ta pillene. Og alt annnet de har fått hjelp til hjemmefra...

Men hvis de har det så travelt, så er åpenbart p-stav eller spiral en god løsning! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 19 bor man som regel hjemme, mamma bestiller time hos lege, henter pillene på apoteket og minner datteren på å ta dem ;-)

Tror det er en større forskjell fra opptil 19 og etter 20 enn akkurat de få kronene de koster. Det er fortsatt litt styr å få tak i dem, huske å skaffe nye når man ikke har flere, ta dem til rett tid på døgnet, skjønne at ikke de funker når man har vært på fest og spyr hele dagen etterpå :P. F.eks..

''Når man er 19 bor man som regel hjemme, mamma bestiller time hos lege, henter pillene på apoteket og minner datteren på å ta dem ;-)''

Et slikt servisenivå blir det aldri her i huset med mindre faren bestemmer seg for å behandle en 19-åring som en 9-åring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de har det så travelt, så er åpenbart p-stav eller spiral en god løsning! :-)

Med vennlig hilsen

Godt mulig - men det er jo som regel piller unge kvinner bruker, tror jeg? Er vel en grunn til det - noen ulemper med det andre? Gidder ikke sjekke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Godt mulig - men det er jo som regel piller unge kvinner bruker, tror jeg? Er vel en grunn til det - noen ulemper med det andre? Gidder ikke sjekke :P

Tipper P-piller brukes mest fordi det er billigst? Kanskje ikke på sikt, men man slipper iallefall en stor engangsutgift, noe som sikkert er viktig for de yngste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Når man er 19 bor man som regel hjemme, mamma bestiller time hos lege, henter pillene på apoteket og minner datteren på å ta dem ;-)''

Et slikt servisenivå blir det aldri her i huset med mindre faren bestemmer seg for å behandle en 19-åring som en 9-åring.

mvh

Det var jo satt på spissen - jeg mente bare at det er langt enklere å holde styr på sånt hvis man bor hjemme enn når man har flyttet for seg selv, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig - men det er jo som regel piller unge kvinner bruker, tror jeg? Er vel en grunn til det - noen ulemper med det andre? Gidder ikke sjekke :P

Det avhenger av typen, men generelt varer de jo enten i måneder eller år. Man har p-stav, p-sprøyter, hormonspiral og vanlig spiral.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er meget klar tale om hva som må til.''

Vi har helt forskjellig syn på det meste, så det er egentlig ingen vits i å fortsette denne diskusjonen. Jeg er av den oppfatning at barn og ungdom i større grad bør bli stilt krav og forventninger til, det bør være en balanse mellom plikter og rettigheter og unger og ungdom bør få lære at ting får konsekvenser og de bør også få kjenne på disse i blant.

Slik det er nå så slipper man alle disse "ubehagelige" tingene, det er hele tiden andre som passer på og tar i mot og tar konsekvensen og ordner opp. Riktig så behagelig, men gud for en hjelpesløs befolkning vi får.

Enig.

Å sy puter rundt rumpestumper, legger og lår, armer rygg og mage sparer oss for skrik og skrål i øyeblikket, men du verden hvor kortsiktig. Og hvor mye mer arbeid og skrik og skrål i lengden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Å sy puter rundt rumpestumper, legger og lår, armer rygg og mage sparer oss for skrik og skrål i øyeblikket, men du verden hvor kortsiktig. Og hvor mye mer arbeid og skrik og skrål i lengden.

mvh

Faktum er at en fødsel, eller en medisinsk abort, innebærer LANGT større kostnader for samfunnet enn litt prevensjon.

Du ser bare på den ene siden av regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo satt på spissen - jeg mente bare at det er langt enklere å holde styr på sånt hvis man bor hjemme enn når man har flyttet for seg selv, ikke sant?

''Det var jo satt på spissen - jeg mente bare at det er langt enklere å holde styr på sånt hvis man bor hjemme enn når man har flyttet for seg selv, ikke sant?''

Tja, det kommer an på. Bor man hjemme vil noen gjemme pillene langt vekk. Bor de for seg selv hvor ingen snoker, står de på baderomshyllen.

Ikke alle synes en dille-mase-mamma er så mye å trakte etter. Noen liker faktisk selvstendighet og ansvar. Og oppmuntrer og utfordrer vil til det, vil langt flere velge det.

Voksne ungdommer bør få klar beskjed om at skal de ha sex, får de passe på prevensjonen selv. Og verken tro på julenissen, helsesøster eller mamma.

Jo, mer det vræles om at (nesten)ungdommer, både nesten barn og nesten voksne, må få ligge med hvem de vil når de vil, jo høyere skrikes det om at vi må løpe bak dem med p-piller, kondomer og SOS-tester.

Skal det ikke være noe samsvar mellom frihet og ansvar?

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var jo satt på spissen - jeg mente bare at det er langt enklere å holde styr på sånt hvis man bor hjemme enn når man har flyttet for seg selv, ikke sant?''

Tja, det kommer an på. Bor man hjemme vil noen gjemme pillene langt vekk. Bor de for seg selv hvor ingen snoker, står de på baderomshyllen.

Ikke alle synes en dille-mase-mamma er så mye å trakte etter. Noen liker faktisk selvstendighet og ansvar. Og oppmuntrer og utfordrer vil til det, vil langt flere velge det.

Voksne ungdommer bør få klar beskjed om at skal de ha sex, får de passe på prevensjonen selv. Og verken tro på julenissen, helsesøster eller mamma.

Jo, mer det vræles om at (nesten)ungdommer, både nesten barn og nesten voksne, må få ligge med hvem de vil når de vil, jo høyere skrikes det om at vi må løpe bak dem med p-piller, kondomer og SOS-tester.

Skal det ikke være noe samsvar mellom frihet og ansvar?

mvh

mvh

Det var da voldsomt. Tror ikke du trenger å oppdra meg.

Jeg presenterte en annen mulig grunn til at aborttallene økte fra 20 år - i tillegg til Sørs klokketro på at det er prisen på pillene det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var jo satt på spissen - jeg mente bare at det er langt enklere å holde styr på sånt hvis man bor hjemme enn når man har flyttet for seg selv, ikke sant?''

Tja, det kommer an på. Bor man hjemme vil noen gjemme pillene langt vekk. Bor de for seg selv hvor ingen snoker, står de på baderomshyllen.

Ikke alle synes en dille-mase-mamma er så mye å trakte etter. Noen liker faktisk selvstendighet og ansvar. Og oppmuntrer og utfordrer vil til det, vil langt flere velge det.

Voksne ungdommer bør få klar beskjed om at skal de ha sex, får de passe på prevensjonen selv. Og verken tro på julenissen, helsesøster eller mamma.

Jo, mer det vræles om at (nesten)ungdommer, både nesten barn og nesten voksne, må få ligge med hvem de vil når de vil, jo høyere skrikes det om at vi må løpe bak dem med p-piller, kondomer og SOS-tester.

Skal det ikke være noe samsvar mellom frihet og ansvar?

mvh

mvh

''

Skal det ikke være noe samsvar mellom frihet og ansvar?''

Joda, men du ser bare på den ene delen av regnestykket.

Faktum er at hvis de blir gravide så koster det samfunnet hundretusenvis av kroner mer enn hvis de ikke gjør det, i mange år fremover.

Dessverre så vil du ikke forholde deg til det - du ser bare den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...