Gå til innhold

Enda et mageproblem...(langt)


Gjest Eikestubbe

Anbefalte innlegg

Gjest Eikestubbe

(Dette er litt langt, og er mest beregnet å bli lest av lege eller noen som har litt god tid)

For seks år siden ble jeg operert for blindtarmsbetennelse. Noen år etter dette begynte jeg å få problemer med magen. Jeg hadde alltid slitt med vonde luftsmerter, men nå kom det noe mer. Jeg fikk oftere problemer med både diaré og forstoppelse.

Det siste året har det toppet seg, og de siste månedene har jeg hatt plutselige smerter i nedre mageregion. Problemet med disse smertene er at de er veldig diffuse, dvs. at det er vanskelig å "pin-pointe" hvor de egentlig er, om det er midt på magen, på sidene eller til og med om det er bak på ryggen.

En gang kjentes det ut som noen trøkket en spade gjennom ryggen på meg, og jeg sank sammen på gulvet. Etter dette har jeg hatt stadig angst for om det er noe galt med meg. Hyppigheten når det gjelder forstoppelse/løs mage/oppblåsthet har bare økt og økt, og nå går det nesten ikke en dag der jeg ikke har plager. I tillegg føler magen seg hele tiden ubekvem, akkurat som om noen trør på den, eller noe...(diffust).

Jeg har også hemorider regner jeg med. Grunnen er at jeg blør ofte når jeg er på do, og fargen er rød og helt frisk. Dessuten, når jeg trykker hardt (under forstoppelse f.eks.), virker det som om jeg vrenger litt av tarmen utover. Dette virker kanskje litt ekkelt, men sånn er det...

Men jeg er også redd for at det kan være noe annet enn hemorider...Jeg har hele tiden også slim i avføringen. Den varierer mellom kvit, blank, gul, brun og rød - de siste av naturlige grunner... Av og til føler jeg at jeg må skikkelig på do, og så er det bare slim...

Jeg var så lur at jeg gikk til lege for halvannen måned siden, og forklarte henne dette. Hun spurte meg om hvordan jeg følte meg, vekt, matlyst, osv...

Jeg fortalte henne at jeg følte meg i toppform ellers, litt mindre enn gjennomsnittlig matlyst kanskje, men en ellers stigende vekt...(Jeg er snart 19, og i ferd med siste del av veksten). Hun fortalte at jeg sannsynligvis hadde irritert tarm...Mer fikk jeg ikke vite, og jeg har ikke hatt noen kontakt med henne siden.

Jeg tok blod, urin og avføringsprøve. Alt var helt som det skulle være. Problemet var at jeg hadde tilfeldigvis ikke blod i avføringen da, og dermed så kunne de vel ikke ha sett den...Jeg SA jo også at jeg hadde hatt blod i avføringen...Jeg er litt forvirret...

Likevel...hvis jeg har irritert tarm. Er det ikke noe jeg kan gjøre med situasjonen min? Jeg plages virkelig mye av dette her. Finnes det ingen bedre måte for meg å leve på, forandre kosthold, ta noen tabletter, ha en operasjon eller noe som kan forbedre tilstanden? Kunne ikke den legen som jeg gikk til, fortalt meg noen triks om hvordan jeg skal få det litt bedre? Eller må jeg bare leve med smertene?

Jeg så på TV2 i dag at det var ei som hadde hatt gluten-allergi. Er det mulig at jeg kan ha det?

Håper noen vet hva jeg feiler...

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til eikestubbe vedr. mageproblem. Høres ut som om du har fått en ganske canlig "førsteshjekk" ved magesmerter; legen har tatt test på skjult blod i avføringen ( små mengder som du selv ikke kan se ), samt vanlige blodprøver for å utelukke alvorlig sykdom som kreft.

Når du beskriver smertene dine, tenker jeg mest på at det har dannet seg arvev etter operasjonen, som delvis avklemmer tarmen. Da er det typisk med smerter som kommer og går, på diffuse steder, og varierende avføring. Endetarmen kan faktisk vrenge seg litt ut av åpningen dersom man må trykke hardt; dette bør du prøve å forebygge. Stress og engstelse for at noe er galt vil kunne forværre tarm-aktiviteten.

Jeg vil foreslå at du tar kontakt med den samme legen, og forklarer plagene dine en gang til. Synes det er rimelig å få gjort et røntgenbilde av hele tarmen for å se etter avklemminger. Betennelse i tykktarmen bør også utelukkes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...