Gå til innhold

Gratis prevensjon til alle kvinner under 25 år?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • Mandolaika

    54

  • PieLill

    33

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest sangsol

Men uansett hvordan du ønsker at verden er, og mennesker skulle oppføre seg, Mandolaika, så er fakta at den høyeste abortraten er mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon altså opphører.

Med vennlig hilsen

dine "vitenskapelige slutninger" er litt .....ujusterte (?).

''så er fakta at den høyeste abortraten er mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon altså opphører''

Antall mennesker mellom 20-25 som har aktivt sexliv er høyere enn blant 16-19 åringene. Tror du ikke dette kan gi økt antall uønskede graviditeter? (også dersom begge grupper bruker prevensjon på samme måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Er veldig enig med deg og PieLill i diskusjonen her. Er man myndig _må_ man ta et visst ansvar for seg selv.

I tillegg synes jeg du er ekstremt tolmodig i diskusjonen med enkelte her, og holder deg saklig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt.

Gratis regnskapsfører for denne gruppen er også noe vi bør ta oss råd til, for det er en kjent sak at de er overrepresentert på inkassostatistikken. Men noen slike enkle grep kan vi få loset dem gjennom de vanskelige årene da mor og far fortsatt er i jobb og har begrenset med tid til å hjelpe dem. Når vi går av med pensjon er de trygge igjen, så det er jo bare noen år det er snakk om, og det bør da rike Norge kunne få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DOLine

Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt.

Gratis regnskapsfører for denne gruppen er også noe vi bør ta oss råd til, for det er en kjent sak at de er overrepresentert på inkassostatistikken. Men noen slike enkle grep kan vi få loset dem gjennom de vanskelige årene da mor og far fortsatt er i jobb og har begrenset med tid til å hjelpe dem. Når vi går av med pensjon er de trygge igjen, så det er jo bare noen år det er snakk om, og det bør da rike Norge kunne få til.

''Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt. ''

Det er jeg helt enig i. Vi bør også snarest få til en offentlig "vekke-service" som kan oppsøke de unge hjemme og sørge for at de kommer seg opp om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt.

Gratis regnskapsfører for denne gruppen er også noe vi bør ta oss råd til, for det er en kjent sak at de er overrepresentert på inkassostatistikken. Men noen slike enkle grep kan vi få loset dem gjennom de vanskelige årene da mor og far fortsatt er i jobb og har begrenset med tid til å hjelpe dem. Når vi går av med pensjon er de trygge igjen, så det er jo bare noen år det er snakk om, og det bør da rike Norge kunne få til.

Glimrende forslag!

De burde selvsagt også få gratis personlig trener. Det er ikke så enkelt å komme seg i aktivitet og helsegevinsten er stor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg synes det er så flott! Hvis vi også kunne fått på plass en ordning med gratis, næringsrik lavkarbofrokost på café for ungdom under 25 er vi godt på vei. Frokost er så viktig hvis man skal få kroppen og hodet til å virke, og de unge skjønner jo ikke betydningen av slikt. ''

Det er jeg helt enig i. Vi bør også snarest få til en offentlig "vekke-service" som kan oppsøke de unge hjemme og sørge for at de kommer seg opp om morgenen.

Og i eksamensperioder bør de få alle måltid levert, pluss noen som passet på at de kom i seng.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er viktig å skille mellom den fysiske siden ved abort (det etiske ved å ta bort et foster før 12 uker) og den psykiske. Det er ikke til å stikke under en stol at det å ta abort kan være psykisk tøft for mange. Aborter koster også samfunnet masse penger både mht selve inngrepet og mht tapt arbeidsfortjeneste.

En del forskning hevder at de psykiske ettervirkningene ikke er så alvorlige, bortsett fra hos et mindretall som lå i faresonen uansett. De som føler seg presset av andre til abort har også større risiko.

Generelt synes jeg det problematiske ved abort bagatelliseres fra samme hold som man maser på om å få ned aborttallene. En stor brist i logikken.

For øvrig får man gjort en del abortinngrep for 92 mill. kroner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med deg...

men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...

''men - Hvis alle greide å ta ansvar så hadde det ikke vært noe problem, men det er dessverre slik at ikke alle er modne nok til det.... Og jeg tenker også at et slikt tiltak, på sikt, vil spare samfunnet for penger...''

Nå er det ikke gitt at aborttallene går ned om vi infører enda en generell barnevaktordning. Det eneste vi et er at det koster penger.

Jo mer man erfarer, både som enkeltpersoner og samfunn, at om man ikke selv tar ansvar, kommer det noen ilende til, ordner opp og plukker opp regninga, jo lavere blir den generelle og individuelle evnen og viljen til å ta ansvar for seg selv.

Voksne myndige personer bruker prevensjon for sin egen del. De gjør ikke deg eller meg en tjeneste ved å spise piller. Er det ikke viktig nok for tjue- til tjuefemåringer å bruke prevensjon, får de heller være uten.

De millionene kan man heller bruke på sårbare grupper eller tiltak der det er mer helsegevinst per brukte krone. Ikke unge, voksne kvinner der det store flertallet har god helse og gode forutsetninger for å klare seg i livet.

Jeg har større tro på unge kvinner enn som så.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om fosteret som blir til et barn - dvs barnet er uskyldig.

