Gå til innhold

Grunnen til den store økningen av mentalt syke

Anbefalte innlegg

Gjest Siati
Skrevet

Det er fordi familien bruker mindre og mindre tid sammen. Det begynte da dataen ble allmannseie. I gamle dager brukte familien tid sammen, og man opplevde en trygghet i fellesskapet. Den tryggheten er det ikke mange som har mer. Nå sitter barna foran dataen, og internett er en kald og ugjestmild sfære. Er ikke rart de unge sliter i dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nord og ned.
Skrevet

Er nok mer sammensatt enn som så. Personlig tror jeg fraværet av behovet for ufaglærte i arbeidslivet er en veldig viktig årsak til økningen av psykisk syke.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vel, er det egentlig flere syke, da? Eller er det bare vi som har fått lavere smerteterskel?

Bella Dotte
Skrevet

Er nok mer sammensatt enn som så. Personlig tror jeg fraværet av behovet for ufaglærte i arbeidslivet er en veldig viktig årsak til økningen av psykisk syke.

Helt eng! Nå må man ha bachelorgrad for å betjene et sentralbord. Unge blir oppfordret til å ta mastergrad "mens de er i gang" med å studere, bare for å ikke måtte ta en "drittjobb" når de er ferdige. Det går inflasjon i utdanning også. På den ene siden holder den ungdommen "vekk fra gatene", og den aktiviserer og gir inntekt til lærerne, men den tilslører arbeidsledighetsstatistikken. Samtidig som utdanningen kanskje ikke alltid er like relevant, og altså ikke nødvendig, binder den opp mange ressurser som kunne vært brukt der den trengs mer.

Skrevet

Det tror jeg også en en av de viktige grunnene.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Helt eng! Nå må man ha bachelorgrad for å betjene et sentralbord. Unge blir oppfordret til å ta mastergrad "mens de er i gang" med å studere, bare for å ikke måtte ta en "drittjobb" når de er ferdige. Det går inflasjon i utdanning også. På den ene siden holder den ungdommen "vekk fra gatene", og den aktiviserer og gir inntekt til lærerne, men den tilslører arbeidsledighetsstatistikken. Samtidig som utdanningen kanskje ikke alltid er like relevant, og altså ikke nødvendig, binder den opp mange ressurser som kunne vært brukt der den trengs mer.

Tidligere var det mange bedrifter hvor ressursvake/ikke skoleflinke kunne banke på døra og få seg jobb på dagen. Bare i min hjemby dreide det seg om slakteri, meieri, ulike andre matfabrikker, bryggeri o.a.

Jeg er ikke i tvil om at disse fanget opp veldig mange som i våre dager ville blitt unge uføre.

I dag er alle disse nedlagt eller flyttet uten at det finnes alternativer. Selv for renhold eller som vaktmester averteres det etter fagbrev i våre dager.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Tidligere var det mange bedrifter hvor ressursvake/ikke skoleflinke kunne banke på døra og få seg jobb på dagen. Bare i min hjemby dreide det seg om slakteri, meieri, ulike andre matfabrikker, bryggeri o.a.

Jeg er ikke i tvil om at disse fanget opp veldig mange som i våre dager ville blitt unge uføre.

I dag er alle disse nedlagt eller flyttet uten at det finnes alternativer. Selv for renhold eller som vaktmester averteres det etter fagbrev i våre dager.

Beklager, men jeg tar meg litt nær av det du sier her. Det er fint mulig å være ressurssterk og likevel ikke klare å jobbe...

Det dreier seg om flere "områder" med ressurser - ikke bare ett.

Selv var jeg temmelig skoleflink før jeg ble psyk. Og jeg kommer til å kunne bli det igjen, om jeg blir frisk nok til å jobbe igjen (det er en jobb å studere).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det en stor økning av mentalt syke?

Kan ikke det skyldes gjengroingen av kulturlandskapet?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Er det en stor økning av mentalt syke?

Kan ikke det skyldes gjengroingen av kulturlandskapet?

Det trur jeg og er årsaken.

Tygg gress! Det er løsningen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i. Her har vi en kjempestor, samfunnsmessig utfordring.

Gjest Magna
Skrevet

Beklager, men jeg tar meg litt nær av det du sier her. Det er fint mulig å være ressurssterk og likevel ikke klare å jobbe...

Selv var jeg temmelig skoleflink før jeg ble psyk. Og jeg kommer til å kunne bli det igjen, om jeg blir frisk nok til å jobbe igjen (det er en jobb å studere).

Jeg vet ikke om det er så mange fler nå enn før. Kanskje åpenheten rundt psykiske lidelser er blitt større. Og behandling har blitt mer alminnelig.

Opp gjennom tidene har det vært alkoholmissbruk og psykiarti. Jeg blir 60 år i år og har sett en del gjennom livet.

Persille1365381127
Skrevet

Vi har behov for ufaglærte i arbeidslivet, problemet er at svært mange ser ned på disse yrkene - og mener det ikke er "ordentlige jobber".

Jeg eier en kafé, og har snaut 10 ansatte i forskjellige stillinger. Ingen av dem trenger utdannelse innen noe som helst, det holder at de er serviceminded, pålitelige, effektive og en del andre personlige egnetheter. Jeg har en Executive Master of Management, har bygget dette fra grunnen, og jobber med alle deler av prosessen - alt fra ansettelse og regnskap, til å lage kaffe til kundene. Men jeg får også spørsmål om jeg ikke skal skaffe meg en ordentlig jobb snart...?

Oppegående, utdannede og ellers smarte mennesker anser altså ikke jobben jeg gjør som en "ordentlig jobb": Og med det sier de også noe om arbeidstakerne mine. De ser ned på jobben de gjør, på tross av at det er de som serverer dem det de ønsker hver eneste dag - og at de aller fleste av dem aldri ville klart å gjøre denne jobben selv...

Det er veldig rart.

Jeg har høy utdannelse, men jeg ville aldri hatt noe å tilby kundene mine om det ikke var for de fantastiske medarbeiderne mine som kommer på jobb og gjør en innsats hver eneste dag. Det er jo de som ER kafeen - ikke meg.

Det kan alle og enhver tenke på neste gang de får servert en kopp kaffe, og ikke engang legger merke til hvem som serverer dem. At man ikke har utdannelse, eller gjør et arbeid som ikke krever fagutdannelse - er ikke det samme som at man er dum eller forventer noe mindre av livet sitt enn andre.

Persille1365381127
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig å være ressurssterk og likevel ikke kunne jobbe.

Men når det har blitt flere psykisk syke, så kan en mulig forklaring på dette være at alle de som ikke når opp til de kravene som stilles i arbeidsmarkedet _blir_ syke av det. Og det at man ikke har en utdannelse eller mulighet til å få seg jobb, kan lede noen ut i psykisk uføre...

Som Nord og Ned sier; alle de arbeidsplassene som tidligere fanget opp de som ikke har de beste forutsetningene er i stor grad borte i dag - og det er et problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...