Gå til innhold

Nedtrapping på langtidsbruk av Cipralex

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret86
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 26 år som har gått på Cipralex i ca 5 år grunnet angst. Jeg ønsker nå å trappe ned. Jeg har aldri fått noe oppfølging av fastlege og føler hun jeg går til nå ikke har noen erfaringer med dette. Hun sier jeg bare må ta det i mitt eget tempo. Men hva er det? Jeg har gått på 20 mg daglig. Trappet ned 5 mg i en mnd av gangen og er nå nede på 10 mg. Nå føler jeg meg ofte kvalm og uvel, svimmel og en følelse av uro samt humørsvigninger. Blir lett irritabel. Jeg står på venteliste hos psykolog men dette ser ut til å ta tid. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre fremover. Jeg vil virkelig slutte med medisinen og håper at disse bivirkningene eller hva det er vil minske med tiden. Men skal jeg fortsette å trappe ned eller hva? Er en mnd av gangen for kort tid å trappe ned på? Håper på raskt svar.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

25% av utgangsdosen er etter læreboka. Når du får slike plager som du har nå, skal du ikke gå videre med nedtrapping før disse plagene er borte.

Gjest Bekymret86
Skrevet

25% av utgangsdosen er etter læreboka. Når du får slike plager som du har nå, skal du ikke gå videre med nedtrapping før disse plagene er borte.

Ok, takk for raskt svar.

Skal jeg fortsette å holde meg nede på 10 mg eller bør jeg trappe opp? Jeg trappet ned fra 15 til 10 mg den 11. mai. og har hatt vekslende humør og allmenntilstand de siste to ukene.

Gjest Orker ikke slutte selg pga abstinenser
Skrevet

Ok, takk for raskt svar.

Skal jeg fortsette å holde meg nede på 10 mg eller bør jeg trappe opp? Jeg trappet ned fra 15 til 10 mg den 11. mai. og har hatt vekslende humør og allmenntilstand de siste to ukene.

Jeg trappet ned 25% pr mnd. Gikk bra helt til jeg kom til ti mg, da startet abstinnensee... Gikk på 20mg. Holdt ikke ut abstinennser så øket dosen igjen.

Det ble sent på 90-tallet opprettet "avrusngsenstre" for de som gikk på SSRI og du er ikke den eneste som opplever dette.

Det hele handler om å holde ut. Opp mot seks uker har jeg hørt av fagfolk.

Du får se hva du orker selv.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei, jeg brukte Cipralex noen år for lenge siden. Jeg fikk litt "abstinenser", liker heller å si seponeringssymptomer, abstinenser høres så voldsomt ut.

Jeg gjorde slik som NHD foreslår for deg og det gikk kjempebra! Jeg hadde ikke plager i ukesvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...