Gå til innhold

Hvordan bli bedre kjent med naturen?

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg merker jeg blir i godt humør av å være ute nå om våren og sommeren... Er ikke alltid så flink, men prøver å gå en del på fjellet, og generelt gå turer i bystrøk og slikt også. Er så fint nå med med blomster og blader på trærne og trivelige temperaturer... Mye fine farger og så lukter det så godt.

Men føler at jeg kan veldig lite om trær og planter, selv de mest vanlige. Skulle gjerne ha lært meg ting som hva de heter, hvor de kommer fra og hvor de vokser mest. Mulig jeg burde ha lært noe av dette på O-fag timene på barneskolen, men da var jeg såpass deprimert at det meste er en tåke.

Er det noen (for eksempel madelenemie eller andre) som kan anbefale bøker, dokumentarer, websider eller andre ting som jeg kan bruke for å bli bedre kjent med naturen rundt meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-låne/kjøpe en flora

-melde deg inn i en botanisk forening, mange foreninger arrangerer diverse turer ut i naturen

-oppsøke botaniske hager

-turistforeningen?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

JA !!!

Bli med på villblomstens dag neste helg :)

I Oslo er det oppmøte flere steder, jeg skal være med i år fra Maridalen, mest fordi jeg vurderer melde meg som turleder og skal studere turlederen denne gangen :)

Jeg vet ikke hvor du bor, men her har du en link:

http://www.botaniskforening.no/index.php/villblomstenesdag.html

Den er for hele landet, hvis du bor i Oslo vil du jo treffe meg, hvis du ikke går fra Østmarka da.

Dette er en tur å anbefale, botanikere forteller ikke bare hva blomster heter, men litt historie rundt disse :) veldig gøy, bli med !!!

Hvor bor du?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg kan også anbefale deg biologiforeningens forum, der kan du feks få diskutert tanker om hvilken art du har funnet, mange ganger står man fast, og da kan du legge inn bilde og spørre her.

Jeg er med, syns siden er ganske dårlig men den er det eneste som fins av norske sider, du vil få gode svar på hva ting du finner heter, hvis en vanlig flora ikke strekker til.

Til høsten er det turer i marka over hele landet med soppentusiaster. Jeg kan lite om sopp så jeg er med, jeg vet lite om matsopp, mer om lav og mose og alger.

Gjest Ladytron
Skrevet

-låne/kjøpe en flora

-melde deg inn i en botanisk forening, mange foreninger arrangerer diverse turer ut i naturen

-oppsøke botaniske hager

-turistforeningen?

Takk for tipsene :) Hadde aldri hørt om botanisk forening, veldig greit å vite. :)

Gjest Ladytron
Skrevet

Hei!

JA !!!

Bli med på villblomstens dag neste helg :)

I Oslo er det oppmøte flere steder, jeg skal være med i år fra Maridalen, mest fordi jeg vurderer melde meg som turleder og skal studere turlederen denne gangen :)

Jeg vet ikke hvor du bor, men her har du en link:

http://www.botaniskforening.no/index.php/villblomstenesdag.html

Den er for hele landet, hvis du bor i Oslo vil du jo treffe meg, hvis du ikke går fra Østmarka da.

Dette er en tur å anbefale, botanikere forteller ikke bare hva blomster heter, men litt historie rundt disse :) veldig gøy, bli med !!!

Hvor bor du?

Det høres veldig artig ut, men jeg er dessverre reist på ferie 17. juni. Må nesten prøve igjen til neste år da. Jeg bor på vestlandet, ser det foregår en del her også. :)

Takk for tipset, skal ta en titt på norsk biologiforening :)

Madelenemie
Skrevet

Det høres veldig artig ut, men jeg er dessverre reist på ferie 17. juni. Må nesten prøve igjen til neste år da. Jeg bor på vestlandet, ser det foregår en del her også. :)

Takk for tipset, skal ta en titt på norsk biologiforening :)

Hei!

Som du ser er det en rekke turer på vestlandet også.

Der har dere i tillegg en del halofile og nitrofile planter som er artige.

Vi har jo det i Osloområdet også, men ikke så utpreget og i så stor grad :)

Husk på meld deg inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...