Gå til innhold

Asperger og ABB

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Da jeg hørte psykiateren i går, ble jeg ganske lettet, det igjen føltes litt merkelig, hvorfor skulle jeg bli lettet for at Norges drapsmann gjennom tidene har min diagnose?

Det vet jeg ikke svaret på, men jeg syns det er påfallende mange likheter mellom hans tankeverden og min, og andre med autisme sin også, det er noe med måten man tenker rundt meningen med ting, med fokus veldig og kun et sted, og tallfestingen av mange ting og jeg har tenkt han har litt sånne småtics som jeg har, litt sånn tendens til å smile når det minst passer seg, omsorgsfølelse og humor, ja det er mye.

Det var rørende å høre psykiateren si dette "en dypt ensom mann med asperger syndrom" ja det er dypt ensomt å ha autisme alltid være på utsiden selv når man vil være med.

Isolere seg som løsning til tider for likevel får ikke til det sosiale. osv....

Jeg tror kanskje han har noe i tillegg, men jeg er ikke så sikker, for vi med autisme har sympati, men ikke empati. dvs hvis vi forstår at noen lider, så vil vi få vondt og ikke skade noen, men hvis vi ikke forstår da kan nettopp det motsatte skje.

Da jeg plukket vingene av fluene når jeg var liten forklarte min bestemor meg at nå fikk fluene ordentlig vondt, hun holdt begge hendene mine og fikk meg til å forstå at slikt skulle man ikke gjøre. Jeg lagde et sykehus da, prøvde å hente det beste jeg fant av nektar og jeg passet på dem og lagde små hus under blader til dem. Om kvelden gråt jeg masse, alene, fordi jeg nå viste at fluene hadde det vondt og at jeg hadde skadet dem. Jeg skadet aldri dyr igjen.

Det er forskjell på dyr og mennesker, men for oss med autisme så er ganske mange forunderlig mer knyttet til dyr enn til mennesker, på spørsmål om hvem en autistisk mann ville reddet, en kattunge eller et barn som falt ut i vannet klarte han ikke svare først, etter en tid sa han "jeg tror kanskje kattungen".

Er dette ondskap? Jeg det syns jeg ikke, det er uvitenhet, det er et annet perspektiv, og alt dette medfører en mulighet til at man kan gjøre alvorlige feil, fordi man ikke forstår uten å få ting forklart.

Jeg skal sende kopi av min barne-journal til psykiateren, ja for jeg tror kanskje han har rett. Det er identiske ord i den med Breviks, men jeg fikk jo hjelp jeg, det fikk jo aldri han.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

21

• Bella Dotte

8

• FGT

7

• megler Smekk

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hørte litt på i går jeg også. Tenkte på deg når han sa at en av ti kun var i parforhold eller ekteskap. At man ofte har problemer med gi og ta forhold. Synes du skal være stolt av deg selv Madelenieme.

Rørende historie du forteller om det med fluene og at din bestemor forklarte deg.

Selv husker jeg godt at jeg ble ordentlig sint på en venninne som ville knuse en vakker sort larve med hår på med en sten. Likevel har jeg alltid følt meg som den slemme når jeg var barn. Barndom er nok en utfordring for noen og enhver :)

Madelenemie
Skrevet

Jeg hørte litt på i går jeg også. Tenkte på deg når han sa at en av ti kun var i parforhold eller ekteskap. At man ofte har problemer med gi og ta forhold. Synes du skal være stolt av deg selv Madelenieme.

Rørende historie du forteller om det med fluene og at din bestemor forklarte deg.

Selv husker jeg godt at jeg ble ordentlig sint på en venninne som ville knuse en vakker sort larve med hår på med en sten. Likevel har jeg alltid følt meg som den slemme når jeg var barn. Barndom er nok en utfordring for noen og enhver :)

Hei!

Tusen takk for din forståelse.

Det betydde mye for meg.

