Gå til innhold

Endret oppfattelse av tid?

Anbefalte innlegg

Gjest svarttrost
Skrevet

Etter en lang periode med psykisk sykdom så føles det som om dagene bare suser av gåre og jeg ikke får gjort noen ting. Før i tyveåra (var umedisinert) så føltes en dag lang og jeg la mange planer for dagen og greide å gjøre ting effektivt. Hadde mange aktiviteter i tillegg til lekser, kafebesøk, spilling osv.

Nå sitter jeg her da, og føler at tiden bare flyr. Det er de samme tankene som kverner rundt og rundt hele tiden. Tenker vel kanskje den samme tanken,setningen tusenvis av ganger i løpet av en dag og den gjentas helt til jeg endelig skal legge meg. Nå er jeg redd for at det er medisinene som sløver meg så mye at jeg har problemer med å oppfatte f.eks ulike stemninger fra det ene til det andre slik at alt virker sammenhengende, og de samme tankene dukker opp hele tiden.

Føler jeg bør gjøre noe med dette. Jeg har store problemer med å få gjort noe som helst. Lese bøker er nesten umulig for tanker rundt problemer. Er jeg bare i ferd med å bli gammel? (30). Eller er det som jeg frykter, medisinene som forstyrrer stremningsregisteret mitt, og avflating av følelser, slikt at alt går i ett. Plutselig er kl 22 på kvelden og meg på ta medisinene og sitter ikke igjen med følelser om hvordan dagen har vært.

Dette er bare en teori jeg har. Vært interessant om andre opplever det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager du deg en slags plan for dagen, har du faste rutiner?

Gjest svarttrost
Skrevet

Lager du deg en slags plan for dagen, har du faste rutiner?

Jeg har dårlige rutiner. Kanskje er det en del av årsaken. Jeg har store problemer med å sette i gang med noe. Skulle nesten ønske at noen kunne gi meg oppgaver for dagen som jeg måtte tvunget meg til å gjøre. Var kanskje det jeg gjorde før, men da hadde jeg jo mer energi, . Hadde vært interessant å hatt en behandler som sa til meg at jeg må lese en bok til neste time og fortelle om den. Men slik er det vel ingen terapeuter som jobber :) Jeg greier ikke ta initiativ. Noen vil vel si at jeg er lat, men det er noe som hele tiden holder meg igjen fra å være mer aktiv og greier ikke stoppe det samme tankekjøret.

Er det noen terapeuter som jobbet sånn?

Skrevet

Jeg tror du kan ha nytte av å lage mer faste rutiner og et skjema som du følger. Jeg vet at mange har nytte av det når de nevner mye av det samme som du gjør; tankekjør, tiden som forsvinner, osv. Å ta initiativ kan

for mange være vanskelig, forsøk å øv deg på dette. Sett i gang med noe, ikke vent på energi eller lyst, bare følg dagens "program". Opplever du at du mister tid kan avkryssningslister med dagens gjøremål, ned til minste detalj være til god hjelp.

Jeg vet ikke helt hva du mener når du skriver det er en setning som gjentas, er det spesielle setninger du må si eller er det mer at det går i samme duren. Om det er generelt tankekjør så vil det hjelpe stort å gi disse tankene motvekt ved å fysisk gjøre noe, altså tvinge hodet til å fokusere på noe annet. Blir du sittende vil de i større og større grad ta over.

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg tror du kan ha nytte av å lage mer faste rutiner og et skjema som du følger. Jeg vet at mange har nytte av det når de nevner mye av det samme som du gjør; tankekjør, tiden som forsvinner, osv. Å ta initiativ kan

for mange være vanskelig, forsøk å øv deg på dette. Sett i gang med noe, ikke vent på energi eller lyst, bare følg dagens "program". Opplever du at du mister tid kan avkryssningslister med dagens gjøremål, ned til minste detalj være til god hjelp.

Jeg vet ikke helt hva du mener når du skriver det er en setning som gjentas, er det spesielle setninger du må si eller er det mer at det går i samme duren. Om det er generelt tankekjør så vil det hjelpe stort å gi disse tankene motvekt ved å fysisk gjøre noe, altså tvinge hodet til å fokusere på noe annet. Blir du sittende vil de i større og større grad ta over.

Avkryssingsskjemaer var ikke så dumt. Kanskje jeg kan få noen av mine hjelpere til å skrive ned noen hovedpunkter. Jeg føler jeg trenger hjelp utenifra når det gjelder dette. Men det er litt flaut synes jeg - å spørre om hjelp om så banale ting.

Skrevet

Avkryssingsskjemaer var ikke så dumt. Kanskje jeg kan få noen av mine hjelpere til å skrive ned noen hovedpunkter. Jeg føler jeg trenger hjelp utenifra når det gjelder dette. Men det er litt flaut synes jeg - å spørre om hjelp om så banale ting.

Huff, jeg la innlegget helt feil ser jeg nå,beklager. Okke som. Spør om hjelp, er det noe du opplever du kan ha nytte av hjelp/ideer/tanker/råd fra dine hjelpere til/om, så spør du. Det er det du betaler dem for. Ingenting er for dumt å spørre om, det er slik du kommer deg noen vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...