''Nå snakker jeg om fosteret som blir til et barn - dvs barnet er uskyldig.''

Er litt usikker på hva du mener her.

I abortsammenheng er ikke fosteret definert som et liv med egenverd. Dermed gir det ingen mening snakke om uskyldig eller ikke. (Jeg snakker fortsatt om språkbruk og definisjoner fra dem som sterkest forsvarer abort.)

Jeg mener det er brist i logikken å den ene dagen bagatellisere og ufarliggjøre abort, både med hensyn på fysisk og psykisk helse og de etiske betankelighetene. Men straks det er snakk om å kaste p-piller etter ungdom og unge voksne, blir det kjempeviktig å redusere aborttallet.

Hovedargumentet for å innføre denne ordningen er å redusere antallet aborter, ikke barn som blir født.

En annen ting man burde spørre seg om er om et uønsket svangerskap er så katastrofalt at det forsvarer at stadig flere jenter som ikke er ferdig utvokst propper i seg hormoner. (På gruppenivå. Individnivå blir noe annet.) Hormoner kommer ikke helsemessig kostnadsfritt.

Burde man satset mer på å få opp kondombruken i stedet? Det gir dessuten større beskyttelse mot SOS.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dine "vitenskapelige slutninger" er litt .....ujusterte (?).

''så er fakta at den høyeste abortraten er mellom 20 og 25 år, rett etter at gratis prevensjon altså opphører''

Antall mennesker mellom 20-25 som har aktivt sexliv er høyere enn blant 16-19 åringene. Tror du ikke dette kan gi økt antall uønskede graviditeter? (også dersom begge grupper bruker prevensjon på samme måte)

Les det jeg skrev en gang til. Det er helt korrekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men som PieLill påpeker, så er abortraten i Norge høyest (mellom 20 og 25 år) akkurat etter at gratis prevensjon opphører''

Så plutselig hadde de ikke råd til å kjøpe p-piller? og derfor ble flere gravide?

Eller skyldes økningen aborter samme gode eller slurvete prevensjonbruk, men at 20-25 åringene er mer seksuelt aktive enn ungdom mellom 16-19?

Trolig begge - men uansett viser det jo at det er for denne aldersgruppen man må gjøre prevensjon lettere tilgjengelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at du bruker ordet "fakta" ofte om dine egne synspunkter.

Merkelig!

Nei, ikke merkelig i det hele tatt.

Du kan sjekke tallene hos Gutmacher Instituttet i New York.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Mener du det er det offentliges ansvar å passe på at voksne mennesker pusser tennene, siden du vil tilby offentlig tannlege?''

Visste ikke at man må ha tannlege for å få tennene pusset.

Da har vi gjort mye gærnt i den her familien i alle fall.

De fleste forstår at hvis man ikke tar ansvar og pusser tennene, så er det større sjanse for høye tannlegeregninger for de fleste.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

De fleste forstår at hvis man ikke tar ansvar og pusser tennene, så er det større sjanse for høye tannlegeregninger for de fleste.

Med vennlig hilsen

''De fleste forstår at hvis man ikke tar ansvar og pusser tennene, så er det større sjanse for høye tannlegeregninger for de fleste. ''

De fleste? Men ikke alle? Staten burde vel gripe inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Les det jeg skrev en gang til. Det er helt korrekt.

Med vennlig hilsen

Har lest. Slutningen som er trukket er like feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

I (utkastet til?) den nye samhandlingsreformen er det mye eget ansvar som skal flyttes over til det offentlige. Primært ved å gjøre fastlegene til helsebarnevakt for alle enten de vil og har behov for det eller ikke.

Sånn for sikkerhets skyld. Det er visst ikke det helseproblem i landet som ikke kan avhjelpes ved å pålegge fastlegene forebyggende moralpreik.

mvh

Huff, høres ikke bra ut.

Har registrert at mange fastleger er uenig i reformen.

Har ikke satt meg inn i denne, men om saken IGJEN dreier seg om å la staten overta noe som egentlig er personlig anliggende- er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres ikke bra ut.

Har registrert at mange fastleger er uenig i reformen.

Har ikke satt meg inn i denne, men om saken IGJEN dreier seg om å la staten overta noe som egentlig er personlig anliggende- er feil.

''Har ikke satt meg inn i denne, men om saken IGJEN dreier seg om å la staten overta noe som egentlig er personlig anliggende- er feil.''

Den handler i stor grad om det. Det kalles forebyggende virksomhet. Men mye ser ut til å handle om at siden noen gjør feil skal vi passe på alle.

Hvor mye som går gjennom til slutt av dette, vet jeg ikke. Legeforeningen har protestert høylydt. Mer tid på byråkratiske prosedyrer i forhold til friske mennesker som kanskje ikke en gang ønsker kontakt med legen. Og mindre til syke som ønsker og trenger legens tid og kompetanse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Stemmer det at man kan slippe gyn.undersøkelse før man får piller idag?

Da jeg var ung var det akkurat den biten som var den verste og som gjorde at det å skaffe P-piller lå langt inne ;)

''Stemmer det at man kan slippe gyn.undersøkelse før man får piller idag?''

Ja. Og det synes jeg er synd, med tanke på risikofaktorer og bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...