:)

Bella Dotte
Skrevet

Jeg har lurt på det samme selv, men jeg tror jeg er lettet nå fordi noen har bekreftet mine antagelser, og gjort det temmelig grundig og innsiktsfullt også. Noen feil kom Malt med, som at vi mangler empati, kluss med empati/sympati, og at Asperger er en sydom, men alt i alt var det en god redegjørelse som fikk alt til å falle på plass. Jeg synes dog ikke at denne "bomben" skulle sprenges for Breivik på denne måten, det er viktig å ta hensyn til pasienten og informere denne først, på en ordentlig måte med tid og rom for å svare på spørsmål og forklare. Jeg så at Breivik ble veldig stresset av alt snakket om tinninglapper og sykdom. Han fikk nok ikke med seg at det ble vektlagt at mennesker med Asperger i hovedsak er normale men litt avvikende. For ham er dette like alvorlig som en psykoselidelse.

Jeg som har identifisert meg så veldig med Breivik, syntes Malt beskrev meg og min historie!

"Vokale tics" er et uttrykk som jeg trodde jeg hadde funnet på selv. Jeg har slike når jeg blir flau og opprørt. Jeg fniser og ler når jeg snakker om ting jeg synes er vanskelig eller flaut å snakke om. Ikke fordi jeg synes det er morsomt, men fordi følelsene må få utløp på et vis, og noen annen måte får jeg ikke til. Jeg må ofte også distansere meg for å kunne snakke om ting som er vanskelige/følelsesladde.

Jeg ble også dypt rørt av mye av hva Malt sa.

Det eneste han trenger å ha i tillegg til autisme, er ekstremisme. Men jeg tror han har blitt utsatt for omsorgssvikt også. Og utestengning, begge kan skyldes kombinasjon av likegyldighet og forstyrret kommunikasjonsevne. Og med stadige små og store drypp hvor han får bekreftet sitt verdensbilde, uten korreksjonen fra dem han ble avstengt fra, har dette blitt en svært farlig cocktail.

Skrevet

Det var en spennede dag i går, jeg tror han klarte å fengsle hele salen + andre tilhørere med sin kunnskap. Tiltalte er uten tvil et kompleks tilfelle og i motsetning til mange andre opplever jeg nok at det var mer klargjørende enn forvirrende at han dro frem disse diagnosene. Det var på tide autisme-diagnosen ble dratt frem også i retten, ikke kun av en eller to synsere utenfor.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det var en spennede dag i går, jeg tror han klarte å fengsle hele salen + andre tilhørere med sin kunnskap. Tiltalte er uten tvil et kompleks tilfelle og i motsetning til mange andre opplever jeg nok at det var mer klargjørende enn forvirrende at han dro frem disse diagnosene. Det var på tide autisme-diagnosen ble dratt frem også i retten, ikke kun av en eller to synsere utenfor.

''Det var på tide autisme-diagnosen ble dratt frem også i retten''

Det var det slettes ikke! Syns de burde se på tilregnelighet/utilregnelighet alene, og så en eventuell diagnose senere, for den har ikke noe i retten å gjøre!

megler Smekk
Skrevet

''Det var på tide autisme-diagnosen ble dratt frem også i retten''

Det var det slettes ikke! Syns de burde se på tilregnelighet/utilregnelighet alene, og så en eventuell diagnose senere, for den har ikke noe i retten å gjøre!

''Syns de burde se på tilregnelighet/utilregnelighet alene, og så en eventuell diagnose senere, for den har ikke noe i retten å gjøre!''

Hvordan skal man se på tilregnelighet vs utilregnelighet uten en diagnose?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Syns de burde se på tilregnelighet/utilregnelighet alene, og så en eventuell diagnose senere, for den har ikke noe i retten å gjøre!''

Hvordan skal man se på tilregnelighet vs utilregnelighet uten en diagnose?

...

Diagnoser har ikke noe med saken å gjøre, for selv ved en alvorlig paranoid schizofreni kan man være tilregnelig. Det som spiller noen rolle er hvorvidt vedkommende var psykotisk _i gjerningsøyeblikket_.

Hvordan tror du det hadde vært om alle pasientene med psykoselidelser fikk fritt spillerom? Bare for å sette dette på spissen.

megler Smekk
Skrevet

...

Diagnoser har ikke noe med saken å gjøre, for selv ved en alvorlig paranoid schizofreni kan man være tilregnelig. Det som spiller noen rolle er hvorvidt vedkommende var psykotisk _i gjerningsøyeblikket_.

