Gå til innhold

Vil det hjelpe å ta mandlene?


Gjest elize

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år og har de siste 6 mnd. hatt 6 halsinfeksjoner (sengeliggende i 3-4 dager) med påfølgende penicillinkur. Jeg er nybakt mor og relativt sliten av å få dette en gang i måneden. Når kan det vurderes å evt. ta mandlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TiaMaria

Heisann!

Hadde jeg vært deg, så villa jeg bedt legen om å søke om operasjon. Dette med tanke på den lange ventetiden, for den er nok dessverre altfor lang.

Om det skulle vise seg at du blir betraktlig bedre imellomtiden, så går det jo evt. ann å trekke den tilbake. Jeg har selv tatt mandlene, og har ikke hatt halsbetennelse siden....Og det er 10 år siden...Veldig befriende...Men noen flere forkjølelser er jo en vanlig "bivirkning", men alle som har slitt med kraftige halsbetennelser vil vell skrive under på at det er bagatell iforhold...

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Elize vedr. halsinfeksjoner.

Så hyppige tilbakefall skyldes enten at du smittes tilbake av noen i omgivelsene, eller at kurene ikke er kraftige nok, eller taes riktig. Slitenhet, lite søvn og vektnedgang vil øke smittefaren. Kun streptokokk-halsinfeksjoner skal behandles med penicillin, andre typer skal gå over av seg selv.

Vanligvis er kriteriet for mandel-operasjon 6 antibiotikatrengende halsbetennelser på 2 år. Hele familien bør testes med tanke på streptokokker, så må du tenke på riklig vitamintilskudd og søvn. En operasjon av mandlene i voksen alder bør avventes lengst mulig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...