Gå til innhold

Kan prokrastinering være mental selvskading?

Anbefalte innlegg

Gjest tanker en sein kveld
Skrevet

Jeg prokrastinerer! Bare det at jeg tilbringer tid her inne er vel et godt eksempel på det. Men jeg prokrastinerer i mange av livets andre sammenhenger enn i aleinetida på kveldene også. Særlig på jobb. Og det plager meg. Det er ikke det at jeg ikke gjør noe, for jeg fyller dagene med mange jobbrelevante oppgaver. Men de store og viktige sakene prioriterer jeg gjerne bort. Mer og mindre ubevisst. Først en dag, så en dag til, så en dag til. For hver dag som går blir jeg mer stressa og urolig, både på jobb og på fritida, dag og natt. Det går ut over både humør og søvn. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Det begynner med en liten utsettelse, så baller det på seg. Til slutt pleier det (dessverre?) løse seg likevel. Men ikke uten at jeg har fått redusert livskvaliteten noen dager.

Jeg vil virkelig ut av dette. Jeg prøver å ta grep (det er jo bare å sette i gang!), men faller stadig tilbake i den gamle tralten. Reaksjonene mine blir stadig sterkere, og nærmer seg angst, med kaldsvette og hjertebank. Så nå har jeg begynt å lure på om det er en form for mental selvskading? At jeg utsetter meg for det for å oppnå den indre smerten? Hvis så er tilfelle, så lurer jeg på hvordan jeg kan arbeide med det for å komme meg videre? Noen gode råd der ute i natten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Solution
Skrevet

Det er vel ikke så mye hokus pokus det. Sett deg opp en timeplan over ting som må gjøres hver dag. Ta f.eks et A4 ark og skriv ned de aktuelle tingene for hver dag.

Og når du har gjennomført de gjøremålene som skal gjøres i løpet av en dag, så belønn deg gjerne med ett eller annet, lei deg en film e.l .

Dette vil gi en selvforsterkende effekt til å fortsette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...