Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger råd 29
Skrevet

Kjæresten min har ME. Han arbeider ikke, men klarer en del ting om dagene, han er altså ikke sengeliggende hele tiden. Men han er langt nede, har fått en stor depresjon pga dette. Jeg bor på en annen kant av landet og gjør så godt jeg kan for å hjelpe han, men det begrenser seg jo når jeg bor her jeg bor. Familien hans bor også langt vekke, han mener at de og venner driter i han. Jeg mener det er feil, men alt blir vel verre i den situasjonen han er i.

Han har siste halv året snakket om at det vil være bedre å ta livet sitt. Han sier veldig mange ekstreme ting når han er langt nede, og jeg har ikke tenkt at han virkelig vil gjøre det. Det tror jeg ikke nå heller, men han sender meldinger om at han tenker på det hver dag, og ALT er gale, meg også. Jeg får bare kjeft og en irritert tone når vi snakker sammen. Jeg tror ikke han sier disse tingene om å ta livet sitt til andre enn meg. Og jeg kjenner at det sliter på meg, jeg er midt i en eksamensperiode og jeg får ikke sove fordi jeg tenkte på dette.

Hva hvis han hadde tatt livet sitt? og jeg er den eneste han gir forvarsel til? jeg føler jo at jeg har et ansvar. Jeg har sagt til han at han bør snakke med legen sin, få antideppressiva og gå til psykolog, jeg har kommet med forslag til hva som kan bedre situasjonen hans. Alt dette nekter han. Noen som har noen råd om hva jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ganske hardt, men:

Mitt klare og entydige råd er å droppe han. Dette vil aldri føre med seg noe godt fo rdeg.

Skrevet

ME er en beinhard diagnose å ha, depresjon og angst er nært tilstede. Jeg synes godt du kan være fastere med ham. Det er depresjonen som snakker, han er syk, det betyr ikke at du ikke kan sette krav til ham. Jeg har veldig tro på en åpen og ærlig dialog med en deprimert person. Når han forteller deg at han vil ta livet av seg kan du svare med at du blir redd og bekymret og føler deg hjelpeløs fordi du er langt borte. Du kan si du opplever det vanskelig fordi det er du som sitter med ansvaret og det opplever du ikke at er riktig at du skal ha. Du kan si at du tar det han sier på fullt alvor og derfor trenger at han oppsøker til sin lege selv om han mener det er unødvendig.

Jeg ville også sagt at dersom han ikke ønsket å gå videre ville jeg sett meg nødt til å kontakte hans familie og fortelle dem dette, fordi du opplever ham som såpass deprimert og syk og ikke kan sitte med redselen og ansvaret alene dersom noe skulle skje.

Skrevet

Han er bare sur og tverr, er syk og påstår at alle andre gir blanke i hvordan han har det, han er overhodet ikke interessert i å søke hjelp selv. Hvordan gidder du?!

Still krav til ham! Dersom dere fortsatt skal være sammen MÅ han i det minste søke hjelp og prøve å bli bedre.

Gjest Me-syk
Skrevet

Han er bare sur og tverr, er syk og påstår at alle andre gir blanke i hvordan han har det, han er overhodet ikke interessert i å søke hjelp selv. Hvordan gidder du?!

Still krav til ham! Dersom dere fortsatt skal være sammen MÅ han i det minste søke hjelp og prøve å bli bedre.

Hvilket tilbud finnes det for personer med ME da? Ingen... Ikke i det offentlige helsevesen ihvertfall.

Skrevet

Ganske hardt, men:

Mitt klare og entydige råd er å droppe han. Dette vil aldri føre med seg noe godt fo rdeg.

Det finnes hjelp i det offentlige helsevesenet.

http://web.me.com/frihamnsenteret/Frihamnsenteret/Om_Frihamnsenteret.html

Her er en link til et senter som gjelder for helse vest.( Man kan komme til fra andre deler av landet, men noen har hatt problemer med å få tilbakebetalt fra det offentlige da). Det finnes lignende offentlige tilbud andre steder, bl.a på Lillehammer tror jeg, men der er det lengre opphold. Jeg kjenner ikke så godt til de andre tilbudene. Man må søke gjennom fastlegen. Lykke til!

Skrevet

Hvilket tilbud finnes det for personer med ME da? Ingen... Ikke i det offentlige helsevesen ihvertfall.

Fyren det her er snakk om har en depresjon i tillegg og den går det i alle fall an å søke hjelp for.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes hjelp i det offentlige helsevesenet.

http://web.me.com/frihamnsenteret/Frihamnsenteret/Om_Frihamnsenteret.html

Her er en link til et senter som gjelder for helse vest.( Man kan komme til fra andre deler av landet, men noen har hatt problemer med å få tilbakebetalt fra det offentlige da). Det finnes lignende offentlige tilbud andre steder, bl.a på Lillehammer tror jeg, men der er det lengre opphold. Jeg kjenner ikke så godt til de andre tilbudene. Man må søke gjennom fastlegen. Lykke til!

Det hjelper lite med et slikt senter om han ikke en gang vil gå til fastlegen.

Skrevet

Det hjelper lite med et slikt senter om han ikke en gang vil gå til fastlegen.

Nei det er klart, men det var en annen ME-syk i tråden her som kanskje kan få hjelp av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...