Gå til innhold

Regler for tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på gangen i en tvangsinnleggelse.

- Er det slik at man trenger underskrift/samtykke fra nærmeste slektninger til den som tvangsinnlegges?

- Eller kan vedkommenes fastlege tvangsinnlegge personen dersom noen gir opplysninger om personens oppførsel, uavhengig av at hans nærmeste er enig i tvangsinnleggelse?

- Er fylkeslegen alltid koblet inn ved tvangsinnleggelse?

Videoannonse
Annonse
serenity777
Skrevet

da jeg var tvangsinnlagt for mange år siden, var det slik att sosialkontor, lege og nær familie, kunne legge inn på tvang. Da jeg var innlagt var min far såkalt tutor på oppfordring fra legen. Man har da litt større spillerom, hvis man vil ut, pappa gikk med på å skrive meg ut da legen mente jeg burde være en stund til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ordningen med familietutor har opphørt. Nå er det nok at en lege mener det er overveiende sannsynlig at pasienten har en alvorlig sinnslidelse/psykose.

Fylkeslegen er kun inne i bildet om pasienten klager på tvangsmedisinering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...