Gå til innhold

NHD: Diagnosen til Breivik

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvorfor diskuterer de diagnosen til Breivik i retten?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fordi tragedien og volden var så ekstrem, ønsker et fornuftig land i størst mulig grad å forstå hva som ligger bak, ikke minst om noe av dette kan forklares med sykdom.

Tilregnelighetsspørsmålet er kun av betydning for reaksjonen mot Breivik. For de fleste er det interessant å forstå noe mer enn kun dette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Fordi tragedien og volden var så ekstrem, ønsker et fornuftig land i størst mulig grad å forstå hva som ligger bak, ikke minst om noe av dette kan forklares med sykdom.

Tilregnelighetsspørsmålet er kun av betydning for reaksjonen mot Breivik. For de fleste er det interessant å forstå noe mer enn kun dette.

Jeg ønsker ikke å forstå noe av det jeg, men jeg ser vel nytten av det, ja.

Gjest Magna
Skrevet

Jeg ønsker ikke å forstå noe av det jeg, men jeg ser vel nytten av det, ja.

Ett stort sukk.

- Jeg skulle ønske vi slapp alle bildene av han i media. Jeg synes alt ved 22 juli er så forferdelig at jeg ikke finner ord for det. Jeg orker ikke følge med på det som skjer.

Alle pårørende og alle ungdommene må ha det grusomt.

Jeg vet hva traumer gjør med mennesker (egen erfaring). De blir aldri kvitt bildene og lydene, lukter og hendelsene. Men de taper seg etterhvert.

Jeg har levd med mine hele livet. Og vil alltid ha dem der, sa min psykolog. Men det er vel oppfølgingen som er avgjørende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...