Hvordan tror du det hadde vært om alle pasientene med psykoselidelser fikk fritt spillerom? Bare for å sette dette på spissen.

Og akkurat det kan man ikke avgjøre uten en diagnose.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Og akkurat det kan man ikke avgjøre uten en diagnose.

Jo. Det kan det, serru. For paranoid schizofrene er ikke psykotiske hele tiden. Og helt friske mennesker kan fint få forbigående psykoser.

megler Smekk
Skrevet

Jo. Det kan det, serru. For paranoid schizofrene er ikke psykotiske hele tiden. Og helt friske mennesker kan fint få forbigående psykoser.

Javel. Da kan du i steden fundere på hvorfor retten er så opptatt av diagnosen.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Javel. Da kan du i steden fundere på hvorfor retten er så opptatt av diagnosen.

Fordi de er dumme, vel?

megler Smekk
Skrevet

Fordi de er dumme, vel?

Ja, det er nok slik det er.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, det er nok slik det er.

Jeg mener dette.

Det virker på meg som om retten er totalt blottet for refleksjon og helhetlig tankegang.

Men det er vel ikke noe nytt fenomen innen det systemet.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja enig, det var på tide, jeg tror mange med kjennskap til autisme har tenkt at det er nokså merkelig at det ikke før er blitt nevnt.

Madelenemie
Skrevet

Jeg har lurt på det samme selv, men jeg tror jeg er lettet nå fordi noen har bekreftet mine antagelser, og gjort det temmelig grundig og innsiktsfullt også. Noen feil kom Malt med, som at vi mangler empati, kluss med empati/sympati, og at Asperger er en sydom, men alt i alt var det en god redegjørelse som fikk alt til å falle på plass. Jeg synes dog ikke at denne "bomben" skulle sprenges for Breivik på denne måten, det er viktig å ta hensyn til pasienten og informere denne først, på en ordentlig måte med tid og rom for å svare på spørsmål og forklare. Jeg så at Breivik ble veldig stresset av alt snakket om tinninglapper og sykdom. Han fikk nok ikke med seg at det ble vektlagt at mennesker med Asperger i hovedsak er normale men litt avvikende. For ham er dette like alvorlig som en psykoselidelse.

Jeg som har identifisert meg så veldig med Breivik, syntes Malt beskrev meg og min historie!

"Vokale tics" er et uttrykk som jeg trodde jeg hadde funnet på selv. Jeg har slike når jeg blir flau og opprørt. Jeg fniser og ler når jeg snakker om ting jeg synes er vanskelig eller flaut å snakke om. Ikke fordi jeg synes det er morsomt, men fordi følelsene må få utløp på et vis, og noen annen måte får jeg ikke til. Jeg må ofte også distansere meg for å kunne snakke om ting som er vanskelige/følelsesladde.

Jeg ble også dypt rørt av mye av hva Malt sa.

Det eneste han trenger å ha i tillegg til autisme, er ekstremisme. Men jeg tror han har blitt utsatt for omsorgssvikt også. Og utestengning, begge kan skyldes kombinasjon av likegyldighet og forstyrret kommunikasjonsevne. Og med stadige små og store drypp hvor han får bekreftet sitt verdensbilde, uten korreksjonen fra dem han ble avstengt fra, har dette blitt en svært farlig cocktail.

Hei!

Vi mangler empati!!!

Du mangler empati!

Hvor ofte har ikke jeg nå vært lei meg men du bryr deg slett ikke.

Hvorfor? Fordi du mangler empati!

Hvis jeg ikke forklarer eksakt for deg situasjonen skjønner du ikke, det er det å mangle empati. Men du har sikkert som meg sympatii, men det er når du/jeg skjønner at mennesker er såret og forklarer dette med tydelige ord inn i dine ører.

Men empati det har jeg aldri opplevd at du har.

Skrevet

nå han jo ikke fått noen AS diagnose da. Ulrik Malt mente at det kunne være en mulighet, da sammen med et par diagnoser til.

Madelenemie
Skrevet

nå han jo ikke fått noen AS diagnose da. Ulrik Malt mente at det kunne være en mulighet, da sammen med et par diagnoser til.

