Gå til innhold

Demodex hos mennesker


Gjest Olga

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne, 46 år gammel. Er blitt lei av kviser og utslett på min hud. I 2007 fikk jeg daignose rosacie. Min hud har ikke rød farge som er typisk for rosacie. Jeg tror at min hud har utslett pga økt populasjon av demodex. Demodex finnes hos alle mennesker. Hvordan kan minske populasjonen av midd hvis den øker? Hvorfor demodex behandles på hunder ved hjalp av antiparasitt preparater, men mennesker får behandling ved hjalp av metronidasol? Metronidasol dreper ikke midd. Hvor er logikken? Demodex er en parasitt, den lever ikke i symbiose med min hud. Nesten hver dag får jeg ny utslett. Jeg bruker metronidasol veldig ofte fra år 2007. Den hjelper veldig lite. Tetrasikliner, Roakutan, mye annet ble også brukt. Jeg tror at det er feil behandling. Finnes det andre alternativer for min situasjon? Biopsi prøve av huden? Jeg har ikke problemer med hormoner. http://www.dermatologi.no/demodex-og-rosacea-nid-150.html Demodex og rosacea December 2011 En metaanalyse fra 2010 så på assosiasjonen mellom demodex og rosacea. Utforskerne identifiserte 48 artikler med totalt 28.527 deltakere som oppfylte inklusjonskriteriene. De fant en signifikant assosiasjon mellom demodex infestasjon og utvikling av rosacea. Zhao YE, Wu LP, Peng Y et al. Retrospective analysis of the association between Demodex infestation and rosacea. Arch Dermatol. 2010 Aug;146(8):896-902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du har rett i at demodex folliculorum finnes hos alle mennesker i varierende grad , men mest hos dem som har stor talgproduksjon og talgkjertelsykdommer. Det er også usikkert om hvilken sammenheng det er mellom midden og rosacea. Enkelte undersøkelser kan tyde på at midden er medvirkende årsak til rosacea slik en reduksjon kan føre til bedring av hudsykdommen. Det er derfor vanlig å behandle med mitronidazol i krem eller gel og mange synes at dette hjelper. Det er også noen ganger man behandler med mitronidazol tabletter, først og fremst dersom det er dårlig effekt av tetracyclin . Så det kan være en mulighet du ikke har forsøkt som kan være verd å prøve. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...