Gå til innhold

Min datter har et eskalerende sår på nesen.


Kristian R G

Anbefalte innlegg

Kristian R G

Min datter er nå 6 år og sliter med et sår som til stadighet dukker opp på nesen.

det begynte å dukke opp på vårparten når hun var 2 år for å så forsvinne etter bruk av aloverasalver og vasking etter ca 6uker.

for hvert år så dukker såret opp igjen men det blir større og mer blemmete og sårt, hud som detter av og veske som kommer ut, legene vi har vært i kontakt med igjenom tiden gir oss tabletter av forskjellig merker som ikke virker, og det ender opp med at vi prøver å holde det reint og bruke alovera salver.

men i år så har det dukket opp igjen, men nå enda mer hissig virker det som. hele nesen hoven og stiv, dekt med noe som ligner på en blanding av sår og åpne blemmer, gule skorper dannes fort og vi vasker opptil flere ganger om dagen pga ubehaget hennes som vi prøver å lindre.

vi har prøvd å holde henne innedørs og tørr igjennom høstene og vintrene siden problemet dukker på denne årstiden, men til ingen nytte.

håper at dere kan hjelpe oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes din beskrivelse minner mye om herpes-sår (også kalt forkjølelsessår), som er ganske vanlig å få på leppene. Jeg har fått slike sår også på nesen, og de kommer typisk tilbake på samme sted gang etter gang.

Det som hjelper meg best er bruk av brulidine sårsalve (som fås kjøpt reseptfritt på apotek). Salven tørker ut blemmene ganske raskt, men etter noen dager er såret da ofte tørt og sprekker ofte opp, så da trenger jeg annen type salve for å forhindre oppsprekking (f.eks. bacimycin). Jeg pleier å vaske sårene daglig i forbindelse med at jeg dusjer; tørker godt i etterkant og da forsvinner alltid ganske mye skorper mm.

Det finnes spesialmidler beregnet for herpes-sår (om det nå skulle være den typen sår hun har), men jeg har ikke hatt nytte av disse - verken kremer eller tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg synes din beskrivelse minner mye om herpes-sår (også kalt forkjølelsessår), som er ganske vanlig å få på leppene. Jeg har fått slike sår også på nesen, og de kommer typisk tilbake på samme sted gang etter gang.

Det som hjelper meg best er bruk av brulidine sårsalve (som fås kjøpt reseptfritt på apotek). Salven tørker ut blemmene ganske raskt, men etter noen dager er såret da ofte tørt og sprekker ofte opp, så da trenger jeg annen type salve for å forhindre oppsprekking (f.eks. bacimycin). Jeg pleier å vaske sårene daglig i forbindelse med at jeg dusjer; tørker godt i etterkant og da forsvinner alltid ganske mye skorper mm.

Det finnes spesialmidler beregnet for herpes-sår (om det nå skulle være den typen sår hun har), men jeg har ikke hatt nytte av disse - verken kremer eller tabletter.

Enig med deg i at det høres ut som herpes-sår (forkjølelsesår).

Men herpes er virus, og antibakterielle midler virker ikke på det. I stedet kan man bruke zovirax eller andre antivirale midler (som bremser virusets evne til å formere seg). De antibakterielle salvene du nevner er fine å bruke for å forebygge/behandle bakterieinfeksjon. Men direkte hjelp i å drepe viruset, gir de ikke.

Zovirax og liknende salver mot forkjølelsesår kjøpes også på apotek- reseptfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til :)

Be primærlegen om å få sjekket ut ytteligere. I mellomtiden ville jeg tenkt - som så mange andre her, herpes - og kjøpt herpesplaster på apoteket. Be henne si i fra så fort hun merker noe på nesa og sett på slikt plaster. Selv når sårene har kommet så lindrer og leger dette raskere en om det får gå sin gang. (hvis herpes da vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at det høres ut som herpes-sår (forkjølelsesår).

Men herpes er virus, og antibakterielle midler virker ikke på det. I stedet kan man bruke zovirax eller andre antivirale midler (som bremser virusets evne til å formere seg). De antibakterielle salvene du nevner er fine å bruke for å forebygge/behandle bakterieinfeksjon. Men direkte hjelp i å drepe viruset, gir de ikke.

Zovirax og liknende salver mot forkjølelsesår kjøpes også på apotek- reseptfritt.

''Men herpes er virus, og antibakterielle midler virker ikke på det. I stedet kan man bruke zovirax eller andre antivirale midler (som bremser virusets evne til å formere seg). De antibakterielle salvene du nevner er fine å bruke for å forebygge/behandle bakterieinfeksjon. Men direkte hjelp i å drepe viruset, gir de ikke.''

Jeg er klar over dette og har også prøvd blant annet zovirax både som krem og tabletter. Dessverre har zovirax ingen eller liten effekt på mine sår (til tross for at jeg har brukt de slik som anbefalt), og det er derfor jeg fortalte om brulidine siden faren i dette innlegget beskrev at også de hadde fått diverse remedier fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella Dotte

Det høres ut som herpes kombinert med bakteriell infeksjon (brennkopper) - jeg fikk dette ved hvert eneste utbrudd fram til jeg oppdaget plastrene (Compeed). Jeg bruker nå en kombinasjon av plaster, salve (Prolip) og Zovirax 400 mg tabletter, det er utrolig effektivt. Men etter hva jeg har skjønt, reagerer folk forskjellig og bruker de forskjelligeste ting mot hverpesutbrudd, så man må kanskje prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...