Gå til innhold

organisk paranoid lidelse

Anbefalte innlegg

Nøtteskall
Skrevet

Hva er forskjellen på organisk paranoid lidelse og paranoid personlighetsforstyrrelse? Jeg tenker at jeg alltid har vært litt paranoid og hatt mye angst i mange år før jeg ble psykotisk. Kanskje dette er en del av min grunnleggende personlighet. Nå tenker jeg at jeg er så langt fra en psykose som det går an, men jeg tenker fremdeles tanker som er i grenseland mot paranoiditet. Får pasienter med disse lidelsene ulik behandling? eller går det på det samme. Jeg har jo ofte skrevet her inne om hvor redd jeg er for å fortelle om mine syke tanker fordi jeg er redd for at jeg blir tvangsmedsiner. Kanskje det hadde vært mindre redd for dette hvis jeg hadde blitt behandlet for en personlighets forstyrrelse enn å ha fokuset på en organisk paranoid lidelse.

Kanskje et vanskelig spørsmål å svare på dette her.

Videoannonse
Annonse
serenity777
Skrevet

Organisk paranoid psykose er vel noe som rammer i forbindelse med demens, rusmisbruk o.l.

Skrevet

Organisk paranoid psykose er vel noe som rammer i forbindelse med demens, rusmisbruk o.l.

''Organisk paranoid psykose er vel noe som rammer i forbindelse med demens, rusmisbruk o.l.''

Riktig, organisk er ikke-psykologisk. (Svulst, alzheimers, parkinsons, delir, osv)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først: Det henger dessverre med fra gamle dager at vi kaller noe for organisk i motsetning til f.eks psykologisk. Sannsynligvis har alle psykiske sykdommer noe organisk ved seg ved at det enten er anatomiske eller biokjemiske endringer i hjernen.

Men fortsatt bruker vi organisk dersom psykdommen kommer etter en klar somatisk sykdom/skade i hjernen. F.eks behandler jeg nå en eldre person som etter en hjerneblødning har blitt ekstremt sjalu/mistenksom på sin partner, noe som ikke var tilfelle i et meget langt samliv før hjerneblødningen.

Dette er paranoid personlighetsforstyrrelse:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=146808

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...