Hei!

Ja det stemmer. Men jeg syns det er en lettelse på en merkelig måte. Dessuten syns jeg den Malt virket som en sympatisk mann i det jeg likte uttalelsen om ensomhet, for det er ensomt å ha autisme. man trenger hjelp på områder få mennesker kan forstå. De av oss som har fått det er således heldige. Selv kunne jeg blitt ganske syk hvis jeg ikke fikk det svaret jeg delvis motsatte meg en periode, men som jeg nå ikke protesterer mer på, da jeg ser at de hadde rett. :)

Skrevet

Hei!

Ja det stemmer. Men jeg syns det er en lettelse på en merkelig måte. Dessuten syns jeg den Malt virket som en sympatisk mann i det jeg likte uttalelsen om ensomhet, for det er ensomt å ha autisme. man trenger hjelp på områder få mennesker kan forstå. De av oss som har fått det er således heldige. Selv kunne jeg blitt ganske syk hvis jeg ikke fikk det svaret jeg delvis motsatte meg en periode, men som jeg nå ikke protesterer mer på, da jeg ser at de hadde rett. :)

Javel. Jeg gått igjenom hans forlesning i retten igjen, for å prøve å gjøre meg opp en mening om dette. Og jeg finner også som du sier,mye fint og opplysende, men en del får jeg ikke til å stemme med diagnosen, eller kjenner meg igjen i.

Noe kan være fordi det er mye teori, og ting som kan være bygd på eldre oppservasjoner og forståelse,eller mangel på forståelse av disse menneskene. Som psykiater er han heller ikke spesialist på diagnosen, og mennesker som bærer den i forhold til andre fagpersoner , som bare arbeider i dette feltet.

Det er også ting han i sin forelesning ikke tok med i forhold til AS, som var blant annet : Personlighet, holdninger, moral, bakgrunnskunnskap, verdier, som kan variere fra mennesker med AS. dette kan også komme sterkt til uttrykk i forskjellige retninger når det gjelder oppførsel og handlinger.

Madelenemie
Skrevet

Javel. Jeg gått igjenom hans forlesning i retten igjen, for å prøve å gjøre meg opp en mening om dette. Og jeg finner også som du sier,mye fint og opplysende, men en del får jeg ikke til å stemme med diagnosen, eller kjenner meg igjen i.

Noe kan være fordi det er mye teori, og ting som kan være bygd på eldre oppservasjoner og forståelse,eller mangel på forståelse av disse menneskene. Som psykiater er han heller ikke spesialist på diagnosen, og mennesker som bærer den i forhold til andre fagpersoner , som bare arbeider i dette feltet.

Det er også ting han i sin forelesning ikke tok med i forhold til AS, som var blant annet : Personlighet, holdninger, moral, bakgrunnskunnskap, verdier, som kan variere fra mennesker med AS. dette kan også komme sterkt til uttrykk i forskjellige retninger når det gjelder oppførsel og handlinger.

Hei!

Da vet nok du mer enn meg om Malt og saken, ja for jeg fikk omtrent kun med meg den ene setningen da jeg slo på nyhetene for sent fordi min mann sa det var noe jeg burde høre på nyhetene.

Også merket jeg med ordlyden i det lille som kom frem av ABBs barnejournal, den er så lik min at det er litt merkelig.

Min psykiater har skrevet innlegg i dagspressen selv om ABB, hun mener han har asperger, men med noe i tillegg, noe veldig alvorlig som hun sa til meg, og min psykiater er i vertfall en ekspert på autisme.

Hun sier til tross for felles ordlyd i barnejournaler kan ikke jeg og ABB sammenlignes, heldigvis :) men som jeg sa til henne, jeg fikk jo egentlig mer eller mindre hele veien hjelp, samt at jeg så fort syns synd på mennesker og blir sint på meg selv hvis jeg skjønner at jeg såret noen, og der er jo vi med asperger som du selv skriver like forskjellige som folk flest. Og det tror jeg mennesker tenker, derfor er jeg ikke redd for stigmatisering for mine barn om lasermannen og ABB og den ene og den andre galingen skulle ha vår diagnose :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...